Motor schoon branden.

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
titel dekt de lading niet helemaal, wat ik bedoel is: blijft de motor schoon door met een lage toerental te rijden.
Ik was laatst naar Hongarije geweest met de IS en hij doet het voortreffelijk.
Verbruik gedurende deze rit, bijna 1 op 20. Met cruise control op 120 km/h.
Het toerental blijft dan laag, op ongeveer 1500/1600 toeren, uitschieters bij het accelereren en bergopwaarts. Dan krijg je ongeveer 4000 rpm te zien. Maar dit is kortstondig.

Wordt de motor schoongehouden door met zulke lage toeren te rijden?
Ik heb vroeger te horen gekregen van een Mercedes rijder toen hij olie verbruik had, dat hij met een hoger toerental (lagere versnelling) moest gaan rijden. Dan worden de olie resten verbrand.
Hoe zit dit met een Lexus met CVT ?
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Tussen de beurten door, geen olieverbruik gemerkt.
Dus dat lijkt wel goed, maar ik vraag dit ook ivm dat ik de auto lang wil houden en niet met problemen kom te zitten.
Ben tot nu toe ronduit tevreden met deze wagen.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Zou ik me geen zorgen over maken Henk, de e-cvt kiest immers altijd het juiste toerental. Schoonbranden van luie motoren (omaatjes) is verleden tijd.
Zelf rijd ik in de economic stand tot de 70km/u , op de snelweg altijd in normal en bij berg op even in de sportstand.
Rijd jaarlijks diagonaal door Hongarije en onderweg kom je heel wat berggebieden tegen. Met m'n vorige 1.8 CT200h moest ik die route veel vaker de sportstand gebruiken om mee te komen.
Mijn IS300h haalt (gemeten bij aftanken) 1 op 17 (pas na 950km op reserve) , de boardcomputer geeft dan 1 op 18,5 aan , bij normale rijstijl.
Eens in de 6 maanden gooi ik er een keer E5 benzine in, als ik het ergens niet te duur vind.

mvg,
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Dat doortrekken daadwerkelijk schoonbrandt is helemaal niet gegarandeerd. Veelal wordt het helemaal niet warm genoeg en heb je zelfs kans op nog meer koolafzetting.

Gewoon lekker rijden zoals altijd. Ik heb nog nooit gehoord van een auto die kapot is gegaan van rustig rijden. Wel van ruig rijden.
Beter kun je gewoon bij de volgende beurt een flesje forté of iets soort gelijks gebruiken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb nog nooit van die zooi uit een flesje gebruikt, ik heb ook nog nooit een auto kapot gehad als gevolg van koolafzetting, ik trek dan ook regelmatig even door.

Gaat ook niet alleen om temperatuur

K heb ook monteurs gehoord die steen en been klagen over auto's waarmee alleen maar lage toeren worden gereden.

Gewoon af en toe ff flink gas kan nooit kwaad, heeft niks met ruig te maken

(Edit: op ons werk hebben we diesel treinen die al 3.000.000 km hebben gelopen, altijd 80 km/h..
Sinds het traject is gewijzigd naar 120 km/h was het een paar weken rampzalig, maar daarna mankeerden tot op heden bijna nooit meer wat....) Nu draait de gemiddelde diesel minder toeren dan de gemiddelde benzine, maar alleen maar laag kan gewoon niet goed zijn

Dus zeg het maar
 
Laatst bewerkt:

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
@willem Seles. Wat doe jij in Hongarije , "Rijd jaarlijks diagonaal door Hongarije" ? Ik ben zelf van plan daar een huis te gaan kopen en daar langere tijd per jaar verblijven. Om spulletjes daar te brengen, zal het de eerste paar keer met de Lexus zijn.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Het is duur geworden daar Henk, verkijk je ook niet op de stookkosten. Heb zelf schoonfamilie In Roemenie , zie mijn avatar met kuilen (bij Timisoara en langs de Donau zuidelijker) , 4 verjaardagen in april. Rit van 1750-2000km dus ,enkele reis.

mvg,
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
"Schoon" in een motor betekent twee verschillende dingen.

In de ruimte boven de zuiger wil je zo min mogelijk afzettingen omdat die tot voortijdige gloeiontsteking van het benzine/lucht mengsel kunnen leiden (detonatie) en op den duur ook tot serieuze beschadiging. Of die situatie zich voor gaat doen hangt samen met de bedrijfsomstandigheden: het belangrijkste daarbij is dat de motor zo veel mogelijk op de voorziene bedrijfstemperatuur draait. Wanneer de temperatuur gemiddeld aan de lage kant is, kunnen verbrandingsresten ontstaan - zowel uit niet geheel goed verbrande brandstof of eventueel smeerolie die boven de zuiger terecht is gekomen. Die zetten zich af op de zuiogerkop en kunnen gaan gloeien en daardoor het brandstof/lucht mengsel voortijdig ontsteken. De sleutel tot het voorkomen daarvan is het bereiken van de ideale werktemperatuur - en dat kan bijvoorbeeld niet lukken bij het afleggen van veel korte ritten, een koelsysteem dat te veel koelt omdat de thermostaat veel te vroeg open gaat of bij een minder gelukt motorontwerp. Het gaat er om dat de motor het liefst continu een bepaalde inspanning levert zodat alles voldoende warm wordt - het toerental maakt daarbij niet veel uit, het gaat om het geleverde vermogen.

