Normal en Sport stand

Jetpaction

Hoort erbij
9 nov 2013
32
2
0
Intussen zo'n 8000km erop zitten met de IS 300h. 90% van de tijd gebruik ik de Normal stand. Vlug genoeg om vlot mee te komen en het verbruik binnen de perken te houden. Mijn vraag is, wat vinden jullie van de Sport stand? Ik gebruik het eigenlijk alleen soms bij een stoplicht om lekker vlot weg te komen of om wat sneller te accelereren op de snelweg. Wat mij tegen staat is dat het sturen ineens een stuk zwaarder wordt gemaakt, ongetwijfeld voor het sportieve gevoel, echter het komt op mij wat kunstmatig over. Ik had liever gezien dat het lichtere sturen uit de Normal stand ook in Sport gebruikt kan worden. Zou dit iets zijn wat door een dealer aangepast kan worden?

Daarnaast ben ik benieuwd wat onder de motorkap nou daadwerkelijk de verschillen zijn tussen Normal en Sport. Voor mijn gevoel lijkt hij in Normal alleen de 180pk van de benzinemotor aan te spreken en in de Sport stand helpt de elektromotor mee voor wat extra koppel (300Nm dacht ik?), ik weet niet of dit ook echt zo werkt?
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ jetpaction : ik gebruik tegenwoordiger meestal de eco stand. vooral omdat je dan harder moet drukken op de gas als je snelheid wil maken. in normaal rij ik steeds te snel.
de sportstand gebruik ik af en toe als ik nog eens zin heb in dat "duwtje in de rug" wat ik vroeger bij m'n diesel had. ik zet de poook dan wel op "manueel" en gebruik de flippers, zodat ik eens lekker kan doortrekken. rijdt echt wel fijn :p
het zwaarder worden van het stuur in sportstand vind ik net leuker dan het lichte stuur in de eco en normal.
 

Johnis300h

Nieuw hier
7 sep 2013
15
0
0
Vorige week was ik in Duitsland. Hup het gas er op. Auto trekt lekker door tot 210, ja en dan stopt hij vrij abrupt. Heb toen eens flitsmeister erbij gepakt. Deze gaf aan dat ik 197 reed. De auto heeft inmiddels zijn 90000km beurt gehad. Heb ik gevraagd of ze de begrenzing iets wilden opschroeven. Nou dat kon niet. Het zou aan de winterbanden kunnen liggen en het zou ook aan het formaat van de banden kunnen liggen. De winterbanden zijn van het zelfde formaat als de zomerbanden. Mocht het aan de omtrek van de winterbanden liggen dan zou de auto toch ook niet stoppen bij 210, toch, of zie ik het fout. De dealer gaf aan dat het een indicatie is, net zoals de verbruikscijfers. Dit is gemeten onder ideale omstandigheden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ff zien of ik je vraag goed begrijp...

De IS300h heeft volgens fabriekspecs een top van +/- 200kmph, dus dat klopt wel. De km-teller heeft (bij vrijwel alle auto's) een lichte afwijking of compensatie naar boven. Je kunt er veelal +/- 5% vanaf trekken.Dit heeft te maken met verschillen in rolomtrek van banden, slijtage, etc. Je zou b.v. niet willen dat het andersom is, om een regen van boetes te voorkomen. Daarnaast kan een band ook meer weerstand hebben (winterband), wat je wellicht ook merkt aan de km-teller.

In het algemeen zit er een begrenzer op de motor om binnen gewenste specs of verhoudingen te blijven. Zeker met hybride techniek wil je daar niet teveel aan knutselen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Wat GPS zegt, er zit een begrenzer op de Is300h ( net als alle andere hybride voertuigen uit het Toyota Concern), dus topsnelheid aanpassen kan niet, dit is zo ingebouwd om de techniek te sparen en om te voorkomen dat je bij lang topsnelheid de accu's naar de klote rijdt (leegtrekt). Dus een topsnelheid moet van de 180pk sterke benzine motor komen en ondertussen zou die de accu ook nog moeten kunnen laden.