OBD kopen

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Kan iemand aangeven wat een goede OBD meter is voor een IS250 niet te duur.
Soms brand mijn airbag lampje en ik wil weten welke dat is .
En als het een foutcode is wil ik het wissen.
Ik heb gelezen dat het vaak de knieairbag is die gaat een beetje loszitten.
Maar dat moet ik wel zeker weten .
Alvast bedankt Magnepan
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik stop er niet m'n hand voor in 't vuur (want heb 't zelf niet uitgetest), maar zeer waarschijnlijk kun je een brandend airbag-lampje niet eens resetten en/of uitlezen met een uni-tool zoals een ELM. Sterker nog: ik verwacht dat dit soort uni-tools niet eens in staat zijn om codes uit de kritische B-groep (waar SRS onder valt) uit te lezen. De SRS is een veiligheidssysteem dat bij een onjuiste werking of geknutsel ook heel vervelende gevolgen teweeg kan brengen (van claims aan de fabrikant vanwege letsel door weigende airbag(s) of gordelspanner(s) tot aan een spontaan deployende plofzak in de snuffert van een leek terwijl even de stekkers werden controleerd op wat mogelijke speling). Vandaar dat men dat systeem afschermt en daarmee min of meer afdwingt dat de specialist wordt opgezocht.

Weet ook dat een SRS-lampje blijft opdoemen als het ooit een onregelmatigheid in het systeem heeft ontdekt. Ook al is alles op dit moment weer helemaal koek-en-ei: een niet-gereset probleempje uit het verleden blijft het lampje triggeren.

Iets wat je misschien liever niet wilt weten: het brandende lampje kan ook een gevolg zijn van een crashdata entry. Dan 'weet' de auto dat in het verleden ooit eens een of meerdere airbags geploft zijn. Als de geplofte airbags daarna 'gewoon' vervangen zijn geworden door 'n handige Beun, zonder het systeem netjes te resetten (waarvoor je uitgerust moet zijn), blijft het lampje opdoemen. Ik zeg niet dat dit hier nu het geval is, maar weet dat het een oorzaak kan zijn.

Verder moet je er rekening mee houden dat uni-tools in het algemeen ook een 'uni-focus' erop nahouden. Daarmee bedoel ik dat slechts een deel van alle bestaande OBD-codes gestandaardiseerd worden toegepast in alle (bij EOBD: Europese) modellen van verschillende merken. Zo houden alle merken bijvoorbeel dezelfde codes erop na voor bijv. misfire in cilinder x, de luchtmassameter, lambdasondes, temperaturen, drukken, EGR, RPM, snelheden, etc. Maar ook codes voor het resetten van diverse minder kritische systemen. De rest van de codes zijn merkspecifiek en kunnen dus per merk verschillen. Een uni-tool ondersteunt vaak deze merkspecifieke codes niet want kan dat onderscheid niet maken. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. De Carista is toegspitst op een beperkt aantal merken. Het is dus zeer waarschijnlijk dat zo'n adapter en bijbehorende software met m??r codes uit de voeten kunnen en daarmee de gebruiker ook m??r mogelijkheden kan bieden dan met een ELM.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.121
4
833
113
Ik gebruik de app Carista, en toen ik per ongeluk een connector afgebroken had van een airbag kreeg ik netjes de melding "Knee airbag passenger circuit open" gewoon gereset (na reparatie) met Carista en alles was weer goed. Dus het kan w?l met een simpele ELM327....
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Als je op het internet kan vinden dat de ELM327 goed werkt met de foutcodes van een lexus.
Dan kan jij er een lang verhaal van maken Xenon,dus kijk eerst op het internet voor je er een
verhaal van maakt die achteraf niet blijkt te kloppen.

Gr Magnepan
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als je op het internet kan vinden dat de ELM327 goed werkt met de foutcodes van een lexus.
Dan kan jij er een lang verhaal van maken Xenon,dus kijk eerst op het internet voor je er een
verhaal van maakt die achteraf niet blijkt te kloppen.

Gr Magnepan

Nou nou nou, er staat zoveel op internet.
de ervaring met deze obd module van de ene gebruiker zal met een gemiddelde storing wellicht positiever zijn, dan de ervaring van een ander met een wellicht meer gecompliceerde merkspecifieke storing.

Ervaringen van gebruikers zullen dus niet altijd overeen komen met wat er op internet staat.

Daarnaast zijn we hier op het forum om elkaar te helpen en elkaar naar beste weten het juiste advies te geven Xenon is daar een goed voorbeeld van.

In dit geval waarschuwde hij zelfs dat hij er niet helemaal zeker van was, maar zag hij er een risico in.

Wees blij dat er hier nog mensen zijn die duidelijke lange verhalen schrijven waar je misschien heel veel mee kan, i.p.v. mensen die alleen ja of nee zeggen en jou je auto naar de klote laten helpen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik gebruik de app Carista, en toen ik per ongeluk een connector afgebroken had van een airbag kreeg ik netjes de melding "Knee airbag passenger circuit open" gewoon gereset (na reparatie) met Carista en alles was weer goed. Dus het kan w?l met een simpele ELM327....

Klopt. Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt met de kreet ELM. Daarmee doelde ik eigenlijk meer op de universele adapters van (nog geen) tientje op Ali / Wish & Co die 'alle' OBD-codes kunnen uitlezen. Nou, wie gelooft...:p

Jij , Hans, hebt het over een Carista. En die is gericht op een aantal merken. En jouw aangehaalde voorbeeld is een goeie voor mijn misschien wat onhandige uitleg: Jouw code voor de gebroken connector was zeer waarschijnlijk een B1860? En die vertaalt de Carista mooi naar de juiste oorzaak. Maar een B1860 duidt bij het gros van de andere automerken op een probleem in het airco circuit. Dit is dus zo'n merkspecifieke code die een clone-ELM adapter niet correct kan herleiden en (zeer waarschijnlijk) helemaal niet zal kennen. Jouw Carista kan dat wel (zolang hij maar aan ??n van de genoemde merken auto's hangt).