Nieuwe Lexus eigenaar

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Goedemiddag allemaal, ik ben sinds eind januari de trotse eigenaar van een Lexus CT 200h Luxury Line uit 2011, gekocht met 229.000 km op de teller, inmiddels staan er 238.000 kilometers op.

Geschiedenis
Ik begon ooit net na mijn studententijd met een kanariegele Suzuki Alto uit 2000 waar ik twee jaar lang mee reed zonder daar ooit noemenswaardige dingen mee te hebben naast regulier onderhoud, het ding bracht me altijd overal naar toe en heeft me nooit laten staan. Nadat ik in een BMW van een vriend had gereden vond ik dat helemaal te gek en heb ik vrij snel een BMW 318i uit 2003 gekocht, ik had inmiddels een baan met een mooi salaris. Die BMW heb ik na 4600 euro aan onderhoud en anderhalf jaar bezit snel weer weggedaan. Met de BMW rijden was in het begin fantastisch, maar doordat er constant weer iets kapot ging verloor ik het vertrouwen in mijn auto volledig. Ook wanneer de BMW het prima deed zat ik er niet lekker in, want ja: Wanneer is het feestje ineens weer afgelopen? Ik merkte dat ik eigenlijk weer droomde van het hebben van betrouwbare auto. Omdat ik toen een huis wilde kopen met mijn vriendin en nog wel andere investeringsplannen had daarna (verduurzamen, zonnepanelen, etc) heb ik wederom een lekker spartaanse Suzuki Alto zonder airco gekocht, wel het laatste model (bouwjaar 2011) met 33k km op de teller. Ik heb daar in de afgelopen 6-7 jaar ongeveer 110k km op de teller gezet, wederom zonder uitgaven buiten regulier onderhoud. Ik kwam er ook achter dat een zuinige rijstijl mij ook wel past, het lukte altijd wel om 1:19 - 1:21 te halen met een uitschieten van 1:27 in Noorwegen waar je constant 60-70 km/h rijdt. In 2018 kochten we ons huis en sinds 2 jaar liggen er ook zonnepanelen op het dak. Ik had alweer even gespaard, nu was het wel eens tijd om een leuke auto uit te gaan zoeken met wat meer luxe, maar wat dan?

Hoe Lexus in beeld kwam
Ik ben een trouwe luisteraar van de Maarten van Rossum podcast, hij heeft het daar nogal eens over automerken en merkt dan vaak op dat Europese auto's eigenlijk helemaal niet van zo'n degelijke bouwkwaliteit zijn als Japanse en Zuid-Koreaanse auto's. Nu was dat mij al wel lang en breed bekend, maar Maarten maakt graag reclame voor het automerk die hij zelf ook rijdt: Lexus. Ik ben zelf eens wat rond gaan kijken naar ervaringen van Lexus eigenaren en dit kwam wel erg overeen met wat Maarten in zijn podcast vertelt. Vrijwel alle reviews van eigenaren zijn bijzonder positief, al helemaal wanneer een reviewer de ervaring met de Lexus afzet tegen eerdere ervaringen met merken zoals Volkswagen, Mercedes, Audi of BMW. Zuinig rijden zou met de hybride modellen heel goed kunnen en ze zijn, voor de luxe die je erbij krijgt, bijzonder betrouwbaar. Eenmaal overtuigd van alle positieve verhalen wist ik het zeker: Ik wil een Lexus als mijn volgende auto.

De zoektocht naar een IS 300h
Toen ik de Lexus IS 300h zag was ik eigenlijk helemaal verkocht, ik vind het een prachtige sportsedan en heb in 2023 en begin 2024 meerdere proefritten gemaakt. In 2023 ging ik langs voor relatief goedkope IS 300h Business Line bij Louwman Arnhem, maar dat ding was wel erg gehavend. Er waren hapjes uit het leer in het stuur, de middenconsole zag er bekrast uit en de buitenkant van de auto was nog beroerder. De IS reed echter fantastisch, wat een auto! Wel vond ik het audiosysteem in deze IS echt een drama (extreem blikkerig), dit was de versie met de draaiknop ipv de "joystick" en ik begreep uit een review dat dat vaak betekent dat zo'n IS dan de goedkoopste audio installatie heeft. Ik ben verder gaan kijken en wilde eigenlijk meteen voor zware luxe gaan: Een Luxury Line met Mark Levinson. Na meerdere proefritten merkte ik wel dat je voor de goedkopere Luxury Line occassions beter thuis kan blijven: Ze zagen er bij elke proefrit beroerd uit van binnen en buiten. Na 3 pogingen heb ik het opgegeven, voor een mooie Luxury Line ga je dik 20-25k betalen, dat vond ik even te duur en ik overwoog om af te wachten tot ze goedkoper worden en nog even in de Alto te blijven rijden.

