Volgens mij is het een combi van slijtage en de vervelende eigenschap die ontstaat bij het rijden met koude motor.
Namelijk dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur moet zijn. en de transmissie moet hierbij helpen.
Euro normen. daardoor schakelt hij later als normaal (bij warme motor)
En word het schakel moment anders bepaald, en niet zo afhankelijk van de druk en temp.
Puur om de motor zo snel mogelijk op temp. te krijgen.
Let maar op als je met koude motor rond de 120 rijdt dan blijft de koppelomvormer in slip.
pas bij een x aantal graden word ie statisch.
Als een automaat ruw schakelt houd het echt in dat het inschakel moment te vroeg of te laat is.
de fijn afstemming word bepaald door druk en temperatuur. Maar b.v ingesleten plaatkoppelingen kunnen het koppelmoment verlaten waardoor je een schok krijgt.
te vroeg doet hetzelfde, b.v vastzittende accumulator.
Wachten tijdens het overschakelen dus omhoog klimmen van toeren tijdens het overschakelen, kan een teken van te lage druk, hele oude olie, of verregaande slijtage zijn.
Voor je ook maar even verder gaat kijken (behalve softwarematig) olie aftappen, inspecteren op kleur en geur.
Het is echt onzin dat je transmissie olie niet hoeft te verversen, want olie neemt altijd vocht op.
verdampt, en de dope's kunnen echt niet voor altijd mee.
Ik zeg rond de 60.000 afhankelijk van het gebruik. Net als het filter, gaat ook vocht in zitten.
Weinig mensen weten het maar ATF is eigenlijk een motorolie met hier en daar een iets andere samenstelling.
Er zijn daarom diverse auto's met een transmissie die in motorolie schakelt
De Kleur is net als bij koelvloeistof een toevoeging.
En die vervang je ook, en niet alleen omdat ie zwart is geworden.