Mini LANA upgrade LS400

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Voorbeeld:

Mijn antieke LS doet stiekum automatisch dashboard verlichten als ik een tunnel in rijd.
Dat was vroeguhhhhh heel wat maar nu gaan de koplampen automatisch aan zelfs bij een Kia een Ford of een Opel.
Dus mijn LS heeft wel een lumen meter en schakelaar maar is niet doorverbonden met de koplampen en ik ben te dom om dit uit te zoeken en niemand heeft die optie op zijn LS nog aangepast ... ze sluiten wel HID kitjes aan maar geven niet om deze simpele mod.

Wie kan mij vooruit duwen met deze mod ?

:D
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Mooie naam he, "LANA"? :D

Het handigste lijkt mij dat de verlichting automatisch aan gaat als de verlichting schakelaar uit staat. Ik kan morgen wel even een schakeling tekenen.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
RoelVB zei:
Mooie naam he, "LANA"? :D

Het handigste lijkt mij dat de verlichting automatisch aan gaat als de verlichting schakelaar uit staat. Ik kan morgen wel even een schakeling tekenen.

Hoi RoelVB,

LANA is erg origineel de inventiviteit is zeker aanwezig in je topic daarom was ik zo beleefd om je topic niet te kapen en en een ini mini LANA vraag hier te stellen. Tenslotte zal ieder model Lexus dit standaard wel hebben.

Het zou heel deftig zijn als mijn LS dat kon en dat alle andere LS riders daar ook aan de slag mee kunnen.
Het moet toch niet al te moeilijk zijn de belangrijkste componenten zitten er al. Een relais, een zekering houder en wat soldeer en krimpkousjes heb ik altijd op voorraad. En ik heb de boeken dus ik kan je kopieen toe mailen of hier posten zodat je meer overzicht krijgt.

De schemas zijn uitgebreid maar ik zie ook overal aparte boeken over de electrsiche schema's. Misschien dat je die versie moet hebben.
Dat hoor ik dan wel

Groetjes

Lexter
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Heb er even over nagedacht, maar bleef bij mijn eerste idee:


Je zou een relais over je lichtschakelaar kunnen zetten en deze relais laten schakelen door je dashboard verlichting.
Ik heb alleen geen idee hoe de lichtschakelaar werkt, je kan daarmee natuurlijk kiezen voor uit, stads en normaal. Ik vraag me af of er een draad loopt voor iedere stand of gaat dit allemaal over ??n draad?

P.s. Ik ben niet zo van de elektro (meer de aansturing ervan), maar ken de basis.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
RoelVB zei:
Heb er even over nagedacht, maar bleef bij mijn eerste idee:


Je zou een relais over je lichtschakelaar kunnen zetten en deze relais laten schakelen door je dashboard verlichting.
Ik heb alleen geen idee hoe de lichtschakelaar werkt, je kan daarmee natuurlijk kiezen voor uit, stads en normaal. Ik vraag me af of er een draad loopt voor iedere stand of gaat dit allemaal over ??n draad?

P.s. Ik ben niet zo van de elektro (meer de aansturing ervan), maar ken de basis.


Ok bedankt ik ga het met Niels nog is doornemen die is behoorlijk goed in electra.
En ik zal proberen een diagram te bemachtigen van de lichtschakelaar.

Ik hou je op de hoogte !!

Groetjes

Lexter
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Mijn tip is om niet zomaar dit soort aanpassingen te doen aan een complexe auto als een Lexus.
Het kan vast werken, ook met het schema van Roel, maar je zal niet de eerste zijn wiens auto op de vluchtstrook staat te fikken omdat de elektronica "verbeterd" is.

Mi. brengt automatische verlichting niet zo heel veel, ik heb in zat auto's gereden die het hadden maar ik heb er nooit het voordeel van gezien.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ok maar jou HID lampen zijn dan toch ook een gevaar voor een autobrandje.
Als ik het goed afzeker kan er toch niets weg branden ?
En een inbouw radio zou dan ook een gevaar zijn en mijn 3de remlicht ook.

Sehr geehrte Niels,

Als het is op mijn eigen risico is ok en ik zal niemand boos aankijken als ik alleen nog een UZFE heb staan op de vluchtstrook ok ?

Kan het dan wel ??

:worship:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Naja het ligt eraan hoe je het doet, je moet in ieder geval nadenken over de veiligheid van wat je gaat maken.
Separaat afzekeren kan je doen, maar dat ligt ook weer aan de rest van de schakeling.

HID lampen, inbouw radio's en 3e remlichten zijn over het algemeen ontwikkeld om achteraf ingebouwd te (kunnen) worden, dus dat is dan een soort standaardoplossing.
Knip en soldeerwerk aan de kabelboom van een auto is iets anders.

Je moet het helemaal zelf weten.
Ik zeg niet dat het niet kan, want je kan een hele hoop doen aan een auto, alleen je moet 1. de schema's van de auto hebben en 2. kennis en kunde hebben om de ombouw veilig te doen en om het veilig bedienbaar te maken.

:)