Mark Levinson NX 2015

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Hallo Allemaal,

Heb nog een vraag over het mark Levinson systeem.

Ik vind de tweeters best wel nadrukkelijk aanwezig,
Hoge tonen staan op -4 geloof ik.

Speakers in de voordeur,die klinken net als een subwoofer, heel dof.

Hoort dit zo te klinken?
Wie kan mij vertellen of dit zo hoort,wat er eventueel nog te veranderen/verbeteren valt.

Volgens de dealer hoort het zo.

Ik heb in een rx gezeten met hetzelfde systeem,dat klinkt toch een stuk beter.

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik heb geen ervaring met de NX, maar ik zou om te beginnen wel alle extra geluidsfuncties zoals surround etc uitzetten in elke Lexus vind ik dat helemaal driekeer niks.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het Mark Levinson systeem zal voor de meeste nieuwe gebruikers vaak even wennen zijn. Ten eerste: de ML systemen in diverse Lexus modellen zijn niet aan elkaar gelijk. De combinatie van luidsprekers en de plaatsing daarvan en de gebruikte versterkers etc zijn afgestemd op het autointerieur en daarbij speelt ook een kostenaspect mee. Hoe duurder de auto, ook hoe duurder het systeem en de aandacht die aan plaatsing en keuze van luidsprekers en is besteed.

Als nieuwe genieter zou mijn advies aan je zijn: zet alle regelaars om te beginnen in de middenstand. Links/rechts, voor/achter, hoge, midden en lage tonen: alles in het midden. In principe levert dat een weergave op die ML in gedachten had. De "loudness regeling" kun je ook voorlopig uitgeschakeld laten. In principe is dat een regeling die een bepaald frequentiebereik lichtjes versterkt om onvolkomenheden in het menselijk gehoor een beetje te verdoezelen . Blijf daar een paar weken mee rijden. Zet vervolgens eerst de loudness aan en probeer het verschil tussen met en zonder te ervaren. De loudnessknop compenseert het geluid voor onze verminderde gehoorgevoeligheid bij lage volumes. Zodra je de knop indrukt zou je moeten horen dat zowel de lage als hoge tonen iets benadrukt/versterkt worden. Eigenlijk is de loudness knop een soort equalizer met vaste instelling. Als je geen verschil merkt, kun je hem vanaf dat moment rustig uitlaten...

Vervolgens kun je experimenteren met de toonregeling. Doe dat ook met beleid. Begin met de middentonen - veel mensen hebben behoefte aan een lichte nadruk voor dat bereik. Na daarvoor de juiste stand te hebben gevonden en je nog steeds het gevoel hebt dat scherpe hoge tonen als het ware aan je oren zitten te trekken, zet je deze in de toonregeling iets terug. Als ook dat in orde is, kun je je aandacht wijden aan de bastonen. Het beste stel je die in met muziek met slechts weinig instrumenten (strijkkwartet of pianotrio) waarbij zowel lage tonen, middentonen en hoge tonen goed van elkaar te onderscheiden zijn. Popmuziek is daar per definitie ongeschikt voor - de eerste basgitaar die echt lage tonen kan genereren is nog niet uitgevonden, een piano en zelfs een cello produceren lagere tonen.....Als dat allemaal in orde lijkt (en zoals hiervoor al opgemerkt de "surround" knop "uit" staat) kun je vanaf dat moment van zowel gesproken woord als alle vormen van muziek "oortechnisch gezien" genieten. Gesproken woord zal zeer goed verstaanbaar zijn, een basgitaar zal je middenrif doen schudden en je broekspijpen doen wapperen en de laagste tonen van een kerkorgel zul je in al zijn nuances kunnen horen en voelen. In principe is er dus een instelling voldoende - voor alle geluidsvormen. Of je dat in de auto ook zo ervaart hangt wel af van de kwaliteit van de opname. Bij veel opnames en radiouitzendingen wordt te veel compressie toegepast waardoor niet de volle klankrijkdom en dynamiek beschikbaar is. In auto's is een bescheiden mate van compressie echter wel nuttig: het nabootsen van de dynamiek van een symfonieorkest dat een Mahler symfonie speelt zou waarschijnlijk de ramen uit je auto blazen en puntlassen in de carosserie doen lostrillen...Veel plezier met hierboven beschreven experimenten :cool:

Tenslotte kun je naar behoefte wat spelen met de links/rechts verdeling. Zit je alleen in de auto dan zal een beetje meer "links" waarschijnlijk je stereobeeld iets verbeteren. De middenstand past dan weer beter als zowel links als rechts iemand in de auto zit. Hetzelfde geldt voor voor/achter. Bij alleen de voorstoelen bezet kan iets meer "voor" aangenaam zijn.

De bovenstaande "verhandeling" is afgestemd op zo natuurlijk mogelijke weergave. Afhankelijk van leeftijd en muzieksmaak kan er behoefte bestaan de afstelling aan te passen aan wat iemand "mooi" vindt. Dat "mooi" is niet altijd gebaseerd op geluidstechnische overwegingen, maar vaak op persoonlijke "smaak" of wat iemand daarvoor aanziet. Daarover valt prima te twisten, maar we zullen het daarover zeker niet in alle gevallen eens worden. Zet dus, na boven aanbevolen experimenten, niet alles zoals aanbevolen maar kies uiteindelijk die instelling die past bij wat jij wilt horen. Bij voorkeur op een zodanig volume dat anderen die smaak niet krijgen opgedrongen :)
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Dank voor jullie reacties.

Surround staat al uit.

@Romke, ik zal dit advies eens opvolgen.

Ik laat van me horen als ik meer duidelijkheid heb.
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Weet iemand waar de versterker verstopt zit?
Ik wil deze ff bekijken, misschien dat hier iets niet goed zit.
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Vanmorgen bij de Lexus dealer in Enschede geweest,
Verkoper gaf meteen aan dat het niet klonk zoals het hoort te klinken.

Is er misschien een update voor het ML systeem?

Wordt vervolgd zodra er meer duidelijkheid is
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Vanmorgen bij de Lexus dealer in Enschede geweest,
Verkoper gaf meteen aan dat het niet klonk zoals het hoort te klinken.

Is er misschien een update voor het ML systeem?

Wordt vervolgd zodra er meer duidelijkheid is
Er is zover mij bekend geen update van ML zelf. Feit is dat het geluid wel goed moet zijn. Dus als ze ook bij de dealer aangeven at er iets niet helemaal goed klinkt zouden ze dat toch moeten uitzoeken. Om te vergelijken zou je bij de dealer kunnen vragen of je naar het geluid van een andere NX uitgerust met ML kan luisteren. Dan kun je het even proberen. Eventueel even een mooie cd gebruiken om goed te kunnen vergelijken.
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Er is zover mij bekend geen update van ML zelf. Feit is dat het geluid wel goed moet zijn. Dus als ze ook bij de dealer aangeven at er iets niet helemaal goed klinkt zouden ze dat toch moeten uitzoeken. Om te vergelijken zou je bij de dealer kunnen vragen of je naar het geluid van een andere NX uitgerust met ML kan luisteren. Dan kun je het even proberen. Eventueel even een mooie cd gebruiken om goed te kunnen vergelijken.
Hoi,

Ik zal mijn verhaal ff compleet maken.

Installatie klinkt alsof bij de tweeters ook de middentonen inzitten.
Deur speakers voor werken naar mijn idee als lage tonen, klinken echt heel dof.

Auto gekocht in Zwolle, vorige week vrijdag daar geweest,met dit probleem.
Daar zeiden ze dat het zo hoort te klinken.
Misschien dat een update dit nog iets kon veranderen.
Heb zelf hier mijn twijfels over,maar wie weet

Vanochtend in Enschede,in een 2017 NX met ml installatie gezeten,dit klonk 20 x beter dan in mijn eigen auto.
Verkoper heeft bij mij ook ff geluisterd,zei al na 10 seconden dat dit niet mooi klonk.
Instellingen staan neutraal,hoge tonen op -2.

