LS newbie 430 2004

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Hello there,

Ik heb zojuist een bericht geplaatst in LS omdat ik op zoek ben naar een late 400 of een 430. Heb het lexusvirus opgelopen in mijn eerdere zoektocht naar een RX(h).

Ondanks mijn forumnaam kan ik technisch helemaal niets, al het werk dat ik verricht doe ik ook met mijn hoofd en dat is maar goed ook.

Kom uit omgeving Amsterdam, kind van eind jaren 60. Zeer veel verschillende auto's gehad uit voornamelijk Duitsland (MB E//M/S/R en BMW 5/7), een verdwaalde Touareg/Range Rover en meestal voor fun er bij uit Zweden (Saab; 900 Aero/9-5 Aero). De kwaliteit van de hiervoor genoemde auto's valt me toch fors tegen. Met elke auto wel gedoe gehad van kapotte turbo's, electronica etc.. Toyota ken ik als het merk van mijn schoonouders.

Tijdens de studie serieus in aanraking gekomen met TQM van Toyota en moet zeggen dat ik dat toch echt een geweldig uitgangspunt vind om een business op te zetten en te runnen. Ben zelf ook ondernemer dus probeer het ook in mijn dagelijkse praktijk door te voeren maar dat is niet makkelijk.

Ik ben dus op zoek naar een late 400 of 430. Hier komen toch wel een aantal zaken samen zoals veel minder willen uitgeven aan autorijden en een goede uitstraling. Lijkt wel of ik er over heen ben om geen posh-auto's meer te kopen maar wat meer ingetogen. Heb ook in een excel bijgehouden wat ik de afgelopen 15 jaar aan auto's heb uitgegeven, dat was niet misselijk. Heb nu liever de bontjas met het bont naar binnen dragen. Heb echter wel de ruimte nodig om 3 kids te huisvesten.

Wie weet een mooi exemplaar?

Gr John!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Re: LS newbie, wannabee

LS400's staan altijd als uitstekend te boek, LS430's weet ik zelf een stuk minder van. Maar dat zal ook wel oke zijn. Heb met dat oude ding van mij ook weinig problemen
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Re: LS newbie, wannabee

Hoi en welkom, goede keuze! Ik weet niet zo snel iets te vinden, maar wie weet komt er nog iets.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

Dank voor het welkom. Wat opvalt is dat er nog wel een aantal 2001 430's zijn te vinden maar nieuwer bijna niet meer. Late 400 maakt qua prijs weinig uit met een vroege 430.

WIl zo snel mogelijk een L, rijd al te lang in een huurauto.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Re: LS newbie, wannabee

handigneefje zei:
Dank voor het welkom. Wat opvalt is dat er nog wel een aantal 2001 430's zijn te vinden maar nieuwer bijna niet meer. Late 400 maakt qua prijs weinig uit met een vroege 430.
WIl zo snel mogelijk een L, rijd al te lang in een huurauto.

Haast is nu iets dat je absoluut niet moet hebbem als je een auto wilt kopen, zelf heb ik bijna 1 jaar naar mijn huidige LS 400 gezocht voordat ik het exemplaar vond dat aan al mijn eisen voldeed,
moet ik er wel bij vermelden dat ik toen al een andere LS 400 had en ik alle tijd had om te zoeken.
Kijk eens rond bij onze oosterburen, daar is het aanbod in ieder geval groter en invoeren is tegenwoordig een fluitje van een cent .

http://www.autoscout24.nl/listgn.aspx?m ... sort=price

Veel succes
Henny
 

bas

Actief
15 jul 2010
190
0
0
Re: LS newbie, wannabee

:hi: welkom op her forum suc6 met de zoektocht ik hoop dat je een mooie vind :rulez:
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
Re: LS newbie, wannabee

welkom hier en veel succes met je zoektocht :rulez:
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

Bedankt voor het warme welkom voor het in NL nog veel te kleine merk. Dat is misschien maar goed ook.

Het is toch echt geweldig om te zien wat berijders voelen bij het merk en dat de merkentrouw zeer hoog is. De beste willen zijn heeft zo'n beetje elk 'premium' merk wel in de missie staan maar het echt zijn is toch iets anders. Dat vind ik het fascinerende aan Lexus, de constante hoge kwaliteit. En natuurlijk zijn er ook problemen softwareupdates tijdens beurten waar je niets van hoort enzo.

De tijdloosheid van de modellen, met name de LS, is een teken van 'schoonheid'. Zal niet beweren dat de LS de mooiste sedan is die ik ooit heb gezien maar hij heeft toch een stijlvolle, ingetogen chiqueheid.

Kreeg van Henny de tip om in DLD te snuffelen. Moet zeggen dat ik te weinig tijd heb om uitgebreid te gaan kijken in DLD. Naarmate de auto's ouder worden vervalt in mijn ogen ook het prijsvoordeel. En DLD is nu niet het Lexus land bij uitstek met de grote drie en het forse chauvinisme.

Zal jullie hulp gaarne gebruiken als ik iets tegenkom. Heb er vooralsnog moeite mee om een LS uit 2001 te kopen
vanwege de fysieke ouderdom. Hoe goed het onderhoud ook is geweest, er komen toch ouderdomsdingetjes aan (denk ik). Ook hier is jullie mening zeer welkom.

Met een vlijmscherpe groet, John!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Re: LS newbie, wannabee

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De LS is van een ander level dan de meeste auto's. mijne zijn van '92 en '93, alle rubbers aan portieren en dergelijke zijn gewoon nog als nieuw.

De rest van de rubbers aan de aandrijflijn en ophanging krijgt op deze leeftijd wel ruimte. Al heeft de mijne alleen last van z'n differentieel ophanging en rubbere koppelingen in de aandrijfas. hoe dan ook, dit is gewoon allemaal onderhoud. Ik ken auto's waar de fusee's al binnen twee jaar zijn verdwenen. bij een LS kan het zolang duren als de mijne...
Ik heb ??n wiellager gehad bij 350K, vervangen voor een gebruikte van me sloper om te zien of dat het probleem was, inderdaad. Ga ze binnenkort beide maar vervangen.

Luchtvering kan je problemen geven na pakweg 12 jaar. De mijne heeft ??n demper gehad voor mijn tijd. en een ander ging na 16 jaar. Elektronisch kunnen sensoren aan de luchtvering ook wel eens gek doen. Er zijn tal van oplossingen om een LS met luchtvering om te bouwen naar conventionele vering mocht je dat willen. Maar niks kan tippen aan die Magic Carpet Ride naar mijn idee.

Motorisch geen klachten, hij doet nog steeds waar hij te boek voor staat, zonder een drup olie te verbruiken. Sinds kort begint hij een beetje te zweten bij de peilstok ingang. moet dat rubbertje eens een keertje vervangen.

Automaat ook geen problemen, gebruik de olie die er voor staat geschreven. Ik heb Jaguars gezien met 160K er op waar de bak al twee keer van is gereviseerd. Nou dat heb ik nog nooooit van een Lexus gehoord. Ja, soms komt er eens zo'n eentje op Clublexus die waarschijnlijk nooit z'n olie heeft ververst of de verkeerde er in heeft gekieperd met een automaat die bij 4 ton de geest geeft, fout gebruik dus.

Elektronisch, bar weinig. ik heb mijn instrumentarium gerepareerd, en het airco display. allemaal dingen die pas op een aardige leeftijd beginnen, en voornamelijk de eerste generaties die er meer last van hebben.

Ik loop vaak in de garage en zie een hoop auto's van diverse merken. conclusie is dat je in een hoop gevallen beter een 10 jaar oude Lexus kan kopen dan een hoop spul wat de laatste jaren op de markt is gebracht.
De 1UZ-FE motoren in de eerste en tweede LS staat zeker garant voor een half miljoen kilometers, bij juist gebruik zijn er mensen die het dubbele er op hebben en er nog steeds mee rijden

Als je een goeie mercedes wil moet je een 300D hebben van '87 ofzo, die doen ook een miljoen.

Maar een Lexus, voelt beslist niet oud aan op 17 jarige leeftijd. Het is de beste occasion volgens vele. inclusief mij. Hier staan nog een aantal aanhangers ;)

http://www.clublexus.com/forums/ls400/9 ... ls400.html
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: LS newbie, wannabee

hey,
welkom op het forum en heel veel succes met het vinden van een een mooie LS.

En wat betreft het bericht hierboven: Lexus is gewoon heel goed!! het kost net iets meer en verbruikt ook wel meer, maar de levensduur is ook langer. het is niet zo modern als een andere auto voor hetzelfde geld maar alles wat erop zit werkt in elk geval voor een lange tijd, en gaat absoluut niet snel kapot. het rijdt heel goed en is gewoon van uitstekende kwaliteit.
Ik vervang ook alleen: remblokken, remschijven, banden, olie en alle filters, bougies en normale onderhoudsdelen.
Geen motoren, versnellingsbakken,sturen waarvan het leer loslaat, dakramen die niet meer open of dicht willen, storingen die herhaaldelijk terug komen, wiellagers en fusee's, gebroken veren en of ophanging delen, abs/asr systemen, brandstofpompen en nog heel veel meer.

samen met kennissen en klasgenoten hebben we bij bijna alle gangbare merken gewerkt en de meesten hebben allemaal van die kleine ontwerpfouten en grote onderhoudsproblemen. de meeste merken lanceren ook tientallen modellen en zoveel mogelijk varianten als in een gemiddelde showroom past. en veel andere merken omschrijven Lexus als weinig voor veel geld en niet zo mooi vorm gegeven als andere merken. maar kwaliteit draait niet om de vormen en moderne look van de auto, het gaat om kwaliteit in plaats van kwantiteit en wat er op zit moet ook echt werken en niet alleen werken maar ook goed werken.

Bij de meeste automerken zijn we gewend om een sterk model te hebben, zoals de golf 1-2-3 de peugeot 205 enz.
Bij lexus lijkt het mij net andersom welke modellen zijn nou echt slecht, voor zo ver ik weet minder als dat er echt goed zijn.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

Ben toch echt benieuwd hoe Toyota/Lexus de kwaliteit waarborgt bij hun leveranciers.

Onderzoek regelmatig leverancier-afnemer relaties (in het kader van investeringen en aandelenposities) en zie dat schaalvoordeel boven maatwerk gaat. Zo heb ik zeer recent de relaties van Apple en de ipad in kaart gebracht. Het zijn allemaal zeer grote leveranciers die dezelfde producten aan verscheidene afnemers leveren. Maatwerk is bijna niet het geval vanwege porductiekosten.

Kennelijk vraagt Toyota aan zijn leveranciers producten die een hogere tolerantie hebben en die afwijken van de toleranties van bijv VW of Audi. Als je een auto uit elkaar haalt, en hier zijn voldoende specialisten te vinden die dat regelmatig doen en kunnen, zijn er maar een paar echt grote leveranciers van bakken, electronica etc..

Vraagt Toyota dan echt andere deurrubbers aan haar leverancier? Is de leerkwaliteit dan echt afwijkend van wat aan Volvo wordt geleverd?

Heeft iemand op het forum op deze manier een drilldown gemaakt van de kwaliteit van Lexus?

Nog een andere vraag, staat Lexus qua inkoop los van Toyota?

Tot nu toe stel ik alleen maar vragen, er komt een moment dat ik ga bijdragen hahaha.

Met een zonnige groet, John!
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

#Jelmer en Nathanel: juist mensen zoals jullie met technische en vergelijkbare kennis zien veel verschillende auto's en hoe ze in elkaar zitten. Zo las ik via de link van Jelmer op het USA Lexus forum een BMW engineer die zelf in een Lexus reed dat hij BMW technisch zeer achter vond lopen op de Lexus.

Een goed relatie van mij heeft een goede positie bij MB en had een paar jaar geleden de introductie van de nieuwe S met de concurrenten zoals de 7 en A8 ter vergelijking. Hij vertelde dat een nieuwe LS compleet uit elkaar was gehaald en onderdeel voor onderdeel werd bekeken. Was bij de fabriek in DLD.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Re: LS newbie, wannabee

handigneefje zei:
Kennelijk vraagt Toyota aan zijn leveranciers producten die een hogere tolerantie hebben en die afwijken van de toleranties van bijv VW of Audi. Als je een auto uit elkaar haalt, en hier zijn voldoende specialisten te vinden die dat regelmatig doen en kunnen, zijn er maar een paar echt grote leveranciers van bakken, electronica etc..

Vraagt Toyota dan echt andere deurrubbers aan haar leverancier? Is de leerkwaliteit dan echt afwijkend van wat aan Volvo wordt geleverd?

Heeft iemand op het forum op deze manier een drilldown gemaakt van de kwaliteit van Lexus?

Nog een andere vraag, staat Lexus qua inkoop los van Toyota?

Tot nu toe stel ik alleen maar vragen, er komt een moment dat ik ga bijdragen hahaha.

Met een zonnige groet, John!
Hoi John,

Nee, niemand heeft een drilldown gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij leuk lijkt zoiets te lezen.

Hoe Louwman de autos inkoopt weet ik niet. Het lijkt mij dat Louwman de orders bij Lexus Europe plaatst.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

Als je het bedrijf op deze manier onderzoekt snap je ook de keuzes die ze maken. Tot op vandaag snap ik niet dat de Sony battery die in mijn macbook zit en letterlijk 10 uur mee gaat, dezelfde is als in 2 andere Sony vaio laptops van de kinderen en slechts 1,5 uur mee gaat. Hier is dus meer aan de hand, en natuurlijk heeft het te maken met stroom vraag van de HD en processor maar dit verschil is te groot.

