Onduidelijk verhaal over regensensor

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik heb mijn IS300h nu bijna een jaar en kom nog geregeld achter nieuwe features, die me helaas niet altijd direct duidelijk zijn.
Zo zocht ik in de manual ( DEZE ) op wanneer de koplampsproeiers geactiveerd worden, omdat ik ze de laatste tijd nauwelijk meer zie sproeien. Blijkt dus dat die enkel actief worden als de koplampen aan zijn, en dan ook nog enkel om de 5 keer als je de ruitensproeier gebruikt. Tja, koplampen zijn nu, richting de zomer minder vaak aan, dus begrijpelijk.

Maar toen ik dit opzocht in de manual trof mij een tekst over de regensensor, waar ik eigenlijk geen chocola van kan maken. Onderaan pagina 316 in de genoemde manual staat:

Als "AUTO" ingedrukt wordt gehouden totdat het controlelampje van de AUTO-modus ophoudt met knipperen, keert het systeem terug naar de vorige situatie.
Er kan tussen de functies van de ruitenwissers worden overgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de ruitenwissers zijn uitgeschakeld.


Blijkbaar kun je de "AUTO" knop dus ingedrukt houden (als de auto stilstaat, en de ruitenwissers uit zijn) om daar een andere werking mee te forceren. Maar wat precies, kan ik nou niet echt uit die vage tekst halen. Misschien wachten tot het weer eens gaat regenen om het eens uit te proberen, maar mogelijk weet iemand precies wat hier nu mee wordt bedoeld?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Als ik het goed begrijp heeft dat dezelfde functie als het simpelweg in de bovenste stand zetten van de ruitenwisserselectiehendel.
De vraag 'waarom?' dring zich op .... :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Als ik het goed begrijp heeft dat dezelfde functie als het simpelweg in de bovenste stand zetten van de ruitenwisserselectiehendel.
Niet hetzelfde.

Bij Auto aan:
Bovenste stand stengel: Ruitenwissers uit.
Eerst volgende stand naar onder: Ruitenwisser uit, tenzij het regent. Dan gaat de interavlstand aan.

Bij Auto uit:
Bovenste stand stengel: Ruitenwissers uit.
Eerst volgende stand naar onder: Ruitenwisser op interval stand aan, ongeacht of het echt regent.

Of het overbodig is? Ja, wat mij betreft wel.



In mijn herinnering toen ik een IS300H had: Allerlei functies werkte wel. Maar wat trager.
Zo werkte in mijn beleving de draaiknop van de interstand wel, maar was de detectie van meer/minder regen gewoonweg traag waardoor je zelf aan dat ding gaat lopen draaien en de interval dus korter wordt, todat het dus weer minder regent en de detectie te laat komt, dus met een bijna droge ruit blijft ie lekker nog een paar keer doorgaan.

Hetzelfde geldt voor de automatisch dimmende binnenspiegel. Deze dimde wel, maar altijd pas vele seconden nadat je al dubbel en dwars verblind was. Zowel bij Toyota als andere merken ben ik anders gewend.