NX 450H+ bandenspanning

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Huubj

Nieuw hier
22 apr 2025
9
7
3
Alle NX onderwerpen bekeken, maar er is geen onderwerp dat direct aansluit bij mijn vraag.
Ik rij een Lexus NX 450H+ Luxury van maart 2025 en vind de auto erg stug; elke oneffenheid in de weg komt hard binnen.
Het dashboard toont voor alle 4 banden koud 2,7 bar. In de handleiding staat: 235/60R18 103H 2,3 bar en in de deurstijl staat ook: 2,3 bar.

Vervolgens de dealer gevraagd waarom de bandenspanning op 2,7 bar is gesteld.
Zijn reactie:
De spanning van 2,7 bar waarmee uw Lexus NX is afgeleverd, komt overeen met de fabrieksvoorschriften zoals vermeld in de handleiding en op de sticker in de deurstijl. Dit is de aanbevolen spanning in koude toestand.
DAT KLOPT DUS NIET.

In andere NX-topics zie ik bandenspanningen van 2,2 tot 3,4 bar.
Zijn er meer NX-rijders die de spanning verlaagd hebben naar ca. 2,3 bar?
Als ik de spanning verlaag van 2,7 bar naar 2,3 bar moet dan de waarschuwings-instelling in het dashboard (het inleren) aangepast worden?

Groet,
Huubj

Wat voor merk en type banden heb je? Fabrieksbanden zijn vaak de goedkoopste soort die ze (bij bv Bridgestone) kunnen vinden en als het run flat banden zijn, ga dan maar shoppen voor nieuwe. En een 60 wang zou voldoende comfortabel moeten zijn! En ja, 2,7 bar is aan de hoge kant. Ik zou in jouw geval wel 2,3 bar kiezen als je comfort belangrijker vind dan verbruik. Zelf ga ik altijd 0,2 bar hoger dan wat in de handleiding staat voor een iets beter verbruik voor een LS ;).

Het valt mij ook op dat de garages een te hoge bandenspanning toepassen. Peterman Enschede doet dat ook. Bij de laatste zomerwissel stonden ze op 3,0 bar. Nog niet nagevraagd waarom.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
3.0 bar heb ik ook, na de laatste onderhoudsbeurt.
Auto rijdt strakker door de bocht en qua vering verneem ik geen verschil.
Ik zou het daarom eerder in de vering of hoogte van de band zoeken, dan aan de bandenspanning.

3.0 bar heb ik ook, na de laatste onderhoudsbeurt.
Auto rijdt strakker door de bocht en qua vering verneem ik geen verschil.
Ik zou het daarom eerder in de vering of hoogte van de band zoeken, dan aan de bandenspanning.
Het is een nieuwe NX! Verbazend dat die zo geleverd worden. Ben wel benieuwd hoe anderen dat ervaren met de nieuwe NX. En hoe rijdt dan de nieuwe RX? Neem aan een stuk beter? 18 inch zou comfortabeler moeten zijn dan bv 20 of 21 inch. Maar daar zie ik ook verschillende meningen. En ja, comfort is iets persoonlijks wat voor een ieder weer anders is.
Ik ervaar idd ook weinig verschil bij 3.0 bar maar wil wel een goed slijtage patroon hebben.

Beste mensen, dank jullie wel.
Ik verlaag de bandenspanning naar 2,3 bar en ga ontdekken hoe dat bevalt.

Alle NX onderwerpen bekeken, maar er is geen onderwerp dat direct aansluit bij mijn vraag.
Ik rij een Lexus NX 450H+ Luxury van maart 2025 en vind de auto erg stug; elke oneffenheid in de weg komt hard binnen.
Het dashboard toont voor alle 4 banden koud 2,7 bar. In de handleiding staat: 235/60R18 103H 2,3 bar en in de deurstijl staat ook: 2,3 bar.

Ik zou er vanui gaan dat de de waarde op de sticker en in de handleiding de juiste is - de waarde die volgens de fabrikant de optimale combinatie is tussen comfort, stuurprecisie en brandstofverbruik. In veel gevallen zal dat goed voldoen. Een lagere waarde dan aanbevolen zou ik niet kiezen omdat daarmee ook het draagvermogen van de band afneemt en er eventueel oververhitting van de band zou kunnen optreden.

Na een tijdje ervaring te hebben opgedaan met de aanbevolen spanning, kun je dan proberen of een iets hogere spanning "beter" aanvoelt, zonder dat het comfort daarbij verslechtert. 0,1 of 0,2 bar extra voelt waak beter aan.

Door de fabrikant worden auto's vaak afgeleverd met een aanzienlijk hogere bandenspanning dan aanbevolen. Dat wordt gedaan omdat niet bekend is hoe lang de auto stil staat voordat deze in gebruik wordt genomen - bij een lagere bandenspanning kan het voorkomen dat er door langere stilstand afplatting van de banden optreedt. De verkopende garage wordt geacht voorafgaand aan de aflevering de bandenspanning op de aanbevolen waarde in te stellen - en soms wordt dat "vergeten". Heb dat in het verleden eens zelf meegemaakt - bij aflevering bedroeg de spanning 3.3 bar terwijl 2.4 was aanbevolen. Dat voelde alsof ik over een slechte Belgische kasseiweg reed. Na correctie bleek de auto opeens een stuk comfortabeler...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Het is niet waarschijnlijk in deze tijd van het jaar, maar was het misschien een winterband? Die hebben idd een wat hogere spanning nodig ter compensatie van het zachtere rubber. Anders kan ik geen enkele reden verzinnen.

Jarno

Er liggen bridgestone zomerbanden onder de auto. Ik heb de bandenspanning verlaagd. Eem eerste stap van 2,7 bar naar 2,5 bar en de comfortverbetering is voor mij goed voelbaar. Dank jullie wel voor alle tips.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Door de fabrikant worden auto's vaak afgeleverd met een aanzienlijk hogere bandenspanning dan aanbevolen. Dat wordt gedaan omdat niet bekend is hoe lang de auto stil staat voordat deze in gebruik wordt genomen - bij een lagere bandenspanning kan het voorkomen dat er door langere stilstand afplatting van de banden optreedt. De verkopende garage wordt geacht voorafgaand aan de aflevering de bandenspanning op de aanbevolen waarde in te stellen - en soms wordt dat "vergeten".
Klopt helemaal, door mijn werk kom ik dit elke dag tegen en af fabriek zijn ze behoorlijk hard opgepompt, Waarschijnlijk pas na alle tests die ze aan het eind van de band (soms na testrit) nog doen ze er extra lucht bij, ook doordatze eerst op een overslagterrein staan, dan op de boot, overslag haven, transport over de weg en dan de dealer. beetje extra lucht is dan niet verkeerd maar de dealer zou ze dus ook op de juiste spanning moeten controleren en zetten.

Laatst bewerkt:
Mijn NX 450 HR+ Luxury is ook afgeleverd met 2.7 rondom.
Na jullie adviezen ga ik ook terug naar eerst 2,5 en dan misschien naar 2,3.

Laatst bewerkt: