10W/40 is een manier om de dikte van de olie onder bepaalde omstandigheden aan te geven en zegt niets over de kwaliteit, zoals smerend vermogen, bescherming tegen corrosie, zuurneutraliserende eigenschappen, het vermogen om afbraakproducten op te nemen en in zweving te houden etc.. De kwaliteit van 10W/40 olie kan dus erg uiteenlopen en ook de prijs per liter. Autofabrikanten geven aan welke olie gebruikt mag worden. Dat doen ze door twee dingen te vermelden: enerzijds de dikte (viscositeit) van de olie door een getalcombinatie (SAE 10W/40, 10W/30, 5W30, 5W/20, 0W/16 etc). Meestal heb je een keuze uit verschillende viscositeiten, afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur.
De kwaliteit wordt aangegeven door het noemen van een bepaalde specificatie, zoals bijvoorbeeld API SL, SM, SN, ACEA A3/B4 of ILSAC GF5. Daarnaast gebruiken sommige fabrikanten een eigen code. Al die kwaliteitsaanduidingen geven aan aan welk "examen" de motorolie moet voldoen, Zo'n examen bestaat uit een hele reeks tests in allerlei motoren onder verschillende omstandigheden. Die kwaliteitsaanduiding is dus veel belangrijker dan de dikte.
Bij de opgave van de dikte heb je vaak enige keuze, bij de kwaliteitsaanduiding wordt een bepaalde minimumeis gesteld, beter mag ook.
BIj meer recente Lexus modellen wordt aanzienlijk dunnere olie aangeraden (5W/20, 0W/16.) Die zijn mogelijk niet alle geschikt voor oudere modellen - 0W/16 olie is nog maar beperkt verkrijgbaar sinds 2019.
Voor de keuze zijn dus twee dingen belangrijk: de viscositeit moet vrijgegeven zijn voor de te verwachten omgevingstemperatuur en de kwaliteit moet voldoen aan de minimimeisen of beter. Dat betekent dat je dus prima een moderne olie van hogere kwaliteit kunt gebruiken in een "oude" auto, mits je een toegestane viscositeit kiest.
Niet alle olie met een zelfde viscositeitsaanduiding en specificatie zijn overigens gelijk: ze zijn samengesteld uit verschillende grondstoffen en hebben niet alle bij het "kwaliteitsexamen" dezelfde "rapportijfers" behaald. "Geslaagd" zijn ze allemaal wel, maar de ene mogelijk met de "hakken over de sloot", en een andere met "achten en negens". Er kan dus een aanmerkelijk kwaliteitsberschil zijn tussen olie met dezelfde aanduiding. Dat merk je niet meteen, maar pas na langere tijd.