D43m0n
Stamgast
- 10 apr 2013
- 1.103
- 1
- 746
- 113
Ik blijf m'n twijfels dan houden: is die vitrine gesponsord door de leverancier/fabrikant van het reinigingsmiddel om in te spelen op de onderbuik van de klant? Zo zijn er ook legio schijnbaar zelfverklaarde experts op YouTube/Social Media die een meting doen met een endoscoop in het motorblok voor en na een reiniging met product X. Regelmatig ontbreekt de context van de auto an sich waar product X op geprobeerd wordt. Of het onderhoudsverleden wordt niet toegelicht. Veelal zijn de onderdelen die gereinigd moeten worden vervuild geraakt door de constructie van het geheel. Het is een productgebonden eigenschap dat het een keer (te) vervuild raakt. Vaak een gevolg van een verplichting in milieumaatregelen.staat/stond een vitrine met een verzameling onderdelen uit brandstofinspuitsystemen waarbij tijdige toepassing van een reinigingsmiddel waarschijnlijk het voortijdig overlijden zou hebben weten te voorkomen.
En dan zijn er ook legio bedrijven die daar een oplossing voor verzinnen, hetzij in een goedje dat je door de brandstofsysteem moet gooien. Of een specifieke behandeling na X kilometer (walnut blasting). En dan lees ik ook wel eens wat over een oil-catch-can die je kunt monteren om je inlaatkleppen schoon te houden. Maar is dat hetzelfde als een PCV-systeem? Het ligt er maar aan wie wat hierover vertelt/schrijft; verdient die partij er geld aan? En ook al is dat het geval, daarmee kunnen ze nog steeds een goed product hebben dat in sommige gevallen daadwerkelijk helpt. Voor een paar tientjes op een onderhoudsbeurt is de neiging al snel; "baat het niet, dan schaadt het niet dus gooi er maar in". Een reiniging waarbij met walnoten de boel schoon wordt geblazen en injectoren ultrasoon worden gereinigd loopt al snel in de honderden euro's dus daar denkt men wel een paar keer over na als ze verder (nog) geen klachten ervaren.
Dus zeg 't maar...
Maar: zo maar een goedje erbij gooien omdat het geen kwaad kan en een beetje helpt zonder een goede uitleg vind ik te kort door de bocht. Daarom vind ik zo'n forum als dit zo waardevol; vele ervaringen kunnen we uitwisselen en elkaar zo een beetje wijzer maken. Er zullen echt goede partijen tussen zitten die daadwerkelijk goede producten maken om bestaande problemen op te lossen (of te voorkomen). Het type motor maakt ook uit, zo'n oil-catch-can bijvoorbeeld schijnt aanbevolen te worden voor turbomotoren die getuned zijn, maar klopt het wat ik gelezen heb? En zo kun je vragen aan de garage wat zo'n flesje doet en dan krijg je waarschijnlijk een standaard antwoord waar je al snel denkt: "het zal wel". Eigenlijk zouden we onszelf dan moeten afvragen wat het dan precies wel doet en hoe jouw type motor werkt en of het bij jou dan wel van toepassing is. En daar maakt de verkoper van zo'n goedje graag gebruik van.