Nieuwe schokbrekers

Elster

Actief
27 jan 2013
206
100
43
Vandaag begonnen met het vervangen van de achterste schokdempers.
Bij verkeersdrempels merkte ik toch dat de demping niet meer 100% was.
De oude dempers waren makkelijk te verwijderen, want er was niet veel kracht nodig om deze in te duwen.
Bij het weer terugkomen van de dempers, kon ik deze ook nog een stuk omhoog trekken.
Dat is gewoon slijtage.
De nieuwe dempers gemonteerd, AVS afgesteld en een stuk gereden.
Dat is goed te merken, betere demping, kortere veerweg. Kunnen we weer kilometers maken.
Voorzijde ligt klaar. Kijken of ik nog tijd voor heb.

Bijlagen

• 20250426_104528.JPG
    20250426_104528.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 27
  • 20250426_104625.JPG
    20250426_104625.JPG
    1,3 MB · Weergaven: 25
  • 20250426_114105.JPG
    20250426_114105.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 24
  • 20250426_114134.JPG
    20250426_114134.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 26
  • 20250426_115202.JPG
    20250426_115202.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 25
  • 20250426_135736.JPG
    20250426_135736.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 25
1000180060.png

Tip: om AVS af te stellen moet de klepregelstang in een hoek van 40 graden staan voordat je de AVS actuator erop zet. In de kofferbak is lastig te controleren/manoeuvreren maar een ventielverwijderschroevendraaier past er mooi in/op en kun je deze prima verdraaien.

Bijlagen

• Screenshot_20250428-073015.png
    Screenshot_20250428-073015.png
    462,3 KB · Weergaven: 11
Dag @Elster, kan je me uitleggen waar AVS en AVS-actuator voor staan?
Heb een poosje geleden de veren vervangen maar niet de dempers.
Voor het geval de dempers worden vervangen…

Is dit niet voor de automatische lichthoogte koplampen ?

Nee dus 🙄😁 … zie hieronder

Laatst bewerkt:
Dag @Elster, kan je me uitleggen waar AVS en AVS-actuator voor staan?
Heb een poosje geleden de veren vervangen maar niet de dempers.
Voor het geval de dempers worden vervangen
De Adaptive Variable Suspension (AVS) maakt het de bestuurder mogelijk de veerkarakteristiek van de auto in twee standen aan te passen: voor alledaagse rijomstandigheden selecteert u de stand 'Normal', terwijl u voor een iets stuggere vering en snellere reacties bij stuurbewegingen op hogere snelheid kiest voor 'Sport'

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Is de AVS de standaard veersysteem bij de lexus die 3 standen kent: ECO - Normal - Sport?
If is dat een extra optie (en dus niet standaard) en/of bij de duurdere uitvoeringen leverbaar zijn @Elster ?

AVS vind je meestal op F-Sport uitvoeringen. Maar niet alle F-Sport uitvoeringen hebben dit bij de IS bijvoorbeeld standaard. Vanaf de facelift is de F-Sport uitvoering veelal “fully loaded” gekocht waardoor de IS F-Sport dat vaak wel heeft. Een 4GS F-sport heeft dit vrijwel altijd. Maar let op, er zijn verschillende samengestelde uitrustingen per land. Ik meen dat een 4GS President ook met AVS uitgerust is.

Als ik me goed heb geïnformeerd, is het AVS systeem van Lexus relatief eenvoudig. Het zijn “gewoon” instelbare schokdempers met een schroefje zoals velen dat hebben die de demping met een elektromotor laten verstellen als je de Sport S+ stand kiest. Daaraan herken je eenvoudig of het systeem aan boord is. Latere generaties van AVS kunnen met meer kleinere stappen de instellingen ook continu aanpassen. Er zijn varianten die dit continu aanpassen, maar ook eenvoudiger die enkel de compressie/rebound aanpassen. Er zijn generaties AVS die 9, 16 of 30 standen in demping kunnen aanpassen. Er zijn generaties die dit semi-automatisch doen; met een knop kiest de bestuurder Sport S+ en dan draait een elektromotor dat wieltje op de schokdemper. Er zijn ook generaties die continu allerlei sensoren meenemen en daarmee continu de demping aan de rij omstandigheden aan kunnen passen. Deze vind je typisch bij de F modellen zoals de RC en de GS. Maar het zal me niet verbazen dat de LS dit ook doet, maar met comfort als uitgangspunt.

