Nieuwe banden in alternatieve maat 215/45-18 en 245/40-18

Vortaxian

Hoort erbij
4 mrt 2025
30
38
18
Gisteren nieuwe banden op de IS300h laten zetten.
De oude waren Dunlop Sportmaxx uit 2017 die hun beste tijd hadden gehad. Die waren nog in de originele maat 225/40-18 en 255/35-18

Omdat mijn auto is uitgevoerd met deze velgen maat, voor 18inch 8j en achter 18inch 8.5j, zit je 'vast' aan een brede band. Ik wilde iets meer comfort en ook een iets smallere band wat het verbruik ook weer wat tegemoet komt. dus 1 stap smaller en 1 stap hoger

Uitgezocht wat kon en uitgekomen op 215/45-18 voor en 245/40-18 achter. Omdat de auto niet is verlaagd zat er best wat ruimte tussen band en wielkast. Dat is nu ook wat minder geworden. Niks slijt aan of iets dus voor de mensen die ook met deze keuze worstelen hier het resultaat:

banden.jpeg

banden dichtbij.jpeg

banden dichtbij 2.jpeg

banden zijkant.jpeg

Hoewel de band 1 maat hoger is en 1 maat smaller dan origineel oogt het niet als 'ballonbanden'. Ben erg tevreden over het comfort en het geluid. Met de Dunlops kon je heel duidelijk horen als je over klinkers reed. Nu hoor je nauwelijks verschil tussen asfalt en klinkers. Ook wordt er minder resonantie doorgegeven in de koets. Maar dat wijt ik ook aan het verse rubber.

Banden zijn Vredestein Quatrac Pro+ (all seasons)

Bijkomend voordeel de kilometer teller wijkt nu 1-2% af ipv bijna 10% dus ook daar blij mee. met 100 op de cruise zit je op 98-99 op de GPS.

Al met al echt blij met deze keuze. Rijdt als een andere auto

Daar zijn veel meningen over. Ik vind zelf juist meer rubber (buiten de velg) mooier staan en ook praktischer voor stoepranden e.d. Maar dat zal wel aan de leeftijd liggen. :geek:
Ha, zal je vertellen dat de smallere Vredestein banden breder op de velg lijken dan de bredere Dunlops die hiervoor er op zaten.
Denk dat het met de combinatie 1 smaller en 1 hoger te maken heeft.

tis niet heel goed te zien, maar hieronder is dus de standaard voorgeschreven maat voor de auto. 225/40-18 en 255/35-18
Schermafbeelding 2025-03-10 082128.jpg

als je dat vergelijkt met de huidige lijken de huidige breder terwijl ze smaller zijn.... tja. Zal per merk of type band misschien ook wel beetje schelen. Tis ook maar een centimeter in de breedte.
banden.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Heb ook die Vredenstein 4 seiz.banden sinds 3 weken op m'n Lexus (UX250h met 225/50-18 ,originele maat).
Voor het gemak ? door Bandenthui..nl laten doen a E160,- winterbanden eraf/4-seiz/ erop en balanceren . Daarna gelijk naar Roemenie 1800 km enkele reis. Trillingen in het stuur bij 110/130km/u, maar op het Duitse slechte wegdek is dat niet gek. Op het strakke wegdek in Oostenrijk/Hongarije en Roemenie echter ook trillend.
Daar door een Swaab (oorsprong Duitser in Roemenie) in garage aan huis opnieuw laten balanceren voor E12,- :cool:
Die jonge monteur van Bandenthu.. had de banden totaal niet gebalanceerd, de oude loodjes zaten er nog op ,zat ook hoogteslag op.
Terugreis trillingsvrij gereden als een echte Lexus hoort.
Mijn benz.boardcomputer geeft 5% te weinig aan, dus 1 op 17,7 x 1,05% = 1L op 18,6 echt verbruik. Was met de winterbanden ook zo.

mvg,

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus4me