Navigatie werkt opeens niet meer

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
432
598
93
Ik heb iets heel vreemds met mijn navigatie. Ik had hem aanstaan en was naar een ander scherm gewisseld, maar toen ik terug wilde lukte dat niet meer. Het knopje reageerde niet maar ik kreeg wel een geluidje als ik erop tikte. In de instellingen is navigatie ook leeg. Ik bleef echter wel route instructies krijgen, ook nadat ik via de spraakbediening de navigatie had gestopt. Eenmaal op bestemming heb ik de auto uitgezet en daarna weer aan, maar nog steeds geen navigatie. Bij het starten van de auto springt hij normaal gesproken op navigatie maar nu gaat hij gelijk naar het audio scherm. In de app staan alle smart services nog steeds op actief. Heeft iemand dit al eens meegemaakt of heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Jarno

Zonder de nieuwerwetsche navigatiesystemen goed te kennen denk ik (met bijv. een telefoon als voorbeeld): de app is gecrasht en moet eerst afgesloten worden alvorens deze opniew kan starten.
Ik heb begrepen dat als je de auto uitzet er nog vanalles op standby blijft staan dus je apps e.d. worden niet echt afgesloten (daarom start het systeem ook zo snel op).
Ik zou alleen niet weten hoe je dat dan voor mekaar krijgt (geen kaas van gegeten) zonder vanalles los te trekken of de accu los te koppelen.
Maar er zullen ongetwijfeld truukjes voor zijn...

Laatst bewerkt:
Dat dacht ik eerst ook maar als de app gecrashed is, snap ik niet waarom ik dan route instructies bleef krijgen. Nou ja we zien morgen wel weer verder.

Jarno

Dat klinkt inderdaad als een software crash of iets dergelijks. Evengoed bijzonder, ik hoop niet dat zoiets vaker voorkomt. Dat je op zich nog instructies krijgt vind ik niet zo gek, dat zit dan kennelijk nog in het geheugen maar je kunt het niet meer bedienen. Software zit ingenieus in elkaar dus geen idee waarom dingen wel of niet gebeuren.

Hopelijk is het iets eenmaligs maar ik ben wel benieuwd of je kunt achterlaten wat het euvel heeft veroorzaakt.

Had je misschien nog geprobeerd om het systeem te resetten? Volgens mij door de volume knop langere tijd ingedrukt te houden.

We zullen waarschijnlijk nooit weten wat de oorzaak was want vanochtend werkte alles gewoon weer. Ik ga wel zien of het ooit nog een keer gebeurt, in elk geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Jarno
Wat ik me kan voorstellen is dat het systeem bij langere tijd stil staan in een soort "deep sleep" komt, waardoor iets opnieuw is gestart na deze deep sleep en het probleem heeft verholpen.

Ik herinner me dat ik ooit in de handleiding gelezen heb, dat je het navigatie scherm kunt wegdrukken om naar een ander scherm te gaan. De navigatie gaat dan gewoon door. Ik zal nog eens kijken of ik het terug kan vinden. (Of in het navigatiemenu of met de stuurknopjes)

@sanookh Nee ik heb geen reset geprobeerd, ik had al een vermoeden dat het probleem zichzelf misschien zou oplossen.
@RoelVB Het zou me verbazen als dat niet gebeurde, anders is je accu snel leeg - nog sneller dan nu al gebeurt bedoel ik. šŸ˜‰
@Lexy Dat gebeurt sowieso als ik naar een ander scherm overschakel, maakt niet uit welke. Zolang ik de navigatie niet actief beƫindig blijft hij op de achtergrond gewoon doorgaan.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: sanookh, RoelVB en Lexy