Lexus RX450H (2016)

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Mijn bedoeling voor deze review is gaandeweg foto's en evt filmpjes te plaatsen van mijn ervaringen.

De Lexus RX450H is nu een paar jaar oud en ik mag mij gelukkig prijzen om een in het bezit te hebben. Voor de Lexus RX450H heb ik voornamelijk Honda gereden. Elke auto die ik heb gehad de afgelopen 10 jaar was bij aankoop tussen de 0.5 en 2.5 jaar oud. Met betrekking tot SUV's heb ik voorheen RAV4 en CR-V gereden. Waarbij de CR-V dermate goed beviel dat er een ronde autowissel is overgeslagen. In totaal heb ik voor de Lexus ongeveer 9 auto's gehad, waarvan 4 Honda's. Nummer 10 is de RX450H.

Hieronder een foto van de RX en HR-V naast elkaar op de ochtend dat ik de HR-V ging inleveren. Leuke kleurstelling ook zwart en wit.

IMG_20181025_074732.jpg


Nog een foto van de RX450H

IMG_20181025_080407.jpg

Laat ik maar meteen een open deur intrappen. Al mijn voorgaande ervaring met andere auto's is compleet waardeloos. De RX valt gewoon in een geheel andere categorie auto en bijbehorende rij ervaring.

Het begin al met instappen en de gordel omdoen. Zodra ik op de start knop druk komt het stuur, de stoel, de HUD en zijspiegels in de juiste positie. Mijn vrouw en ik hebben allebei een sleutel met eraan gekoppeld onze instellingen. Het instellen van de stoel in het ergonomische geheugen is vrij eenvoudig, maar lees wel de gebruiksaanwijzing. Het koppelen van stoel posities aan een sleutel vereist gebruik maken van de knop voor de centrale deurvergrendeling. Iets dat ik niet zo 123 zou bedenken.

Nog aanvulling met wat ontdekkingen van vandaag:

De 20" velgen zijn leuk, maar je kan hier geen "All seasons" op krijgen, wat normaliter mijn voorkeur heeft. Op de 18" velgen kan men wel all season banden krijgen. Mocht men de keus hebben dan zal ik dus voor de 18" velgen kiezen. Wat ik nu wil gaan doen is een setje Enzo velgen kopen met winterbanden. Misschien is het heiligschennis, maar voor 3-4 maanden in het jaar in de pekel heb ik liever een setje goedkope velgen. Als ik maar grip heb.,

Het panoramadak heeft een nadeel en dat is dat de Lexus eigen dak dragers er niet op kunnen. Online kan ik van Thule (https://www.alleskanmee.nl/Thule-dakdragers-Lexus-RX-Series-5-dr-SUV-vanaf-2016) wel dakdragers vinden die hoger op het dak zitten dan de set die Lexus aanbied voor de RX450H zonder panoramadak. De set (220 euro) ga ik bestellen en uit proberen. Er is een goedkoper alternatief (110 Euro), van het merk Menabo. Echter deze heeft als maximale belasting 50 kg maar en ziet er op de plaatjes wat minder uit dan de Thule.

Op de Duitse Autobahn merkte ik weinig verschil tussen 130, 160, en 180 km/h. Ik vraag mij af waar het stopt want de auto blijft gewoon accelereren. Net als het verbruik overigens, maar dat is een detail. Ik compenseer dat extra verbruik wel door het feit dat ik toch een hybride rij ;).

Volgende keer de rij ervaring - media systeem.
 

Bijlagen

  • IMG_20181025_074732.jpg
    IMG_20181025_074732.jpg
    265,3 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20181025_080407.jpg
    IMG_20181025_080407.jpg
    414,6 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Mooie bolide ! en welkom op het forum ! dat je maar veel foto's en ervaringen mag delen ! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: HondaFan

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
*** 15 December 2018 update ***
Nadat mijn Ali-express 3.00 Euro verloop stukje niet is komen opdagen, heb ik gebeld naar de dealer met het verzoek of ik daar iets van een verloop stukje kon bestellen. Voor de winter wil ik erg graag een fiets mee kunnen nemen.

De beste man van Lexus gaf aan dat meestal de contact doos naar beneden geklapt kan worden en anders moet ik maar even langskomen. De schaamte bij de dealer kan ik gelukkig overslaan. Dat mooie oog dat aan de contact doos zit, daarmee trek je soepel de contact doos naar beneden en past elk verloop stuk. :grin:

*** Orginele stuk, met "fake nieuws" mbt tot het contact doos en Lexus trekhaken gezeur van mij.... ***
Trekhaak perikelen
Nog even wat belangrijkers dan de rijervaring en het mediasysteem, wat dat is? Juist de trekhaak.