De keuze voor de CT 200h
In januari 2024 zag ik een CT 200h Luxury Line uit 2011 met 229k km op de teller te koop staan bij een occassion dealer in Ede, de advertentie was net een uur oud. Ik heb meteen een proefrit aangevraagd voor de volgende ochtend, al had ik het idee dat dit hem niet ging worden aangezien ik toch wel heel graag een IS 300h wilde. De auto zag er van binnen en buiten fantastisch uit, op de middenconsole is geen krasje te bekennen en de auto was altijd netjes onderhouden bij Louwman, de laatste beurt was nog maar 4000km geleden. Ik heb Louwman even gebeld om e.e.a. na te vragen, de remblokken voor zouden binnenkort wel aan vervanging toe zijn. De hoge kilometerstand was nog wel een dingetje, maar na wat onderzoek leek dat ook vaak niet zo'n probleem te zijn. Ik heb uiteindelijk voor 9850 euro de Lexus mee mogen nemen (vraagprijs 10.250)!

De eerste 8.000km
Anderhalve week na aankoop ging ik met de Lexus op wintersport in Zwitserland en dat ging fantastisch. Voor mijn werk rij ik steeds meer tegen een erg royale vergoeding, ik verdien goed op rijden met de Lexus en 2,5 maand later zitten de eerste 8.000km erop. Ik voel me echt goed in de CT 200h, het "loeien" van de motor valt mij erg mee, mijn rijstijl met de CT is ook relatief rustig en ik ben constant aan het spelen om het samenspel tussen de motor en elektromotor beter te begrijpen. Een laag verbruik is voor mij een spelletje waar ik me wel mee kan vermaken, het beste verbruik wat ik nu gehaald heb op een tank is 1:25,8 op de meter (daadwerkelijk 1:24,3), niet verkeerd op Vredestein Quatrac (energielabel E) all-season banden. Gemiddeld doe ik er ongeveer 1:23 mee op de verbruikmeter, dus ongeveer 1:22 daadwerkelijk. De volgende auto moet zeker weten een Lexus IS 300h worden met een Mark Levinson geluidssysteem, want ik kan nu al niet meer zonder!

Foto's:

1.jpg


2.jpg


5.jpg
 
Laatst bewerkt:

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
180
147
43
Wat ziet je auto er (nog) fantastisch uit en hoe fijn is het om bevestigd te worden in je gevoel qua rijbeleving en kwaliteit! Overigens benijd ik je om je fluwelen voet, zo ver ben ik zelf nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MVR

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Hij ziet er zeker fantastisch uit, ik kan bijna niet geloven dat deze Lexus ongeveer 13 jaar oud is. Verder rijd ik nou niet bijzonder traag, maar ik merk dat op de juiste momenten de juiste dingen doen wel enorm helpt. Ik zorg bijvoorbeeld altijd dat ik genoeg accu heb (70-90%) als ik thuis parkeer, gezien ik een flink stukje door de (30) wijk moet voordat ik op snellere wegen kom. De CT is daar anders echt niet zuinig, en zo voorkom ik daar onnodig verbruik. Daarnaast laat ik hem wel goed uitlopen en rem ik liever zachtjes en veel langer, dan op het laatste moment. Ik merkte ook dat de EV-modus gebruiken er voor zorgt dat je tot ver boven het woordje "eco" volledig elektrisch kan optrekken, als de accu niet te warm is en de spanning genoeg is redt hij dat ook tot de 50km/h. Weinig korte ritjes maken en 95 op de rechterbaan rijden als het toch druk is op de snelweg (de linkerbaan gaat dan constant van 90 naar 110 en weer terug) helpt ook enorm. Het beste op een enkele rit (65km) wat ik nu heb gedaan is 1:27.8 waarbij ik wel wat geslipstreamed heb :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Mooie! Zo ben ik ook begonnen, een 2011 CT Luxury Line, inmiddels over op een IS300h. Je hebt een keurige rijstijl, denk dat vele échte Prius-rijders jaloers op je verbruik zullen zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: MVR

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Mooie! Zo ben ik ook begonnen, een 2011 CT Luxury Line, inmiddels over op een IS300h. Je hebt een keurige rijstijl, denk dat vele échte Prius-rijders jaloers op je verbruik zullen zijn!

En hoe bevalt dat tot nu toe? Heb je weer een Luxury Line genomen?

Hoe verschilt jouw verbruik in de IS 300h nu t.o.v. de CT? Lijkt me dat dat toch wel 5-15% zal schelen met dezelfde rijstijl?

Ik begreep dat de IS 300h vooral bij de wielkassen veel beter geisoleerd is tegen geluid, bij de CT 200h merk ik wel dat het bandengeluid het meeste is wat je hoort in de auto, ook al is het een stille wagen vergeleken bij de meeste auto's op de weg. Is de IS 300h voor jouw gevoel een flinke upgrade op dit gebied? Ik kan het me niet meer heugen van eerdere proefritten.

Sorry voor alle vragen, ik wil ook dolgraag een IS 300h over een poosje, dan kan de CT 200h mooi door naar mijn vriendin die nu mijn vorige auto (de Suzuki Alto) rijdt :p
 
Laatst bewerkt:

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Welkom in deze community van blijde rijders :giggle: Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb van 2012 t/m 2015 zo'n zelfde CT200h LL gereden (van de zaak), maar dan in het parelwit. Veel plezier van gehad. Deze is begin 2016 vervangen door een BMW AT 218dA, waar ik relatief veel (motor)problemen mee heb gehad. Wel destijds een proefrit in een IS300h gemaakt, maar die vond ik toen wat te laag. Vanaf begin 2021 ben ik weer terug bij Lexus, nu een ES300h, die ik mag rijden tot mijn pensioenleeftijd. De CT200h is begin 2015 met ca. 120.000 km op de teller naar de vrouw van een collega gegaan, die hier sinds die tijd nog steeds probleemloos mee rijdt. Statistisch een van de meest betrouwbare auto's. Zo te horen haal je qua verbruik wel het maximale uit de auto, goed bezig (y)
Nog veel blije kilometers gewenst! Mocht je nog behoefte hebben aan de uitgebreide handleidingen in pdf fprmaat, laat dan maar weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MVR

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Na 3 pogingen heb ik het opgegeven, voor een mooie Luxury Line ga je dik 20-25k betalen, dat vond ik even te duur en ik overwoog om af te wachten tot ze goedkoper worden en nog even in de Alto te blijven rijden.
Ik hou al lange tijd de markt voor een gebruikte IS300h in de gaten, specifiek een LL of een F-Sport met alle opties en kan je bevestigen dat je voor dat bedrag niet zult slagen. Als ze al te koop komen, dan moet je eerder in de richting van €28000 tot €34000 denken voor een mooie van na de facelift. Ik heb al een paar maanden geen mooie gezien van voor de facelift (Vanaf 2013 tot 2017). Kennelijk zijn die huidige eigenaren hun IS nog niet zat (en dat snap ik wel). De prijzen van occasions zijn door corona en daarna door flinke inflatie behoorlijk gestegen. Ik heb een potje gereserveerd voor “de opvolger” van m’n huidige auto en dat was tot halverwege 2020 voldoende gezien de restwaarde van m’n huidige en het aanbod destijds. Het potje is inmiddels meer gevuld en ik ben aan het afwachten tot er een mooie te koop komt. Echter ga ik niet de hoofdprijs betalen wat ik bij sommige specialisten of niet-Lexus dealers wel eens zie. Die auto’s zijn ongetwijfeld mooi, maar ze staan weken tot maanden te koop, waar een correcte prijsstelling bij een Lexus-dealer ze na een week al vaak weg zijn.

ik denk dat je met die CT200h in die uitvoering een meer dan prima upgrade hebt van je Alto. En met dat verbruik wat je scoort kun je prima bij sparen voor later. Knap om zo’n verbruik te scoren(y).
 
  • Leuk
Waarderingen: MVR

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Welkom in deze community van blijde rijders :giggle: Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb van 2012 t/m 2015 zo'n zelfde CT200h LL gereden (van de zaak), maar dan in het parelwit. Veel plezier van gehad. Deze is begin 2016 vervangen door een BMW AT 218dA, waar ik relatief veel (motor)problemen mee heb gehad. Wel destijds een proefrit in een IS300h gemaakt, maar die vond ik toen wat te laag. Vanaf begin 2021 ben ik weer terug bij Lexus, nu een ES300h, die ik mag rijden tot mijn pensioenleeftijd. De CT200h is begin 2015 met ca. 120.000 km op de teller naar de vrouw van een collega gegaan, die hier sinds die tijd nog steeds probleemloos mee rijdt. Statistisch een van de meest betrouwbare auto's. Zo te horen haal je qua verbruik wel het maximale uit de auto, goed bezig (y)
Nog veel blije kilometers gewenst! Mocht je nog behoefte hebben aan de uitgebreide handleidingen in pdf fprmaat, laat dan maar weten.

Heel graag, ik zal je even een berichtje sturen.
 

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Ik hou al lange tijd de markt voor een gebruikte IS300h in de gaten, specifiek een LL of een F-Sport met alle opties en kan je bevestigen dat je voor dat bedrag niet zult slagen. Als ze al te koop komen, dan moet je eerder in de richting van €28000 tot €34000 denken voor een mooie van na de facelift. Ik heb al een paar maanden geen mooie gezien van voor de facelift (Vanaf 2013 tot 2017). Kennelijk zijn die huidige eigenaren hun IS nog niet zat (en dat snap ik wel). De prijzen van occasions zijn door corona en daarna door flinke inflatie behoorlijk gestegen. Ik heb een potje gereserveerd voor “de opvolger” van m’n huidige auto en dat was tot halverwege 2020 voldoende gezien de restwaarde van m’n huidige en het aanbod destijds. Het potje is inmiddels meer gevuld en ik ben aan het afwachten tot er een mooie te koop komt. Echter ga ik niet de hoofdprijs betalen wat ik bij sommige specialisten of niet-Lexus dealers wel eens zie. Die auto’s zijn ongetwijfeld mooi, maar ze staan weken tot maanden te koop, waar een correcte prijsstelling bij een Lexus-dealer ze na een week al vaak weg zijn.

ik denk dat je met die CT200h in die uitvoering een meer dan prima upgrade hebt van je Alto. En met dat verbruik wat je scoort kun je prima bij sparen voor later. Knap om zo’n verbruik te scoren(y).

Ik hoop dat het verbruik alleen maar beter gaat worden, dat merk ik nu al met de warmere dagen t.o.v. januari/februari, en de all-season Vredestein Quatrac banden ben ik niet zo fan van, Energielabel E en 3 db meer geluidproductie (dubbel zo veel dus) dan een goede Michelin band zoals de Michelin Primacy 4 215/45 R17 91 V (energielabel B). Het handig leren rijden ermee t.o.v. een goed verbruik, dat heb ik denk ik al wel een beetje uitgespeeld.

Wat betreft de IS: Ja, ik was daar al bang voor, ze zijn stevig aan de prijs maar dat is op termijn geen dealbreaker voor mij. Ik wil wel graag het model van voor de facelift, dus dat scheelt alweer. Mocht ik iets moois zien met half-lederen bekleding (wel stoelverwarming, maar dus geen koeling) en een premium audio installatie (ipv ML), dan ben ik daar denk ik ook heel blij mee. Een dakraam hoeft van mij niet zo, is ook weer iets wat stuk kan en ik gebruik het eerlijk gezegd niet veel op de CT. Maargoed, een IS, dat is iets voor de toekomst (ik denk over een 1 - 2,5 jaar van nu), ik ga de CT netjes houden zodat deze hopelijk door kan naar mijn vriendin tegen die tijd. Want wat is nu beter dan een Lexus? Nou, twee dus :cool:

Bedankt allemaal voor de leuke en behulpzame reacties!
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
257
150
43
Wat ziet je auto er (nog) fantastisch uit en hoe fijn is het om bevestigd te worden in je gevoel qua rijbeleving en kwaliteit! Overigens benijd ik je om je fluwelen voet, zo ver ben ik zelf nog niet.
Ik ben overigens wel erg benieuwd wanneer je dat wel haalt en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en MVR

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Wat een mooie CT.

Ook je verhaal en de discipline om dit verbruik te halen (en te blijven halen)
Petje af hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: MVR

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Wat een mooie CT.

Ook je verhaal en de discipline om dit verbruik te halen (en te blijven halen)
Petje af hoor.
Danku! Ik zag jou nog op het internationale CT forum langs komen met jouw rode CT, ik dacht: Die heb ik eerder gezien! Wat een prachtige kleurcombinatie, zo zilver met rood, dat staat hem echt goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam