Onduidelijk verhaal over regensensor

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik heb mijn IS300h nu bijna een jaar en kom nog geregeld achter nieuwe features, die me helaas niet altijd direct duidelijk zijn.
Zo zocht ik in de manual ( DEZE ) op wanneer de koplampsproeiers geactiveerd worden, omdat ik ze de laatste tijd nauwelijk meer zie sproeien. Blijkt dus dat die enkel actief worden als de koplampen aan zijn, en dan ook nog enkel om de 5 keer als je de ruitensproeier gebruikt. Tja, koplampen zijn nu, richting de zomer minder vaak aan, dus begrijpelijk.

Maar toen ik dit opzocht in de manual trof mij een tekst over de regensensor, waar ik eigenlijk geen chocola van kan maken. Onderaan pagina 316 in de genoemde manual staat:

Als "AUTO" ingedrukt wordt gehouden totdat het controlelampje van de AUTO-modus ophoudt met knipperen, keert het systeem terug naar de vorige situatie.
Er kan tussen de functies van de ruitenwissers worden overgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de ruitenwissers zijn uitgeschakeld.


Blijkbaar kun je de "AUTO" knop dus ingedrukt houden (als de auto stilstaat, en de ruitenwissers uit zijn) om daar een andere werking mee te forceren. Maar wat precies, kan ik nou niet echt uit die vage tekst halen. Misschien wachten tot het weer eens gaat regenen om het eens uit te proberen, maar mogelijk weet iemand precies wat hier nu mee wordt bedoeld?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Mogelijk kun je wisselen tussen de automatische regensensor-stand en een traditionele intervalstand. In het eerste geval treedt de wisser in werking als de regensensor regen sensort, in het tweede geval geeft de wisser elke één of twee seconde een wisslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Maar dat is toch gewoon de functie van het AUTO-knopje tijdens het rijden (en regenen). Als je daar kort op drukt tijdens het rijden, schakelt hij over naar de regensensor (en gaat dat groene lampje aan) en reageren de wissers op de intensiteit van de regen; druk je er dan weer kort op dan schakelt hij terug naar normaal interval. Dat staat ook in het instructieboekje (iets boven dat deel wat ik citeerde). Dat doe je gewoon tijdens het rijden, en dat werkt ook zo bij mij.

Dus het is me nu juist onduidelijk wat de functie is van het ingedrukt houden van de AUTO-knop, tijdens stilstand, waarbij het groene lampje gaat knipperen. De tekst hierover is nogal vaag.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
812
113
Is dit niet om de ruitenwissers in de service stand te zetten? Zodat je ze kunt verwisselen? Hiervoor moet het contact bij de mijne uit staan en moet je binnen 45 seconden de ruitenwisserbediening twee seconde omhoog duwen.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Bij de beschrijving (zie mijn link) staat niets over service of over ruitenwissers verwisselen. Dat stuk lijkt echt te horen bij de uitleg over de regensensor.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
455
201
43
Ik heb mijn IS300h nu bijna een jaar en kom nog geregeld achter nieuwe features, die me helaas niet altijd direct duidelijk zijn.
Zo zocht ik in de manual ( DEZE ) op wanneer de koplampsproeiers geactiveerd worden, omdat ik ze de laatste tijd nauwelijk meer zie sproeien. Blijkt dus dat die enkel actief worden als de koplampen aan zijn, en dan ook nog enkel om de 5 keer als je de ruitensproeier gebruikt. Tja, koplampen zijn nu, richting de zomer minder vaak aan, dus begrijpelijk.

Maar toen ik dit opzocht in de manual trof mij een tekst over de regensensor, waar ik eigenlijk geen chocola van kan maken. Onderaan pagina 316 in de genoemde manual staat:

Als "AUTO" ingedrukt wordt gehouden totdat het controlelampje van de AUTO-modus ophoudt met knipperen, keert het systeem terug naar de vorige situatie.
Er kan tussen de functies van de ruitenwissers worden overgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de ruitenwissers zijn uitgeschakeld.


Blijkbaar kun je de "AUTO" knop dus ingedrukt houden (als de auto stilstaat, en de ruitenwissers uit zijn) om daar een andere werking mee te forceren. Maar wat precies, kan ik nou niet echt uit die vage tekst halen. Misschien wachten tot het weer eens gaat regenen om het eens uit te proberen, maar mogelijk weet iemand precies wat hier nu mee wordt bedoeld?
Hoi John,

Ik kon het niet laten om het instructieboekje van de IS erbij te pakken en ook nog eens te vergelijken met mijn boekje (NX). Het wekt bij mij de indruk dat er een mogelijkheid is om de werking van je standen anders te programmeren. In jouw boekje staat ook de volgende tabel:
1653548213698.png


