Motor schoon branden.

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
titel dekt de lading niet helemaal, wat ik bedoel is: blijft de motor schoon door met een lage toerental te rijden.
Ik was laatst naar Hongarije geweest met de IS en hij doet het voortreffelijk.
Verbruik gedurende deze rit, bijna 1 op 20. Met cruise control op 120 km/h.
Het toerental blijft dan laag, op ongeveer 1500/1600 toeren, uitschieters bij het accelereren en bergopwaarts. Dan krijg je ongeveer 4000 rpm te zien. Maar dit is kortstondig.

Wordt de motor schoongehouden door met zulke lage toeren te rijden?
Ik heb vroeger te horen gekregen van een Mercedes rijder toen hij olie verbruik had, dat hij met een hoger toerental (lagere versnelling) moest gaan rijden. Dan worden de olie resten verbrand.
Hoe zit dit met een Lexus met CVT ?
 
Geen additieven gebruiken, of althans zo min mogelijk.
Dit is nog het beste. Zojuist even op en neer naar Duitsland om wat op te halen. Even 50km flink doorgereden.
Dan is de auto in zijn element en er kan geen middeltje tegenop.
IMG-20221120-WA0002.jpg
 
Laatst bewerkt:
titel dekt de lading niet helemaal, wat ik bedoel is: blijft de motor schoon door met een lage toerental te rijden.
Ik was laatst naar Hongarije geweest met de IS en hij doet het voortreffelijk.
Verbruik gedurende deze rit, bijna 1 op 20. Met cruise control op 120 km/h.
Het toerental blijft dan laag, op ongeveer 1500/1600 toeren, uitschieters bij het accelereren en bergopwaarts. Dan krijg je ongeveer 4000 rpm te zien. Maar dit is kortstondig.

Wordt de motor schoongehouden door met zulke lage toeren te rijden?
Ik heb vroeger te horen gekregen van een Mercedes rijder toen hij olie verbruik had, dat hij met een hoger toerental (lagere versnelling) moest gaan rijden. Dan worden de olie resten verbrand.
Hoe zit dit met een Lexus met CVT ?
Uiteindelijk gaat het er op dat de motor zijn optimale temperatuur bereikt. Dat kan ook prima bij lage toeren - mits je er maar voldoende de tijd voor neemt. Dat is precies de reden waarom een lange vakantierit vaak wonderen doet - het ding komt een keer echt op temperatuur en blijft dat dan vaak een aantal uren. De watertemperatuurmeter is daarbij bedrieglijk - na 5 km geeft die al een behoorlijke temperatuur aan. De motor is dan nog niet lekker doorgewarmd - de olietemperatuur stabiliseert zich pas min of meer na een klein half uur rijden. Pas als daarna onder die condities wordt doorgereden ontstaat de situatie waarop alles optimaal functioneert en waarbij ook de brandstof in staat is eventuele afzettingen in de verbrandingsruimte effectief te verwijderen. Het ideaal is dus een toestand die je bij normaal verkeer meestal bij lange na niet bereikt.

Vergeet daarbij niet dat bij een auto met zeg 200 pk zo ongeveer 50 pk nodig is om het ding met ca 100 km/u in beweging te houden - en dat de motor dus maar op 25% van zijn mogelijklheden werkt. Daarom duurt het zo lang om het ding lekker doorgewarmd te krijgen. Natuurlijk zal de optimale temperatuur door het vragen van meer vermogen sneller gaan, maar in een normale verkeerssituatie vraag je dat meestal maar hooguit enkele tientallen seconden - dus met dat op hoge snelheid schoonbranden zal het wel meevallen, tenzij je ergens die hoge snelheid over langere tijd vol kunt houden. De manier om de verbrandingsruimte schoon te houden is het gebruik van hoogwaardige brandstof en korte ritten zoveel mogelijk te vermijden.
 
