LPG in LS430

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Ik zal verslag doen van mijn ervaringen met LPG in mijn LS430

Vanochtend de auto naar Mesman in Son gebracht, vrijdag kan ik 'm weer ophalen, intussen voor gering bedrag een Twingo meegekregen.

De eerste indruk is in elk geval goed. Alles wordt aan het oog onttrokken. De schakelaar komt in de console onder het klepje op de plek van de asbak. Het LPG tankstuk (hoe heet zo'n ding?) past nog naast de benzinedop, ook weer achter het klepje. En de tank zelf komt op de plek van het achterwiel onder de vloer van de achterbak, zonder dat deze opgehoogd hoeft te worden.

Het wordt daardoor wel een relatief kleine tank (55 liter, wat staat voor 44 liter tanken), maar heeft als bijkomend voordeel dat-ie van 1805 kilo naar 1849 kilo gaat en dus in dezelfde belastingklasse blijft. En in mijn Volvo kon ik de afgelopen jaar maar 38 liter tanken, dus wat dat betreft valt het nog mee.
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Inmiddels alweer een kilometer of 600 op LPG gereden. Hij rijdt lekker, ik merk geen verschil, maar het verbruik aan de pomp was toch een behoorlijke tegenvaller. Twee keer getankt, 1 op 7,68 en 1 op 7,85, terwijl ik toch voornamelijk autoweg had gereden. Vergeleken bij de 1 op 10,5 op benzine toch een verlies van zo'n 27% i.p.v. de toegezegde 10-15%.

Nou ja, het blijft prettig afrekenen bij de pomp, maar had toch wel gehoopt in de buurt van de 1 op 9 uit te komen.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Tijs,

vind het nog wel meevallen het verbruik, wat mij op is gevallen bij mijn vorige en huidige LS dat ze minder verbruiken als je 140 rijdt dan dat je 120 rijdt, laten we eerlijk zijn het zijn geen auto's voor de nederlandse "snelwegen", het is meer een autobahnfresser op hoge snelheid. :D
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
Hallo, ik rijd een ls430 van 08-2004 met nu 847.000 km op de teller, verbruik nu ongeveer 1 op 6,5.
net nieuwe lpg injectoren gemonteerd en hij rijd weer als een zonnetje.
op naar het miljoen :worship:
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
ludboo zei:
Hallo, ik rijd een ls430 van 08-2004 met nu 847.000 km op de teller, verbruik nu ongeveer 1 op 6,5.
net nieuwe lpg injectoren gemonteerd en hij rijd weer als een zonnetje.
op naar het miljoen :worship:


Zo dan, lees ik dat goed?? 847 duizend km? daar willen we foto's van zien :photo: :photo: :photo: ;)
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
ok ik heb gelogen, hij staat nu op 848.000 en als je dit leest staat hij alweer hoger.
foto bijgevoegd
heb een 120 liter tank tussen de wielkasten en toch nog heel veel ruimte in de kofferbak.

ludo IMG_20110517_095913.jpg
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Zo dan, dat is een mijlpaal man, maar aan de andere kant de kilometers schuiven zo soepel en comfortabel onder je kont door dat het een makkie is voor een LS :D

Maar chapeau :rulez:

Hoe ziet de auto er verder uit ?


OOhh en Tijs als dit geen overtuigend bewijs is of het op gas met een LS430 goed gaat of niet dan weet ik het niet meer!!!
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
Dit was de eerste ls430 die door Mesman op lpg werd gezet. En het 3e model ls waar we meer dan 600.000 km mee hebben gereden. Vorige model ls400 was ook een heerlijke auto.
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
Auto ziet er nog redelijk strak uit. Wel steenslag. Schade op de achterbumper van een tikkie
velgen zijn echt lelijk. Iedere 150.000 ongeveer een nieuw voortaan. Radiator beide een maal vervangen.
een fusee kogel vervangen links voor. Navigatie DVD speler vervangen bij 600.000 was versleten.
Kabel om motorkap te openen vervangen. Nog nooit een dashboard lampje hoeven te vervangen.
een maal cilinder koppen bij 320.000. Ben nu wel uitgesteld. Dynamo vervangen nadat ik iemand had geholpen met startkabels anders had hij nog gewerkt. Moet je mee een Mercedes proberen!
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
Hallo, nee geen taxi, in dienst bij een bedrijf met ongeveer 250 winkels in nederland, belgie en een paar in duitsland, zit dus altijd op de weg voor 19 cent de kilometer, soort bedrijfsbusje maar dan anders!
Als je berekend dat er meer dan 110.000 liter brandstof is getankt met deze auto, en het verschil tussen lpg en loodvrij 95 is een euro, dan heb je de complete nieuwprijs van de auto bespaard aan brandstof kosten.
volgende auto wordt waarschijnlijk weer het zelfde model van 2004/2005/2006 omdat de ls460 niet op lpg kan worden gezet, de ls430 rijd overigens beter dan een ls460.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
@ludboo, bedankt voor je antwoord. Je maakt me wel nieuwsgierig welke winkels dit zijn. Echt veel kilometers en dat voor 19ct per km vind ik een uitdaging maar je zal het goed berekend hebben. Houd je een excel bij met alle kosten/uitgaven aan de auto? Denk altijd maar dat een auto een technisch en een economisch omslagpunt heeft, vind jij dit ook. Of beter, wat is jouw ervaring hiermee?

Geweldig verhaal om een LS met zoveel km te rijden.

De LS460 heb ik nog niet in gereden maar lijkt me wel een waardige opvolger, al was het alleen maar om de uitlaten hahaha.

Groeten
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
@ludboo, dit klinkt me als muziek in de oren!

Bij hoeveel kilometer heb je LPG laten inbouwen en wanneer was dat?
 

ludboo

Nieuw hier
16 mei 2011
15
0
0
Hi, Lpg is ingebouwd bij 16.000 km begin 2006 geloof ik.
weet het niet zeker meer.
auto was toen net ruim een jaar oud
Ik houd niets bij van kosten, zo'n auto rijden mag wat kosten toch :worship:
Laat ik het zo zeggen, het kost veel je minder per maand dan de bijtelling voor een opel astra!!
leasen is te duur als je zo veel km rijd.
mocht er iemand problemen krijgen met onregelmatig stationair lopen, dan zijn het eerder de lpg injectoren die versleten zijn dan de kleppen.
Ik gebruik overigens geen toevoeging voor het lpg systeem, het zit er wel in, maar ik gebruik het niet. :neutral:

ludo
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Zie ik dat nu goed? Betekent dat dat je 160.000 kilometer per jaar rijdt?! Gemiddeld meer dan 430 kilometer per dag?! Dan heb je bijna geen tijd meer om af en toe uit de auto te stappen!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
ludboo zei:
ok ik heb gelogen, hij staat nu op 848.000 en als je dit leest staat hij alweer hoger.
foto bijgevoegd
heb een 120 liter tank tussen de wielkasten en toch nog heel veel ruimte in de kofferbak.

ludo<onbekende bijlage (IMG_20110517_095913.jpg)>
:worship: :worship:

Ik heb dit topic op de voorpagina vermeld.

http://www.lexusforum.nl/?p=1175