LS400 onderhoud automaat lekt?

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Hallo, ik ben nieuw hier :hi:

Sinds kort ben ik eigenaar van een ls400. Ik heb hem gekocht van Fabian, via dit forum. Ik heb mijzelf net voorgesteld bij 'even voorstellen' en zal het hier nog even kort doen:

Ik ben Maarten, 21 jaar woon in Enschede en heb dus de ls400 van Fabian overgenomen. Deze staat in het topic te koop. De ls400 uit 1991. Tot nu toe erg tevreden mee.

Aangezien de auto niet echt onderhoudshistorie heeft heb ik hem maar eens naar de lexus dealer hier in de buurt gebracht. Daar staat hij nu. Wat mij van tevoren al opviel was dat de auto niet echt warm wordt. De auto start ook niet heel netjes na een nacht stil te hebben gestaan, hij start wel altijd. Je moet hem een seconde of wat vasthouden, dan gaat hij aan en na nog een seconde of 2 loopt de motor pas netjes op alle cilinders. Ik dacht zelf aan bougies, maar heb gevraagd aan de garage hier niet naar te kijken, aangezien ze daar 400 euro voor vragen. Daarnaast moest ik laatst de stuurbekrachtigingsolie bijvullen.

De garage belde mij net:
- Motor niet goed warm: dit is de thermostaat die wordt nu door de garage vervangen.
- Stuurbekrachtigingspomp: Garage zegt: lekt niet (!?). Terwijl bij mij de sensor al is afgedopt en ik olie heb zien liggen (heldere olie). Wat wel lekt is de automaatbak zeggen ze. (Volgens mij zit hier rode olie in, weet het niet heel zeker.) Beetje vreemd. En ook wel naar, want als mijn stuurbekrachtiging wel lekt gaat de dynamo waarschijnlijk een keer kapot.
- Bijgeluid startmotor --> Ooit een keer een nieuwe startmotor. Hoe herken ik dit geluid? Maakt de startmotor dit ook tijdens het rijden? Ik denk dan gelijk aan mijn stuurbekrachtigingspomp aangezien ik weet dat deze geluid maakte door lucht in het systeem. Na het bijvullen is dit geluid flink minder geworden en bijna weg, volgens mij niet helemaal. (Moest er aardig wat in gooien).
- Speling in het stuurhuis
- Stuur beetje scheef --> uitlijnen
- Koeling van de motor is matig --> Ooit een keer een nieuwe radiator
- Enkele lampjes kapot

Mijn vragen:
- Weet iemand een ls400 specialist in de buurt van Enschede? Of ?berhaupt een specialist ergens in het land?
- Het starten, kan dat goed aan de bougies liggen of iets anders?
- Hoe snel lekt een automaatbak bij deze auto's? Ik heb er namelijk nog nooit iets over gelezen.
- Kan de monteur een lek van de stuurbekrachtiging verwarren met een lek van de automaatbak?
- Kan de monteur het geluid dat de stuurbekrachtigingspomp maakt verwarren met een geluid van de startmotor?

Verder ben ik zeer tevreden met alles wat het wel doet aan de auto:
Electrisch gebeuren
Audio installatie, ook de cd wisselaar
Schakelen gaat mooi soepel
Auto gaat als een speer
Traction control (in de winter)
Het knopje van traction control off (in de winter) :biggrin:

Ik ben van plan hier weer een goede auto van te maken en hem daarna goed in onderhoud te houden. Dus als iemand nog suggesties heeft voor wat allemaal nu te doen dan hoor ik die graag. ;)

Groeten, Maarten.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Een automaat kan maar op een aantal punten lekken, ingaande as, uitgaande as, carter, en je heb de plug waar de peilstok het carter in gaat.

Als het bij je koppelomvormer lekt, kan het ook wel eens zijn dat de achterste krukas kering stuk is. maar je heb het over rode olie, dus het zal wel om de automaat gaan.

Startmotor gebruik je alleen om te starten, tijdens rijden zou je hem dus niet moeten horen.

In de stuurpomp hoort ook automaat olie, rood dus. het Dexron type, staat als het goed is op het dopje? Anders even in de garage boeken kijken, ik meen dat het Dexron II is. Zelf mik ik er III in, maakt op zich niet uit.

Als je pomp lekt, dan valt het inderdaad op de dynamo. verder kan het nog lekken bij het stuurhuis zelf. beetje zweten kan niet zo'n kwaad, maar het moet er niet uit druppelen natuurlijk.. Er zit ook nog een hogedruk leiding tussen pomp en stuurhuis, het rubber daarvan kan ook gaar zijn. lijkt me stug trouwens

olieleidingen van beide systemen (automaat en stuurbekrachtiging) lopen bij een linksgestuurde versie niet bij elkaar. dus je zou ze niet zo makkelijk moeten kunnen verwarren.

Starten kan aan je bougies liggen, maar ook aan de startmotor zelf (en die zit goed verstopt) kabels, verdeelkappen, rotors, bobine's of zelfs de ontstekers. maar dan moet hij wel heel bar lopen moet er met de laatste twee iets mis zijn. Het kan geen kwaad om eens een keer nieuwe verdeelkappen/rotors en kabels + bougies te doen. sommige rijden nog met originele kabels rond!
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
denk dat je Peterman bedoelt , tsjing tsjing ,dat gaat je geld kosten ik heb de mijne in onderhoud bij Oortman in losser is eigenlijk een ford Dealer , maar zijn monteur Bart is erg goed en weet echt van wanten daar zijn ze goed vriendelijk en niet alleen omdat ze denken van ha alweer een paar duiten , ik heb vorige week daar de multiriemen laten vervangen en was nog geen 100 euro kwijt :winke:
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
En zojuist mn kenteken plaat verloren :( dat wordt leuk. Net gezocht maar kon niks vinden, ga morgen weer even zoeken bij daglicht. Moet maandag weer rijden :D :(

Bedankt Jelmer, er lag heldere olie onder de auto, ik nam toen aan dat het uit de stuurbekrachtiging kwam aangezien die lawaai maakte en ik die moest bijvullen. Ik heb toen een bus Dextron 2 gekocht voor het bijvullen. Viel me toen ook op dat dit rode olie was ipv helder. In de koppelomvormer zit wel heldere olie? Ik ga morgen weer even kijken wat de kleur van de stuurbekrachtigingsolie is en of ik weer olie zie liggen. Ook even weer de dealer bellen om de monteur te spreken en niet iemand van de receptie.

Het stuurhuis zweette wel een beetje trouwens volgens de garage.

De auto wordt in ieder geval wel weer goed warm, wat een verschil. Ik had trouwens net wel dat mijn radiatorlampje even ging branden. Na een minuut was hij uit.

Joop, het is Peterman inderdaad. Tot nu toe valt het qua geld nog wel mee bij Peterman. En het is mooi dichtbij. Maar wat ik het belangrijkst vind is dat een garage mij betrekt bij het proces en ze mij goed kunnen uitleggen waarop ze hun conclusies trekken. Anders blijft het altijd zo'n mysterie. Morgen trek ik mijn conclusies over de dealer als ik de monteur heb gesproken. Anders ga ik zeker die Bart in Losser eens proberen. Bedankt voor de tip.

Het liefst sleutel ik zelf aan mn ls maar zit op dit moment met veel te weinig tijd en dat zal ook niet beter worden in de nabije toekomst.

Owja nog iets leuks/frapants: Als ik een knopje heb op mijn sleutel en een knopje in mijn lexus voor in het in en uitschakelen van de remote control, dan heb ik toch een afstandsbediening voor mijn centrale deurvergrendeling? Deze doet het namelijk niet en heb de garage er naar laten kijken maar die zeggen dat ik geen op afstand bedienbare deurvergrendeling heb. Dus ik vroeg waar is dat dan knopje voor op mn sleutel: "Ja dat is voor wat anders" waar is dat dan voor? "Dat weet ik niet" :p handig zo iemand van de receptie... Ik kan me voorstellen dat de monteur het knopje op mn sleutel niet heeft gezien maar toch... :p
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
ik had van mijn 2e sleutel de batterij leeg dacht ik, dat naar Peterman nieuwe batterij erin , niks doen ,zegt dat vrouwtje van de receptie we bestellen ff een nieuwe zender kzeg gelijk van wa kost dat , om en nabij 80 euro zegt ze ik zeg das goed regel maar , paar dagen later was de zender er ,ding moes ingelezen worden ook geregeld weer 25 euro erbij , toen wouden ze de sleutel ff proberen is het helemaal een andere sleutel , raar verhaal dacht ik want heb die sleutel bij de auto gekregen zodat ik drie sleutels had , bij peterman dachten ze dat de auto schade had gehad, vrouwtje van mij belde mij op mijn werk en zei mij dat , ik dacht dat ik ff heelmaal broerd werd en zei toen tegen der da kan ja heelmaal niet want dan moet de auto zo'n beetje in de pers hebben gezeten , toen hebben ze ook maar ff op het kenteken en chassis nmmr een nieuwe sleutel besteld , wa denk je nie passen toen hebben ze een foto gemaakt van de sleutel en wouden daarmee een nieuwe bestellen, ondertussen was ik der al mooi flauw van en zat te neuzen op Marktplaats vond daar een nieuwe sleutel ongeslepen voor rond de 20 eurie dat naar hespy sleutel laten slijpen 18 eurie klaar dus voor onder de 50 euro krijg de rekening van peterman 260 euro :eek: ben dus een beetje klaar met die lui daar
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ja, dat knopje is voor je centrale vergrendeling, wees er van overtuigd dat je het knopje voor 'remote lock' heb omgezet in je interieur!, dat zit bij de spiegelverstelling. en die op de sleutel moet je wel met daadkracht bedienen

Nieuw batterijtje kan je ook eens proberen, er gaat een heeel klein dingetje in.

In je automaat, dus ook de koppelomvormer is alles met ATF gesmeerd/gekoeld.
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Hee Joop, kan me voorstellen dat je klaar met ze bent. Ik heb ook een beetje dubbel gevoel bij ze.

Ik ben net even naar ze toe geweest en mocht de werkplaats in om de monteur te spreken. Hij zei dat de bak lekt tussen de versnellingsbak en motorblok, en dat het lijkt alsof de stuurbekrachtiging lekt omdat de versnellingsbak op de stuurbekrachtiging lekt. Ze hebben het peil van de versnellingsbak gecontroleerd gisteren en het was iets aan de hoge kant. In de tijd dat ik de auto heb, heb ik nog nooit deze olie bijgevuld. Dat is dan ook nog maar 1200 km. Het kan dus dat de bak door een hoog oliepeil lekt, als de bak daadwerkelijk lekt. Ik zag wel wat druppen hangen net.
De man zei ook dat de bak een keer uit elkaar is geweest omdat er een andere kleur pakking tussen zat. Ben even vergeten te vragen welke kleur er nu tussen zit.
De man had geen lek aan de stuurbekrachtiging kunnen ontdekken. Er zat wel een verkeerde, beige kleurige slang aan de stuurbekrachtiging. Heb die slang bekeken en er staat iets van 'high pressure air 20 bar' op. De slang vormt wel iets platter door de bocht, mag dit?

Ze zijn wel heel aardig en de monteur komt goed over, maar die olie verdwijnt niet zomaar. Lag net weer aardig wat olie onder en het peil van de stuurbekrachtiging stond laag weer onder het peilstokje.
Ik kan me voorstellen dat ik de eerste keer de olie op de grond aan zag voor heldere olie terwijl het rode olie is. Het is echt wel rode olie maar het ligt niet onder de pomp. Het zit meer aan de linkerkant.

Zojuist mijn kentekenplaat weer gevonden :rulez: lag bij de wasstraat waar de auto gisteren is gewassen.
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
ja dan is het tog logish dat er olie verdwijnt uit de stuurbekrachtiger , en olie verliezen tussen bak en motor zou wel kunnen , maar het kan ook zweten van de motor zijn dan kan er soms ook wat druppels aanhangen hij is ook al wat op leeftijd natuurlijk , dan lijkt mij dat vrij normaal , ik zou als ik jou was de leiding van het reservaat van de stuurbekrachtiger is even goed nalopen miskien dat er een scheurtje zit, kweet niet of je er druk op kan zetten miskien dat ze hem af kunnen persen zodat je dan je lek kan vinden kan wel zijn dat de scheur of gaatje aan de onderkant van de leiding zit en je het zo niet kan zien , wat zeiden ze nu dan van je centrale vegrendeling ?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Een Lexus mag natuurlijk absoluut niet te lekken :neutral: :biggrin: maakt niet uit hoe oud of hoeveel km. Het kan niet zo'n kwaad, als je maar op tijd bij vul.

Die leiding die je laat zien is de retourleiding, daar staat niet zo'n hoge druk op, de onderste die op de stuurpomp zit (nogal uit het zicht) staat meer druk op. ze zijn beide overigens gedeeltelijk ook van metaal.
Zolang een slang niet dubbel ligt kan er altijd wat doorheen toch?

Automaat er al een keer onder uit geweest? die dingen gaan eigenlijk nooit stuk met de km-stand die jij er op heb staan. Of bedoel je gewoon simpel de carter pakking? dat is logisch, is juist goed, heeft de vorige eigenaar ten minste de zeef vervangen die in de bak zit, niet alleen het magneetje schoon gemaakt.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Dat gaan ze wel doen hoor met deze leeftijd, maar lekken mag uiteraard niet.

