Mark's IS200

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
Hoi allemaal,

Na mij recent te hebben aangemeld op dit (verasssend actieve) forum dacht ik maar eens een project thread aan te maken voor mijn IS200.

Het gaat hier om een IS200 sport in nogal ruwe staat (excuses voor de slechte foto)

195a5cc8-5325-4af0-9816-811365332456.jpg


Ik heb het onderstel volledig uit elkaar liggen en besloten dat ik alle rubbers, lagers etc ga vervangen. Ik wil ook een schroefset monteren, zit te kijken naar het Tein street basis Z set. Iemand hier ervaring mee?

In de tussentijd heb ik een aantal gaten te vullen:

f7c12da6-b270-46b6-807a-f811563c511d.jpg



Het plan is om voor het einde van de zomer een rijdende auto te hebben zonder roest en schade en met een als nieuw onderstel.
Als de winter aanbreekt is het plan het vermogen wat op te krikken.
Helaas zijn de swaps als een 1JZ/2JZ met de huidige prijzen niet echt meer een optie dat binnen mijn budget valt. Ik zit er aan te denken om zelf een turbokit voor de 1G-FE te ontwikkelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Kunnen die blokken dat hebben of ga je ook het blok bouwen? Superchargers zie je nog wel eens, maar die zullen niet zoveel druk draaien als je met een turbo kunt doen.

Als je een uitlaat gemaakt moet hebben geef je maar een gil :giggle:
 

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
Van wat ik heb gelezen kan het standaard blok redelijk veilig zo'n 300 krukas pk's aan.
Ik wil eigenlijk meer en dan moeten er op zn minst sterkere drijstangen in. Ik hoop dat ik die ergens kan vinden want deze motor is niet heel populair qua performance upgrades.

Als het tijd is voor een uitlaat ga ik die waarschijnlijk zelf bouwen maar bedankt voor het aanbod!
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Kunnen die blokken dat hebben of ga je ook het blok bouwen? Superchargers zie je nog wel eens, maar die zullen niet zoveel druk draaien als je met een turbo kunt doen.

Als je een uitlaat gemaakt moet hebben geef je maar een gil :giggle:
Ik lees mee en daarom een vraagje aan Nivek. Ik zie dat je ook een IS300 hebt gehad. Ik hoor onze uitlaat van de IS300 langzaam maar zeker wat meer. Persoonlijk geen probleem mee, maar dat wordt natuurlijk alleen maar meer. Kun je voor de IS300 (sedan) ook een (RVS?) uitlaat fabriceren? Het is niet morgen nodig hoor, maar puur ter info.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nivek

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Ik lees mee en daarom een vraagje aan Nivek. Ik zie dat je ook een IS300 hebt gehad. Ik hoor onze uitlaat van de IS300 langzaam maar zeker wat meer. Persoonlijk geen probleem mee, maar dat wordt natuurlijk alleen maar meer. Kun je voor de IS300 (sedan) ook een (RVS?) uitlaat fabriceren? Het is niet morgen nodig hoor, maar puur ter info.

Dat is zeker mogelijk, maar het zal geen exacte kopie van origineel worden waardoor de prestaties van de uitlaat ook anders zijn. Met andere woorden, hem zo stil maken als origineel kan een uitdaging zijn.
 

Jari

Nieuw hier
3 mei 2021
11
14
3
Van wat ik heb gelezen kan het standaard blok redelijk veilig zo'n 300 krukas pk's aan.
Ik wil eigenlijk meer en dan moeten er op zn minst sterkere drijstangen in. Ik hoop dat ik die ergens kan vinden want deze motor is niet heel populair qua performance upgrades.

Als het tijd is voor een uitlaat ga ik die waarschijnlijk zelf bouwen maar bedankt voor het aanbod!
Veilig zou ik het niet noemen..... Ik denk dat ik zelf nu om en nabij de 300 pk zit op mijn ongeopende 1G-FE (ongeveer 1.0 bar boost) en dat gaat best al een poos goed (ongeveer 17k km) maar ik zou er geen trackday mee doen bijvoorbeeld. Gewoon voor straatgebruik als je een klein beetje snapt hoe je zo'n ding moet behandelen gaat het best even goed, maar het gaat uiteindelijk gewoon een keer mis.

Ik heb zelf een 1G-GTE onderblok klaarstaan waar ik een FE kop op ga timmeren. Zo heb ik de "efficiëntie" van de FE inc. VVTi, maar de dikkere drijfstangen en vlakkere zuigers van de GTE. Ik denk dat als je naar bang for buck kijkt dat GTE internals/blok je way to go zijn. Er bestaan wel aftermarket internals maar die zijn lastig te vinden en kosten een godsvermogen.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Als de afstelling goed is, dan zou circuit ook geen probleem moeten zijn. Mits de koeling op orde is natuurlijk.

Maar het is fijn om te weten wat het blok aan kan zodat je onder die grens kunt blijven. Maar of die info te vinden is is vraag 2 natuurlijk.
 

Jari

Nieuw hier
3 mei 2021
11
14
3
Circuitrijden is wel echt andere koek dan losgaan op straat hoor. Dan ga je nat op levensduur. Goede koeling of niet, zulke belastingen krijg je 'm op straat niet aan onderworpen. Dus wat je op straat heel houdt wordt op het circuit gauw een ander verhaal :)

Die info is niet te vinden over deze motoren, er is veel minder mee gedaan dan bijvoorbeeld JZ's. De grenzen van een 1G liggen echt heel erg aan hoe je ermee omgaat (tuurlijk, dat geldt voor alles, maar je snapt mijn punt)
 

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
Setje Nissan 350Z track edition velgen gescoord. Zijn 18 inch gesmeden velgen gemaakt door Rays.

Gelijk maar even een mock-up om de motivatie erin te houden ;)
20210601_222021.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno en zjelko

Martijn89

Nieuw hier
7 mei 2021
12
7
3
@Markjuhpro Nice die velgen!! Ik heb deze combinatie (IS200 plus 350z velgen) vaker voorbij zien komen op internet, en ik vind 'm erg mooi. Heb je wellicht tips hoe ik aan dit type velgen kom, mocht ik ze ook willen aanschaffen?
 

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
@Markjuhpro Nice die velgen!! Ik heb deze combinatie (IS200 plus 350z velgen) vaker voorbij zien komen op internet, en ik vind 'm erg mooi. Heb je wellicht tips hoe ik aan dit type velgen kom, mocht ik ze ook willen aanschaffen?
Dankje, Ik heb ze van iemand gekocht die meerdere sets tegelijk verkocht. Mogelijk heeft hij nog een set. Als je wil kan ik je met hem in contact brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martijn89

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
De roest reparatie van de dorpels is zo goed als klaar🥳, enkel nog de naden dichtkitten, spuiten en steenslagbescherming spuiten.

Was een aardige klus omdat zoals te zien op onderstaande foto er behoorlijk wat materiaal achter de dorpel aangetast was door roest.
20210710_105837.jpg

Weer opgebouwd en dichtgelast.
20210805_205309.jpg


Aan de voorzijde heeft de auto van onder een klap gehad waardoor de onderste radiateur support was verbogen. Deze heb ik weer recht gekregen en vervolgens eruit geslepen omdat ik hem verwijderbaar wil maken.

20210807_165027.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
Het is alweer even geleden dat ik hier een update heb geplaatst, ik heb echter zeker niet stilgezeten!

Ondertussen zit het volledige onderstel er weer onder waarbij de volgende zaken zijn aangepakt:
  • Vervangen van alle rubbers, kogels
  • Montage van Tein schroefset
  • Subframe rubbers opgevuld met polyuretaan voor een wat sportiever karakter (zie foto)
  • Alles in een roestwerende coating (gebaseerd op was) gezet.
20210828_162009.jpg


Dit betekende dat ik kon gaan kijken of mn band/velg combo ging passen. Banden zijn 245 achter en 225 voor op 350z velgen. Dit past absoluut niet zonder modificatie zoals te zien op de onderstaande foto.

20210930_162501.jpg



Na wat rollen en trekken past het perfect. Dit is maximaal ingeveerd. De voorzijde was nog net wat meer werk aangezien er nog gestuurd moet kunnen worden ;). Hier helaas geen foto van op dit moment.

20211012_194644.jpg



Nu als een aantal weekjes bezig met plamuuren en schuren. met name de dorpels, wielkasten en rechtsachter waar wat schade zat,
is de auto eindelijk weer helemaal blauw 🥳

20211110_210837.jpg
 

Markjuhpro

Nieuw hier
19 apr 2021
20
16
3
De stof van enkele maanden er maar eens af gespoten, wat is het toch een mooie kleur!
Ik heb de behuizingen van de koplampen en achterlichten in carrosseriekleur gespoten en ben zeer tevreden met hoe dit staat op de auto. oogt wat sportiever.

20211120_145604.jpg


20211120_165941.jpg


Voor mn LS400 remklauwen prijsje opgevraagd voor de bevestigingsmaterialen om de remblokken op zn plek te houden, daar schrok ik nogal van. Dus zelf maar de pennen gefabriceerd uit een M8x120 bout, en RC auto clipjes. Als de blokken gaan rammelen bestel ik alleen nog de anti-rattle plaatjes.
20211204_120406.jpg
20211204_121056.jpg


Binnenkort gaat hij naar de RDW om de wok status eraf te halen en dan ga ik van de winter maar eens kilometers maken met de Lexus.
 
  • Wow
  • Leuk
Waarderingen: Arnoldus en RoelVB

Frrik

Nieuw hier
4 feb 2022
4
4
3
Gezien ik een enorme noob ben op het forum, zal er niet teveel nare reactie komen denk ik. Maar waarom heeft niemand even gezegd wat voor n top resultaat je hebt behaald! Lijken op Advan AD08 bandjes, zijn echt heerlijk! Heb je in de tussentijd nog wat aangepast?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De stof van enkele maanden er maar eens af gespoten, wat is het toch een mooie kleur!
Ik heb de behuizingen van de koplampen en achterlichten in carrosseriekleur gespoten en ben zeer tevreden met hoe dit staat op de auto. oogt wat sportiever.

Bekijk bijlage 179285

Bekijk bijlage 179286

Voor mn LS400 remklauwen prijsje opgevraagd voor de bevestigingsmaterialen om de remblokken op zn plek te houden, daar schrok ik nogal van. Dus zelf maar de pennen gefabriceerd uit een M8x120 bout, en RC auto clipjes. Als de blokken gaan rammelen bestel ik alleen nog de anti-rattle plaatjes.
Bekijk bijlage 179287Bekijk bijlage 179288

Binnenkort gaat hij naar de RDW om de wok status eraf te halen en dan ga ik van de winter maar eens kilometers maken met de Lexus.
woow netjes gedaan idd..

ik wilde toevallig vandaag deze pennen vervangen voor nieuwe.. maar omdat de remblokken aan 1 kant nogal afgebrokkeld waren, heb ik eerst nieuwe blokken besteld voor ik de boel weer in elkaar zet...

overigens..... die 4 pennen met clip, heb ik voor nog geen 30 euro op amazon gescoord :D