Moet ik mij zorgen maken?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Joachim0031

Nieuw hier
24 jul 2025
3
5
3
Allereerst wil ik mij graag voorstellen als nieuwe Lexus eigenaar en forum lid! Sinds twee weken ben ik eigenaar van een CT200h uit 2012 met iets meer dan 180k op de teller. Deze heeft altijd netjes onderhoud gehad bij de dealer en ik was vanaf het moment van instappen meteen enthousiast. Ik heb ook test gereden in een facelift van 2015 met wat meer km op de teller, maar ik vond deze aanzienlijk beter rijden.

Nu valt mij het volgende op, en ik vroeg mij af of dit zorgelijk is of dat dit weinig te betekenen heeft: als de motor koud is en ik start de auto, dan is het de eerste tien/vijftien minuten merkbaar dat de auto van elektrisch naar hybride schakelt. Het gaat om een 'hikje'. Geen geschud, lopen op drie cilinders of harde geluiden zover ik in kan schatten. Nu heb ik best veel rondvraag gedaan en ingelezen voordat ik de auto kocht en ik ben mij ervan bewust dat er een kans bestaat (met name bij de eerste bouwjaren), dat de koppakking lek gaat en dit, door koelwater in de eerste cilinder, kan zorgen voor problemen.

Als de auto warm is dan loopt het soepeler in elkaar over. Het niveau van het koelwater is nog netjes op pijl na inmiddels 1500km te hebben gereden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en/of ervaringen.

1000070753.jpg

• Leuk
Waarderingen: Namssam en Richie
Hoewel ik het niet vanachter mijn schermpje kan beoordelen, klinkt het niet direct als een defect.

Ik heb in de loop van de tijd, meerdere CT's en Aurissen gereden. Van jong tot oud, veel tot weinig kilometers. Allemaal hadden ze wel een bonkje bij deze overgang. Wat ook kan schelen is olie. Oorspronkelijk zijn ze ontworpen voor 0W20, maar gaat er vaak 5W30. Wat net wat meer weerstand geeft, vooral koud, wanneer de olie nog wat dikker is. Als de olie dunner (warmer) wordt, wordt het allemaal wat soepeler.

Koppakking uit zich voornamelijk in een zeer ruwe koude start.. Klinkt als een tractor voor een x aantal seconden, als de koelvloeistof verbrandt is, is de motor weer stil. Door de uitzetting van het motorblok, dicht de lekkage zich weer. Daar klinkt jouw verhaal niet naar.

Welkom! Voor mij was het bij de CT (2011) ook de eerste +-15 minuten even een 'hikje' en dus herkenbaar. Ieder jaar netjes op tijd voor de controle en geen problemen aan het licht gekomen, maar uiteraard is iedere bolide anders.
Om je verder te ontzorgen kan ik wel een 'aankoopkeuring' icm Hybrid Health Check aanraden bij Lexus zelf. Ben je 'm wel een dagje kwijt maar wel meer zekerheid en uiteraard zit je nergens aan vast.

• Leuk
Waarderingen: Joachim0031
Om op de opmerking van Sam_IS300h in te gaan:

Mijn CT (bj 2018) heeft altijd 0W30 gekregen als ik de geschiedenis na ga. (vorige Duitse eigenaar / rekeningen)
Sinds ik hm in bezit heb, altijd specifiek verzocht bij de Lexus garage om 0W30 te gebruiken.

Ik kan ook niet zeggen dat ik ooit een bonkje of hikje heb gemerkt, maar eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik ook geen vergelijkings materiaal heb...
Daar dit de enige CT is waar ik ooit in heb gereden.

• Leuk
Waarderingen: Joachim0031
Bedankt allen, voor de reacties! Het stelt mij in iedergeval wat gerust dat dit vaker voorkomt.

Wat de olie betreft: er is zover ik kan zien is er altijd 0w20 ingegaan. Een aankoopkeuring ga ik overwegen. De Hybrid Health Check heeft de vorige eigenaar circa 4000km geleden laten uitvoeren, dus dat is niet nodig.

Ik heb er vandaag ook een injector reiniger in gedaan na het tanken, misschien helpt dit ook nog iets.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en BlueyCT200
Welkom!

Ik heb in de afgelopen jaren twee CTs mogen rijden. 2011 model met op laatst ruim 240k op de teller en nu rijd ik alweer drie jaar met veel plezier een 2017 model met ook alweer 200k op de teller. Gekocht met 65k.

Die hikjes zijn compleet normaal. Je kan zelfs een lichte brom voelen bij bijv. overgang rond 60-70 km/u is ook allemaal normaal. Enige issues die deze auto’s echt hebben is de koppakking. Die zoals ik heb begrepen vanaf 2014 facelift nog zelden voorkomen. Maar daarvoor komen ze eigenlijk ooit altijd aan de beurt als ik de dealer mag geloven. De een al eerder en sneller dan de ander. Die van mij met 2011 model rond de 240k. Daarom weg gedaan en verliefd geworden op mijn huidige model.

Enige waar ik hiermee last heb is de EGR. Die is vervangen maar blijf een tikkend en klapperend geluid hebben bij lage snelheid tot 20-30km/u. Maar rijdt ik ondertussen ook alweer een kleine 40k mee denk ik zo ondertussen. Volgens dealer kan het totaal geen kwaad en enige oplossing is de EGR eraf koppelen. Technisch in de computer of echt handmatig afstoppen. Maar dat wil ik zelf niet.

Ik ben van plan sowieso door te rijden tot de 300k en dan zien we wel weer verder. Vind het een heerlijke reis auto en kan nog niet-echt een waardige opvolger vinden in mijn persoonlijke wensenlijstje.

Veel plezier met je CT! Vele onbezorgde kilometers toegewenst!!!

Goed om te horen dat je al zoveel kilometers met plezier in beide CT's hebt gereden.

Dat van de koppakking blijft toch een spannend punt. Fingers crossed en hopen dat ik er de aankomende 50 tot 100 duizend kilometers nog geen last van ga hebben.

Het EGR systeem ga ik zelf eerst reinigen, ook om te kijken hoe vervuild deze nu is. Ik heb de pakkingen etc. al besteld.

Mochten jullie nog andere tips hebben, dan houd ik mij aanbevolen!

• Leuk
Waarderingen: quattrootje