3000 km per jaar en dan het onderhoudsschema van de dealer volgen? Dat lijkt me toch wat overdreven. Ik zou daarover met de dealer gaan babbelen of daar een wat aangepaste vorm van onderhoud ook zou kunnen volstaan. Iedere 3000 km olie verversen lijkt me toch wat vaak, net als overigens alle controles die bij een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd. Mijn suggestie zou zijn eenmaal per twee jaar of 15000 km, al wat het eerste wordt bereikt. Voor overige te vervangen vloeistoffen (remvloeistof, koelvloeistof) zou je dan de opgegeven termijn in jaren kunnen aanhouden. Overleg met de dealer vooraf lijkt daarbij op zijn plaats om eventuele garantieaanspraken niet in gevaar te brengen. Iedere 3000 km olieverversen is echter iets uit de vijftiger jaren en inmiddels volstrekt niet meer nodig.
De meeste fabrikanten geven op dat bij zware rijomstandigheden als trekken van een caravan of rijden op slechte wegen de onderhoudstermijnen zouden moeten worden aangepast. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook