LS600h

Inmiddels heb ik de auto alweer een half jaar in bezit. Hij bevalt me erg goed, echter is de trilling tijdens gas los nog steeds niet weg. Inmiddels is code P0014 hierbij naar boven gekomen en meldt de auto misfires op diverse cilinders. De code duidt op een te ver naar voren gestelde uitlaat-nokkenas op cilinderbank 1. Alle eenvoudige dingen (olie. VVT-IE motors, nokkenas sensors, krukas sensors en solenoids) zijn uitgesloten. Ook de bougies en bobines zijn vervangen, maar de misfires blijven. Dan blijft er nog één ding over: een versprongen of uitgerekte distributieketting. De auto gaat hiervoor over een paar weken in reparatie. Ik zal wel even laten weter wat daaruit komt. De auto rijdt, op het trillen na, helemaal super; waarschijnlijk merk je de misfires niet goed vanwege de overvloed aan vermogen. Echter heb ik de auto voor langere ritten naar het buitenland nu niet kunnen gebruiken, aangezien het ook niet goed is voor de auto om met verkeerde timing te rijden; om nog maar te zwijgen over wat er gebeurt als er een ketting afloopt. Het verbruik is ook niet reuze goed; beter dan 12,5 L/100 km krijg ik er niet uit. Vermoedelijk heeft dit ook iets te maken met niet helemaal op tijd lopen van de motor.
 
Poeh, dat klinkt als een serieus probleem, of kan het meevallen. Nog niet eerder iets over een soortgelijk probleem gehoord of gelezen. Of het moet iets vergelijkbaars zijn als een euvel bij 460's uit 2007/2008.

En dat overigens "al" bij 150k km's. Ik ben erg benieuwd wat er aan verbeterd kan/moet worden en ook wel wat voor kostenplaatje daar aan hangt...
Had of heb je nog garantie? Een half jaar zeker.
Deze auto's winnen een zuinigheidstest maar 12,5 liter op 100 kilometer is wel fors. Ik hou hem zelf gemiddeld onder de 10. Niet veel maar het kan wel!
 
Ja dat is echt wel een serieus probleem inderdaad! Gelukkig valt dit nog onder garantie, anders had ik er nog veel meer van gebaald, want het is uiteraard al geen goedkope auto om te rijden. Als het goed is zijn ze twee dagen bezig met deze actie. Ze zullen wel gelijk vervangen wat nodig is, zoals bijvoorbeeld de kettingspanners, en/of de kettingen zelf. De garage geeft aan dat het vermoedelijk een versprongen ketting is, maar het kan ook een opgerekte ketting zijn. Ik heb wel eens begrepen dat de ketting tussen de inlaat- en uitlaatnokkenas warm kan worden als het geleideblokje eraf valt (dat schijnt wel eens te gebeuren). Dan kan de ketting oprekken en af en toe code P0014 of P0015 geven. Ik had alleen code P0014 af en toe, dus vermoedelijk is de ketting versprongen. Dat schijnt te kunnen bij heel aggressief remmen op hoge snelheid.
Voor de rest is de auto echt erg goed, dus ik hoop dat het hiermee opgelost is en er alleen nog maar fijne kilometers volgen; want het is wel echt een genot om in te rijden. Een beetje beangstigend snel is ie wel en ik denk dat het nog gekker wordt als de motor goed op tijd staat :)
 
Nou, uiteindelijk viel het allemaal wel mee. De P0014 werd veroorzaakt door de nokkenasversteller op de uitlaatnokkenas van bank 1. Na vervanging hiervan, in combinatie met de krukassensor, is de storing al een half jaar weg. Het trillen (bij regeneratief remmen met draaiende motor) is er nog steeds, echter is me inmiddels duidelijk geworden dat veel LS 600h of GS 450h modellen er last van hebben. Vermoedelijk komt t uit de eCVT bak. De LS en de GS gebruiken dezelfde (L110) bak. Bijna alle LS/GS'en hebben er in meer of mindere mate last van. Op een OBD scanner meldt de ECU dan "multi-cilinder misfires"; maar vermoedelijk zijn dit geen echte misfires, maar korte variaties in toerental van de motor (en dus ook van de krukas en nokkenas) veroorzaakt door een probleem in de bak, waardoor de ECU dit ziet als misfires. Advies van de dealer is om de transmissieolie te verversen. Dat gaan we binnenkort even laten doen.
Verder TOP auto! Na verhelpen van P0014 rijdt ie nog veel soepeler en sneller. Nu t trillen er nog uit en het dashboard vervangen (leuk klusje voor de zondag) en dan is ie af!
 
Fijn dat het voor een deel opgelost is. Het trillen bij regeneratief remmen met draaiende motor heb ik echt nog nooit gemerkt. Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken na het vervangen van de transmissie-olie! Leuk ook dat je het even zo terugkoppelt (y)
 
Dat geldt ook voor mijn LS600h. Geen enkele trilling waar te nemen en al bijna 150k gelopen.
Wel bijzonder dat ze daarvoor de bakolie gaan vervangen. Is dat onderbouwd of een aanname van de monteur..
Is de analyse bij een Lexus garage gedaan?
 
Ze hebben 'm bij Lexus Eindhoven aan de computer gehad en mee gereden. Ze hebben een vermoeden dat het in de bak zit. Ik heb het al in meerdere LSen gemerkt. Soms wat erger dan andere keren. Of olie wisselen gaat helpen weet ik niet, maar het kost niet veel, dus het proberen waard. Tussenbak olie is al gewisseld, maar hielp niet. Hij trilt niet als (1) de motor niet draait tijdens uitrollen, (2) de motor meer dan 1000tpm draait bij uitrollen, (3) de motor geen brandstof inspuit bij uitrollen.
 
De inspectie van de motor, versnellingsbak, subframe ophangrubbers en aandrijfrubbers moeten ze zeker niet overslaan bij dit soort trillingen. Lees de vele forum bijdragen in ClubLexus er maar op na. Vooral bij de oudere LSen een voorkomende kwaal. Is die van jou geïmporteerd?
 
Ja mijne komt uit Frankrijk. De aandrijflijn is gecontroleerd en kwam door de test. Maar dank voor je tips. Ik ga het doorgeven aan de monteurs. Stiekem hoop ik dat het verversen van de bak gaat helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ja mijne komt uit Frankrijk. De aandrijflijn is gecontroleerd en kwam door de test. Maar dank voor je tips. Ik ga het doorgeven aan de monteurs. Stiekem hoop ik dat het verversen van de bak gaat helpen.
Dan is er een mogelijkheid dat de hitte van zuid Frankrijk zijn parten heeft gespeeld. Zowel op de rubber onderdelen als met de motor elektronica en onderdelen. Je ziet dat ook in de USA. In een gematigd klimaat zoals in NL zie je veel minder problemen met ophangrubbers en draagarmen bv. Ook de elektronica heeft veel minder te lijden. Mijn auto heeft de eerste 5 jaar in België rondgereden en daarna in NL, waarbij ze ook nog eens altijd garage gestald is geweest. Dat heeft zeker bijgedragen een de zeer goede staat van het hele onderstel, draagrubbers en elektronica. Onder de motorkap ziet het er allemaal nog als nieuw uit.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor die trilling en houd ons op de hoogte want dit soort topics zijn interessant.
 
Ja, dat zou goed kunnen. De auto is wel twee weken bij een specialist geweest en die vond de onderkant, rubbers, ophanging en aandrijflijn in een zeer goede staat. Hij heeft ook een uitgebreide computer analyse gedaan en vond geen afwijkende zaken. We dachten eerst nog aan injectoren namelijk. Laatst ook nog in een LS uit België gereden, en die had exact hetzelfde probleem, weliswaar in iets mindere mate, maar de computer meldde ook multi cilinder misfires tijdens het trillen, ook weer in iets mindere mate dan bij mij. Wij vermoeden dat het probleem in de eCVT zit, waarbij een trilling optreedt wanneer de auto regenereert en de motor ook nog input levert. Dat is de enige situatie waarbij de trilling optreedt. Als de motor wel draait, maar geen input levert zijn er geen problemen. In alle overige gevallen ook niet en de auto rijdt zo soepel als maar zijn kan.
 
Hier nog een topic van andere eigenaren die exact hetzelfde probleem ervaren :

 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Sam, dat is wat mij betreft geen gekke suggestie.
Ik heb het gasklephuis onlangs schoongemaakt. Het was inderdaad wel redelijk smerig (koolstofrand). Dit heeft het probleem helaas niet weggenomen. Verder is het gasklephuis, incl TPS, niet bekeken. Zou hier nog iets mis kunnen zijn?