Dus naar Zwolle gebeld, probleem uitgelegd,maar ik heb het idee dat ze niet echt weten waar te moeten zoeken.

Schijnt dat een nieuwe versterker al 4k kost,maar dat men niet zeker weet dat het hier aan ligt.

Geen foutmelding in het systeem te vinden .

Lang verhaal,maar hopelijk iets duidelijker.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Dit is een wilde gok, maar het klinkt of de bassen naar de tweeters gaan, zijn er geen stekkers op de versterker verwisseld of omgedraaid?
Kunnen ook de stekkers in de deur zijn...
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Dit is een wilde gok, maar het klinkt of de bassen naar de tweeters gaan, zijn er geen stekkers op de versterker verwisseld of omgedraaid?
@Higgie , weet jij waar de versterker zit,kan hem in de kofferbak niet vinden.
Dan kan ik hier eens naar kijken.

Deurpanelen zijn eraf geweest als ik de monteur in Zwolle mag geloven.
Hier was niks bijzonders te zien.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
@Higgie , weet jij waar de versterker zit,kan hem in de kofferbak niet vinden.
Dan kan ik hier eens naar kijken
Bij mij onder de kofferbakafdekking, maar bij mijn vorige tegen het rechter scherm achter het achterwiel, achter de kofferbak bekleding.
Zie afbeelding, onder dat oranje ding... Maar ik heb geen NX...
 

Bijlagen

  • 20211023_145800[1].jpg
    20211023_145800[1].jpg
    3,4 MB · Weergaven: 78

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik ben wel benieuwd wat nu de oorzaak is. Wel vervelend dat de dealer niet erg veel support geeft. Als het zo overduidelijk niet goed is dan moeten ze hier toch induiken.
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Ik ben wel benieuwd wat nu de oorzaak is. Wel vervelend dat de dealer niet erg veel support geeft. Als het zo overduidelijk niet goed is dan moeten ze hier toch induiken.
De verkoper zegt dat alles het doet.
Dat is zo,maar niet zoals het hoort.

Ze gaan nu overleggen of ik hem in Enschede mag laten maken.

Daar staat eenzelfde NX,ook met ml.
Dus versterker omzetten en je weet het.

Misschien denk ik wel te makkelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Auto gaat de 31ste naar de dealer.
Dan willen ze hem helemaal nakijken of er iets verkeerd aangesloten/ kapot is.

We gaan het meemaken,laten we het positieve er maar van inzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
2 okt 2021
197
121
43
Bij mijn NX (2021) had ik ook al vastgesteld dat het ML-systeem bij gewone spraak niet echt denderend was. Heb nu ook de surround uit gezet en balans iets meer naar voorste speakers gezet ( ik rij heel weinig met passagiers achterin) en het resultaat is meteen veel beter
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Bij mijn NX (2021) had ik ook al vastgesteld dat het ML-systeem bij gewone spraak niet echt denderend was. Heb nu ook de surround uit gezet en balans iets meer naar voorste speakers gezet ( ik rij heel weinig met passagiers achterin) en het resultaat is meteen veel beter
Ik heb surround ook uit staan,
Alles neutraal,hoge tonen op -2.
Blijft bagger.
 

Hennie nx300h

Hoort erbij
7 apr 2022
32
24
8
Zo, vanmorgen de auto weer opgehaald.
Volgens de monteur in Zwolle was alles goed en hoort het zo te klinken.
Wel zei hij dat hun niet de know how hadden om alles goed na te meten .

Raar,om dan te zeggen dat alles goed is.
Geen foutmelding wil niet zeggen dat alles goed is.

Dus al met al niks opgeschoten .

Van Lexus Nederland wordt ik ook niet blij, die zeggen dat hun er dan ook niks aan kunnen doen,omdat ze afgaan op de monteur in Zwolle.

Ga maar gewoon de BOVAG inschakelen denk ik, ben er net een beetje klaar mee.

Iemand nog een mooie NX kopen?