Nog tips over een goede combinatie krik en steunen voor wielkasten reinigen.

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
768
577
93
Wellicht heeft iemand hier al goede ervaringen met een compacte krik en makkelijk te gebruiken steunen? Want de auto krik vind ik te labiel.
Ik wil graag een keer de wielkasten en ophanging goed schoonmaken. Bij de laatste banden wissel zag ik dat er best veel zand en modder op de draagarmen en er om heen zit.
Iemand ook nog tips (naast hoge druk spuit) hoe de wielkasten grondig te reinigen?

Alle kleine kriks zijn per definitie instabiel, wil je een beetje veilig bezig zijn, dan altijd op vlakke ondergrond opkrikken met een garagekrik, die heb je in alle mogelijke maten en voor laag gewicht is handigste om een aluminium racekrik te nemen, hefhoogte meestal max tussen 36-50 cm, maar reken op ca €160-200 voor een redelijk goede, goedkoop is duurkoop, hetzij doordat instabiel dus onveilig, hetzij door slechte kwaliteit) .
Na opkrikken altijd voor de zekerheid assteunen onder bijv de krikpunten of assen plaatsen (hoeft er niet speciaal op te laten zakken, puur dat ze er onder staan is al goede veiligheid), kriks kunnen door lekkage inzakken of toch kantelen, assteunen zijn dan een goede veiligheid.
Ook daarvoor geldt: voor incidenteel gebruik zijn goedkope inklapbare versie licht en toch sterk, meer dan voldoende
Assteunen voorbeeld, kost ca €25-30 voor de 2:
1745182496448.webp

Krik voorbeeld, kost ca €180 voor een goede hobby versie:
1745182260677.jpeg

Die bovenstaande lichte vouwbare steunen zijn voor hobbywerk perfect en makkelijk.
Zware professionele steunen zijn hiervoor overkill, onhandig en duur.
Ik heb enkele van beide versies (zowel profi en opvouwbaar) en voor klusjes even onder de auto neem ik altijd de opvouwbare, gewoon lekker licht/ handig en ook sterk/ veilig. Ik gebruik de de zware profi alleen als de hele auto op straat omhoog zou moeten en er echt tijd op moet staan (alle 4 de wielen van de grond), maar zoiets doe ik vrijwel nooit, dat liever op een hefbrug.

Laatst bewerkt:
En maak je de wielkasten wel eens schoon? Veel youtube filmpjes die alleen maar willen dat je 20 flessen van allerlij producten nodig hebt. Volgens mij hoge druk, inborstelen met zeepwater en misschien nog inschuimen zou voldoende moeten zijn. Vindt het ook dan meteen nuttig om de ophanging en rubbers te inspecteren e.d. Maar goed, misschien op mijn leeftijd 1 wielkast per keer 😅

Ik maak de wielkasten van m’n MX-5 altijd schoon. Met de manier waarop ik ermee rij hoeft dat misschien niet eens (alleen met droog weer). Bij de MX-5 zit geen tapijt in de wielkasten achter dus da’s makkelijk met een spons te doen. Bij de IS gebruik ik eigenlijk altijd de hogedrukreiniger en daarmee vind ik het wel prima mee gaan. Verder helemaal niks. Dat tapijt maakt het lastiger om goed schoon te maken. Ik heb wel eens overwogen om een Pistola Corta aan te schaffen. Die lijkt mij makkelijker te hanteren bij de wielkasten dan zo’n lange lans. Misschien dat ik ‘m met Vaderdag i.c.m. m’n verjaardag voorstel als cadeautje 😇.

Ik wil eigenlijk niet met allerlei middeltjes in die wielkasten bezig gaan omdat het volgens mij niet veel effectiever is dan de hogedrukreiniger gebruiken. Ik rij de IS ook met slechter weer dus helemaal schoon krijg ik het misschien voor een ritje… De wielkasten voor doe ik ook gewoon met de hogedrukreiniger, zelfde verhaal.

Bij de bandenwissels zie ik ook dat er best het nodige aan zand op de draagarmen zit. Daar zou ik ook eens een keer een handborstel overheen kunnen halen als het allemaal droog is. Maar daar gun ik mezelf eigenlijk de tijd niet voor. En dan een kwast gebruiken voor de kleinere hoeken. Ook dan zou ik geen middeltjes gebruiken maar enkel mechanisch weg borstelen want de volgende rit kan maar zo in regenachtig weer zijn waar er weer een landbouwvoertuig daarvoor het land verlaten heeft…

Maar, bijhouden is behouden. Geen gek idee van je (y)

Inderdaad, mooie nuchtere kijk, zo denk ik er ook over. En ja, ik ben wel detaillist maar bij de volgende rit alweer vuil... Inspectie is wel belangrijk, ophangrubbers en opbouw van vuil bv. Dus toch maar een keer aanpakken. Geeft ook een goed gevoel.

Bij de 2-jaarljkse wielenwissel van m'n vorige auto (Prius) controleerde ik altijd de binnenkant van de hele wielkast en maakte ik idd ook het nodige schoon zoals de wielkastrand en draagarmen e.d. Ik spoot ook het nodige even in met WD40.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Bij de 2-jaarljkse wielenwissel van m'n vorige auto (Prius) controleerde ik altijd de binnenkant van de hele wielkast en maakte ik idd ook het nodige schoon zoals de wielkastrand en draagarmen e.d. Ik spoot ook het nodige even in met WD40.
Nu zag ik net deze bijdrage in ClubLexus: Grease the suspension parts ? Daarin zegt Scotty Kilmer dat WD40 door water eraf wast. Ik heb (nog) geen last van een piepende wielophanging maar preventief zou de AT-205 rerseal wellicht wat kunnen zijn om all rubbers van de wielophanging rondom in te spuiten en zo veroudering en uitdroging tegen te gaan.

Nu zag ik net deze bijdrage in ClubLexus: Grease the suspension parts ? Daarin zegt Scotty Kilmer dat WD40 door water eraf wast. Ik heb (nog) geen last van een piepende wielophanging maar preventief zou de AT-205 rerseal wellicht wat kunnen zijn om all rubbers van de wielophanging rondom in te spuiten en zo veroudering en uitdroging tegen te gaan.
Goede tip, met name om de rubbers zelf ermee in te spuiten.
Ik spuit WD40 alleen op metalen delen, en dan vooral bouten en moeren (in de hoop dat áls ze een keer los moeten dat nèt even wat makkelijker gaat).