navigatie scherm valt spontaan uit

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb er sind een paar weken een probleem bij in mijn is300 sportcross.

sinds een week of 3 valt soms spontaan het navigatiescherm uit.
je moet het als volgt inbeelden, ik ben aan het rijden en navigeren en ineens is mijn scherm zwart!
navigatie stem gaat gewoon door echter het beeld is weg.
druk ik dan weer op de map knop dan komt ie weer terug om vervolgens 5 minuten later weer uit te vallen.
druk ik dan weer op de map knop dan is ie er weer en kan het best zijn dat hij het blijft doen.

een paar weken terug had ik het voor het eerst tijdens een ritje van Etten - leur naar Tilburg.
net voor de plaats van bestemming stopte het scherm ermee (kreeg hem toen niet meer aan de praat).
vanmiddag naar Bladel geweest eveneens vanuit woonplaats Etten - Leur, op de heenweg geen probleem maar op de terugweg viel ie naar 5 minuten spontaan op zwart en dit herhaalde zich een keer of 2.

enige wat ik veranderd heb is mijn radio, deze is vervangen door een dubbeldin pioneer en om deze werkend te krijgen heb ik een beatsonic sla-91 gemonteerd.
deze omzeild de canbus en stuurt de versterker aan.
deze zit er nu ongeveer een 2 maanden in denk ik echter heb ik in de tussentijd de navigatie niet gebruikt.

mijn vraag is dan ook, kan het aan de beatsonic liggen (had ze gemailt maar krijg geen reactie op mijn vraag) of ligt het toch echt aan mijn scherm.
de beatsonic ligt niet zo voor de hand omdat de gesproken navigatie nog wel gewoon door gaat.

wie o wie heeft er voor mij een tip of heeft dit wellicht zelf ook meegemaakt.
alvast bedankt voor jullie hulp
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De beatsonic vangt in principe het 'pollen' van de nav naar headunit af. Als daar een probleem zou zitten zou je logischerwijze ook geen spraakbegeleiding verwachten, wat je al zegt.

Ik kom wel vaker tegen dat de 'ribbon' kabel aan de achterzijde Nav, na verloop van tijd 'breukjes' kan krijgen. Misschien dat daar iets niet lekker zit.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
denk ook dat je daar de spijker op zijn spreekwoordelijke kop slaat...
heb vandaag cursus gehad en daar ook aangekaart die zeiden precies hetzelfde dus denk dat ik daar eens ga zoeken.
zal de unit wel eens openschroeven en kijken wat ik tegenkom.
houd jullie op de hoogte....
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb vandaag een service bulletin van lexus ontvangen met daarin wat info.
heb dit geprobeerd maar helaas geen effect.
kabel zag er netjes uit maar toch maar volgens het service bulletin gemodificeerd.
als het donker is en de verlichting van de auto staat aan dan switcht het scherm om de haverklap van licht naar donker.
het verkleurd dan als het ware.
denk toch dat ik het scherm zal moeten demonteren en opsturen voor reparatie.
wie kan mij helpen aan een adresje om dit te doen of kan dat voor me doen? kan dit wel via toyota opsturen naar duitsland maar kost dan ook gelijk de hoofdprijs denk ik.
heb prijzen van meer dan 300 euro voorbij zien komen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik heb precies hetzelfde probleem na het monteren van mijn JVC dubbeldin. Soms gaat ie ook niet aan, dan een paar keer contact uit en aan en dan is het weer goed. Ik heb de printplaat uit de oude radio gehaald en erbij aangesloten. Dus zou het gewoon moeten werken...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Koen, bij kij blijft het helaas niet bij uitvallen alleen.
Gister een modificatie doorgevoerd was namelijk een meer voorkomend probleem bij lexus.
Heeft echter niets geholpen.
Bij het terugmonteren in de auto met het licht aan gaat het scherm telkens van dof naar normaal of van dag naar nachtmodus....
Heb voor het doorlussen van de canbus een beatsonic gebruikt omdat ik geen zin meer had om met de printplaat aan de gang te gaan.
Lijkt me dat de beatsonic enkel 2 dikke weerstanden heeft om de canbus door te lussen.
Verder zit er op de beatsonic een 30 plus een 15 plus een massa de voorspeakers, verlichting en de aansturing van de versterker.

Bij het aanzetten van de navi duurt het soms even voordat het beeld wat duidelijk wordt dat deed ie ook al voor inbouw van de pioneer...

Vreemde hiervan vindt ik overigens wel dat de gesproken navigatie wel gewoon doorgaat enkel het beeld valt uit.
Als ik dan op de map knop druk komt het beeld weer gewoon terug.
Vervolgens kan het weer zo zijn dat ie na 5 minuten weer uitvalt of juist goed blijft....
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
O dat is wel heel vreemd. Het bekende euvel van de navi is dat het beeld verkleurd of uitvalt door een defect lint, maar goed die modificatie heb je gedaan. Op die beatsonic gebeurt wel meer dan alleen een paar weerstanden die de boel lussen maar goed dat terzijde. Ik zou even een leverancier van beatsonic bellen of hun eerdere gevallen weten of enige oorzaak kunnen noemen.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Koen,

dat die beatsonic meer doet klopt inderdaad wel maar dat daar het scherm van uit kan vallen lijkt me niet voor de hand liggend....

heb ze een mail gestuurd gasten zitten in japan dus bellen is niet zo handig.
vorige keer waren ze erg behulpzaam dus wellicht nu ook.
ik hou jullie op de hoogte.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Heb contact gehad met beatsonic usa en die hebben me netjes geholpen.
helaas komen zij er ook niet uit probleem komt hun niet bekend voor.
echter wisten ze wel te vertellen dat de sla-91 eigenlijk voor auto's zonder navigatie is en dat had japan me destijds niet verteld die zeiden dat dat niets uitmaakte en dat alles gewoon zou moeten blijven werken!
japan gaat nu contact met me opnemen zeggen ze om een en ander door te nemen en eventueel op te lossen.
heb de truuk van Mark al geprobeerd en ja dan werkt de navigatie wel (blijft ie het ook doen of is mijn navigatiescherm toch defect) maar mijn versterker wordt niet aangestuurd want dat gaat ook via de sla-91 en die kan weer niet zonder de canbus...
wacht het dus maar even af en anders maar weer aan de bak met een andere oplossing.
kom hier nog wel op terug zal deze post up to date houden als ik nieuws heb
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
even een update mbt mijn uitvallend navigatiescherm.
Japan heeft zoals zelf al verwacht niets van zich laten horen.
tijdens mijn vakantie naar Frankrijk werd ik dan ook regelmatig geconfronteerd met een uitvallend mulidisplay (navigatiescherm)

heb vorige week in een andere post al min of meer aangegeven dat het probleem opgelost is.
ik zal in deze post uitleggen hoe ik het gedaan heb en hoe ik tot deze oplossing gekomen ben.

ben eerst begonnen om de tx+ en tx- draden los te nemen bij de ingang van de versterker (deze draden komen vanaf de radiostekker en gaan de versterker in kleur van de draden is rood-geel en rood-wit positie 1 en 10 op 18 polige (kleine stekker) stekker op de versterker.
daarop heb ik een diodebrug gezet zoals in de bijlage op de tekening staat (met dank aan mark81).
nu werkte de radio niet meer maar de navigatie bleef het gewoon doen zonder dat het scherm uitviel.
hierna ben ik verder gaan kijken waar de canbus draden naartoe liepen en deze gingen van de versterker naar het multidisplay toe.
heb vervolgens de diodebrug weer gedemonteerd en de draden die uit de versterker komen weer gemonteerd.
vervolgens de draden die van versterker naar multidisplay gaan losgenomen en daaraan de diodebrug gemonteerd.
het resultaat is dat het het multidisplay gewoon werkt, immers hij denkt dat de versterker er gewoon aan zit.

daarna zo'n zelfde diodebrug gemaakt en deze op positie 2 (geel-zwart en 11 geel - rood) van de 18 polige versterker stekker gezet (op de vrijgekomen plaatsen waar de andere draden uitkwamen), het resultaat was dat de radio het ook weer deed.

conclusie is dan ook dat hiermee de boel gefoold word en het dus lijkt dat de versterker aan het multidisplay hangt en dat het multidisplay aan de versterker zit echter zijn dit 2 losse diodebruggen.
zijn nu dus 2 afzonderlijke canbussystemen geworden waardoor ze elkaar niet meer kunnen storen!
de beatsonic blijft in mijn geval wel nodig om de radio aan te sturen (aan signaal gaat over canbus).
wellicht dat iemand met een 9speaker systeem en originele navigatie hier iets aan heeft.

beatsonic heb ik uiteraard ook op de hoogte gebracht van mijn bevinding (beatsonic usa daar hielpen ze me wel netjes).
Sam was erg blij te horen hoe ik het gevonden had en wellicht dat de bestaande sla91 en sla90 modules nu wel geupgrade konden worden zodat ook mensen met navigatie in hun auto er wat aan hadden.
mijn klacht word opnieuw doorgestuurd naar Japan maar daar zal ik wel niets meer van horen vrees ik.....
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Gelukkig heb je het werkend gekregen! Ik moet nog steeds op zoek waarom ik geen Nav stem hoor. Maar daar heb ik niet zoveel haast mee. :roll:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
hoi Mark, tja was een heel gepuzzle maar uiteindelijk is het gelukt.
eigenlijk iets heel simpels achteraf maar die sla-91 heb ik dus wel degelijk nodig om versterker aan te sturen....
gelukkig kan ie nu niet meer storen op de navigatie!
die stem van jouw navigatie is voor mij ook een raadsel....... succes ermee in ieder geval.
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Daar had je ook een simpele lineconverter voor kunnen gebruiken. Kost je 20 euro.

p142LOC80-F.jpeg
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Daarvoor wellicht wel maar feit blijft enkel in het sportcrossverhaal dat de amp+ naar de subwoofer gaat en het radioaan signaal via de canbus naar de versterker gaat evenals de fade signalen....
Heb het tot in den treure uitgezocht en doorgesproken met collega's....
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Waarom dan niet de pre-outs van de radio gebruiken? Bij mij werk dat allemaal gewoon zoals het hoort. En ik heb ook een pre out voor een sub aan mijn radio hangen. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. :neutral:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Als je de versterker aan de gang wilt krijgen dien je in mijn geval de versterker signalen via de canbus te sturen.
Kijk anders maar een op de bahamut site bij 9 speaker variant dan zul je zien wat ik bedoel....
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Die canbus is hetzelfde als van een 8 speaker wat ik zo kan zien. Alleen moet je de versterker van de sub aansturen met de blauw/witte draad uit je nieuwe radio en de versterker aan massa leggen. De TX+ en TX- lopen van de radio naar de hoofdversterker en niet naar je sub versterker.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Mark, hoe bedoel jij versterker aan massa leggen.
Die maakt massa via de 16 aansluiting die ook de gnd van de radio is.
De canbusdraden gaan inderdaad niet naar de subwoofer dat wilde ik ook niet speculeren.
Heb tot in den treure geprobeerd de boel aan de gang te krijgen zonder beatsonic maar zelfs met doorlussen dmv weerstandjes wil de radio de versterker niet aansturen.
Pas als ik de canbusdraden van de beatsonic aansluit en de radio aanzet gaat de versterker aan....
Wellicht dat jij een andere werkende manier hebt dan hoor ik het uiteraard graag 2 weten meer dan 1 namelijk....

Groetjes,
Patrick