navigatie scherm valt spontaan uit

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb er sind een paar weken een probleem bij in mijn is300 sportcross.

sinds een week of 3 valt soms spontaan het navigatiescherm uit.
je moet het als volgt inbeelden, ik ben aan het rijden en navigeren en ineens is mijn scherm zwart!
navigatie stem gaat gewoon door echter het beeld is weg.
druk ik dan weer op de map knop dan komt ie weer terug om vervolgens 5 minuten later weer uit te vallen.
druk ik dan weer op de map knop dan is ie er weer en kan het best zijn dat hij het blijft doen.

een paar weken terug had ik het voor het eerst tijdens een ritje van Etten - leur naar Tilburg.
net voor de plaats van bestemming stopte het scherm ermee (kreeg hem toen niet meer aan de praat).
vanmiddag naar Bladel geweest eveneens vanuit woonplaats Etten - Leur, op de heenweg geen probleem maar op de terugweg viel ie naar 5 minuten spontaan op zwart en dit herhaalde zich een keer of 2.

enige wat ik veranderd heb is mijn radio, deze is vervangen door een dubbeldin pioneer en om deze werkend te krijgen heb ik een beatsonic sla-91 gemonteerd.
deze omzeild de canbus en stuurt de versterker aan.
deze zit er nu ongeveer een 2 maanden in denk ik echter heb ik in de tussentijd de navigatie niet gebruikt.

mijn vraag is dan ook, kan het aan de beatsonic liggen (had ze gemailt maar krijg geen reactie op mijn vraag) of ligt het toch echt aan mijn scherm.
de beatsonic ligt niet zo voor de hand omdat de gesproken navigatie nog wel gewoon door gaat.

wie o wie heeft er voor mij een tip of heeft dit wellicht zelf ook meegemaakt.
alvast bedankt voor jullie hulp
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
de originele versterker moest ik werkend hebben en dat doet ie nu dankzij de sla-91.
alle signalen voor, achter en subwoofer komen uit die versterker.
heb geen andere losse aftermarket versterker in de auto zitten.
alles werkt nu naar behoren enkel ben ik benieuwd welke draad jij aan massa zou leggen om de originele versterker zoals ie bij mij in de auto zit te werken .(dus die van het 9speaker systeem...)
bij het model tot 2001.5 (even uit mijn hoofd) gaat er een aparte amp draad van de radio direct naar de versterker.
hiermee kun je de versterker van een stuurstroompje voorzien en gaat hij werken.
tevens hebben hier alle speakers voor en achter aparte draden lopen)
na dit bouwjaar is de boel aangepast en gaat er geen amp signaal meer naar de versterker dit gaat (als ik het goed beredeneer) over de canbus.....
ook hebben deze enkel de voor speakers waarvan ze signalen krijgen (l+ l- r+ r-) de rest doe je via de canbus daarmee geef je fade signalen als je de originele radio hebt.
heb je een aftermarket radio geven alle speakers hetzelfde volume (ook met een sla-90 of 91 adapter) hiervoor heb ik de achterspeakers los genomen en (nadat ik er andere ingezet had) aangesloten op de achteruitgangen van de pioneer.

mocht jij een andere opstelling voor ogen hebben of een andere manier om dit werkend te krijgen dan ben ik daar stiekem toch heel benieuwd naar.

groetjes,
Patrick
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Mark,

Ja die versie heb ik, auto is uit 2004.
Mocht je een idee hebben hoe je de boel zonder sla-91 aan zou kunnen sluiten dan hoor ik het graag.
Ons als Toyota monteurs is het niet gelukt, wel de versie die een amp+ aansluiting op de versterker hebben zitten.
Daarbij kun je de canbus foppen omdat er geen andere signalen overheen gaan die je nodig hebt.

Groetjes, patrick
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Ik heb zelf het 8 speaker model 1999.1-2000.4
Daar zit op stekker s10, op de versterker, op pin 3 de AMP+ draad. Als ik nu naar de schema's kijk van de latere types is die aansluiting inderdaad vervallen. Maar die pin 3 word helemaal niet meer gebruikt. Heb je al eens geprobeerd die pin alsnog te gebruiken om de versterker in te schakelen? Misschien is het door een software update mogelijk gemaakt om zo de versterker aan te sturen, maar is het ook nog wel mogelijk om het op de manier van de oudere types te doen.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Mark,

weet ik niet heb ik nooit geprobeerd.
je zou om te beginnen kunnen de onderdeelnummers kunnen vergelijken alvorens te proberen maar ik had geen vergelijkingsmateriaal.
zo maar even spanning op de pin 3 zetten durfde ik ook niet heb er eerlijk gezegd ook niet aan gedacht moet ik je zeggen.
ben in dit soort dingen wat terughoudend.
heb de radio wel spelend gehad zonder sla-91 maar dat betekende dat ik de originele radio in zijn geheel in de kofferbak weg had moeten bouwen en dat zag ik niet zitten.
de ruimte boven het reservewiel had gekunt maar dan had de opblaaskrokodil niet meer meegekunt op vakantie :D

en alle draden moeten naar de kofferbak getrokken worden had zelfs al een begin gemaakt maar dacht toen waar ben ik mee bezig..... moet betrouwbaar blijven en blijven spelen zonder rare fratsen te moeten doen.
en toen kwam ik op de site van beatsonic terecht en zag die adapters.
hierna en ik gaan mailen met japan en de rest weet je inmiddels al...
nu werkt alles perfect en ben ik tevreden, oke het koste dan wel 325 euro extra maar daar ben ik inmiddels wel overheen.....

de versie die jij hebt is inderdaad geen hele moeilijke klus om aan de praat te krijgen als je weet wat je moet doen....
heb er al meerdere op weg mee geholpen op de manier die jij aangeeft.

toch bedankt voor het meedenken!
groetjes,
Patrick