Uiteraard kunnen extreem lage of hoge toerentallen wel andere problemen veroorzaken, maar bij een Lexus met CVT zul je erg je best moeten doen om in die gebieden terecht te komen. Bij 1200 tpm "cruisen" op de snelweg is er echt niks aan de hand. Mocht je op termijn toch last van afzettingen krijgen, dan zou je kunnen overwegen een "premium" brandstof te tanken. Daarin zitten toevoegingen die in de verbrandingsruimte als een detergent werken (afgezette resten langzaam oplossen en met de uitlaatgassen afvoeren). Als alternatief zijn er krachtiger middelen te koop die je eenmalig aan de brandstof toevoegt en die zowel de inspuitapparatuur als de verbrandingsruimt kunnen helpen schoonmaken.

Daarnaast heb je "schoon" in de rest van de motor - in principe overal waar motorolie rond spat. In de ruimte onder de zuiger, op het topland van de zuiger, op de zuigerbodem en in de zuigerveergroeven kan vervuiling optreden omdat de verbrandingsruimte niet volledig is afgescheiden van de ruimte onder de zuigers. In de praktijk gaat er ongeveer 1 procent van het uitlaatgas via de zuigerveren naar beneden en omdat daarin allerlei min of meer onvolledig verbrande koolwaterstofverbindingen zitten, kan dat leiden tot lak- en koolafzetting en eventueel "sludge" in contact met condens. Die afzettingen worden onder controle gehouden door motorolie met reinigende en vuiloplossende eigenschappen - bij olie van voldoende kwaliteit die op het voorziene tijdstip wordt ververst voer je regelmatig het door de motorolie opgenomen vuil af.

Zolang de motor nagenoeg altijd op bedrijfstemperatuur draait. zul je geen problemen hebben. Wel zul je mogelijk merken dat de motor na een langdurige vakantierit weer "lekkerder" loopt - de combinatie brandstof en smeerolie is niet altijd in staat om enige vorming van afzetting te voorkomen bij veel stads- en fileverkeer.

Bij een hoge mate van vervuiling wordt soms geadviseerd een "flush" middel toe te voegen aan de smeerolie om de afgezette viezigheid te verwijderen. Dat is iets waarbij je zorgvuldig de daarbij meegeleverde gebruiksaanwijzing moet volgen om ongelukken te voorkomen. Meestal komt dat neer op: bijvullen bij reeds warme motor, een kwartier onbelast met stationair toerental laten draaien en dan aftappen - de motor niet belasten/hard laten werken met dat spul er in. Zelfs dan is het een griezelige operatie: als het spul goed werkt en de motor sterk is vervuild, kan het gebeuren dat er zoveel vuil los komt dat na samenklonteren olieboringen naar bijvoorbeeld de krukaslagers verstoppen - wat de motor geen goed zal doen :) Ik ben geen voorstander van een dergelijke "laxeermiddel" - als er serieus sprake is van vervuiling kun je beter een aantal keren wat sneller verversen met een kwalitatief hoogwaardige motorolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en robtp09

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
(Edit: op ons werk hebben we diesel treinen die al 3.000.000 km hebben gelopen, altijd 80 km/h..
Sinds het traject is gewijzigd naar 120 km/h was het een paar weken rampzalig, maar daarna mankeerden tot op heden bijna nooit meer wat....) Nu draait de gemiddelde diesel minder toeren dan de gemiddelde benzine, maar alleen maar laag kan gewoon niet goed zijn

Dus zeg het maar
Almelo-Mariënberg zeker?
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bij een hoge mate van vervuiling wordt soms geadviseerd een "flush" middel toe te voegen aan de smeerolie om de afgezette viezigheid te verwijderen. Dat is iets waarbij je zorgvuldig de daarbij meegeleverde gebruiksaanwijzing moet volgen om ongelukken te voorkomen. Meestal komt dat neer op: bijvullen bij reeds warme motor, een kwartier onbelast met stationair toerental laten draaien en dan aftappen - de motor niet belasten/hard laten werken met dat spul er in.

Ofwel: 500 ml ATF er in keilen, flink goed warm janken en aftappen. There you go!
Kosten: 10 euro.
Resultaat: Zo schoon als een pas gewassen .......


Voor extra resultaat zoals onderstaand: Extra lang door laten janken en nog wat extra atf er bij. Koppakking lost ter plekke op (wat er niet meer is, kan ook niet kapot gaan).

hqdefault.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ofwel: 500 ml ATF er in keilen, flink goed warm janken en aftappen. There you go!
Kosten: 10 euro.
Resultaat: Zo schoon als een pas gewassen .......


