Mijn auto ruikt naar koelvloeistof.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
Iemand een idee?
Vanaf koude motor ruik ik het, geef ik wat gas, zeg 4000 RPM dan wordt het erger.
Auto lekt niet, niveau is goed.
De auto is hiervoor al twee keer bij de dealer geweest, die ruikt het ook maar kan niets vinden.
Oliedop is schoon, dealer zegt dat het geen lekke koppakking is. Auto wordt niet heet.
 
  • Wow
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Aannemende dat je het in de auto ruikt, zou het de warmtewisselaar in het verwarmings/ventilatiesysteemsysteem kunnen zijn. Geen groot lek, maar mogelijk een iets lekkende slangaansluiting o.i.d.. Dat het bij hoge toerentallen erger wordt, zou het gevolg kunnen zijn van de daardoor iets oplopende vloeistofdruk.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
Aannemende dat je het in de auto ruikt, zou het de warmtewisselaar in het verwarmings/ventilatiesysteemsysteem kunnen zijn. Geen groot lek, maar mogelijk een iets lekkende slangaansluiting o.i.d.. Dat het bij hoge toerentallen erger wordt, zou het gevolg kunnen zijn van de daardoor iets oplopende vloeistofdruk.
Net gebeld met een vakgarage voor een diagnose en die zei precies hetzelfde en ik vermoedde ook al zoiets.
Één druppel in je luchtaanvoer ruik je al.
Over twee weken weet ik hopelijk meer en heb ik een rapport voor de dealer, kunnen ze het onder garantie oplossen. Zullen ze wel geen zin in hebben want het schijnt een hele klus te zijn om een kachel uit te bouwen. En idd, je ruikt het in de auto jammer genoeg. De geur van leer vind ik prettiger.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Er is kennelijk verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen ...
Ach, de aandeelhouder wint!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Dikke kans dat de dealer het wel weet, maar niet wil vertellen.. Want dat kost geld.. Duidelijk inderdaad dat het hoogstwaarschijnlijk uit de kachelradiateur of aansluiting komt (O-ringen).
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Zullen ze wel geen zin in hebben want het schijnt een hele klus te zijn om een kachel uit te bouwen. En idd, je ruikt het in de auto jammer genoeg. De geur van leer vind ik prettiger.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met destijds een Rover 3500. Het vervangen van een paar O-ringen en een radiator zo groot als een doosje waar 10 sigaren in passen, bleek de oplossing. Het radiatortje kostte destijds al 800 gulden (2 tot 3 x zo veel als de veel grotere radiator van het koelsysteem) en de in- en uitbouw van het gehele dashboard om de reparatie uit te voeren, was door de fabrikant denk ik nooit voorzien. Twee monteurs zijn er drie volle dagen druk mee geweest....met een navenante rekening. Bij moderne auto's is het volledig uitnemen van een dashboard meestal een stuk eenvoudiger, maar goedkoop zal de reparatie niet zijn.

Overigens: koelvloeistof is bij inslikken zeer giftig. Zolang je dat niet doet loop je weinig gevaar. Wanneer de concentratie in een afgesloten ruimte tamelijk hoog is, zou je als werknemer een ademmasker moeten dragen. Met andere woorden: je moet er niet mee doorrijden. Een garagebedrijf zou een dergelijk probleem dus serieus moeten nemen.....
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Overigens: koelvloeistof is bij inslikken zeer giftig. Zolang je dat niet doet loop je weinig gevaar. Wanneer de concentratie in een afgesloten ruimte tamelijk hoog is, zou je als werknemer een ademmasker moeten dragen. Met andere woorden: je moet er niet mee doorrijden. Een garagebedrijf zou een dergelijk probleem dus serieus moeten nemen.....,
Ja idd, voor je het weet ga je roze olifanten zien...
:trollface:

Jarno
 
  • Haha
Waarderingen: zjelko en robtp09

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ja idd, voor je het weet ga je roze olifanten zien...
:trollface:

Jarno

Ik kan natuurlijk ook best lachen om die roze olifanten. Heb ze zelf nog nooit gezien, ondanks dat ik minder dan een km van de Belgische grens afwoon.

Toch is de giftigheid van koelvloeistof iets om serieus te nemen, zie bijvoorbeeld:


Overigens is het gevaar van inslikken door de mens in Europa geringer dan in de rest van de wereld. In Europa wordt al vanaf ca. 1980 een zogenaamde "taste deterrent" toegevoegd, een zeer bitter smakende stof die er voor zorgt dat je het bij abusievelijk binnen krijgen meteen weer uitspuugt, vanaf 2012 ook in de USA.

Bij katten en honden blijkt dat maar zeer beperkt te werken: "According to the American Association of Poison Control Centers, ethylene glycol is the second most common cause of fatal poisonings in animals. This is likely due to the readily availability of antifreeze, its possible pleasant taste, and the fact that just a small amount can be fatal. The Humane Society Legislative Fund estimates that at least 10,000-90,000 animals die each year from antifreeze poisoning."
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
We zijn twee weken verder, de auto is zojuist bij de vakgarage geweest en inderdaad die ruiken het ook maar kunnen ook niets vinden. Ze kunnen niet in het kachelhuis kijken. Ze hebben gebeld met de Lexus dealer en die gaat nóg een afspraak maken, waarschijnlijk moet dan het dashboard er uit om bij de kachel te komen.

Een pluspunt voor mij: Ik heb net corona gehad en mijn reukvermogen is nu niet zo goed meer.... Duh.

Wordt weer vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
Weer een kleine update:
Afspraak met de dealer over twee weken, de geur lijkt te verdwijnen, ook een vriend van mij zei dat hij niets merkte van vieze geurtjes. (mijn reukvermogen is nog steeds matig na corona, ik ruik het niet meer.)
Ik heb de dealer voorgesteld om een klein beetje radiator lek-dichter bij de koelvloeistof te doen maar dat raden ze af bij mijn auto.

Ik twijfel of ik de afspraak door laat gaan want ik ben zeer huiverig voor piepjes en kraakjes, plus mijn dash is volledig met leer bekleed en puntgaaf, het kleinste krasje en ik blijf me zolang ik deze wagen rijd daar aan ergeren. Het is een giga operatie om zo'n dashboard te verwijderen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Wellicht kun je de dealer dan vragen om het systeem eerst nog eens een nachtje op druk te zetten. Kunnen ze dan niets geks vinden, kun je het zo laten. Is er dan toch een lekkage aanwezig, dan zul je er toch aan moeten dat de auto gerepareerd moet worden. Het is niet iets dat minder wordt en nu heb je ook nog garantie.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
Wellicht kun je de dealer dan vragen om het systeem eerst nog eens een nachtje op druk te zetten. Kunnen ze dan niets geks vinden, kun je het zo laten. Is er dan toch een lekkage aanwezig, dan zul je er toch aan moeten dat de auto gerepareerd moet worden. Het is niet iets dat minder wordt en nu heb je ook nog garantie.
Ik verwacht niet dat dat resultaten oplevert, we praten hier over een paar druppels per week, dat zie je niet op een manometer. Ruiken doe je het wel. Het koelvloeistofniveau zakt ook niet, staat altijd nét onder maximum sinds vorig jaar.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Het zal 'm dan waarschijnlijk vooral in de clips/ringen zitten. Maar ook dat moet meetbaar zijn.. Heb er van een ander automerk al een paar hersteld. Hij lekt minimaal, maar is niet dicht. Dus als je 'm onder druk zet, moet die manometer - hetzij minimaal - echt wel in beweging komen. Je kunt ook proberen de auto warm onder druk te laten zetten.