Er is mij verteld dat als je zeer weinig km's rijdt je juist wél op tijd je olie moet verversen. Bij korte ritjes komt er iets water in de olie die niet kan verdampen omdat de motor bijna nooit op temperatuur komt, je olie gaat hierdoor oxideren. Plus inwendig kan de motor gaan oxideren.
Op zich klopt dat ook wel - en als je die 3000 km bij elkaar harkt in ritjes van 1 km zou je dat kunnen merken. Iedere motorolie is inmiddels echter in staat om dat condensvocht te emulgeren en daarmee corrosie te voorkomen. Bij een langere rit (waarbij de olietemperatuur boven 100 C komt, verdampt normaliter het tijdelijk opgenomen vocht. Toch zie ik geen bezwaar om bij een dergelijk laag aantal km gewoon om de 2 jaar te verversen i.p.v. ieder jaar.
In de vijftiger jaren van de vorige eeuw was een termijn van 2500 km gebruikelijk. Daar waren verschillende redenen voor: de oliekwaliteit was in vergelijking met nu belabbert, motoren kenden geen of slechts een zeer beperkt werkend oliefilter en, zeker bij korte ritten, kwam het voor dat door het niet al te best functioneren van de toenmalige carburateurs er verdunning van de motorolie kon optreden door opname van brandstof. Die verdunning met brandstof en veel gebruik van de "choke" kon er zelfs toe leiden dat het oliepeil steeg - daarna kon het oliepeil soms weer opeens sterk zakken na een langere rit waarbij alle benzine weer uit de olie verdampte.
Via een tussenstap van 5000 km is in het eind van de zestiger jaren de termijn naar 10000 km gegaan. Later is die termijn verder vergroot naar 15000 km en nu in veel gevallen tot 25000 tot 30000 km en soms nog langer. Verdunning door brandstof komt met goed werkende inspuitsystemen niet meer voor, zelfs niet bij zeer veel korte ritten. Opname van condens onder koudere omstandigheden uiteraard nog wel, maar de eisen waaraan moderne motorolie moet voldoen om de kwalijke gevolgen daarvan te beperken zijn inmiddels zodanig hoog dat iedere 3000 km verversen pure verspilling is.
Olieoxidatie (kwaliteitsteruggang door het zich verbinden met zuurstof uit de lucht) is iets dat vooral optreedt bij hoge motorolietemperatuur (temperaturen van 120 C en hoger). Vrij water kan daarbij als katalysator werken. Water dat is geemulgeerd (netjes omgeven door een flinterdun olielaagje) heeft die werking niet omdat de zuurstof uit de lucht niet in contact kan komen met het vocht en dus zal vocht de reactiesnelheid van olie en lucht niet versnellen.
Het grootste gevaar onder omstandigheden waarbij de normale bedrijfstemperatuur van de motorolie niet wordt bereikt is eigenlijk corrosie (roestvorming). Dat wordt effectief voorkomen door tijdelijke inkapseling van vochtdeeltjes (emulgering). Soms is dat zichtbaar onder winterse omstandigheden bij de motorolievuldop in de vorm van een soort snotachtige substantie (emulgeren zou je kunnen vertalen met "mayonaise maken"). In feite geeft dat aan dat de motorolie goed zijn werk doet. Na een lange rit en voldoende hoge temperatuur verdampt het vocht weer en is de "snot" weer weg.
Zie foto:
https://i.redd.it/b49rgh8jqoh61.jpg