Mark Levinson Audio valt uit

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Ik heb een probleem met m'n ML audio systeem (2006 IS220D). Tijdens het rijden (vaak net na de start) valt regelmatig het geluid weg. In het begin was dit nog af en toe, maar het lijkt erop alsof het steeds vaker gebeurt.
Alles is gewoon te bedienen op de display:
Andere radiozender, andere track van de CD, switchen tussen CD en radio, een nieuw telefoongesprek starten (telefoon gaat over maar ik hoor niets) etc. Het enige dat niet regaeert is de volume knop, de volume adjustment komt niet in beeld.
Na een tijdje komt meestal de audio weer terug.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
-Bleutooth uit, aangezien het lijkt alsof de audio wegvalt net zoals bij een telefoongesprek
-Stekkers van de versterker achter nagekeken en er opnieuw ingestoken
-Auto voluem adjustment uit.
Tot nu toe niets gevonden wat het probleem constant reproduceerd.
Ik heb al eens negevraagd bij Lexus en het eerste wat ze zeggen is dat de versterker kapot is, maar dat die rond de 1500 euro zit. Bij een auto van 6 jaar oud met net 100000 op de teller, mag je verwachten dat zo'n duur systeem het niet begeeft, toch?
Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Is er een manier om er achter te komen of het een lost contact is of dat de versterker echt kapot is. En is er dan een reparateur voor de ML versterker ipv meteen een nieuwe aan te schaffen?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Misschien zou je dan op de sloop of via ebay in amerika aan onderdelen kunnen komen.. het lijkt me ook dat er misschien of de unit of de versterker kapot is.. en elektronica kan kapot gaan... of het nou 1 of 10 jaar oud is... het zou niet mogen, maar helaas.

Wat je zou kunnen doen is een andere IS met dezelfde versterker even omswappen en kijken wat het dan doet. dat is goedkoopste en makkelijkste manier om erachter te komen.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Duur systeem is geen garantie dat het niet kapot kan gaan.....


De tip van Alan om even een andere versterker te gebruiken is een slimme, is niet veel werk!
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Ben er nog steeds niet van overtuigd dat de versterker kapot is, maar omswappen is een goed idee, nu alleen nog iemand in de buurt vinden of hopen dat ze bij Lexus een beetje meedenken. Het blijft raar. Gisteren even de stekkers aan de accu nagekeken en vandaag geen last meer gehad. Toeval of......
Kom er wel achter hoe ik het kan reproduceren. Als het de versterker is, denk ik dat de beveiliging ervan kapot is. Meeste versterkers hebben een beveiliging tegen oververhitting. Als die kapot is valt ie ook te pas en onpas uit. Hoop iig dat het iets kleins is, maar ga de komende weken op onderzoek uit. Houd het forum op de hoogte...
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Hmm, ik dacht dat ik het had gevonden. 2 weken geleden eens naar de kabels gekeken bij de accu en even gevoeld of alles goed vast zat. Daarna 2 weken geen uitval gehad. Dus ik denk het is een los contact of er is sprake geweest van statische electriciteit. Echter vanmorgen weer hetzelfde, de halve rit geen audio gehad. We blijven verder zoeken (aangezien ik nog niet heb kunnen swappen)....
Ik merk ook dat mijn rechter voorlamp (xenon) soms uitvalt, echter deze herstelt zich meestal na het aan en uitzetten van het licht. Het lijkt er dus op alsof er een electrische storing plaatsvindt....

Even met Lexus gebeld en uitgelegd wat er is gebeurd. Zij herkennen het probleem niet. De ML versterkers gaan bijna nooit kapot en indien ze kapot gaan is er meestal een brommend geluid te horen. Dat is bij mij niet het geval. Swappen kan trouwens niet zomaar, aangezien er verschillende typen ML versterkers in omloop zijn. Ze erkennen dat het een moeilijke zoektocht wordt, maar het advies is de auto een paar dagen daar te laten en hopen dat het dan gebeurt. Ik wil alleen zoveel mogelijk uitsluiten alvorens de auto tegen het regulier uurtarief weg te brengen...
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Na een ietwat lange zoektocht (dan werkte alles weer wel, dan weer niet), bleek toch de versterker kapot. Een processor in de versterker werkte niet goed en veroorzaakte de klacht. Heb de versterker laten repareren bij Verotronics in Eindhoven. Kosten een schrijntje van een nieuwe versterker ;-) En nu maar duimen.....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Aah dat is mooi, dus nu even afwachten.

wat je xenon betreft zou het heel goed je ballast kunnen zijn, als deze niet meer goed is dan kan die soms ook uitvallen. Als het aan je lampen zou liggen dan zouden ze bij het starten moeite hebben, want lampen gaan vaak nooit uit wanneer deze eenmaal aan staan.
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
OK, maar wat is dat, de ballast? En hoe kan ik dat controleren, ben een beetje een leek op autogebied. Beetje off topic, maar wil het graag weten ;-)
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Daar is ie weer. Probleem bleef terugkomen en na meerdere reparaties hebben we toch de conclusie genomen om te zoeken naar een andere versterker. Iemand suggesties voor een ML versterker voor een IS220D uit 2006?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kwam hier nog een interessant stukje tegen. Zelfde problematiek, maar het probleem werd veroorzaakt door een speaker achterin. Misschien de moeite waard eerst te checken..?

Hi, not sure if this has been answered but I had exactly the same problem in my 2007 IS220d like you I have the ML kit and thought it must be an amp problem. I had the amp swapped under warranty earlier this year due to a fault and was advised that it was this again. I took it to Lexus Coventry who replaced both amp and head unit in an attempt to resolve the issue but everytime the estero went above 40 it cut out. They advised me that it would require further investigation at ?60 per half an hour, so I thought I would do it myself and the first thing I did was to send the sound into each corner, front right, back left etc. All worked ok and until I got to rear right and them it cut out. I removed the seats and rear shelf and disconnected the speaker and it worked fine. I then tested the offending speaker on the other side and it continued to trip the stereo. My advice check the speakers first, replacement part is ?60 inc vat.

Uit topic: http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=66625
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Had ik idd ook gelezen, maar in mijn geval zou het volgens de reparateur toch echt in de versterker zitten. Ik heb ook geprobeerd de speakers te testen, maar in mijn geval valt de versterker niet uit bij het gebruik van een bepaalde speaker. Het is echt te pas en te onpas.
Probleem schijnt in de BGAs van de versterker te zitten, maar die zijn niet zomaar te vervangen...
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Het is idd een temperatuur probleem, echter niet dat de versterker te warm wordt. Het gebeurt nl ook bij een koude start. De BGAs in de versterker hebben blijkbaar connectoren die nog wel eens willen krimpen/uitzetten. Weliswaar minimaal, maar net genoeg om de boel te verzieken...
Er is al meerdere malen geprobeerd de versterker te repareren, echter iedere keer komt het probleem zeer snel weer terug, dus ga denk ik toch maar over op de aanschaf van een nieuwe.....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Jammer, er zit denkelijk niet anders op... Mijn denkraam kan helaas hierin ook niets nuttigs meer produceren. In ieder geval weten we nu wel hoe zo'n ML er van binnen uitziet ;)

Succes met de te nemen stappen.
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
We gaan op zoek ;-). Weet iemand of er verschillende types ML versterkers zijn, moet ik op zoek naar een versterker uit een auto van een specifiek bouwjaar?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Onderdeelnummer ML volgens Toyo referentie (IS220D, 2006) zou moeten zijn: 86280?0W360

E.e.a. zal mogelijk overlappen bij andere modellen/jaartallen, maar ik zou vooral afgaan op het nummer wat op je ML staat.
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Geluk gehad!!!! Heb er een gevonden uit een IS250 met schade. Gelijk opgehaald bij Van Deijne Japanse Autoonderdelen in Volkel....
Tot nu gaat alles goed, maar ik geef het nog een paar dagen/week om er zeker van te zijn....