Nog meer slechte HUD's hier?

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.628
5
1.763
113
Op ClubLexus hebben mensen hier last van en nu is de mijne ook aan de beurt helaas.
Een grote vlek in het scherm links. En die schijnt alleen maar erger te worden.
Ik heb er al melding van gemaakt bij de dealer, of ze er iets aan kunnen doen bij de beurt van volgende maand. Zou in het 10 jaar garantie pakket moeten zitten als ik de voorwaarden bekijk. Fingers crossed, schijnt een duur grapje te zijn.

HUD.jpg

Dat is echt zwaar irritant man. Lijkt een beetje op zo’n kwaaltje dat je soms ziet bij de Lexus LS430 met die ramen maar daar komt het meestal door vocht tussen het dubbel glas. Dit heb ik zelf echt nog nooit gezien en ook niet bij andere merken met zo’n head-up display. Wat zegt die Lexus dealer ervan? Of heb je al ff op buitenlandse fora zitten kijken of meer mensen dit hebben?

Nog geen reactie van de dealer, zullen ze toch eerst moeten zien, en da's pas volgende maand bij de beurt.
Maar op CL hebben er meer mensen last van, zo te zien identiek aan die van mij. Als ik het zo bekijk gaan ze allemaal op een gegeven moment kapot.....
Link naar slechte HUD op CL

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Wat ik zo 123 zag is dat het een reparatie was onder garantie. Als ik het zie en lees dat de plek groeit dan denk ik aan iets van delaminatie van kunststof componenten. Vocht denk is geen factor omdat de HUD display denk ik doorgaans erg warm wordt.

Het gebeurde in het donker, het ene moment prima beeld en ineens was die vlek er. En geloof me, in het donker valt dat erg op.
Op CL hadden al die 5 auto's nog (verlengde) garantie, 4 uit de VS en een uit Ierland. Procentueel erg veel, zoveel 5-LSjes zijn er niet verkocht wereldwijd.

• Wow
Waarderingen: Arbitrator
Ik heb uit nieuwsgierigheid eens zitten zoeken naar klachten met een HUD (heb dat zelf niet in mijn "bejaarde" auto). Daarbij werd me duidelijk dat een dergelijke klacht zich niet beperkt tot een bepaald merk auto maar dat het duidelijk eigenaars van allerlei verschillende merken betreft.

Iets meer uitleg over de ontstaansmogelijkheden van de afwijking en hoe deze afhankelijk van de oorzaak kan worden tegen gegaan is te vinden in deze links:

https://www.pilkington.com/en-gb/uk...blog/chapter-9-fog-sensor-and-air-conditioner

Pilkington is waarschijnlijk een van de grootste fabrikanten van HUD's en het fenomeen is dus hen zeker niet onbekend.

Laatst bewerkt:
Ik heb uit nieuwsgierigheid eens zitten zoeken naar klachten met een HUD (heb dat zelf niet in mijn "bejaarde" auto). Daarbij werd me duidelijk dat een dergelijke klacht zich niet beperkt tot een bepaald merk auto maar dat het duidelijk eigenaars van allerlei verschillende merken betreft.

Iets meer uitleg over de ontstaansmogelijkheden van de afwijking en hoe deze afhankelijk van de oorzaak kan worden tegen gegaan is te vinden in deze link: https://www.pilkington.com/en-gb/uk...blog/chapter-9-fog-sensor-and-air-conditioner

Pilkington is waarschijnlijk een van de grootste fabrikanten van HUD's en het fenomeen is dus hen zeker niet onbekend.
Ik mis iets... Ik zie geen HUD's, alleen maar glas dat beslaat.
Een HUD (Heads up display) is een scherm dat in spiegelbeeld info op iets transparants projecteert. Bestaat al sinds de jaren 50 in jachtvliegtuigen, super simpele techniek.

Als ik de NX parkeer en hij staat met de voorzijde richting zon, leg ik er altijd een doek over de HUD unit. Dat lijkt me een 1ste stap ter bescherming. De temperatuur onder het glas kan snel oplopen tot …erg hoog… Dat lijkt me voor geen enkel scherm ideaal.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik mis iets... Ik zie geen HUD's, alleen maar glas dat beslaat.
Een HUD (Heads up display) is een scherm dat in spiegelbeeld info op iets transparants projecteert. Bestaat al sinds de jaren 50 in jachtvliegtuigen, super simpele techniek.

Wellicht is de tweede link je ontgaan?

In die link wordt besproken wat er aan de hand zou kunnen zijn - in de ruit of in de projector. Sommige dingen kunnen daarbij softwarematig worden gecorrigeerd, andere niet.

Oh, ik zie het maar dat is een ander defect, de HUD is daar niet scherp. De mijne is perfect, ik denk dat het LCD scherm van de HUD defect is.
Helaas kun je er niet bij, de HUD zit diep in het dashboard, heel het dashboard moet er uit. Helaas..

Wat ik zo 123 zag is dat het een reparatie was onder garantie. Als ik het zie en lees dat de plek groeit dan denk ik aan iets van delaminatie van kunststof componenten. Vocht denk is geen factor omdat de HUD display denk ik doorgaans erg warm wordtI

Ik heb dan wel geen HUD, maar als ik zoek naar een dergelijk iets dan hoort daar reflecterende folie bij die op de voorruit komt. Zit die er bij Lexus ook op de voorruit? Dan is een mogelijke delaminatie vrij eenvoudig te detecteren door met een (redelijk) hard plastic voorwerp (pen?) over de vlek te wrijven om te zien of dat enige verandering geeft.

De folielaag zit binnenin de ruit zelf. Wrijven heeft dus geen nut.

Flinke sleutelklus inderdaad... Hopelijk garantie en bovenal: hopelijk houd je er geen bijgeluidjes aan over. De auto wordt er helaas nooit echt beter van.

Waar ik benieuwd naar ben is de garantie, volgens de voorwaarden voldoet mijn auto daar aan.
Gaan ze proberen er onderuit te komen? Toch een klus die ca. €5.000.-- kost.
Ik vermoed dat ik de HUD-unit van de facelift krijg (indien deze past), die gaan zo te zien niet kapot. Waarschijnlijk liggen ze op de plank in Japan, er gaan er zo veel kapot.... :cry: