Onderhoudsbeurt 165000km

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
staat/stond een vitrine met een verzameling onderdelen uit brandstofinspuitsystemen waarbij tijdige toepassing van een reinigingsmiddel waarschijnlijk het voortijdig overlijden zou hebben weten te voorkomen.
Ik blijf m'n twijfels dan houden: is die vitrine gesponsord door de leverancier/fabrikant van het reinigingsmiddel om in te spelen op de onderbuik van de klant? Zo zijn er ook legio schijnbaar zelfverklaarde experts op YouTube/Social Media die een meting doen met een endoscoop in het motorblok voor en na een reiniging met product X. Regelmatig ontbreekt de context van de auto an sich waar product X op geprobeerd wordt. Of het onderhoudsverleden wordt niet toegelicht. Veelal zijn de onderdelen die gereinigd moeten worden vervuild geraakt door de constructie van het geheel. Het is een productgebonden eigenschap dat het een keer (te) vervuild raakt. Vaak een gevolg van een verplichting in milieumaatregelen.

En dan zijn er ook legio bedrijven die daar een oplossing voor verzinnen, hetzij in een goedje dat je door de brandstofsysteem moet gooien. Of een specifieke behandeling na X kilometer (walnut blasting). En dan lees ik ook wel eens wat over een oil-catch-can die je kunt monteren om je inlaatkleppen schoon te houden. Maar is dat hetzelfde als een PCV-systeem? Het ligt er maar aan wie wat hierover vertelt/schrijft; verdient die partij er geld aan? En ook al is dat het geval, daarmee kunnen ze nog steeds een goed product hebben dat in sommige gevallen daadwerkelijk helpt. Voor een paar tientjes op een onderhoudsbeurt is de neiging al snel; "baat het niet, dan schaadt het niet dus gooi er maar in". Een reiniging waarbij met walnoten de boel schoon wordt geblazen en injectoren ultrasoon worden gereinigd loopt al snel in de honderden euro's dus daar denkt men wel een paar keer over na als ze verder (nog) geen klachten ervaren.

Dus zeg 't maar...

Maar: zo maar een goedje erbij gooien omdat het geen kwaad kan en een beetje helpt zonder een goede uitleg vind ik te kort door de bocht. Daarom vind ik zo'n forum als dit zo waardevol; vele ervaringen kunnen we uitwisselen en elkaar zo een beetje wijzer maken. Er zullen echt goede partijen tussen zitten die daadwerkelijk goede producten maken om bestaande problemen op te lossen (of te voorkomen). Het type motor maakt ook uit, zo'n oil-catch-can bijvoorbeeld schijnt aanbevolen te worden voor turbomotoren die getuned zijn, maar klopt het wat ik gelezen heb? En zo kun je vragen aan de garage wat zo'n flesje doet en dan krijg je waarschijnlijk een standaard antwoord waar je al snel denkt: "het zal wel". Eigenlijk zouden we onszelf dan moeten afvragen wat het dan precies wel doet en hoe jouw type motor werkt en of het bij jou dan wel van toepassing is. En daar maakt de verkoper van zo'n goedje graag gebruik van.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Heb vorige week ook een 165.000m/7 jrs. beurt laten doen (bij km.st 159.000) bij Louwman Lexus A'dam. Met mijn 2016 IS300h.
Op het online werkzaamhedenformulier tevens aircocontrole en petrol cleaner plus terugroepactie ontluchtingsslang tank vermeld. Tip: bel een week van te voren het magazijn of ze wel die slang in voorraad hebben, want er stonden liefst 30 in backorder.
Bij de receptie checkte ze mijn aanvraag prima stuk voor stuk en kreeg gratis (Red Carpet Tr.) de nieuwste RX450h+ president mee, twv E100K.

Totale kosten zoals mij vooraf bekend was E349,- incl.btw.
Hele controlelijst afgevinkt en werkzaamheden prima gedaan, merkbaar.

Moest dag voor die afspraak en een paar dagen na die oh.beurt naar Dortmund airport (2x2x250km in de regen en files famile ophalen/afzetten).
Voor de beurt reed ie 1 op 19 volgens de boardcomputer en na de beurt 1 op 20 bij exact dezelfde condities, dwz 2x een regenrit van 7 uur .Drama die wegen in Duitsland.

mvg,
 
  • Leuk
Waarderingen: Richie en Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
A red line a day keeps the mechanic away.
In die uitspraak zit veel waarheid, zeker in relatie tot inwendige vervuiling van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Vervuiling is, afgezien van ontwerponvolkomenheden, meestal het gevolg van zeer veelvuldig rijden met lichte belasting. Om een auto van 2000 kg met zeg 120 km/u op snelheid te houden op een vlakke weg zal 90 pk wel zo ongeveer zo ongeveer volstaan.

Praktisch betekent dat de motor het grootste deel van de tijd op halve kracht of minder werkt. Dat levert nog wel een redelijke koelwatertemperatuur op, maar de ideale werktemperatuur van allerlei motordelen wordt niet overal bereikt en het verbrandingsproces functioneert ook bepaald niet optimaal. Je merkt dat ook - bij fileverstoord woonwerkverkeer zal vervuiling in het brandstofsysteem niet altijd voorkomen kunnen worden.

Als je daarna bijvoorbeeld op vakantie een lange rit naar en van een vakantieoord rijdt met een tijdens die rit gemiddeld aanzienlijk hogere gemiddelde snelheid over deels behoorlijk geaccentideerd terrein loopt de auto doorgaans een stuk beter/soepeler. Na een paar weken verdwijnt die "frisheid" om weer langzaam plaats te maken voor de door woonwerkverkeer ontstane lethargie.

Het is daarbij niet zozeer het rijden met hoge toerentallen op zich dat "conditieherstellend" werkt als meer het gevraagde vermogen bij de aangehouden rijsnelheid . Een motor houdt nu eenmaal van relatief hard werken en naar mate er meer motorvermogen beschikbaar is, zal daarvan meestal in verhouding (als gevolg van de rijomstandigheden) een kleiner deel van worden gebruikt.