De watertemperatuurmeter is daarbij bedrieglijk - na 5 km geeft die al een behoorlijke temperatuur aan. De motor is dan nog niet lekker doorgewarmd - de olietemperatuur stabiliseert zich pas min of meer na een klein half uur rijden.
Dit is dan ook precies de reden dat ik totaal niet snap waarom autofabrikanten zelden een olietemperatuur meter tonen in het dashboard. Bij een niet nader te noemen ander niet-japans merk, heb je de optie om de olietemperatuur weer te geven op je dashboard. Dit staat bij mij altijd aan. Pas vanaf 65 graden olietemperatuur gaan we de motor wat sterker belasten en bij 80 gaan we er lekker voor. Dit is meestal pas na 20 minuten, waarbij het koelwater inderdaad na 5 minuten al op 90 graden staat.
 
Wat ik nergens zie is dat de motor een direct ingespoten injectie systeem heeft. Dit heeft als nadeel dat er in het inlaat spruitstuk vuil afzetting ontstaat wat voor problemen kan zorgen. Dit kan je verwijderen door het spruitstuk te demonteren en schoon te maken, is wel een klus. Het beste is om dan meteen de poorten naar de cilinders te reinigen met borstels en oplosmiddel.
Ook is het mogelijk om dit door een bedrijf te laten doen die het systeem reinigen met een gas. Dit krijgt het waarschijnlijk niet zo schoon maar het kost rond de 150 euro.
 
Wat ik nergens zie is dat de motor een direct ingespoten injectie systeem heeft. Dit heeft als nadeel dat er in het inlaat spruitstuk vuil afzetting ontstaat wat voor problemen kan zorgen. Dit kan je verwijderen door het spruitstuk te demonteren en schoon te maken, is wel een klus. Het beste is om dan meteen de poorten naar de cilinders te reinigen met borstels en oplosmiddel.
Ook is het mogelijk om dit door een bedrijf te laten doen die het systeem reinigen met een gas. Dit krijgt het waarschijnlijk niet zo schoon maar het kost rond de 150 euro.
Bedoel je dan walnut blasting of een Seafoam behandeling?
 
Met walnut blasting moet het spruitstuk verwijderd worden. Het is inderdaad met gas, ze maken wat ruimte in je de aanzuig en stoppen dat een buisje in waar gas uit komt. De behandeling duurt een klein uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Hierbij een YT video van het schoonmaken van het inlaatspruitstuk. behoorlijk wat werk.
Ik zag ook nog een filmpje van seafoam cleaning, dat kende ik niet maar lijkt mij ook een makkelijke manier en goedkoop.
 
Het is een leuk filmpje over wat voor ellende er allemaal kan voorkomen....Wat ik mis is het aantal gereden km, op wat voor brandstof is gereden, of er aandacht besteed is aan onderhoud etc. Bij een dergelijke mate van vervuiling heb ik daar geen al te hoge verrwachtingen van. Bij gebruik van normale verversingstermijnen, gebruik van een premium brandstof, behoorlijke motorolie, regelmatig onderhoud en af en toe wat aandacht voor de goede werking van het carter ventilatie systeem zou dit niet mogen voorkomen. Met name de vervuiling van het inlaatgedeelte is opvallend.

Ik zou ook graag een compressiemeting hebben gezien. Gezien de hoeveelheid vuil die binnen kwam zullen de zuigerveren waarschijnlijk ook min of meer vastgekleefd zitten in ernstig vervuilde veergroeven.

Mocht iemand dit zelf ook willen doen: MEK is een prima middel om het aangetroffen vuil op te lossen. Mocht je aan MEK kunnen komen via een groothandel in chemische producten, is het wel zaak bij gebruik de voor omgang met MEK aanbevolen veiligheidsmaatregelen goed in acht te nemen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
De gebruikte brandstof, motorolie en onderhoud hebben hier weinig mee te maken. Dat bepaald de vervuiling in de cilinders.
Wel de carterventilatie, die zorgt ervoor dat de olie wordt tegen gehouden voor het inlaatspruitstuk.
Mijn vorige auto, een scirocco, heb ik laten reinigen bij 170 duizend en dat was weer nodig bij 240 duizend.

Maar de carterventilatie is een goeie, die moet ik eens nakijken bij de mijne. Hij verbruikt redelijk wat olie misschien ligt het daar wel aan.
 
Wat ik mis is het aantal gereden km, op wat voor brandstof is gereden,
Interessant. Dat zou toch juist níet uit moeten maken bij directe inspuiting, omdat de kleppen overgeslagen worden, want de brandstof gaat gelijk de verbrandingskamers in?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robert K