Het geeft mij de indruk dat je met behulp van de door jouw omschreven instructie dus iets andere functies koppelt aan de stand van je hendel. Het is even proberen of dat daadwerkelijk het geval is. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe je dan door deze functies zou moeten gaan. Ik ben wel benieuwd of je eruit komt en wat het dan is.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik heb de AUTO knop een tijdje ingedrukt gehouden, waarna het lampje inderdaad ging knipperen en na een paar seconden stopte met knipperen.
Er zou nu dus een andere instelling bij de ruitenwissers van toepassing zijn.
Ik zal de eerste regenbui eens afwachten en kijken wat het doet (nu ziet de regensensor niet veel, tenzij ik er zelf water op ga gooien...)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
455
201
43
Ik heb de AUTO knop een tijdje ingedrukt gehouden, waarna het lampje inderdaad ging knipperen en na een paar seconden stopte met knipperen.
Er zou nu dus een andere instelling bij de ruitenwissers van toepassing zijn.
Ik zal de eerste regenbui eens afwachten en kijken wat het doet (nu ziet de regensensor niet veel, tenzij ik er zelf water op ga gooien...)
Ik betwijfel of het invloed heeft op de regensensor. Ik denk eerder aan de interval of normale standen.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
572
1
373
63
Ik heb in mijn IS uiteraard precies hetzelfde, ook het boek al doorgenomen maar dat bood indertijd geen duidelijkheid. Ik heb het er maar bij gelaten toen.
Wat me wel al opvalt sinds ik deze auto heb is dat die auto-stand zich compleet anders gedraagt dan in voorgaande (Toyota's) auto's die ik heb gehad. Daar werkte de auto-stand veel voorspelbaarder dan in de IS, waarschijnlijk omdat je daar dus iets aan kunt veranderen. In de Toyota kon je met de draaiknop op dat hendeltje de gevoeligheid van die sensor aanpassen, en dat werkte dan zichtbaar prima, in de IS móet ik aan de draaiknop draaien om de interval te veranderen als het harder gaat regenen, in de lage stand blijft dat malle ding met grote intervallen wissen als het hoost en dat werkte in de Toyota's duidelijk anders. Dus misschien moet ik daar ook eens mee gaan klooien... 🙃
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
572
1
373
63
Grappig, ik heb die handleiding nog eens doorgenomen, is werkelijk niks van te maken. Zelden zoveel tekst - 7 pagina's - gezien over zoiets simpels en is het zo onduidelijk :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
in de IS móet ik aan de draaiknop draaien om de interval te veranderen als het harder gaat regenen, in de lage stand blijft dat malle ding met grote intervallen wissen als het hoost

Dat is ook mijn ervaring.
In mijn vorige auto (Volvo S60) reageerde de wissers heel goed op hoe hevig de regen was, en werd automatisch de snelheid van de wissers aangepast aan de intensiteit van de regen.
In de IS detecteert de regensensor regen, wat de wissers activeert, maar daarmee is alles gezegd. De snelheid van de wissers moet je vooral zelf regelen met het draaiknopje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Dat zou volgens de beschrijving in de manual ook zo werken bij de IS, met het draaiknopje zou je de gevoeligheid moeten instellen.
Maar de praktijk (althans bij mij) is dat de regensensor de ruitenwissers wel activeert, maar dat je meestal zelf constant aan het knopje zit te draaien als de regen erger wordt of weer afneemt. Dat zou eigenlijk niet moeten; de gevoeligheid stel je één keer in en dan hoef je niet meer aan dat knopje te draaien, althans niet constant tijdens de regenbuien.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
In mijn GS gen3 reageert het tempo van de ruitenwisser netjes op het wateraanbod.... met het draaiknopje stel je de gevoeligheid in. Draai je het knopje naar beneden dan neemt de gevoeligheid toe (uiteraard!?) en reageert de wisser sneller op de eerste regendruppels.
Omdat je het knopje maar een kwartslag kan draaien zijn er in de praktijk twee standen: de slome-ik-reageer-pas-op-regen-als-de-moesson-is-losgebarsten stand en de hyperactieve ik-ga-helemaal-los-als-ik-vermoed-dat-er-een-mogelijke-kans-op-hemelwater-is stand. Zou fijn zijn als het draaiknopje ook was voorzien van klikjes.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Nou, het is me bij de recente regenbui inmiddels duidelijk geworden hoor, wat de vage beschrijving inhoudt op pagina 316, waarmee ik dit topic begon.
Dit dus:

Als "AUTO" ingedrukt wordt gehouden totdat het controlelampje van de AUTO-modus ophoudt met knipperen, keert het systeem terug naar de vorige situatie.
Er kan tussen de functies van de ruitenwissers worden overgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de ruitenwissers zijn uitgeschakeld.

Het enige wat er gebeurt is dat hiermee de AUTO-knop wordt uitgeschakeld. Tijdens het rijden, en tijdens een regenbui op de AUTO-knop drukken heeft dan geen enkel effect meer; het lampje gaat dan ook niet meer aan. De regensensor wordt niet meer gebruikt; de ruitenwissers moet je volledig manueel bedienen. Volgens mij had men die vage beschrijving dus wel een heel stuk simpeler en duidelijker kunnen maken.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
455
201
43
Nou, het is me bij de recente regenbui inmiddels duidelijk geworden hoor, wat de vage beschrijving inhoudt op pagina 316, waarmee ik dit topic begon.
Dit dus:

Als "AUTO" ingedrukt wordt gehouden totdat het controlelampje van de AUTO-modus ophoudt met knipperen, keert het systeem terug naar de vorige situatie.
Er kan tussen de functies van de ruitenwissers worden overgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de ruitenwissers zijn uitgeschakeld.

Het enige wat er gebeurt is dat hiermee de AUTO-knop wordt uitgeschakeld. Tijdens het rijden, en tijdens een regenbui op de AUTO-knop drukken heeft dan geen enkel effect meer; het lampje gaat dan ook niet meer aan. De regensensor wordt niet meer gebruikt; de ruitenwissers moet je volledig manueel bedienen. Volgens mij had men die vage beschrijving dus wel een heel stuk simpeler en duidelijker kunnen maken.
Nou, daar heeft een vertaler zijn of haar hoofd over gebroken en uiteindelijk had het dus in 2 zinnen duidelijk omschreven kunnen worden.😂