Zweten vind ik al erg. dan heb ik al zoiets van 'er moet een nieuwe pakking tussen'.

ik kocht mijn LS met meer dan 3 ton, en kurkdroog van onder :rulez: . nu begint er wat spul te zweten, maar niks wat met een paar nieuwe rubbertjes kan worden verholpen.
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Haha mijn lexus lekt behoorlijk...
Ik denk inderdaad de carter pakking.

Oke nu heb ik een probleempje er bij:
dashboard.jpg

Idee?n? Ze gingen allemaal tegelijk branden, behalve de radiator, die brandde al. Zal het kortsluiting in de dynamo kunnen zijn? Kan ik dat meten door voltage over de accu? Of is het misschien een zekering? Of is het echt heel ernstig.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Bij mij branden er nog meer...... ik rij er al 20.000km mee. Alleen bij mij gaan ze soms uit.... Ik heb ook al wat dingen geprobeerd, maar moet nog steeds de remedie vinden... Als ik niets vind haal ik gewoon de lampjes er uit, word tureluurs op den duur van die kermis

Geen idee, dit kan veel oorzaken hebben. ik zou inderdaad nagaan of je dynamo niet nat word, dit kan een hoop elektronische storingen veroorzaken.
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Hmpf, ik ga er van uit dat het de dynamo is die kortsluiting maakt, aangezien die nu kapot is. Hij laadt niet meer bij, de accu was net leeg. Daar was ik dus bang voor en dat was de reden dat hij naar de dealer is geweest :confused:

Er lag aardig wat olie onder de auto dus hebben we de auto even op de brug gehad via een kennis en hij lekt inderdaad ook versnellingsbak olie, achter het klepje was het nat, dat is dan de ingaangde as van de versnellingsbak? Maar wat er nu precies zoveel lekt is moeilijk te zeggen. Het peil van de bak was net nog goed en het peil van de stuurbekrachtiging stond wel wat lager. Ik hoop dus op de stuurbekrachtiging maar wil daar geen geld in steken als de bak heel veel lekt. Ik moet er dus achter zien te komen wat er nu precies zoveel lekt.

Ik dacht: andere kleur olie in de stuurbekrachtiging gooien. Kan dat? Is er ook blauwe atf olie bijvoorbeeld? Of een kleurstof?

Hoe vul ik de versnellingsbak bij eigenlijk?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Geen idee of ze andere kleuren ATF hebben.

De bak vul je bij d.m.v. de peilstok. Wees ervan verzekerd dat je er niet teveel in doe! dat is vaak kwalijker dan te weinig. En je zelf er ook van overtuigen dat je op de juiste manier olie peilt.

Als jouw automaat aan de voorzijde lekt, dus met de hechting van de motor, en het is ATF, dan kan het de kering zijn op de as waar je koppelomvormer om gaat, hier zie je het op een TH400 bak:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Of je koppelomvormer is ergens lek :confused:

Anyway, ik denk eerder die kering, het probleem is dat om dit op te lossen alles er onder uit moet, uitlaat, hitteschilden, aandrijfas, automaat. wanneer je daar ben kan je beter ook meteen de achterste krukas kering ook vervangen, die gaan op den duur ook lekken. Ik vind het alleen vreemd dat jouw LS met deze km-stand al dit soort problemen heeft :(
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Ja ik had het ook niet verwacht van die bak, had er ook vrij weinig / niks over gelezen voor de aankoop. De stuurbekrachtiging + dynamo had ik verwacht en vind ik ook niet erg. Ik ga eens op zoek naar andere kleur atf olie. Is denk ik wel het makkelijkst.
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Haha het houdt niet op... De dynamo + pomp zitter er in en het werkt weer zoals het hoort. Bedankt Jelmer. :rulez: Alleen de dynamo paste niet en een bedrijf heeft van beide dynamo's 1 goede passende dynamo gemaakt. Het was waarschijnlijk een diode die kapot was werd er verteld. Het werkt iig weer, dat is het belangrijkste.

Maar nu: mn pa wilde de dag daarna weer een rondje rijden om te kijken of er dan nog steeds olie lekte. (De auto staat nu bij mn ouders en ik ben weer in Enschede voor de studie.) Maar ze krijgen met geen mogelijkheid de auto open. Mn pa dacht dat het slot bevroren was, slotontdooier er in, sleutel verwarmd, fohn er op, half uur lopen klooien maar de sleutel draait niet rechtsom, alleen linksom. Het rechterslot deed het sowieso al niet en nu nog steeds niet. De kofferbak gaat wel open.

Ik heb hiervoor een nieuw topic aangemaakt:
http://www.lexusforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=852