Soms komt het voor dat je wat moet trekken of een fietsendrager mee wilt nemen. Afgelopen dagen was het koud/vochtig. De kinderen worden op de fiets weggebracht door mijn vrouw. Ook bij kou en regen, ik zeg altijd tegen de kinderen daar worden jullie hard van (naast doorweekt). Hetzelfde zeg ik overigens ook tegen mijn vrouw (als ze mij niet kan horen).

Gisteren mocht ik de kinders ophalen en ik dacht ik pak de auto en zet even de fietsendrager erop. De trekhaak op de auto zetten gaat zeer soepel en makkelijk. Van alle verwijderbare trekhaken is dit systeem veruit het makkelijkst. De fietsendrager is van Thule met 7 polige stekker ook normaal snel te plaatsen.

Maar dan begint het drama, onder de auto is een 13 polig contact. Geen verrassing, daar heb ik een verloop voor. Wat wel een verrassing was is de beperkte ruimte om een stekker in het contact te krijgen. Mijn adapter stuk past niet in de ruimte die ik heb om hem erin te stoppen, laat staan dat ik mijn stekker van de fietsendrager erin krijg.

De oplossing heb ik hopelijk gevonden op Aliexpress voor 3 euro, een hele platte verloop stekker. Werkt dat niet dan ga ik zelf aan de hobby met een 13 polige stekker met ertussen een kabel naar een 7 polige contact doos.

Uiteindelijk ben ik zonder fietsendrager kinders gaan ophalen en de fiets in de achterbak gegooid, met wel een deel van de bank plat. De 20 inch kinder fiets pas net niet zo in de achterbak. In de Honda CR-V kon het wel (sorry kon het niet laten)

Zie ook foto beneden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: IMG_20181030_204855.jpg Bekeken: 3 Grootte: 277,7 KB ID: 169814

Kleine opmerking nog: als ik zo naar de foto kijk dan lijken de banden echt horror en bijna zonder profiel. Ze hebben echt wel profiel en ja er komen winterbanden onder :)
 

Bijlagen

  • photo6933.jpg
    photo6933.jpg
    277,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20181030_204855.jpg
    IMG_20181030_204855.jpg
    277,7 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik heb in het verleden en ook begin 2018 nog wat gedoe gehad met sets extra velgen voor de winterbanden. De remmen van zowel mijn GS als de RC bleken groter te zijn dan gedacht, zodat tot twee keer toe door de velgenfabrikant voorgestelde types niet bleken te passen. Velgen passen, zowel voor als achter, en pas daarna winterbanden monteren....

Veel rijplezier met de RX
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik heb in het verleden en ook begin 2018 nog wat gedoe gehad met sets extra velgen voor de winterbanden. De remmen van zowel mijn GS als de RC bleken groter te zijn dan gedacht, zodat tot twee keer toe door de velgenfabrikant voorgestelde types niet bleken te passen. Velgen passen, zowel voor als achter, en pas daarna winterbanden monteren....

Veel rijplezier met de RX

Ik ben aan het rondkijken naar velgen + winterbanden. Op kenteken had ik een set velgen en banden besteld bij Profile, maar deze bleken de verkeerde maat banden te leveren. Toen ik daar de volgende dag achterkwam heb ik de opdracht gecancelled en een opmerking hierover gegeven.

Van niet passende velgen heb ik tot nu toe niet gehoord. Onder de RX zit ook een flink setje remmen+remklauwen. Als ik terug denk aan de HR-V dan waren de Enzo velgen inwendig wel wat anders gevormd dan de Honda velgen. Ik weet niet wat de kans is dat de nieuwe velgen niet gaan passen. Wel ga ik van 20" naar 18 " waarmee voor de remklauwen+remmen minder ruimte overblijft.

Ik krijg sterk de nijging om gewoon bij Lexus te bestellen. Het is wat meer geld, maar daar krijg je wel een goede set voor die past. Bijkomend voorbeeld de auto wordt opgehaald en een leen Lexus neergezet, totdat onze auto weer is terug bezorgt. Wie weet zetten ze een LC500 neer.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Rij-ervaring

We rijden nu een paar weken rond in de RX450H. Ondanks dat de RX met 2080 kg geen ballerina is, beweegt hij zich wel zeer soepel. De draaicirkel is klein genoeg om hem zelfs makkelijk door kleine parkeergarages heen te bewegen. Slechts bij een parkeergarage moest ik een keer steken om bij de uitgang te komen, waar ik met mijn vorige auto de bocht net wel haalde. Hierbij moet ik zeggen dat ik het misschien met de RX ook had gehaald, maar ik was te laf.

