Goedemiddag allemaal, ik ben sinds eind januari de trotse eigenaar van een Lexus CT 200h Luxury Line uit 2011, gekocht met 229.000 km op de teller, inmiddels staan er 238.000 kilometers op.
Geschiedenis
Ik begon ooit net na mijn studententijd met een kanariegele Suzuki Alto uit 2000 waar ik twee jaar lang mee reed zonder daar ooit noemenswaardige dingen mee te hebben naast regulier onderhoud, het ding bracht me altijd overal naar toe en heeft me nooit laten staan. Nadat ik in een BMW van een vriend had gereden vond ik dat helemaal te gek en heb ik vrij snel een BMW 318i uit 2003 gekocht, ik had inmiddels een baan met een mooi salaris. Die BMW heb ik na 4600 euro aan onderhoud en anderhalf jaar bezit snel weer weggedaan. Met de BMW rijden was in het begin fantastisch, maar doordat er constant weer iets kapot ging verloor ik het vertrouwen in mijn auto volledig. Ook wanneer de BMW het prima deed zat ik er niet lekker in, want ja: Wanneer is het feestje ineens weer afgelopen? Ik merkte dat ik eigenlijk weer droomde van het hebben van betrouwbare auto. Omdat ik toen een huis wilde kopen met mijn vriendin en nog wel andere investeringsplannen had daarna (verduurzamen, zonnepanelen, etc) heb ik wederom een lekker spartaanse Suzuki Alto zonder airco gekocht, wel het laatste model (bouwjaar 2011) met 33k km op de teller. Ik heb daar in de afgelopen 6-7 jaar ongeveer 110k km op de teller gezet, wederom zonder uitgaven buiten regulier onderhoud. Ik kwam er ook achter dat een zuinige rijstijl mij ook wel past, het lukte altijd wel om 1:19 - 1:21 te halen met een uitschieten van 1:27 in Noorwegen waar je constant 60-70 km/h rijdt. In 2018 kochten we ons huis en sinds 2 jaar liggen er ook zonnepanelen op het dak. Ik had alweer even gespaard, nu was het wel eens tijd om een leuke auto uit te gaan zoeken met wat meer luxe, maar wat dan?
Hoe Lexus in beeld kwam
Ik ben een trouwe luisteraar van de Maarten van Rossum podcast, hij heeft het daar nogal eens over automerken en merkt dan vaak op dat Europese auto's eigenlijk helemaal niet van zo'n degelijke bouwkwaliteit zijn als Japanse en Zuid-Koreaanse auto's. Nu was dat mij al wel lang en breed bekend, maar Maarten maakt graag reclame voor het automerk die hij zelf ook rijdt: Lexus. Ik ben zelf eens wat rond gaan kijken naar ervaringen van Lexus eigenaren en dit kwam wel erg overeen met wat Maarten in zijn podcast vertelt. Vrijwel alle reviews van eigenaren zijn bijzonder positief, al helemaal wanneer een reviewer de ervaring met de Lexus afzet tegen eerdere ervaringen met merken zoals Volkswagen, Mercedes, Audi of BMW. Zuinig rijden zou met de hybride modellen heel goed kunnen en ze zijn, voor de luxe die je erbij krijgt, bijzonder betrouwbaar. Eenmaal overtuigd van alle positieve verhalen wist ik het zeker: Ik wil een Lexus als mijn volgende auto.
De zoektocht naar een IS 300h
Toen ik de Lexus IS 300h zag was ik eigenlijk helemaal verkocht, ik vind het een prachtige sportsedan en heb in 2023 en begin 2024 meerdere proefritten gemaakt. In 2023 ging ik langs voor relatief goedkope IS 300h Business Line bij Louwman Arnhem, maar dat ding was wel erg gehavend. Er waren hapjes uit het leer in het stuur, de middenconsole zag er bekrast uit en de buitenkant van de auto was nog beroerder. De IS reed echter fantastisch, wat een auto! Wel vond ik het audiosysteem in deze IS echt een drama (extreem blikkerig), dit was de versie met de draaiknop ipv de "joystick" en ik begreep uit een review dat dat vaak betekent dat zo'n IS dan de goedkoopste audio installatie heeft. Ik ben verder gaan kijken en wilde eigenlijk meteen voor zware luxe gaan: Een Luxury Line met Mark Levinson. Na meerdere proefritten merkte ik wel dat je voor de goedkopere Luxury Line occassions beter thuis kan blijven: Ze zagen er bij elke proefrit beroerd uit van binnen en buiten. Na 3 pogingen heb ik het opgegeven, voor een mooie Luxury Line ga je dik 20-25k betalen, dat vond ik even te duur en ik overwoog om af te wachten tot ze goedkoper worden en nog even in de Alto te blijven rijden.
De keuze voor de CT 200h
In januari 2024 zag ik een CT 200h Luxury Line uit 2011 met 229k km op de teller te koop staan bij een occassion dealer in Ede, de advertentie was net een uur oud. Ik heb meteen een proefrit aangevraagd voor de volgende ochtend, al had ik het idee dat dit hem niet ging worden aangezien ik toch wel heel graag een IS 300h wilde. De auto zag er van binnen en buiten fantastisch uit, op de middenconsole is geen krasje te bekennen en de auto was altijd netjes onderhouden bij Louwman, de laatste beurt was nog maar 4000km geleden. Ik heb Louwman even gebeld om e.e.a. na te vragen, de remblokken voor zouden binnenkort wel aan vervanging toe zijn. De hoge kilometerstand was nog wel een dingetje, maar na wat onderzoek leek dat ook vaak niet zo'n probleem te zijn. Ik heb uiteindelijk voor 9850 euro de Lexus mee mogen nemen (vraagprijs 10.250)!
De eerste 8.000km
Anderhalve week na aankoop ging ik met de Lexus op wintersport in Zwitserland en dat ging fantastisch. Voor mijn werk rij ik steeds meer tegen een erg royale vergoeding, ik verdien goed op rijden met de Lexus en 2,5 maand later zitten de eerste 8.000km erop. Ik voel me echt goed in de CT 200h, het "loeien" van de motor valt mij erg mee, mijn rijstijl met de CT is ook relatief rustig en ik ben constant aan het spelen om het samenspel tussen de motor en elektromotor beter te begrijpen. Een laag verbruik is voor mij een spelletje waar ik me wel mee kan vermaken, het beste verbruik wat ik nu gehaald heb op een tank is 1:25,8 op de meter (daadwerkelijk 1:24,3), niet verkeerd op Vredestein Quatrac (energielabel E) all-season banden. Gemiddeld doe ik er ongeveer 1:23 mee op de verbruikmeter, dus ongeveer 1:22 daadwerkelijk. De volgende auto moet zeker weten een Lexus IS 300h worden met een Mark Levinson geluidssysteem, want ik kan nu al niet meer zonder!
Foto's:
Geschiedenis
Ik begon ooit net na mijn studententijd met een kanariegele Suzuki Alto uit 2000 waar ik twee jaar lang mee reed zonder daar ooit noemenswaardige dingen mee te hebben naast regulier onderhoud, het ding bracht me altijd overal naar toe en heeft me nooit laten staan. Nadat ik in een BMW van een vriend had gereden vond ik dat helemaal te gek en heb ik vrij snel een BMW 318i uit 2003 gekocht, ik had inmiddels een baan met een mooi salaris. Die BMW heb ik na 4600 euro aan onderhoud en anderhalf jaar bezit snel weer weggedaan. Met de BMW rijden was in het begin fantastisch, maar doordat er constant weer iets kapot ging verloor ik het vertrouwen in mijn auto volledig. Ook wanneer de BMW het prima deed zat ik er niet lekker in, want ja: Wanneer is het feestje ineens weer afgelopen? Ik merkte dat ik eigenlijk weer droomde van het hebben van betrouwbare auto. Omdat ik toen een huis wilde kopen met mijn vriendin en nog wel andere investeringsplannen had daarna (verduurzamen, zonnepanelen, etc) heb ik wederom een lekker spartaanse Suzuki Alto zonder airco gekocht, wel het laatste model (bouwjaar 2011) met 33k km op de teller. Ik heb daar in de afgelopen 6-7 jaar ongeveer 110k km op de teller gezet, wederom zonder uitgaven buiten regulier onderhoud. Ik kwam er ook achter dat een zuinige rijstijl mij ook wel past, het lukte altijd wel om 1:19 - 1:21 te halen met een uitschieten van 1:27 in Noorwegen waar je constant 60-70 km/h rijdt. In 2018 kochten we ons huis en sinds 2 jaar liggen er ook zonnepanelen op het dak. Ik had alweer even gespaard, nu was het wel eens tijd om een leuke auto uit te gaan zoeken met wat meer luxe, maar wat dan?
Hoe Lexus in beeld kwam
Ik ben een trouwe luisteraar van de Maarten van Rossum podcast, hij heeft het daar nogal eens over automerken en merkt dan vaak op dat Europese auto's eigenlijk helemaal niet van zo'n degelijke bouwkwaliteit zijn als Japanse en Zuid-Koreaanse auto's. Nu was dat mij al wel lang en breed bekend, maar Maarten maakt graag reclame voor het automerk die hij zelf ook rijdt: Lexus. Ik ben zelf eens wat rond gaan kijken naar ervaringen van Lexus eigenaren en dit kwam wel erg overeen met wat Maarten in zijn podcast vertelt. Vrijwel alle reviews van eigenaren zijn bijzonder positief, al helemaal wanneer een reviewer de ervaring met de Lexus afzet tegen eerdere ervaringen met merken zoals Volkswagen, Mercedes, Audi of BMW. Zuinig rijden zou met de hybride modellen heel goed kunnen en ze zijn, voor de luxe die je erbij krijgt, bijzonder betrouwbaar. Eenmaal overtuigd van alle positieve verhalen wist ik het zeker: Ik wil een Lexus als mijn volgende auto.
De zoektocht naar een IS 300h
Toen ik de Lexus IS 300h zag was ik eigenlijk helemaal verkocht, ik vind het een prachtige sportsedan en heb in 2023 en begin 2024 meerdere proefritten gemaakt. In 2023 ging ik langs voor relatief goedkope IS 300h Business Line bij Louwman Arnhem, maar dat ding was wel erg gehavend. Er waren hapjes uit het leer in het stuur, de middenconsole zag er bekrast uit en de buitenkant van de auto was nog beroerder. De IS reed echter fantastisch, wat een auto! Wel vond ik het audiosysteem in deze IS echt een drama (extreem blikkerig), dit was de versie met de draaiknop ipv de "joystick" en ik begreep uit een review dat dat vaak betekent dat zo'n IS dan de goedkoopste audio installatie heeft. Ik ben verder gaan kijken en wilde eigenlijk meteen voor zware luxe gaan: Een Luxury Line met Mark Levinson. Na meerdere proefritten merkte ik wel dat je voor de goedkopere Luxury Line occassions beter thuis kan blijven: Ze zagen er bij elke proefrit beroerd uit van binnen en buiten. Na 3 pogingen heb ik het opgegeven, voor een mooie Luxury Line ga je dik 20-25k betalen, dat vond ik even te duur en ik overwoog om af te wachten tot ze goedkoper worden en nog even in de Alto te blijven rijden.
De keuze voor de CT 200h
In januari 2024 zag ik een CT 200h Luxury Line uit 2011 met 229k km op de teller te koop staan bij een occassion dealer in Ede, de advertentie was net een uur oud. Ik heb meteen een proefrit aangevraagd voor de volgende ochtend, al had ik het idee dat dit hem niet ging worden aangezien ik toch wel heel graag een IS 300h wilde. De auto zag er van binnen en buiten fantastisch uit, op de middenconsole is geen krasje te bekennen en de auto was altijd netjes onderhouden bij Louwman, de laatste beurt was nog maar 4000km geleden. Ik heb Louwman even gebeld om e.e.a. na te vragen, de remblokken voor zouden binnenkort wel aan vervanging toe zijn. De hoge kilometerstand was nog wel een dingetje, maar na wat onderzoek leek dat ook vaak niet zo'n probleem te zijn. Ik heb uiteindelijk voor 9850 euro de Lexus mee mogen nemen (vraagprijs 10.250)!
De eerste 8.000km
Anderhalve week na aankoop ging ik met de Lexus op wintersport in Zwitserland en dat ging fantastisch. Voor mijn werk rij ik steeds meer tegen een erg royale vergoeding, ik verdien goed op rijden met de Lexus en 2,5 maand later zitten de eerste 8.000km erop. Ik voel me echt goed in de CT 200h, het "loeien" van de motor valt mij erg mee, mijn rijstijl met de CT is ook relatief rustig en ik ben constant aan het spelen om het samenspel tussen de motor en elektromotor beter te begrijpen. Een laag verbruik is voor mij een spelletje waar ik me wel mee kan vermaken, het beste verbruik wat ik nu gehaald heb op een tank is 1:25,8 op de meter (daadwerkelijk 1:24,3), niet verkeerd op Vredestein Quatrac (energielabel E) all-season banden. Gemiddeld doe ik er ongeveer 1:23 mee op de verbruikmeter, dus ongeveer 1:22 daadwerkelijk. De volgende auto moet zeker weten een Lexus IS 300h worden met een Mark Levinson geluidssysteem, want ik kan nu al niet meer zonder!
Foto's:
Laatst bewerkt: