Navi RX450H 2011 een ramp!

EvL

Nieuw hier
4 jul 2019
14
1
3
Sinds Jan 2011 ben ik in het bezit van een RX450H uit 2011 en vind het een geweldige auto. Hiervoor 6 x een Volvo gehad waarvan de laatste een XC90. Deze RX is de beste auto die ik tot nu heb gehad (alleen vind ik de stoelen van de Volvo stukken beter). Er is één ding wat mij mateloos ergert en dat is de Navi, die werkt gewoon voor geen meter! Stuurt je echt (vaak) verkeerd of staat gewoon tijdens de rit stil! Volgens een monteur van Louwman zou het aan de antenne kunnen liggen. (geen of slechte sataliet verbinding). Ik ben benieuwd of op dit forum meer mensen zijn die dit probleem herkennen?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Waarom zou je autonavi gebruiken als je een telefoon hebt met realtime navigatieapps?
 
13 jun 2019
177
53
28
Google maps werkt inderdaad veel beter. Maar ook niet ideaal in de bediening vind ik. Maak ook mee dat als ik er een uur niet naar gekeken heb ineens de bestemming gewijzigd is.
De navigatie in mijn Lexus is dezelfde als in mijn vorige Prius. Niet meer dan een hulpmiddel want inderdaad heel onbeholpen. Ik hou het kort verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De Toyota navigatie is een drama inderdaad. Maar het is zoals hierboven opgemerkt een hulpmiddel en tot op heden heeft het ding me daar gebracht waar ik wilde komen. Da's een plus.
Maar je moet er wél je gezonde verstand bij gebruiken - soms roept-ie LINKS maar bedoelt-ie VOLG DE HUIDIGE WEG MET DE BOCHT MEE GEWOON ALSTUBLIEFT oid omdat de wegsituatie niet helder is. Goed beeld en geluid in samenhang beoordelen steeds. Grote voordeel: als je je vergist berekent-ie gewoon zonder rancune (JE MOEST HIER RE-HECHTS!!) een nieuwe route en kom je alsnog op je bestemming aan.
De bediening is van het jaar kruik, maar satelliet-connectieproblemen heb ik zelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur

EvL

Nieuw hier
4 jul 2019
14
1
3
Dank voor jullie reactie. Ik weet genoeg! Ik heb een super goede Navi app WAZE op m'n mobiel die mij in Frankrijk en Spanje al perfect heeft geholpen. Het wordt dus gewoon een "auromobielsteuntje" bij BOL
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De meeste navigatiesystemen in auto's zijn betrekkelijk gebrekkig. Er zijn nog te veel bedrijven die denken met het vervaardigen van navigatiesystemen snel geld te kunnen verdienen. De gebruikte "kaarten" zijn doorgaans alleszins redelijk - de bedrijven die die kaarten maken hebben inmiddels voldoende ervaring om dat naar behoren te doen. Hoeveel van de informatie uiteindelijk op je scherm verschijnt wordt door de aanbieder van het navigatiesysteem in samenspraak met de autobouwer bepaald. De mogelijkheden op mijn GS gen 4 zijn zeer uitgebreid - te uitgebreid voor praktisch dagelijks gebruik. Het systeem zou waarschijnlijk beter en sneller werken als een aantal mogelijkheden er niet in zaten. Waar het vooral fout gaat is bij de bediening. Soms buitengewoon omslachtig, vaak onlogisch, meestal niet al te vlot. De bediening is meestal de keuze van de autobouwer, de kaartleverancier bemoeit zich daar niet mee. Kennelijk wordt de voor de bediening nodige software nog steeds ontworpen door mensen met een dBase verleden uit de negentiger jaren....Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom het allemaal zo moeizaam moet zijn. Uiteindelijk gaat het slechts om een "report" op basis van een "database" alsmede een keuze voor hoe de aanwezige informatie op een scherm kan worden weergegeven. Het systeem in mijn auto is afkomstig van Aisin. Inderdaad - een aan Toyota gelieerd bedrijf, maker van waarschijnlijk de beste automatische versnellingsbakken ter wereld gebruikt in talloze Europese en Amerikaanse auto's. Hun vaardigheid op het maken van navigatiesystemen is duidelijk aanzienlijk minder.

Het gebruik van navigatiesystemen via een smartphone is echter niet voor iedereen een oplossing. Ten eerste is het scherm vrij klein, zodanig klein dat dat niet voor iedere gebruiker prettig werken is. Ook zal mogelijk wereldwijd niet overal een "live" internetverbinding beschikbaar zijn.

Het zou goed zijn als autobouwers en toeleveringsindustrie zich wat meer zouden richten op het ontwerpen van een wereldwijde standaard voor het weergeven en uitwisselen van informatie van navigatiesystemen. Iedereen kan dan nog zelf bedenken hoe die informatie op een scherm wordt weergegeven en hoe het systeem te bedienen, maar het zou de kwaliteit en de snelheid zeer ten goede kunnen komen. Uiteraard zou ook het verplicht "over the air" up to date houden van het systeem en plaats van geklungel met DVD's of USB sticks een grote verbetering betekenen. Je hebt ook niet alle informatie continu nodig. In plaats van informatie over geheel Europa zou kunnen worden volstaan met informatie van het gebied waar je rijdt. Via het internet zou dat dan al rijdend kunnen worden aangevuld, zodanig dat je steeds de actuele informatie aan boord hebt over een gebied binnen een straal van 1000 km rondom de plaats waar de auto zich bevindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Arbitrator

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Het nieuwe infotainment van Lexus zoals in het 2022 model NX schijnt overigens wel erg goed te zijn. Zelf gebruik ik ook vaak Google maps omdat het altijd actueel is en rekening houd met de verkeersdrukte. Maar dan is weer het nadeel dat je geen gebruik kunt maken van bijvoorbeeld het Hud display als je auto daarmee is uitgerust. Althans, dan niet om te navigeren.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik vind de navigatie in mijn IS eigenlijk prima, alleen die updates inderdaad… Die DVD’s zijn niet bepaald goedkoop en volgens mij kan ik nu geen recente versies meer kopen omdat ze niet meer gemaakt worden. Doe mij maar Apple CarPlay (en Android Auto) in een auto en zoveel mogelijk via apps op je smartphone regelen.

Ik heb (begrijpelijk) geen EV, maar als ik in de media zie wat fabrikanten daar allemaal voor hardware en dus ook software in stoppen voor het infotainment om o.a. te navigeren van laadpaal naar laadpaal, dan klinkt mij dat niet efficiënt in de oren. Waarom maken die fabrikanten geen interfaces met de diverse “standaard” computers in een auto en via CarPlay/Auto de software op je smartphone als app bedienen? Een groot deel van de benodigde hardware zit dan in je smartphone en dat zijn tegenwoordig al aardige computers qua rekenkracht. Een nadeel is dat auto’s nog meer op elkaar gaan lijken waarmee de identiteit van de auto/fabrikant mogelijk minder onderscheidend wordt, maar die trend is al een paar jaar gaande. De identiteit kan een fabrikant nog steeds in de app op een smartphone kwijt; zolang de interface maar standaard is en de “eigen” computers daarachter via de app bedient kunnen worden kun je nog steeds onderscheidend zijn.

Je wordt dan natuurlijk wel behoorlijk afhankelijk van je smartphone, maar daar is wel een ontwerp op te maken; de CarPlay/Auto interface met een cache laten werken, gevolgd door een “noodloop” van je infotainment in zeer rudimentaire maar functionele vorm voor de verplichte basisfuncties. Dan heb je wel tijd om een andere smartphone te regelen denk ik.

Als fabrikanten drive-by-wire aandurven, waarom dit dan niet?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Mijn navisysteem, zowel voorheen in de IS als nu in de GS, brengt me niet tot in de straat. De woonwijk is er al sinds de jaren 80. Op de hoofdweg krijg ik de melding; U bent in de buurt van uw bestemming en de routeplanning zal worden afgebroken. Dus...... zoek het vanaf hier maar zelf uit. Gelukkig weet ik nu wel waar ik woon maar toch. Ga ik de woonwijk in en voer de bestemming opnieuw in, dan brengt hij me wel thuis.
 
  • Haha
Waarderingen: Frank2b

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Héél bijzonder!! :ROFLMAO:
De navi in mijn vorige Avensis (voorzien van recente software) vertelde mij met droge ogen midden op de snelweg in Duitsland dat "u heeft de bestemming bereikt, de navigatie wordt nu beëindigd" terwijl ik 90 met de caravan tufte en er echt nog niet was :unsure: 😂 Ook heb ik op de snelweg met 130 wel eens te horen gekregen "keer om"........ beter van niet....
 
  • Haha
Waarderingen: Lexpeter

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Er zitten soms wel eens wat foutjes in maar dat is zeker geen uniek probleem van Toyota/Lexus. Ook andere merken hebben zo hun eigen bugs.

Persoonlijk heb ik de navigatie normaliter juist als erg prettig ervaren en ook de kosten van updates van kaarten valt mijns inziens mee. Zeker als je het vergelijkt met fysieke wegenkaarten van verschillende landen/gebieden.

Wat mij wel altijd gestoord heeft is dat wanneer je een nieuwe versie aanschaft dat dan nog steeds nieuwe wegen ontbreken. Je verwacht dan wel dat die echt actueel is.

Desalniettemin is Google Maps wel mijn favoriet. Nieuwe wegen staan er vrijwel direct op en de navigatie houdt direct rekening met de doorstroming van het verkeer. Daar kan TMC niet tegenop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee en Lexpeter

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik heb er verder ook geen moeite mee, de navigatie heeft ons al vele duizenden km's door Europa keurig van bestemming naar bestemming gebracht, af en toe een hick-up vind ik niet zo erg.
Inderdaad jammer dat als je update de kaarten nog steeds niet actueel zijn, loopt zeker een jaar of zo achter, jammer. Maar borden lezen werkt nog steeds goed hè ;)