Navigatie udate

Hans S.

Nieuw hier
7 feb 2025
5
0
1
Beste forumleden,
Sinds een paar weken rij ik een RX450h Gen. 3 van 2014.
De kaart van de navigatie is voor het lastst in 2018 geüpdatet.
Louwman rekent voor een update dik €200. Dat is mij te gortig voor een eenmalige update die over een enkele jaren alweer verouderd is.
Nu staan vele wegen er wel op en in 90% van de gevallen is het ook prima bruikbaar, maar een update zou fijn zijn.
Iemand tips of wellicht een update te koop?
Alvast dank!
Vr. gr. Hans

Ik zou eerst goed informeren bij een Lexus dealer wat het updaten omvat. Gezien de leeftijd van de auto zou het wel eens kunnen bestaan uit het overspelen van 5 DVD's. Dat klinkt uiteraard simpel en dat is het in feite ook. Het wordt wat ingewikkelder doordat de motor gedurende de gehele tijd dat het overspelen duurt moet "draaien". Dat betekent dus of buiten of binnen met een stevige afzuiging...De motor zal gedurende het circa 5 uur durende proces na verloop van tijd stoppen omdat de rijaccu vol is en na verloop van tijd bij gedeeltelijke ontlading weer aanslaan. Je zit dus 5 uur met een auto waarvan af en toe de motor loopt en af en toe niet.

Het overspelen zelf is niet ingewikkeld - zodra via het scherm dat wordt gevraagd een CD uitnemen of laden. Daar ben je niet continu mee bezig, maar je moet het proces wel blijven volgen.

Gezien de tijdsduur, is de vraag van circa 200 Euro op zich niet zo gek. Daarna is het systeem dan weer beter bruikbaar voor een aantal jaren. Het updateproces weerspiegeld de stand der techniek van het ontwerpjaar van de auto. 5 DVD's was toen best wel modern, maar nu zijn er uiteraard handiger methoden.

De officiele DVD's kennen een toegangscode die moet worden ingetypt bij het starten van het updaten. Die staat via een sticker op de verpakking.

Ik heb mijn GS gen 4 uit 2013 destijds laten updaten als onderdeel van een onderhoudsbeurt. Dat is inmiddels 6 jaar geleden en het wordt tijd voor een nieuwe update omdat je inmiddels volgens de navigatie steeds vaker ergens midden in een weiland lijkt te rijden, terwijl er tog echt inmiddels een prima asfaltweg ligt.

Ikzelf ben huiverig om via allerhande internetaanbeiders de update aan te schaffen. De kans is aanwezig dat niet alles goed werkt en dat je mogelijk eindigt met een navigatie die in het geheel niet meer wakker te krijgen is.

Ik had ook bij dat bedrijf online een update 2023 besteld op aanraden mede-forumlid. Voor m'n toenmalige IS300h uit 8-2016.
Ging prima en betrouwbaar. De update downloaden en op een usb zetten, aansluiten en geleverde code intoetsen.
In een uur was alles overgedragen en heeft de motor hoogstens 10 min. gedraaid in dat uur. Alle stroomverbruikers verder uit.
Kostte E80,- plus usb-stick, wat bij de dealer E200,- zou kosten plus benz.kosten.
mvg,

Herstel: precies 100 minuten, maar motor hoefde amper aan te slaan.
Mvg,

Bijlagen

• 20230312_122808.jpg
    20230312_122808.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 22
  • 20230309_161658.jpg
    20230309_161658.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
:eek: 100 minuten .....

In mijn Prius van 2005 destijds was het een kwestie van een nieuwe DVD plaatsen en klaar was je ....

Ik heb geen Tesla...., bij mijn Lexus gaat het gewoon via een sim kaartje en niet via satelliet.
Je bent dan je locatie kwijt onafhankelijk van merk. De meeste ontvangers gebruiken nu het Amerikaanse GPS. Dus hopen dat tegen die tijd Galileo volledig operationeel is.

Heren,
We dwalen een beetje af en er zit zelfs verwarming deze off-topic discussie.

1. Tesla gebruikt gewoon 4G (gsm netwerk) voor internet
2. GPS signaal (locatiebepaling) wordt constant naar de aarde gestraald en is eenrichtingsverkeer. Dat kan dus niet voor sommige mensen worden uitgeschakeld en voor de rest actief blijven

Dus nu graag weer bij het onderwerp ;)

Is dit iets?
Laatst contact met ze gehad voor mijn 4GS300H.
Helaas hadden ze daar niets voor.

Bedankt voor je reactie
Als ik naar de afbeelding kijk, is dat niet hetzelfde display als mijn RX450h.
Dus ik vrees dat dit geschikt gaat zijn.

Ik zou eerst goed informeren bij een Lexus dealer wat het updaten omvat. Gezien de leeftijd van de auto zou het wel eens kunnen bestaan uit het overspelen van 5 DVD's. Dat klinkt uiteraard simpel en dat is het in feite ook. Het wordt wat ingewikkelder doordat de motor gedurende de gehele tijd dat het overspelen duurt moet "draaien". Dat betekent dus of buiten of binnen met een stevige afzuiging...De motor zal gedurende het circa 5 uur durende proces na verloop van tijd stoppen omdat de rijaccu vol is en na verloop van tijd bij gedeeltelijke ontlading weer aanslaan. Je zit dus 5 uur met een auto waarvan af en toe de motor loopt en af en toe niet.

Het overspelen zelf is niet ingewikkeld - zodra via het scherm dat wordt gevraagd een CD uitnemen of laden. Daar ben je niet continu mee bezig, maar je moet het proces wel blijven volgen.

Gezien de tijdsduur, is de vraag van circa 200 Euro op zich niet zo gek. Daarna is het systeem dan weer beter bruikbaar voor een aantal jaren. Het updateproces weerspiegeld de stand der techniek van het ontwerpjaar van de auto. 5 DVD's was toen best wel modern, maar nu zijn er uiteraard handiger methoden.

De officiele DVD's kennen een toegangscode die moet worden ingetypt bij het starten van het updaten. Die staat via een sticker op de verpakking.

Ik heb mijn GS gen 4 uit 2013 destijds laten updaten als onderdeel van een onderhoudsbeurt. Dat is inmiddels 6 jaar geleden en het wordt tijd voor een nieuwe update omdat je inmiddels volgens de navigatie steeds vaker ergens midden in een weiland lijkt te rijden, terwijl er tog echt inmiddels een prima asfaltweg ligt.

Ikzelf ben huiverig om via allerhande internetaanbeiders de update aan te schaffen. De kans is aanwezig dat niet alles goed werkt en dat je mogelijk eindigt met een navigatie die in het geheel niet meer wakker te krijgen is.
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Heel herkenbaar dat "weiland".
Dat is precies de reden achter mijn vraag inderdaad.
Maar zo te lezen is het nog een hele operatie........
Misschien toch de huidige navigatie maar blijven gebruiken dan en die enkele keer dat ik in het weiland iets moet zoeken de smartphone er maar bijpakken met Google Maps....
Niet de perfecte Lexus ervaring natuurlijk, maar wel 100% actueel en bruikbaar........

Ik had ook bij dat bedrijf online een update 2023 besteld op aanraden mede-forumlid. Voor m'n toenmalige IS300h uit 8-2016.
Ging prima en betrouwbaar. De update downloaden en op een usb zetten, aansluiten en geleverde code intoetsen.
In een uur was alles overgedragen en heeft de motor hoogstens 10 min. gedraaid in dat uur. Alle stroomverbruikers verder uit.
Kostte E80,- plus usb-stick, wat bij de dealer E200,- zou kosten plus benz.kosten.
mvg,
Bedankt voor je tip.
USB gewoon in de poort van de middenconsole, via welke je ook muziek kunt afspelen ?
Is zo'n USB meerdere keren te gebruiken?

die enkele keer dat ik in het weiland iets moet zoeken de smartphone er maar bijpakken met Google Maps....
Niet de perfecte Lexus ervaring natuurlijk, maar wel 100% actueel en bruikbaar........
Dit is wel de goedkoopste en “altijd” meest actuele oplossing. Ik heb wel eens onverwacht met Google Maps naar Italië moeten navigeren omdat de DVD-lezer van mijn IS stuk was (wisselen werkte niet meer door ouderdom). Ik had een databundel van een paar GB, iets van 3 of 4G hooguit. Het dataverbruik viel me alleszins mee (ik gebruik niet de satellietfoto weergave in Google Maps).

Voor een meer Lexus-achtige ervaring kun je een aftermarket CarPlay/Android Auto oplossing overwegen. Die is wel duurder dan de navigatie update van de Lexus dealer maar dit kan je meer brengen dan enkel een Lexus-achtige ervaring i.c.m. navigeren via Google Maps (of Waze/Apple Kaarten/Flitsmeister/…). Ik zou zeggen; als je nu al weet dat je lang met je RX door wilt rijden, dan kan het de investering waard zijn. Maar die afweging kun je ‘t best zelf maken. Ik gebruik ook Spotify voor muziek, Flitsmeister voor de bekende meldingen en navigeer via Google Maps, soms Waze.

Maar eens, het allergoedkoopste is een telefoonhouder en die enkele keer dat via je telefoon laten lopen.