De meeste navigatiesystemen in auto's zijn betrekkelijk gebrekkig. Er zijn nog te veel bedrijven die denken met het vervaardigen van navigatiesystemen snel geld te kunnen verdienen. De gebruikte "kaarten" zijn doorgaans alleszins redelijk - de bedrijven die die kaarten maken hebben inmiddels voldoende ervaring om dat naar behoren te doen. Hoeveel van de informatie uiteindelijk op je scherm verschijnt wordt door de aanbieder van het navigatiesysteem in samenspraak met de autobouwer bepaald. De mogelijkheden op mijn GS gen 4 zijn zeer uitgebreid - te uitgebreid voor praktisch dagelijks gebruik. Het systeem zou waarschijnlijk beter en sneller werken als een aantal mogelijkheden er niet in zaten. Waar het vooral fout gaat is bij de bediening. Soms buitengewoon omslachtig, vaak onlogisch, meestal niet al te vlot. De bediening is meestal de keuze van de autobouwer, de kaartleverancier bemoeit zich daar niet mee. Kennelijk wordt de voor de bediening nodige software nog steeds ontworpen door mensen met een dBase verleden uit de negentiger jaren....Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom het allemaal zo moeizaam moet zijn. Uiteindelijk gaat het slechts om een "report" op basis van een "database" alsmede een keuze voor hoe de aanwezige informatie op een scherm kan worden weergegeven. Het systeem in mijn auto is afkomstig van Aisin. Inderdaad - een aan Toyota gelieerd bedrijf, maker van waarschijnlijk de beste automatische versnellingsbakken ter wereld gebruikt in talloze Europese en Amerikaanse auto's. Hun vaardigheid op het maken van navigatiesystemen is duidelijk aanzienlijk minder.
Het gebruik van navigatiesystemen via een smartphone is echter niet voor iedereen een oplossing. Ten eerste is het scherm vrij klein, zodanig klein dat dat niet voor iedere gebruiker prettig werken is. Ook zal mogelijk wereldwijd niet overal een "live" internetverbinding beschikbaar zijn.
Het zou goed zijn als autobouwers en toeleveringsindustrie zich wat meer zouden richten op het ontwerpen van een wereldwijde standaard voor het weergeven en uitwisselen van informatie van navigatiesystemen. Iedereen kan dan nog zelf bedenken hoe die informatie op een scherm wordt weergegeven en hoe het systeem te bedienen, maar het zou de kwaliteit en de snelheid zeer ten goede kunnen komen. Uiteraard zou ook het verplicht "over the air" up to date houden van het systeem en plaats van geklungel met DVD's of USB sticks een grote verbetering betekenen. Je hebt ook niet alle informatie continu nodig. In plaats van informatie over geheel Europa zou kunnen worden volstaan met informatie van het gebied waar je rijdt. Via het internet zou dat dan al rijdend kunnen worden aangevuld, zodanig dat je steeds de actuele informatie aan boord hebt over een gebied binnen een straal van 1000 km rondom de plaats waar de auto zich bevindt.