Licht piepend geluid bij bocht naar rechts

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Dag Lexusgenoten,

Ik heb een zacht piepend geluid wanneer ik met mijn GS een bocht naar rechts maak. Het is enkel buiten (met ramen open dus) te horen.
Het klinkt alsof er iets aanloopt, maar ik zie zo snel niets geks. Als ik in de gelegenheid ben zal ik kijken of hij ergens even op een brug kan om beter te kijken.

Altijd lastig met zo'n omschrijving, maar iemand toevallig enige idee wat dit zou kunnen zijn?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Mijn eerste gedachte is “rem klauw die niet helemaal gangbaar is”. Het gevolg is een remblok dat niet vrij komt van de remschijf. Wat me een keer verteld is om te proberen is bij stilstand(!) heel hard op je rempedaal trappen. In theorie zou dit een rem klauw die niet helemaal gangbaar is wat vrijer kunnen maken voor een korte periode. Ga dan rijden, hoor je het niet meer; waarschijnlijk een remklauw die gangbaar gemaakt moet worden. Als je een krik hebt, kun je ook het wiel waarvan je vermoed waar het geluid vandaan komt een slinger geven. En voelen of er speling zit op het wiel. Het kan ook een wiel lager zijn. Geen speling wel geluid? Grote kans dat de rem klauw het is. Voel je een beetje speling? Grote kans dat een wiel lager versleten is. En een combinatie van beide is niet uitgesloten hè. Je kunt ook een beetje van beide hebben; stuur je naar rechts met lichte speling op het wiel lager en de remklauw is voor een deel gangbaar dat er dan zachtjes, maar hoorbaar, een slepend geluid is omdat er zijwaartse kracht op het wiel uitgeoefend wordt.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik heb zojuist een stukje gereden. Het geluid is er soms ook op een hobbelige weg en bij drempels.

Het lijkt ook pas te komen na een tijdje te hebben gereden. Toen ik de wijk uit reedt was er niks aan de hand.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Hmpf, dan houdt mijn kennis al op vrees ik. Al zou ik kunnen denken dat 't gerelateerd is aan 't op bedrijfstemperatuur komen van iets dat het piepen dan veroorzaakt, omdat het pas na een tijdje lijkt te komen. Hobbelige weg en drempels? Zou alsnog een wiellager kunnen zijn dat de eerste tekenen van slijtage vertoond. Heb je luchtvering in die GS?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Zoekplaatje dus. Komt het bij de ophanging weg of uit de motorruimte/waterpomp? Schokbreker? droogte van rubber gedeelten? .. Zeg het maar.......
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB