Nieuwe Lexus fan

Bert2711

Nieuw hier
8 feb 2021
4
0
1
Voor mijn Lexus CT 200 heb ik nog velgen nodig voor winterbanden 16".
Zitten de TPMS sensoren standaard op de CT uit 2015?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto's zijn voorzien van TPMS. Dus ja, een auto uit 2015 moet sensoren te hebben
 

Bert2711

Nieuw hier
8 feb 2021
4
0
1
Dag Roel. Wanneer bij gebruikte Lexus velgen de sensoren ontbreken, is het dan mogelijk die te plaatsen? En hoe zit het met de ET waarde? Moet die exact overeenkomen met de zomervelgen?
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Volgens mij mag de ET-waarde max. 5+ en/of 5- zijn t.o.v. origineel. Anders krijg je gezeur met aanlopen wielkast, niet passend over de remklauw en versterkte slijtage van bijvoorbeeld je wiellagers.
Exacte overeenkomst geeft natuurlijk wel de beste rij-ervaring (zoals de fabrikant het bedoeld heeft).

Die sensorenn kunnen geplaatst worden. De garage of bandenspeciaalzaak kan dit voor je doen.
Schrik niet van de prijs als je deze even 4 stuks er bij moet kopen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Je kan de sensoren uiteraard plaatsen, daarvoor zullen de banden van de velgen af moeten en de sensoren moeten worden ingeleerd in de auto. De dealer doet dit met een computer aan de ODB-poort, maar meeste garagebedrijven en sommige hobbyisten kunnen dit ook prima.
Er zijn ook aftermarket sensoren waarbij je het nummer van de originele sensoren kan clonen, dan hoeven de nieuwe niet te worden ingeleerd, omdat deze door de auto worden gezien als dezelfde sensoren.

De ET-waarde is afhankelijk van de breedte van je velg, maar dit kan natuurlijk niet allemaal teveel afwijken.
Je kan hier wat standaard waarden vinden voor de CT. Op dezelfde site kan je ook dmv een calculator het verschil uitrekenen tussen verschillende maten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623