Olielekkage differentieel, voor reparatie zit een motorsteun zit in de weg

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
dag allen,

graag even hulp. we hebben een olielek gevonden afkomstig uit een openingetje bij de differentieel. Het lekt precies op de bocht in de uitlaat en gaat stinken zo hebben we het ook gevonden. Nu lijkt een keerring / seal het probleem te zijn die de automaatbak olie en de differentieel olie van elkaar gescheiden houd als ik het schema via de toyota dealer bekijk. We krijgen m echter niet vervangen.

De toegang tot deze seal lijkt te zijn via de aandrijfas, daar zit een flens maar verwijdering wordt tegengehouden door een motorsteun. Weet iemand hoe je de flens op de foto eraf krijgt?

ps het is een RHD dus mogelijk zien jullie het in spiegelbeeld bij eigen wagen.

Betreft een RX350 AWD uit 2006
 

Bijlagen

  • RX350 flens.JPG
    RX350 flens.JPG
    62,5 KB · Weergaven: 68

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
je kijkt bij bovenstaande foto tegen de andere kant van dit differentieel. (op voorgrond onderzijde van de automaatbak)
lijkt ooit eerder vervangen maar dat is voor mijn tijd geweest en ik weet ook niet waar dat is gebeurd helaas....
 

Bijlagen

  • Differentieel.JPG
    Differentieel.JPG
    111,5 KB · Weergaven: 75

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Olielekkage is altijd vervelend. Helaas heb ik geen idee hoe je dit het best kunt oplossen. Zelf zou ik dit door een (Lexus) dealer laten repareren.

Succes in elk geval
 

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
Bedankt, telefonisch geeft de dealer aan dit niet eerder tegengekomen te zijn. Dichtstbijzijnde lexus dealer is helaas op 40min hiervandaan. Hoop daarom op een verlossende tip hier;-)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Een andere Vakgarage dichter in buurt, bv een Toyota dealer kan wellicht uitkomst bieden.
 

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
Thanks kan ik ook proberen inderdaad.

Heb inmiddels ook maar een haynes werkplaatshandboek besteld :)
 

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
Die kende ik ook nog niet bedankt. Dichtstbijzijnde 40min ten zuiden van drachten. Maar in elk geval zo ff meer opties dan alleen lexus dealer zelf. Bedankt voor t meedenken
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
De auto is 17 jaar, ik zou naar een vak-garage of iets dergelijks gaan, zeker met zo'n zeldzaam probleem. Een merkloze garage is mechanisch vaak veel handiger.
Voor banden ga ik ook naar een bandenboer in mijn dorp, veel meer ervaring, dichterbij en waarschijnlijk ook goedkoper.
 

TheWouzes

Nieuw hier
20 apr 2023
10
0
1
Ok wist niet dat een vakgarage hierbij een betere support zou kunnen zijn dan de formele dealer. interessant gegeven.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Wellicht is vervanging van de keerring mogelijk door de auto op een brug te zetten, een krik onder de motor te zetten en tijdelijk de motorsteun los te maken om vervolgens de brug iets te laten zakken (het aantal cm dat nodig is om de flens te kunnen verwijderen).

Waarschijnlijk ben je voor dat soort mechanische vindingrijkheid beter uit bij een vakgarage dan een onderhoudsbedrijf waarvan de kennis van de monteurs niet veel verder gaat dan het vinden van het OBD aansluitpunt.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik vind het lastig om te zien waar ik exact naar kijk en de foto is te klein om in te zoomen.

Maar als die flens er af moet zal toch die steun aan de kant moeten. Tenzij er erg weinig ruimte is om bij de bouten te komen, lijkt het me niet zon probleem eerlijk gezegd