Nieuw lid

Nordil

Nieuw hier
12 aug 2022
4
5
3
Ik ben eigenaar van een Lexus GS450h, bouwjaar 2012 met 150.000km op de teller. Tot nu toe heb ik al het onderhoud volgens het boekje laten uitvoeren bij een Lexus verdeler. Ik doe sedert een paar jaar uitzonderlijk weinig km/jaar (+/- 3.000km).
Ik ben zeer geïnteresseerd in artikels en ervaring over het technisch aspect van de Lexus.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
3000 km per jaar en dan het onderhoudsschema van de dealer volgen? Dat lijkt me toch wat overdreven. Ik zou daarover met de dealer gaan babbelen of daar een wat aangepaste vorm van onderhoud ook zou kunnen volstaan. Iedere 3000 km olie verversen lijkt me toch wat vaak, net als overigens alle controles die bij een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd. Mijn suggestie zou zijn eenmaal per twee jaar of 15000 km, al wat het eerste wordt bereikt. Voor overige te vervangen vloeistoffen (remvloeistof, koelvloeistof) zou je dan de opgegeven termijn in jaren kunnen aanhouden. Overleg met de dealer vooraf lijkt daarbij op zijn plaats om eventuele garantieaanspraken niet in gevaar te brengen. Iedere 3000 km olieverversen is echter iets uit de vijftiger jaren en inmiddels volstrekt niet meer nodig.

De meeste fabrikanten geven op dat bij zware rijomstandigheden als trekken van een caravan of rijden op slechte wegen de onderhoudstermijnen zouden moeten worden aangepast. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook :)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
3000 km per jaar en dan het onderhoudsschema van de dealer volgen? Dat lijkt me toch wat overdreven. Ik zou daarover met de dealer gaan babbelen of daar een wat aangepaste vorm van onderhoud ook zou kunnen volstaan. Iedere 3000 km olie verversen lijkt me toch wat vaak, net als overigens alle controles die bij een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd. Mijn suggestie zou zijn eenmaal per twee jaar of 15000 km, al wat het eerste wordt bereikt. Voor overige te vervangen vloeistoffen (remvloeistof, koelvloeistof) zou je dan de opgegeven termijn in jaren kunnen aanhouden. Overleg met de dealer vooraf lijkt daarbij op zijn plaats om eventuele garantieaanspraken niet in gevaar te brengen. Iedere 3000 km olieverversen is echter iets uit de vijftiger jaren en inmiddels volstrekt niet meer nodig.

De meeste fabrikanten geven op dat bij zware rijomstandigheden als trekken van een caravan of rijden op slechte wegen de onderhoudstermijnen zouden moeten worden aangepast. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook :)
Er is mij verteld dat als je zeer weinig km's rijdt je juist wél op tijd je olie moet verversen. Bij korte ritjes komt er iets water in de olie die niet kan verdampen omdat de motor bijna nooit op temperatuur komt, je olie gaat hierdoor oxideren. Plus inwendig kan de motor gaan oxideren.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Er is mij verteld dat als je zeer weinig km's rijdt je juist wél op tijd je olie moet verversen. Bij korte ritjes komt er iets water in de olie die niet kan verdampen omdat de motor bijna nooit op temperatuur komt, je olie gaat hierdoor oxideren. Plus inwendig kan de motor gaan oxideren.
De vraag is dan natuurlijk of die weinig km alleen uit korte ritjes bestaat.

Misschien rijdt men eens per maand naar verre familie
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Er is mij verteld dat als je zeer weinig km's rijdt je juist wél op tijd je olie moet verversen. Bij korte ritjes komt er iets water in de olie die niet kan verdampen omdat de motor bijna nooit op temperatuur komt, je olie gaat hierdoor oxideren. Plus inwendig kan de motor gaan oxideren.

Op zich klopt dat ook wel - en als je die 3000 km bij elkaar harkt in ritjes van 1 km zou je dat kunnen merken. Iedere motorolie is inmiddels echter in staat om dat condensvocht te emulgeren en daarmee corrosie te voorkomen. Bij een langere rit (waarbij de olietemperatuur boven 100 C komt, verdampt normaliter het tijdelijk opgenomen vocht. Toch zie ik geen bezwaar om bij een dergelijk laag aantal km gewoon om de 2 jaar te verversen i.p.v. ieder jaar.

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw was een termijn van 2500 km gebruikelijk. Daar waren verschillende redenen voor: de oliekwaliteit was in vergelijking met nu belabbert, motoren kenden geen of slechts een zeer beperkt werkend oliefilter en, zeker bij korte ritten, kwam het voor dat door het niet al te best functioneren van de toenmalige carburateurs er verdunning van de motorolie kon optreden door opname van brandstof. Die verdunning met brandstof en veel gebruik van de "choke" kon er zelfs toe leiden dat het oliepeil steeg - daarna kon het oliepeil soms weer opeens sterk zakken na een langere rit waarbij alle benzine weer uit de olie verdampte.

Via een tussenstap van 5000 km is in het eind van de zestiger jaren de termijn naar 10000 km gegaan. Later is die termijn verder vergroot naar 15000 km en nu in veel gevallen tot 25000 tot 30000 km en soms nog langer. Verdunning door brandstof komt met goed werkende inspuitsystemen niet meer voor, zelfs niet bij zeer veel korte ritten. Opname van condens onder koudere omstandigheden uiteraard nog wel, maar de eisen waaraan moderne motorolie moet voldoen om de kwalijke gevolgen daarvan te beperken zijn inmiddels zodanig hoog dat iedere 3000 km verversen pure verspilling is.

Olieoxidatie (kwaliteitsteruggang door het zich verbinden met zuurstof uit de lucht) is iets dat vooral optreedt bij hoge motorolietemperatuur (temperaturen van 120 C en hoger). Vrij water kan daarbij als katalysator werken. Water dat is geemulgeerd (netjes omgeven door een flinterdun olielaagje) heeft die werking niet omdat de zuurstof uit de lucht niet in contact kan komen met het vocht en dus zal vocht de reactiesnelheid van olie en lucht niet versnellen.

Het grootste gevaar onder omstandigheden waarbij de normale bedrijfstemperatuur van de motorolie niet wordt bereikt is eigenlijk corrosie (roestvorming). Dat wordt effectief voorkomen door tijdelijke inkapseling van vochtdeeltjes (emulgering). Soms is dat zichtbaar onder winterse omstandigheden bij de motorolievuldop in de vorm van een soort snotachtige substantie (emulgeren zou je kunnen vertalen met "mayonaise maken"). In feite geeft dat aan dat de motorolie goed zijn werk doet. Na een lange rit en voldoende hoge temperatuur verdampt het vocht weer en is de "snot" weer weg.

Zie foto: https://i.redd.it/b49rgh8jqoh61.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en D43m0n

Nordil

Nieuw hier
12 aug 2022
4
5
3
Dank je wel voor de interessante bemerkingen. De km die ik doe waren nu praktisch uitsluitend korte trajecten van 2 -3km zodat er heel wat start en stops bijzitten waarbij de motor niet zijn normale bedrijfstemperatuur bereikt. Dat is de voornaamste reden dat ik nu besloten heb toch jaarlijks de motorolie en filter systematisch te laten vervangen. Wat het onderhoud en de vervanging van onderdelen betreft die voorgeschreven worden in het onderhoudsboekje van Lexus ga ik niet meer laten doen in functie van de tijd maar meer in functie van de gereden km.
Een interessante site op YouTube m.b.t. het onderhoud van Lexus/Toyota wagens is de "The Car care nut" channel TheCarCareNut
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
312
259
63
Van harte welkom op het forum, en je hebt aan een GS 450h een hele goede auto. Het is ergens wel jammer dat je nu vooral korte ritjes doet want het is een heerlijke auto voor lange ritten. En zoals johno zegt, heb je foto's? Die zien we hier altijd graag. :)

Jarno