Het is lastig te vinden welk model welke generatie van AVS heeft, maar ik denk dat de 3IS en 4GS (de hybrides) hetzelfde “eenvoudige” systeem hebben waar je enkel met Sport S+ de demping wat steviger kunt maken, maar niet kunt kiezen hoe stevig. Maar zoals gezegd, F-Sport uitvoeringen hebben dit dan meestal wel, President kan het ook hebben, maar daar twijfel ik over omdat er best wat variatie is in geleverde President uitvoering per land.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en quattrootje
Dat laatste klopt wel denk ik; ik heb een 2017 NX President uit België en daarop ontbreekt inderdaad AVS alsook de flippers aan het stuur. Ik had flippers in de IS maar mis ze nu niet omdat het ook met het pookje kan als ik de motor als rem wil gebruiken in bergachtig landschap. en AVS ken ik verder niet dus ik mis het ook niet, de NX is zonder comfy genoeg (y)

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
AVS vind je meestal op F-Sport uitvoeringen. Maar niet alle F-Sport uitvoeringen hebben dit bij de IS bijvoorbeeld standaard. Vanaf de facelift is de F-Sport uitvoering veelal “fully loaded” gekocht waardoor de IS F-Sport dat vaak wel heeft. Een 4GS F-sport heeft dit vrijwel altijd. Maar let op, er zijn verschillende samengestelde uitrustingen per land. Ik meen dat een 4GS President ook met AVS uitgerust is.

Als ik me goed heb geïnformeerd, is het AVS systeem van Lexus relatief eenvoudig. Het zijn “gewoon” instelbare schokdempers met een schroefje zoals velen dat hebben die de demping met een elektromotor laten verstellen als je de Sport S+ stand kiest. Daaraan herken je eenvoudig of het systeem aan boord is. Latere generaties van AVS kunnen met meer kleinere stappen de instellingen ook continu aanpassen. Er zijn varianten die dit continu aanpassen, maar ook eenvoudiger die enkel de compressie/rebound aanpassen. Er zijn generaties AVS die 9, 16 of 30 standen in demping kunnen aanpassen. Er zijn generaties die dit semi-automatisch doen; met een knop kiest de bestuurder Sport S+ en dan draait een elektromotor dat wieltje op de schokdemper. Er zijn ook generaties die continu allerlei sensoren meenemen en daarmee continu de demping aan de rij omstandigheden aan kunnen passen. Deze vind je typisch bij de F modellen zoals de RC en de GS. Maar het zal me niet verbazen dat de LS dit ook doet, maar met comfort als uitgangspunt.

Het is lastig te vinden welk model welke generatie van AVS heeft, maar ik denk dat de 3IS en 4GS (de hybrides) hetzelfde “eenvoudige” systeem hebben waar je enkel met Sport S+ de demping wat steviger kunt maken, maar niet kunt kiezen hoe stevig. Maar zoals gezegd, F-Sport uitvoeringen hebben dit dan meestal wel, President kan het ook hebben, maar daar twijfel ik over omdat er best wat variatie is in geleverde President uitvoering per land.
Ik heb een 4GS president, ingevoerd vanuit België, met ook de sport+ modus.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Of een 4GS voorzien is van AVS, is zowel afhankelijk van het type als van het land waar deze oorspronkelijk werd geleverd. Mijn Franse GS (Luxury Line) heeft AVS, de oorspronkelijk in Nederland geleverde GS Luxury line varianten hadden dit niet. Het is dus afwachten of het er op zit, afhankelijk van type en land van herkomst. het verschil is zichtbaar in het opschrift rond de draaiknop op de middenconsole: Eco/Normal/Sport of Eco/Normal/Sport/Sport+.

Het verschil tussen rijden in de stand Sport en Sport+ is duidelijk voelbaar en bij de comfortvarianten van de GS niet iets waar je snel behoefte aan zult hebben. Ik gebruik de stand Sport+ eigenlijk nooit, bij mijn auto doet de Sport+ stand duidelijk afbreuk aan het comfort.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Nieuwe schokbrekers  Lexusforum.png

Die ‘ventielverwijder’schroevendraaier doet me denken aan de radiator op m’n werk (en ik wil helemaal nog niet denken aan werken, heb nog een paar dagen meivakantie).
Je kunt draaien aan de knop wat je wilt maar het wordt niet kouder of warmer, oplossing: kapje eraf en met die speciale schroevendraaier kan je de temperatuur regelen.