Het loont, zeker bij auto's die geimporteerd zijn, via
https://www.lexus-tech.eu/ de uitrusting te controleren. Daartoe behoef je je alleen maar aan te melden, het ingeven van het VIN levert vervolgens een exacte lijst van de aanwezige uitrusting en eventuele extra's op. Uiteraard zijn later aangebrachte "verbeteringen" als andere banden en velgen daarin niet te vinden - wel alles wat er door de fabrikant destijds precies is afgeleverd (en wat niet). Bestudering van zo'n lijst leert je ook wat eventuele verschillen zijn met wat destijds in Nederland werd geleverd. Dat kan mee en tegenvallen: een "Luxury line" versie kan bijvoorbeeld in verschillende landen enigszins in standaard uitvoering verschillen en daarnaast zijn voorzien van extra zaken waarvoor additioneel bij aankoop is betaald. Op die manier kom je er achter wat er precies op zit en of daar de voor jou essentiele zaken bijzitten.
Als een dealer de auto aanprijst op een manier die niet overeen komt met de werkelijkheid is dat op zijn minst slordig. Als het bovendien het gevolg is van het bewust niet verifieren van de uitvoering met de voorhanden documentatie riekt het naar een poging tot oplichting.
Bij een correcte dealer zul je dat niet tegen komen. Ik heb mijn importLexus destijds gekocht bij een dealer die dat heel open vermelde en desgevraagd met enkele muisklikken de volledige onderhoudshistorie tevoorschijn wist te halen en daar, als ik er naar gevraagd had ook de lijst van de volledige uitrusting bij had kunnen leveren.
Uiteindelijk ben je afhankelijk van de verkoper in wiens handen je valt - en dat kan mee en tegenvallen. Als het tegenvalt hoeft nog niet het hele bedrijf "slecht" te zijn, maar het neemt wel het vertrouwen in een dergelijk bedrijf weg - zeker als de "oplossing" van het ontstane probleem niet naar behoren wordt aangepakt.
Mijn eigen ervaringen zijn gemengd. De eerste dealer waar ik telefonisch contact mee had over een in voorraad zijnde auto beloofde me een offerte toe te sturen. Die kwam niet en de betreffende auto bleek twee dagen later van de website verdwenen. Ik neem aan dat die inmiddels was verkocht en dat kan natuurlijk gebeuren. Maar dan verwacht ik wel ipv de offerte een kort berichtje dat de auto niet meer beschikbaar is. De tweede waar ik uiteindelijk een auto kocht en de derde waar de auto vervolgens voor onderhoud naar toe gaat en waar destijds ook een bescheiden garantieingreep plaats vond: niets dan lof. Natuurlijk gaat er wel eens iets niet helemaal goed, maar dat wordt dan snel en zonder gezeur op correcte wijze hersteld.