Mark Levinson

Ralfonzo

Nieuw hier
7 apr 2023
4
2
3
Ik weet dat ik het zelf moet ervaren, maar wat is jullie oordeel? Is het verschil tussen het geluid van Mark Levinson en de gewone geluidsinstallatie in de ct groot of valt het ook wel mee. Ik zoek een tweedehands ct en de Luxury Lines liggen niet voor het oprapen...
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
134
69
28
Ik heb in mijn NX het Mark Levinson. Kan niet anders zeggen dan dat het heel mooi geluid geeft. Maar dat mag ook wel voor dat geld en met 17 speakers.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Het verschilt ook een beetje per model en soms ook per bouwjaar of het prijsverschil tussen ML en de standaard “premium” audio waard is. Maar als je zonder luisterervaring twijfelt of je een Luxury Line met ML wel de moeite waard vindt, ga je dan later toch geen spijt krijgen dat je niet gezocht (gewacht) hebt tot er een geschikte LL met ML te koop kwam?

Maar je moet het echt zelf ervaren! Ik vind het verschil in een 2IS met of zonder ML groot genoeg om duidelijk de voorkeur te hebben voor de Executive/Luxury Line waar ML standaard in zit. Ik had 10 jaar geleden voor minder geld een IS kunnen kopen zonder, of een met hele lage km-stand en zelfs nog een beetje fabrieksgarantie. Maar ik ben tot op de dag van vandaag erg blij dat ik gewacht heb tot de uitvoering zoals ik hem wilde te koop kwam.

Zo te lezen heb je je huiswerk gedaan omdat je weet wat ML betekent en in welke uitvoering dat zit. Als ik naar mezelf zou kijken, dan weet ik dat ik gewoon moet wachten tot het juiste model met “alles d’r op en d’ran” te koop komt, anders ga ik spijt krijgen als ik dat niet doe.

Je zult niet de eerste zijn die een prima auto laat lopen omdat juist ML ontbreekt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Ik heb beide modellen wel eens mee gehad als lener, en eigenlijk klinken ze allebei maar matig vind ik. het is heel persoonlijk, luister je alleen maar naar een zacht muziekje en het nieuws op de achtergrond dan voldoet de standaard installatie van een Aygo zelfs. Op hoger volume met een gedetailleerde bron wint de ML het wel.

Zie je een wagen die je wilt kopen luister dan gewoon, neem je eigen muziek mee die je kent. En staar je niet blind op het vermogen en aantal speakers, dat zegt niet alles. (<-- hierin ben ik een ervaringsdeskundige want mijn vorige LS klonk écht wel beter met "maar" 650 Watt i.p.v. 2300 Watt en meer speakers.)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Persoonlijk heb ik ze beide bereden. Ik heb nu een LL met Mark Levinson. Maar het 'normale' premium systeem doet er naar mijn mening niet veel voor onder.. Ik denk dat het stuk surround het grootste verschil is.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
"ML" is niet in alle auto's hetzelfde. Het idee is dat een bepaalde audiofabrikant voor een bepaalde auto een combinatie van luidsprekers, versterkers en randapparatuur samenstelt dat juist voor die auto optimale geluidsweergave mogelijk maakt. De mate waarin dat mogelijk is, hangt sterk af van de auto zelf. Anders gezegd: in een CT zijn er waarschijnlijk minder mogelijkheden dan in een IS, GS of LS omdat de audioontwerper vrijer is in de keuze van waar luidstrekers te plaatsen. Daarnaast is er uiteraard een grens aan wat verkocht kan worden: bij een CT kan voor een ML installatie niet dezelfde meerprijs worden gevraagd dan bij een LS en dat zal terug te vinden zijn in de gebruikte componenten. Dat alles kan betekenen dat het verschil tussen beide systemen in een CT uiteindelijk minder hoorbaar zal zijn - het verschil tussen standaard en ML is mogelijk minder groot en zal niet meteen opvallen.

In mijn gebruikt aangeschafte GS gen 4 met ML (wat na op dit forum een tijdje rondgelezen had een belangrijke voorziening was) viel het mij aanvankelijk nogal tegen. Goed, maar niet echt bijzonder. Na een aantal maanden viel me echter op dat bij het afspelen van muziek ik allerlei details begon te horen, die ik daarvoor nog zelden had gehoord. Het kan dus best wel enige tijd duren voor je een ML-systeem echt gaat waarderen.

Dat de CT's lang niet altijd een ML systeem hebben, heeft waarschijnlijk met de oorspronkelijke populariteit als leaseauto te maken. Leaserijders zijn vooral gefocust op de fiscale aspecten van het autorijden en zullen in veel gevallen voor de niet-ML uitvoering kiezen of door hun werkgever op het bestaan van de niet-ML versie zijn geattendeerd.

Ik weet niet of er dit jaar weer een Lexus meeting plaats vindt. Mocht dat het geval zijn, dan zou een bezoek daaraan zinvol kunnen zijn omdat daar waarschijnlijk zowel CT's met of zonder ML aanwezig zijn. Gezien het karakter van die bijeenkomsten zul je wel berijders van beide uitvoeringen kunnen vinden die je graag het verschil laten horen.

