Motor houd in bij lage toeren

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Onlangs reed ik weer in mijn IS200 (welke nu ruim een jaar door mijn vrouw wordt bereden, korte stukjes van 3 km) en viel mij op dat de motor pittig in houdt tot +- 2100 toeren. Ik weet dat er rond de 1800 toeren een hik in de powerband zit. Nu heb ik van 1000 toeren tot 2100 dat hij hokt. Lijkt mij geen koppelingsissue, gezien het koppel daar zo laag is. Kan roetafzetting het issue zijn en moet ik hem een een keer schoon "blazen"/redlinen?
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Maar het verschroeien van je pre-cats zorgt er voor dat je katalysator dus ook niet meer gaat werken? ik zal eens kijken naar spruitstuk en katalysator
Bij mij was het probleem dat ??n van de twee pre-cats volledig uit elkaar gevallen was. Je zag met de endoscoop alleen nog maar de rand van het honingraat zitten. De grote hoofdkatalysator zat volledig verstopt met de resten van het keramiek van de pre-cat. Je kunt dan wel de hoofdkatalysator leegkloppen, maar dan is het de vraag wanneer de andere pre-cat stuk gaat en dan hebben 3 cylinders geen kat meer. Voor de 1ZZ-FE is het een goed gedocumenteerde fout, maar voor de 1G-FE niet, terwijl het precies dezelfde constructie is. Ik ben bang dat je het beste zowel je pre-cats als katalysator kunt vervangen. Als alternatief kun je jouw pre-cats leegkloppen en een andere hoofdkatalysator plaatsen, ik denk dat je daarmee ook nog wel door de APK heen komt. Beide leegkloppen zal vrijwel zeker een APK afkeur zijn. Dat je met een verstopte kat door de APK komt kan wel kloppen, dat wordt getest onder deellast (motor onbelast) en daar is flow door de kat niet belangrijk. Dus dat gaat wel goed met een verstopte kat.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Mochten meer mensen dit hokken hebben bij lage toeren.... ik heb dit ook gehad en bij mij was het de "fuel pulsation damper" hier zit een schroefje in die erg los zat. ik kwam er achter bij vervangen van een bobine.. ik schroefje aandraaien nooit bij nagedacht verder... in eens van het hokken af !....

https://cimg4.ibsrv.net/gimg/www.cl..._da93897ef893c8226c05a5b97784e4bbbec0a61f.png

demper zit rechts achter luchtfilterbak tegen schutbord aan, zit vaak zo'n gele hoes omheen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Mochten meer mensen dit hokken hebben bij lage toeren.... ik heb dit ook gehad en bij mij was het de "fuel pulsation damper" hier zit een schroefje in die erg los zat. ik kwam er achter bij vervangen van een bobine.. ik schroefje aandraaien nooit bij nagedacht verder... in eens van het hokken af !....

https://cimg4.ibsrv.net/gimg/www.clu...bbbec0a61f.png

demper zit rechts achter luchtfilterbak tegen schutbord aan, zit vaak zo'n gele hoes omheen.

Wauw, dat ga ik ook even uitproberen. Lijkt mij wel dat het schroefje een zekere druk regelt (mate van opening). Kan dat geen last?
Rijmt jouw bevinding ook met toenemend hokken bij warmer wordende motor? Hoe kwam je bij dit onderdeel terecht als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Klinkt als wat de mijne ook had toen ik nog een IS200 had, het is 18 jaar geleden maar bij mij was de MAF sensor smerig, schoongemaakt en nieuwe luchtfilter geplaatst nooit geen last meer.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Een 1gfe heeft toch geen MAF sensor maar een MAP sensor ergens na het gasklephuis?

Fuel Pulsation Demper lijkt het niet te zijn. Schroefje kon ik nog een kleintikje geven maar zat verder goed.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Issue is inmiddels opgelost. Een maand na de vorige post overleed de bobine op de 3e cilinder. Waarschijnlijk vooraf al kwakkelend gewerkt maar niet genoeg om een misfire te registreren in de ECU, maar toen in eens stuk met de bekende foutmelding. Toevallig had ik nog een bobine liggen. Vervangen en hij liep weer netjes. Ff rondje gereden en op temperatuur laten komen naar ook dan geen last van inhouden. Plofjes in de cat die ik kon horen was dus waarschijnlijk onverstookte peut.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Issue is inmiddels opgelost. Een maand na de vorige post overleed de bobine op de 3e cilinder. Waarschijnlijk vooraf al kwakkelend gewerkt maar niet genoeg om een misfire te registreren in de ECU, maar toen in eens stuk met de bekende foutmelding. Toevallig had ik nog een bobine liggen. Vervangen en hij liep weer netjes. Ff rondje gereden en op temperatuur laten komen naar ook dan geen last van inhouden. Plofjes in de cat die ik kon horen was dus waarschijnlijk onverstookte peut.

Fijn dat het opgelost is!