Melding SRS/airbag en middenconsole is uit

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

quattrootje

Actief
4 mrt 2025
276
325
63
We zijn op vakantie in Duitsland en hadden even geparkeerd op een heuveltje dus de 'voethandrem' gebruikt.
Na weer starten een melding dat de airbags niet zouden werken ('SRS airbag system malfunction'). Daarbij was de middenconsole (ventilatie/radio) helemaal uit. Auto even verplaatst om te zien ie het verder wel gewoon deed. Reed prima.
Na wat zoeken en proberen keek ik onder het dashboard links en daar hing een rood kabeltje los met aan het uiteinde een zwart blokje met 2 zekeringen. In de zekeringkast was 1 plekje vrij dus 'm daar ingeprikt, auto starten en melding was weg.
Blijkbaar met het indrukken van het parkeerrempedaal die kabel losgetrokken.
20250711_201738.jpg

Zo'n los kabeltje, met 2 zekeringen, en zwart isolatietape, da's niet des Lexus dus is er gehobbybob-ed.
Weet iemand hoe dit origineel hoort te zitten? Met name dus de 2 zekeringen van de airbags en middenconsole die ik in de zekeringkast zelf verwacht.
Daarnaast: hoort er geen deksel over die zekeringkast te zitten?

Mijn grote voorkeur gaat natuurlijk uit naar het qeer terugzetten naar origineel

Enig idee wat erop is aangesloten? Dashcam? Welke zaken heb je die niet origineel Lexus zijn?
Er zit een dashcam in ja. Geen idee of die ook uitviel. Kan ik morgen wel even proberen.
O, en er zit een aftermarket stoelverwarming voor de bestuurder in kwam ik onlangs achter.

Ja in die hoek zal ik het wel moeten zoeken. Thx.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Dus even een paar plaatjes geschoten van dat stuk:

Je ziet de originele kabelboom connectie bovenaan met stekker.

Bijlagen

• IMG_3515.jpeg
    IMG_3515.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 19
  • IMG_3514.jpeg
    IMG_3514.jpeg
    3,6 MB · Weergaven: 19
Ik zie nu dat de rode kabels bij jou naar het element op de rempedaal-schakelaar oid gaan.
Kabel gaat daar niet heen als je goed kijkt.
Het stekkertje dat op de zekeringkast zit met iets dikkere rode kabel is aangesloten op de dunnere rode kabel, omwikkeld met isolatietape en de kabel verdwijnt dan achter dorpelpaneel bestuurderszijde. Misschien dan wel de stoelverwarming die aftermarket hierop aangesloten is.
Door vorige eigenaar zelf ingebouwd???
Waarschijnlijk vond hij dit op deze manier wel handig maar hoort niet. Hier hoort gewoon een zekering in met juiste waarde.
En als stoelverwarming als optie wordt aangesloten dan zal deze apart of op aangewezen zekering aangesloten moeten worden.
Ook een schakelaar om stoelverwarming aan/uit te zetten zal op een fatsoenlijke plek gemonteerd moeten zijn.

Het eerste wat me te binnen schiet is een aansluiting voor een dashcam, maar dan verwacht ik daar ook een accessoire-kabel bij en meestal zit de massa-kabel dan ook niet ver uit de buurt. Die accessoire- en massakabel zie ik niet. Als je zegt dat er aftermarket stoelverwarming in zit, dan stel ik me zo voor dat de massa-kabel in de buurt van de stoelen zelf is aangesloten op de carrosserie.

Hier heb je een eenvoudig overzicht van zekeringen die in het interieur zitten met wat meer context.

Er hoort overigens inderdaad een deksel te zitten op die zekering kast, die bevat de afkortingen die je op die website die ik gelinkt heb terug kunt vinden. Om te voorkomen wat er bij jou gebeurd is, heb ik een opbouw laten printen. Meer info vind je hier. Het originele deksel past daar weer prima op. Het is me 1 keer gebeurd dat ik die opbouw er met het intrappen van de parkeerrem afgeduwd heb. Niets afgebroken en ik kon het eenvoudig terugplaatsen. Sindsdien plaats ik m’n voet wat bewuster en lager op de parkeerrem. Overigens wel goed om regelmatig de parkeerrem te gebruiken om de geleiders in de remklauwen achter gangbaar te houden, meestal worden die bij een automaat amper gebruikt waardoor ze door vervuiling en weersinvloeden vast kunnen gaan zitten.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Kzou een foto maken zei ik 🙄
Thx!
Ik mis dus de deksel. Maar eens op zoek gaan. Mocht iemand ergens iets tegenkomen....

Het is idd 1 rode kabel.
Omdat ie richting de dorpel verdwijnt ga ik er vanuit dat ie voor de stoelverwarming is. De schakelaar zit in het onderste deel van de stoel (waar bij electrische stoelen de knoppen zitten).

De manier waarop dit aangesloten zit is idd nogal dubieus en is zeker iets waar ik wat mee ga/moet doen....na m'n vakantie.