Voor extra resultaat zoals onderstaand: Extra lang door laten janken en nog wat extra atf er bij. Koppakking lost ter plekke op (wat er niet meer is, kan ook niet kapot gaan).
Dit lijkt me geen goed idee om na te volgen. Ik heb een keer gezien wat het gevolg is van het gebruik van ATF als motorolie. Het betrof een Scania diesel die abusievelijk was ververst via een verkeerde slanghaspel waar ATF uitkwam in plaats van motorolie. Vervolgens vertrok de 40 ton zware truck uit het Westland naar Italie - behoorlijk rokend en halverwege de Brenner de geest gevend. Afgezien van volledig vastzittende zuigerveren was er best veel inwendige vervuiling en was er een drijfstanglager volledig uitgelopen (waarna de drijfstang door het afbreken van een aantal bouten van de lagertap los brak van de kruktap en vervolgens nog een stevige tik gaf tegen de zijkant van het motorblok waarbij een fors gat naar de buitenlucht ontstond). Dat experiment duurde dus ongeveer 900 km en pleitte voor de kwaliteit van de ATF, maar niettemin leidde het tot een forse schade. Het bovengenoemde experiment duurde weliswaar veel korter, maar ik zou toch zeggen "don't try this at home". De aanwijzing om bij een "flush" de motor slechts 15 minuten te laten draaien zonder belasting wordt niet voor niets gegeven.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 3623

Guest
@Romke Mijn opmerking was enigszins met satire bedoeld.
Los daarvan: Je moet ook niet de motor vullen met puur ATF, maar je kon bij de 90's/00's toyota's gerust 400-500 ml ATF toevoegen aan de motorolie voor je ze ging verversen. ATF is aggressief en reinigend. Bij stevige vervuiling werd dit in de praktijk gedaan (been there, done that met verschillende 4A-FE en 4E-FE motoren).
Hoe de theorie daar tegenover staat, zal vast anders zijn.
In de praktijk bleek het te werken.

Feit is in elk geval dat een flush-fabrikant zich zelf indekt natuurlijk. En feit is ook dat als je pech hebt, als er bv te veel/grote brokjes los komen om maar een voorbeeld te noemen, dat je je motor ook kan weggooien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
@Romke Mijn opmerking was enigszins met satire bedoeld.
Los daarvan: Je moet ook niet de motor vullen met puur ATF, maar je kon bij de 90's/00's toyota's gerust 400-500 ml ATF toevoegen aan de motorolie voor je ze ging verversen. ATF is aggressief en reinigend. Bij stevige vervuiling werd dit in de praktijk gedaan (been there, done that met verschillende 4A-FE en 4E-FE motoren).
Hoe de theorie daar tegenover staat, zal vast anders zijn.
In de praktijk bleek het te werken.
Je beschrijft nu duidelijk een ander experiment :) ATF in kleine hoeveelheid toegevoegd voor een korte periode zal waarschijnlijk best werken omdat het goede detergerende (reinigende) eigenschappen heeft. Het is wel dunner dan de meeste motorolie en biedt ook minder bescherming tegen slijtage. Als je de motor daarop kort laat draaien en niet te hoog belast, kan ik me voorstellen dat het het beoogde effect heeft.

Zelf zou ik bij veel vervuiling liever kiezen voor een aantal malen wat sneller verversen met een moderne motorolie van hoogwaarddige kwaliteit.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Hoe doen jullie dat toch, 1:20... Ik kan daar alleen maar van dromen. Is welliswaar een F-sport met de brede 255 achterbanden, maar wat ik ook probeer, zuiniger dan 1:16 aan de pomp (1:17 op de teller) lukt gewoon niet. Ik rijd niet alleen maar lange stukken, maar wel voornamelijk. Op de snelweg schommelt de meter vaak tussen de 15 en 20 liter/km. Ik rijd echt met een zijden voetje voor mijn gevoel, niet harder dan 105 op de snelweg.

De auto is van 2018 met 85K op de klok.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Hoe doen jullie dat toch, 1:20

No worries. ik heb dezelfde bandenmaat en mag nu blij wezen als ik boven de 1:15 blijf.
Ik rijd over het algemeen te korte stukken om de motor goed op temperatuur te krijgen, en vind standje economic gewoon niet prettig rijden.
Dat het kouder wordt met als gevolg meer verwarming stoel en achterraam helpt nu uiteraard ook niet.
Afgelopen zomer met langere stukken tussen 1:17 - 1:18
En af en toe met warme motor lekker doorrijden op de Duitse snelwegen doet hem merkbaar goed.
Onze 25 jaar oude Starlet die naar de 4000 toeren klimt als je 120 rijdt heeft het ook nooit erg gevonden :giggle:
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Ik kom niet verder dan een jaargemiddelde van 1:17 met mijn IS300h. Ja, lange snelwegritjes in de zomer kan ik aftikken met (uitgerekend) 1:22, wind in de rug, zon op de buik en cc vast op 107 of zo. Maar de ritten in de omgeving van huis draaien dat verbruik weer de nek om.
Zó groot zal de invloed van bredere banden niet zijn schat ik, de mijne staat rondom op 225/45/17, motor is gelijk aan de F-sport. Het is wat het is...ik reed hiervoor een Avensis station 2.0 en die zoop echt, jaargemiddelde 1:14 of zo, dus ik ben tevreden ;)