Middenconsole kraakje in airco paneel

green-space-guy

Hoort erbij
12 jan 2026
28
56
13
Ik ga even dit topic kapen om mijn gekraak proberen op te lossen.

In mijn 2018 IS heb ik heel veel gekraak vanuit de middenconsole. Op een 30-weg met kinderkopjes of stenen is dit echt mega hinderlijk en doet het wel veel af aan de ervaring.

Als ik met mijn vingers druk op de rood gemarkeerde delen, is het weg.
Iemand een tip voor een iets permanentere oplossing? (telefoonhouder is weg, was er alleen voor deze foto)

Screenshot 2026-04-14 at 10.35.01.png

Ik ga er vanuit dat dit deel erin geklikt zit. Dit zou je dus los kunnen maken, pinnetjes wat invetten en terug klikken.
Dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben redelijk handig maar het airco paneel eruit halen vind ik best eng om aan te beginnen!

Ik zal vandaag eens langsrijden bij een autozaak om de interieur clipjes te kopen en een smeermiddel. (maar welke?)

Ik heb overigens dit filmpje gevonden die laat zien hoe hij alles van het interieur demonteert, ziet er niet mega complex uit. Ook al versta ik er niks van :)

Dat filmpje laat het wel duidelijk zien. Daar komt het wel op neer. Ipv een smeermiddel zou ik er tape met stof voor gebruiken. Smeermiddel droogt uit, trekt vuil aan en vaak blijf je bezig. Als je het verkeerde smeermiddel gebruikt kan het zelfs verergeren.

Zit er iets van CarPlay/Android Auto in? Dan is dit waarschijnlijk niet goed terug gemonteerd en kan het een kwestie zijn van even open maken en controleren wat er niet goed vast zit.

• Leuk
Waarderingen: RoelVB en Sam_IS300h
Nou ik heb in geen een autowinkel in de buurt die loswip tooltjes voor interieurpanelen kunnen vinden helaas. Ik heb het met de hand geprobeerd te doen. Het onderste gedeelte gaat heel makkelijk, maar voor de bovenste delen heb je zo veel kracht nodig dat ik het al niet meer durfde.

Ik kaart het wel een keer aan bij mijn volgende beurt...ben toch liever voorzichtig dan handig blijkbaar.

En @D43m0n, wat voor tape met stof bedoel je? Heb je een linkje?
Er zit geen CarPlay in.

Ik heb de middenconsole een aantal keer losgehaald voor wat upgrades, een rammeltje en nog eens de armsteun vervangen voor eentje die niet kraakt bij het neerleggen van de arm. Uiteindelijk ook alles weer origineel gemaakt voor de nieuwe eigenaar.
Het zit allemaal stevig vast en het voelt inderdaad alsof je alles doormidden trekt, maar het is zeer stevig kunststof. De interieurtools heb ik eigenlijk enkel de eerste keer gebruikt, veel gaat uiteindelijk prima met de hand. Wellicht ook omdat ik uiteindelijk precies wist waar ik moest zijn. Tools heb ik jaren terug toen op Bol.com besteld.

Advies is sowieso ook om altijd clipjes op voorraad te hebben liggen. Delen die kraakjes geven zou ik sowieso altijd voorzien van nieuwe clipjes.
Beste is van dat soort linnentape. Dat kun je heel mooi op maat knippen, is niet te dik (anders past het soms niet meer), je hebt er met een rolletje zat van en dempt de contactpuntjes mooi af. Grotere vlakken kun je bijvoorbeeld vilt op rol of heel goedkoop: zo'n velletje met stukjes die je ook onder stoelpoten plakt.