Wat vermogen betreft heeft de RX afdoende en ondanks mijn normaal rustige rijstijl kan ik het niet laten zo nu en dan het gaspedaal in te trappen. De kinderen vinden het leuk (WIIII, papa plankgas!), de bijrijder iets minder. De RX komt zeer rap van zijn plek en de elektromotoren geven meteen veel koppel, dat merk je. Wat doortrappen betreft is het oppassen met uitzetten traction control. Zelfs op de invoeg strook bij 80 km/uur plank gas geven zorgt voor wielspin, waarbij traction control netjes ingrijpt. Mijn banden zijn overigens Continental winterbanden (200-300 km op gereden sinds ze eronder zitten).

Het meest bizarre was in Duitsland waar ik van 180 km/h doortrok tot 210 km/h. Het geweld waarmee we naar voren schoten schrok ik en mijn vrouw enigszins van. De RX was nog aan het accelereren toen mijn vrouw vroeg of het een tikje minder mocht. Ik dacht zelf dat er een limiet zat op 200 km/uur, maar hij gaat zeer rap verder dan 200. Beetje jammer is dat mijn banden zijn uitgelegd op tot 210 km/uur. De zomer banden zag ik zijn snelheidsklasse V (240 km/h). Gezien dat de zomerbanden 450+ euro per stuk kosten, denk ik dat ik toch maar snelheidsklasse H ga kopen volgend jaar (220 euro ongeveer per band). 200+ km/h ga ik toch niet rijden. Wel vraag ik mij nu af wat de officiele V max is van de RX? Ik dacht 200 km/h.....

Overigen grappig dat de kinderen bij 180 km/h kruissnelheid gewoon rustig hun DVD'tje kunnen kijken en mijn vrouw en ik rustig kunnen praten met elkaar. De auto rijd zeer rustig zelfs bij hoge snelheden.

Lane assist en cruise control met radar maken het rijden op de snelweg een ontspannen aangelegenheid. Als je het stuur loslaat heeft de RX de neiging de weg gewoon te volgen en afstand te houden van evt voorliggers. Mijn vrouw ontdekte de functie lane assist, omdat we de auto bij cruise control zo vaag vonden sturen. Soms veel te licht en soms zwaar. Ze liet het stuur voorzichtig los en merkte dat de bochten netjes werden gevolgd. LET OP soms doet hij het niet en daarom moet het zeker niet als autopilot worden gezien. Altijd opletten en handen aan het stuur bij cruisecontrol. Als je het stuur te lang loslaat dan zal de auto gaan piepen en signalen geven om het stuur weer vast te pakken.

Wat ik wel mis in de RX is de automatische snelheidsbegrenzer in combinatie met bordenherkenning. Bij mijn vorige auto de Honda HR-V gebruikte ik deze functie vaak. Zeker in druk stadsverkeer is het prettig om de ogen op de weg te houden en op te letten waar ik heen moet. De auto regelt zelf dat ik niet over de V max ga en voorkomt daarmee boetes. Het systeem werkte op de Honda bijzonder prettig. De RX heeft borden herkenning en dynamische cruisecontrol, waarom men ook niet even deze functies heeft gecombineerd is mij een raadsel. Wie weet hack ik een keer de RX om de functie toe te voegen ;-).

Wat verbruik halen we 1:9 (snelweg) in Duitsland, in Nederland (buiten bebouwde kom) 1:11 en 1:15/16 (binnen bebouwde kom). Echt zuinig is de RX niet, al wint hij het wel ruimschoots van de CR-V (energie klasse G) die we hiervoor hadden gehad. De RX is een hybride met energie klasse B, en scoort ook echt beter in verbruik dan een SUV met enkel een verbrandingsmotor. Als men vraagt wat voor auto ik rij, dan geef ik meestal aan een hybride van Lexus, een dochter merk van Toyota. Ik zeg er meestal niet bij dat hij 313 PK heeft en een 3.5 liter V6.

Mijn vrouw en ik zijn dik tevreden met de RX en gebruiken hem net zo makkelijk als boodschappen wagen, als voor lange afstanden. Ook rijden we er graag alleen in, vanwege de geluidsinstallatie. Daar kom ik later nog een keer op terug.
 
Laatst bewerkt:

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Hoi HondaFan, ik ben serieus aan het zoeken naar een RX450H en lees je review.
Heb je de 450 nog en zo ja, hoe is jullie verbond gegaan?

Vriendelijke groet,

Rick