Kortom een symbiose van ontwerp en productkwaliteit dat Lexus kennelijk zeer goed in de hand heeft. Zie voorbeeld van Jelmer over bijv deurrubbers. Die deurrubbers komen echt niet uit een totaal andere fabriek of een 10 keer zo goede kwaliteit rubber. Rijd nu in een huurauto van 4 mnd oud (VAG, nwwaarde 30.000). Met de vorst/sneeuw kreeg ik met moeite alleen de bestuurdersdeur open, is toch niet normaal. De A-klasse die 2 jr oud is ging zonder problemen open terwijl daar 4 dagen niet in gereden was. Ontwerp, producttoleranties?

Zou het leuk vinden om een pakketje aandelen te kopen van Toyota. Wil ik wel eerst de toeleveranciers en afspraken leren kennen.

Met een rendementsvolle groet, John!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Re: LS newbie, wannabee

Deurrubbers hebben natuurlijk ook met de plaatsing te maken, nu wordt er bij Lexus rekening mee gehouden om de naadjes tussen het plaatwerk zo klein mogelijk te houden vanwege de luchtweerstand.

Wist je bijvoorbeeld dat die lomp ogende LS430 net zo'n goede luchtweerstand heeft als een Porsche 911? De ontwikkeling van de eerste LS heeft zeven jaar geduurt, er is wel wat kwalitatiefs neergezet toen waar andere automerken zich ook aan willen meten. koop maar eens wat amerikaanse brochures, daar staat altijd genoeg in waar ze over pochen :D

Er is net even wat verder gedacht, ik heb er dan eens een keertje ??n uit elkaar gehaald. Maar op een heleboel punten zit de LS logisch en een stuk minder gecompliceerd in elkaar dan z'n rivalen. Een stoel van een oude LS haal ik zo uit elkaar en weer in elkaar. Maar die van een +'94 BMW 7 serie laat ik liever in elkaar, pfoei

Een Benz van 2003 ofzo heeft een heleboel spul uit Mexico er in zitten, met alle gevolgen van dien. Om de productie maar goedkoper te houden heeft MB op een gegeven moment gewoon z'n vaste leveranciers de laan uitgestuurd, daar hebben ze vooral in Amerika toch een zure appel aan gehad. In een Lexus vind je spul waar Toyota al heel lang zaken mee doet. Denk aan Denso, Aisin, Koito. het blijft gek genoeg perfect werken. Ze denken er bij productie namelijk aan om hier en daar een afdichting, loctite, beetje vet/smeersel op te doen zodat het voor geruime tijd blijft functioneren. Ook tegen piepjes en kraakjes in het interieur, een heleboel contactmateriaal is afgeplakt met een soort van filt-band wat dat tegengaat. Het is wel zo dat bepaalde imitatie onderdelen kwalitatief dieptriest zijn, heb iemand gehad die binnen een jaar alweer kapotte rubbers en fusee's in z'n draagarm had. maar ja, levenslange garantie, dus ik kreeg gratis nieuwe. stuurde ze verkeerde op, kreeg ik weer nieuwe en mocht de verkeerde ook houden :D ,

Als je zo'n LS uit elkaar haalt ga je zien dat overal zeer goed over na is gedacht. Het doel van de eerste LS was dan ook niet bakken met geld te verdienen, maar om een prestige object neer te zetten en een auto die gigantische lang mee gaat, meer een Icoon. hij is niet gebouwd om na 15 jaar op de sloop te zetten. Al maakt ze geringe dagwaarde en de belachelijke prijzen die er voor sommige onderdelen worden gevraagd dat voor de economisch denkende soms onvermijdelijk. Mijn antwoord: slim shoppen. Het kan allemaal voor veel minder. En de LS beloond je daarvoor ook want hij kan daardoor weer voor veel kilometers de weg op. Natuurlijk moet je wel een liefhebber zijn, anders moet je het maar bij wat simpelere auto's houden, of veel nieuwer met een hogere dagwaarde wat het voor de meeste tussen de oren wel weer rechtvaardigt om er wat aan te doen.

Maar laat ik je vertellen, aan het eind van de rit lach ik me broek aan flarden :mrgreen:
Natuurlijk kan je niet van een Lexus verwachten dat hij helemaal feilloos is, ik dek mezelf dan ook een beetje in zie je :mrgreen: . Maar in vergelijking met andere, word het moeilijk om wat beters te vinden :rulez:

Mitsubishi en Subaru hebben kwalitatief ook hele goeie modellen er tussen zitten, alleen niks in dit segment
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: LS newbie, wannabee

Ik denk dat we een keertje naar de Lexus fabriek moeten gaan om het allemaal zelf te kunnen zien.
En het is gewoon zo dat kwaliteit ook echt geld kost. Ik kan niet helemaal zeggen dat er geen ander merk is dat een product kan leveren van dezelfde kwaliteit maar ik kan wel zeggen dat er duidelijk verschil tussen Lexus en andere automerken is. als je alleen al naar de manier van reclame maken kijkt is ik weet niet hoeveel maal goedkoper als de reclame van bijvoorbeeld de kia soul. zie de nieuwe lexus CT reclame kost niet echt veel. andere hebben volledige straten enz. ik denk dat het mede aan het feit ligt waar gebruik ik mijn geld voor, geef ik meer uit aan vormgeving of meer aan ontwikkeling? zelf denk ik dat hier het grote verschil in zit.
dash enzovoort is niet hypermodern maar blijft het wel doen. en net wat Jelmer zegt een rubbertje op een iets andere plaats en misschien een millimeter dikker als de ander, zo heeft lexus geen klemmetjes voor het deurrubber maar een 2 opstaande randen waar het rubber tussen valt. 10 keer beter als het goedkope idee!! het verschil zie je, merk je, voel je, hoor je, en beleef je zelfs in je portemonnee! :rulez:

Zie het voorbeeld van de LFA zijn ze zoveel jaren bezig geweest blijkt het niet helemaal goed te zijn, wat doen de meeste merken: dit een beetje aanpassen en zus een beetje veranderen, maar lexus: helemaal opnieuw ontwerpen.

en het is net wat je zegt, als je ook technisch bent ingesteld dan pak je de verschillen er zo tussen uit.

Zelf denk ik niet dat het direct voor aandeelhouders zichtbaar is als er nu wel of niet kwaliteit zal worden ontwikkeld. het is heel simpel elke ingenieur weet donders goed wat nu wel een goed idee is en wat een slecht uit zal pakken, laten we ook niet vergeten dat net als bij printers de fabrikant het van de inkt moet hebben. helaas zijn heel veel merken ook op die manier ingesteld. waarom halen golfjes geen 500.000 meer, terwijl het metaal tegenwoordig wel 100 keer sterker kan zijn? het is net hoe je het wil hebben in 1 keer een grote uitgave of in termijnen.

Als je ooit zelf iets van metaal, hout, kunststof of welke vaste stof hebt gemaakt dan weet je wel wat verschil is tussen slecht, redelijk, goed, heel goed en uitstekend.

Het klinkt misschien heel vreemd maar met alles wat wij kopen spelen de fabrikanten gewoon, goed is gewoon veel geld neertellen en goedkoop is slecht. waarom roeste een mercedes van 2000 meer als van 5 jaar ervoor? zijn ze bij mercedes soms dommer geworden, is het metaal slechter, of willen ze gewoon meer geld verdienen door een goedkoper product in een duur jasjes te proppen en meerdere mensen het gevoel te geven een goeie auto te hebben gekocht. met alle technische producten geldt de hoofdregel hoe groter de marge hoe langer het product het uithoudt
en 2 laklagen extra betekend niet dat de lak per se beter van kwaliteit is maar het eindproduct wel.

En iemand de de tijd en moeite neemt om iets goeds op de markt neer te zetten mag ook best iets meer verdienen.

het enige wat mij van Lexus tegenvalt is het ultra dunne plaatwerk op plaatsen waar dit niet gewenst is. ik weet niet hoe het met de LS is maar van de GS is het in elk geval redelijk dun.

Op een Amerikaans forum kwam ik iemand met de volgende ondertekst tegen: Lexus, buy quality once or crap forever. thats how it is.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Re: LS newbie, wannabee

Ben er uit!

Heb vandaag een facelift 430 gekocht uit 2004. Foto's en mods volgen.

Eerste mods zijn onder andere een TV over de nav en een link naar iphone4 voor telefoon en itunes.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: LS newbie, wannabee

gefeliciteerd!! :) laat ons snel wat foto's zien! :D
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
@Alan, bedankt ben er best blij mee (en dat wil wat zeggen na veel moois te hebben gereden).


Vandaag gereden en wat rijd het toch lekker. Twijfelde nog enorm tussen een hoge (RXh) en een lage LS. Een LS rijd zo veel lekkerder dan een RX. Je zit direct lekker in de LS terwijl ik m'n draai in de RX niet kon vinden.

Tijd om de LS te gaan modden (wel decent uiteraard). Allemaal binnenin-geniet-dingen. Geen 22 inch rims!!!