Tenslotte: in de Lexus gemeenschap wordt ML vaak gezien als een must. Dat betekent dat gebruikte typen met een ML waarschijnlijk meer opbrengen bij vervanging dan wanneer ze geen ML hebben. Het kan alleen om die reden al interessant zijn op zoek te gaan naar een" Lex mèt ".
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Als het alleen om hard met veel bas gaat hoef je niet specifiek naar ML te zoeken.
De kracht van ML vind ik de balans en definitie wat mooi blijft zonder vervorming, ook als het hard staat. ( En het kan hard genoeg)
Er valt in principe ook weinig detail af te regelen met maar 3 parameters om de klank te bepalen, dit is (bij mij) ook bijna niet nodig.
Ik heb ook gemerkt dat ML niet in elke Lexus dezelfde standaard heeft. In de IS en GS uitstekend, de RX duidelijk minder in het laag.
De beleving is zoals Higgie al zei heel persoonlijk, iedereen beleeft geluid op een andere manier.
Ga dus beide modellen testen, is de enige manier om jezelf te overtuigen.
 
13 jun 2019
179
54
28
Denk dat je zelf moet luisteren: een CT met en eentje zonder. Een vriend van mij (high end kenner) heeft een CT gehad en vond de ML daarin maar een dof ding. Ik heb een ML in een IS en kan wel horen wat het goed doet: veel rust en beheersing. Ook de ruimtelijkheid (surround) werkt goed. Maar het is niet spectaculair. Zo is het ook niet bedoeld. Dat verklaart mede dat mensen soms teleurgesteld zijn in iets als ML. Dat zegt meer over hun verstand van zaken dan de kwaliteit van de installatie. Maar keer nu weer terug naar het begin van mijn reactie.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Hardcore house, da's niet echt een ML ding, maar klassiek en rustig zoals bijvoorbeeld:


Ik kreeg hier gewoon de rillingen van in de auto, hier blinkt ML echt in uit.
Eens, ik heb hier ook al van zitten genieten in de NX, waar ik overigens in allereerste instantie de ML maar matig ruimtevullend vond, minder warm en minder laag dan ik gewend was. Maar ik heb inmiddels midden en hoog behoorlijk teruggeschroefd (stonden beide vol open) en nu klinkt dat hele systeem een stuk beter. En blijft briljant mooi, ook met volume verder open.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Ik vond ML een must in mijn auto maar is het niet zo dat er in een LS standaard ML zit? Ik ben met name tevreden met de zuiverheid, de ruimtelijkheid en de balans in de muziek. Ik luister heel veel genres en alles, echt alles klinkt buitengewoon prettig. Tegenwoordig luister ik zelfs af en toe klassieke muziek in de auto.. Gewoon, omdat het zo mooi klinkt.

Het volume kan veel hoger dan mijn hoofd aankan, het belangrijkste is daarbij dat ik een vervorming hoor en ook op pittig volume het geluid prettig blijft. En dat er niets in de auto gaat trillen.

Ik heb geen ervaring met ML in een CT overigens. Als ik op termijn onze tweede auto in ga ruilen voor een IS300h (dat is althans de bedoeling) dan ga ik zeker de verschillende audiopakketten vergelijken!
 

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Ik heb een CT200 gehad zonder ML installatie en rijdt nu in een IS300 met Mark Levinson. Welliswaar niet 100% vergelijkbaar, maar ik merk en wereld van verschil!
Wachten op een beschikbare CT met ML zou ik het wel waard vinden.
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Ik ben momenteel aan het speuren naar een CT met ML maar die zitten dun tot zeer dun gezaait (zoals een paar posts hierboven al gemeld, waarschijnlijk de "schuld" van de lease rijders die een magere Leus wilden ivm bijtelling)

Maar goed, ik blijf rustige verder zoeken, ben geen haast.
In Duitsland is ML in een CT wel iets meer gemeen goed.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Had de Luxury Line niet standaard ML?
Maar idd, ik had laatst een leenwagen van de dealer, een RZ 450e op batterijen zonder ML.... Nu weet ik dat mijn volgende echt wel weer ML moet hebben... (Al is ML nou ook weer niet zó goed, maar vergeleken met standaard een stúk beter.)
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Ik ben momenteel aan het speuren naar een CT met ML maar die zitten dun tot zeer dun gezaait (zoals een paar posts hierboven al gemeld, waarschijnlijk de "schuld" van de lease rijders die een magere Leus wilden ivm bijtelling)

Maar goed, ik blijf rustige verder zoeken, ben geen haast.
In Duitsland is ML in een CT wel iets meer gemeen goed.

Uiteindelijk een CT200h met ML installatie gevonden in Duitsland.

Nu enkele weken aan het rijden en ik moet zeggen dat Mark Levinson me zeer goed bevalt.
Via FM, DAB+, USB, AUX, Bluetooth en CD wat geëxperimenteerd met een professionele muzikant als bijrijder (voor zijn luisterend oor)

Ikzelf hoorde alleen dat het spectrum bij lage Kbs MP3 files vanaf USB een minder vol geluid gaven.
Mijn bijrijder kwalificeerde deze volgorde van best naar minder: CD > AUX > DAB+ & BTooth > FM > USB
Waarbij USB dus erg afhangt van de kwaliteit van de opgenomen MP3's

Soorten muziek die we getest hebben was klassiek, pop, country, metal en reggae.
Bv Queen-Invisible man, Dire Straights - Money for nothing en Pink Floyd - Money.
Soundtrack van The Matrix Reloaded, Eek-A-Mouse en wat Ennio Morricone

Over-all vond de pro in de shotgunseat het geluid uit de ML imponerend.
Ook bij hoge volumes blijft de gehele geluidsband kraakhelder.
 

sanookh

Nieuw hier
23 mrt 2024
6
12
3
Ik krijg binnenkort een (nieuwe) NX met ML audio. In reviews lees ik dat er maar weinig aan in te stellen is, alleen surround aan of uit.
Houdt het systeem er (automatisch?) rekening mee hoeveel personen er in de auto zitten en dergelijke zodat het 'perfect' ingesteld wordt?