Onderhoudsbeurt 165000km

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb vorige week de 165.000km onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Volgens de afspraakbevestiging is dit wat er gedaan zou worden en wat het zou gaan kosten:
1697221044285.png


Nu krijg ik de factuur en staat er ook een hybrid health check en brandstofsysteemreiniging op, waardoor het totaalbedrag uitkomt op € 543,90. Het is geen wereldschokkend verschil maar ik heb er niet om gevraagd, er is niet aangegeven dat dit gedaan zou worden en er is ook niet met mij overlegd. Heeft iemand anders misschien recentelijk deze beurt laten uitvoeren en werden deze dingen dan ook gedaan?

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Bijzonder, mijn stealers vragen altijd netjes als ze me extra's willen aansmeren.
Zou er niet mee akkoord gaan als er geen expliciete toestemming gegeven is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Bij mijn wagens doen ze zulke dingen ook wel eens, maar ik ben vrij makkelijk, ik zeg altijd van te voren dat ze dat mogen indien nodig. (Geen nieuwe versnellingsbak of zo)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik heb een min of meer vergelijkbare ervaring gehad. De auto was voor een onderhoudsbeurt bij de dealer waarbij op mijn verzoek de hybrid health check als extra werd uitgevoerd, maar tijdens de werkzaamheden werd ik gebeld met de vraag of ik bezwaar had tegen een het reinigen van het brandstofsysteem. Op mijn vraag waaruit dat reinigen zou bestaan en wat het nut daarvan kon zijn, werd me verteld dat ze een flesje reinigingsmiddel aan de tank zouden toevoegen wat het inspuitsysteem zou reinigen waarna de injectoren weer zouden zorgen voor een betere verneveling van de brandstof in de verbrandingsruimte en een rustiger loop van de motor en dat ze ervaring hadden dat dat goed werkte, ook preventief. Op mijn vraag of er ook iemand had geconstateerd dat de motor niet helemaal goed liep en hoe dat dan was gedaan was het antwoord "nee, maar we hebben de ervaring dat veel auto's er baat bij hebben". Ik heb toen het "proactieve klantvriendelijke aanbod" beleefd afgewezen - de motor liep en loopt inderdaad erg soepel, nadat ik kort na aankoop zelf bewust een dergelijke handeliing had uitgevoerd omdat die naar mijn mening op zijn plaats was.

Het is wellicht strikt genomen niet helemaal correct om ongevraagd handelingen te verrichten die niet tot het standaard onderhoud behoren, maar zo'n hybrid health check biedt je een jaar lang garantie op het accupakket en geeft inderdaad enig inzicht in de "gezondheid" daarvan en het reinigingsmiddel kan ook in een aantal gevallen zijn nut hebben en schaadt bij correcte toepassing niet. Het kan dus zowel voortkomen uit "bezorgdheid" over het welzijn van je automobiel als uit de "creativiteit" van een of andere marketer. Zolang het niet om exorbitante bedragen gaat kan ik er mee leven.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Mja, niet helemaal eens Romke. Het zijn optionele keuzes die je eventueel aanvinkt bij het maken van de afspraak. Dus vink je ze als klant niet aan, dan moeten ze het ook niet op eigen houtje alsnog bij de beurt doen. Tuurlijk is €72 geen exorbitante meerprijs. Maar ze zullen dit niet enkel bij TS doen. Dus ze slepen met dit soort geintjes met gemak, een erg mooi bedrag extra naar binnen in een maand tijd.
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Zo heb ik eens een CT200H afgegeven voor een kleine beurt, maar volgens hun moest hij een grote beurt krijgen. Gezegd dat ie al een grote beurt ergens anders had gehad en dat ik een kleine beurt wilde laten uitvoeren.
Paar weken later de auto gebracht, zelf met een leenauto weg gegaan en bij terugkomst zeiden ze doodleuk dat ze toch een grote beurt hadden uitgevoerd.
Vriendelijk bedankt voor de service, maar gezegd dat ik daar dus echt niet voor ging betalen. Volgende dag kreeg ik een telefoontje met excuses en de toezegging dat de factuur voor een kleine beurt zou zijn. Was de laatste keer dat ik daarheen ben gegaan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Ik had in juni ook een flesje ruitensproeiervloeistof en een reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem op de factuur staan. Die ruitensproeiervloeistof is volgens mij ook gedekt door de Louwman Service Card, maar dat brandstofreinigingsysteem wordt niet door de kaart gedekt. Aan de ene kant vind ik dat het niet hoort, ik vraag er niet om en ik ben van mening dat het effect vooral tussen de oren zit en daar maakt men graag gebruik van. Maar ja, het is een klein percentage op het totaal en een auto zoals de onze kost nu eenmaal wat geld.

Maar aan de andere kant, stel ik doe ‘m ooit weg, dan heb ik wel een pak onderhoudsfacturen waar dat spul wel op staat. Ongeacht of de koper/inruiler er waarde aan hecht, het laat volgens mij mijn intentie van het onderhoud zien; doen wat absoluut minimaal nodig is en nog een beetje extra. Ergo: “een goed verzorgde automobiel”.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Mijn vorige LS liep niet lekker, hield een beetje in. Hup naar de dealer en die gooide dat spulleke in de tank, de volgende dag ging m'n LSje weer als de brandweer, dat spul lijkt wel te werken.
Misschien dat de dealer vond dat de RX van TS niet zo lekker liep en daarom maar wat brandstofsysteemreiniger er in?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Mijn vorige LS liep niet lekker, hield een beetje in. Hup naar de dealer en die gooide dat spulleke in de tank, de volgende dag ging m'n LSje weer als de brandweer, dat spul lijkt wel te werken.
Misschien dat de dealer vond dat de RX van TS niet zo lekker liep en daarom maar wat brandstofsysteemreiniger er in?
A red line a day keeps the mechanic away.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb Lexus Rotterdam zojuist een mailtje gestuurd dat ik niet akkoord ga met de extra kosten en waarom niet, het is nu wachten op hun reactie. Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met Lexus Rotterdam, er gaat mij daar teveel fout:

- Toen ik mijn GS nog had heb ik hem daar gebracht voor een onderhoudsbeurt en APK, en toen zijn ze vergeten de APK te doen.
- Bij het ophalen van mijn RX moest ik ze erop wijzen dat er nog een terugroepactie openstond, blijkbaar had niemand dat gezien.
- Niet veel later wilde mijn auto opeens niet meer starten en ik had meteen al het vermoeden dat de 12V accu niet goed was. Deze is door Lexus Rotterdam doorgemeten en goed bevonden, maar vlak daarna gebeurde het weer. Ik heb toen flink aan moeten dringen om ervoor te zorgen dat de accu deze keer goed getest werd en ja hoor, er waren een paar cellen kapot.
- Terwijl mijn auto bij Lexus was heeft er iemand schade mee gereden met een flinke deuk in de achterbumper als resultaat.
- Nadat dit door Lexus hersteld was, bleek dat de achterbumper niet goed was vastgezet en één van de parkeersensoren viel eruit.
- En nu dus weer zonder overleg werkzaamheden uitvoeren die niet afgesproken zijn.

Slordigheid op slordigheid dus en ik heb er geen vertrouwen meer in. Straks vergeten ze nog even om een remklauw vast te zetten of zoiets. Mijn auto gaat voortaan voor onderhoud ergens anders naartoe.

Jarno
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Arbitrator

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Nou nou,
Zulke dingen gebeuren overal wel eens, we zijn gewoon mensen, zelfs de dealer.
Ik heb ook wel eens van die dingen meegemaakt, ze werden dan netjes gecorrigeerd.
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Ik kreeg de Hybryd Health Check juist gratis i.c.m. de aankoopkeuring, althans zo werd het gebracht :ROFLMAO: (staat op website dat deze is inbegrepen, maar kreeg wel fikse korting op de gehele factuur).
Is het niet gewoon de BTW waardoor de factuur omhoog is geschoten? Of staat er niet ergens in een onderhoudsboekje o.i.d. dat deze onderdelen verplicht zijn bij deze kilometerstand?
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
De injector reinigers kunnen wel goed hun werk doen, als er problemen zijn. Preventief is denk ik gewoon gelul. Enkel bij diesel twijfel ik nog over die uitspraak omdat ik bij vw veel verstuivers stuk heb zien gaan. Maar ik weet niet of dat daar door komt of dat het gewoon slechte verstuivers zijn.

Los van dat hadden ze gewoon toestemming moeten vragen. Kleine kosten zoals een lampje, of vloeistoffen bijvullen bij onderhoud moet gewoon kunnen, verder gewoon overleggen. Is niet zo moeilijk.

Maar de monteurs gooien het er gewoon standaard in, dat is intern afgesproken. Het gaat vooral fout dus bij het systeem wat intern gehanteerd word en gebrek van overleg.

Ik heb ook wel eens in de buurt gezeten van zo'n vertegenwoordiger die in gesprek was met m'n toenmalige chef. Zijn praatje trok t bloed onder m'n nagels vandaan. Die vertelde het echt op zo'n manier dat het de bedoeling was om mensen op te lichten.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb ook wel eens in de buurt gezeten van zo'n vertegenwoordiger die in gesprek was met m'n toenmalige chef. Zijn praatje trok t bloed onder m'n nagels vandaan. Die vertelde het echt op zo'n manier dat het de bedoeling was om mensen op te lichten.
Waar gaat het naartoe met de wereld, nu kun je zelfs de autoverkopers al niet meer vertrouwen... :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Jarno
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
De mijne is direct ingespoten, ik heb jaarlijks een flesje brandstofsysteem reiniger in m’n tank gegooid. Veel merk ik er niet van. Nou kan het zijn dat de vervuiling zich niet echt voordeed bij m’n auto, maar het is ook mogelijk dat het niet veel doet, zo’n reiniger in de tank gooien...

M’n zwager die monteur was bij Volkswagen en Audi zei dat de werkplaats bij iedere auto zo’n flesje in de tank gooide bij een onderhoudsbeurt. Uit voorzorg. Maar het was ook commercieel interessant zei hij. Sommige VW/Audi-rijders merkten wel verschil, sommigen niet. De rijstijl zal vast invloed hebben.

Ik heb een aantal jaren geleden een keer een Injector-Max service uit laten voeren door de dealer. Dan sluiten ze het injectie systeem aan op een kast en laten een uur lang een reinigingsmiddel er door heen lopen bij draaiende motor. Dat is goedkoper dan nieuwe injectoren (6 stuks) of die dingen ultrasoon laten reinigen. Ik merkte daarna wel wat verschil in de lagere toeren: iets soepeler. Het verbruik varieerde daarna ook meer. Tijdens “zuinige” ritten was ie zuiniger, tijdens “vlotte” ritten verbruikte de auto ook iets meer.

Maar waar ik nog het meeste langdurige effect heb gemerkt, was na een lange, vlotte vakantierit vanuit zuid Duitsland naar huis met een gemiddelde snelheid van 140 km/h en volle bepakking. Ik heb weken daarna nog het effect gemerkt van een vlotte, soepel rijdende auto. En ik tank daarbij als het kan altijd een premium brandstof zonder ethanol (zelfs geen E5).
uit een eerder bericht ☝️

of zo’n injector reiniging met een flesje in de tank of een Fortron-kast aansluiten voor €150,- helpt is vooral: “het hangt er van af”. 2,5 jaar later denk ik er nog steeds hetzelfde over: “a redline a day…”. Misschien is “a redline per drive is what we should strive” wel beter :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb vandaag antwoord gekregen van Lexus, ze zijn het met me eens dat het eerst overlegd had moeten worden dus de health check en brandstofsysteem reiniging worden gecrediteerd. En omdat mijn auto bij hen in onderhoud is, is ook de APK gratis. Dat is dan wel weer netjes opgelost.

Jarno
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Wtje... zulke dingen ben ik gewend bij bijvoorbeeld de VW dealers. M'n vader heeft een keer de fout gemaakt een VW te kopen. Elke keer als de auto naar de dealer moest dopte mijn vader alle vloeistoffen af omdat er elke x wel weer ergens een litertje van opstond... en zelfs na het afdoppen werd er toch een liter in rekening gebracht. Dit zijn van die dingen.... die je overal kan verwachten... maar toch niet bij een Lexus dealer... die additieven ook... naar mijn inziens totaal niet nodig in Nederland en dit zie ik als het reepje Mars bij de Shell.. leuk om het totaalbedrag van de bon te verhogen... maar meer doet het niet... zo'n health check ook... hartstikke fijn ! Maar bied het aan... ipv het zonder vragen te doen en dan toch in rekening brengen.... Lexus/Toyota staat niet voor niets altijd in de top 3 van beste dealers. Maar dan moeten ze zulke dingen niet gaan doen / overnemen van de dealers op een lagere plaats natuurlijk ! Mede door dit bericht zal ik bij het maken van een afspraak voor een beurt erbij melden wat er niet hoeft te gebeuren.

Trouwens wel netjes dat ze het hebben opgelost achteraf natuurlijk !
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Wtje... zulke dingen ben ik gewend bij bijvoorbeeld de VW dealers. M'n vader heeft een keer de fout gemaakt een VW te kopen. Elke keer als de auto naar de dealer moest dopte mijn vader alle vloeistoffen af omdat er elke x wel weer ergens een litertje van opstond... en zelfs na het afdoppen werd er toch een liter in rekening gebracht. Dit zijn van die dingen.... die je overal kan verwachten... maar toch niet bij een Lexus dealer... die additieven ook... naar mijn inziens totaal niet nodig in Nederland en dit zie ik als het reepje Mars bij de Shell.. leuk om het totaalbedrag van de bon te verhogen... maar meer doet het niet... zo'n health check ook... hartstikke fijn ! Maar bied het aan... ipv het zonder vragen te doen en dan toch in rekening brengen.... Lexus/Toyota staat niet voor niets altijd in de top 3 van beste dealers. Maar dan moeten ze zulke dingen niet gaan doen / overnemen van de dealers op een lagere plaats natuurlijk ! Mede door dit bericht zal ik bij het maken van een afspraak voor een beurt erbij melden wat er niet hoeft te gebeuren.

Trouwens wel netjes dat ze het hebben opgelost achteraf natuurlijk !
De praktijk is niet nieuw. Vroeger was het gebruikelijk bij een onderhoudsbeurt een bedrag in rekening te brengen voor "klein materiaal". Met de tegenwoordig gebruikelijke "pakketprijzen" kan dat eigenlijk niet meer. En dus zijn allerlei vormen van "voorbehoedend medicijn" een welkom "hoog marge alternatief" voor de werkplaats.

Het is overigens niet zo dat al die spullen in Nederland overbodig ziijn. Er zijn een aantal autobouwers die daar bij sommige motortypen in combinatie met ongunstige rijomstandigheden behoefte aan hebben - als er geen markt voor was zouden er niet zo veel bedrijven bestaan die daar een goed belegde boterham mee verdienen.

Overigens: bij de receptie van mijn Toyota/Lexusdealer staat/stond een vitrine met een verzameling onderdelen uit brandstofinspuitsystemen waarbij tijdige toepassing van een reinigingsmiddel waarschijnlijk het voortijdig overlijden zou hebben weten te voorkomen.

Ongevraagde dosering zonder voorafgaand overleg en motivatie blijft echter verwerpelijk.