Onnodig olie verversen

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
zolang je geen 50k of meer per jaar rijd is het onzin. Zelf doe ik 1,5jaar ofzo. net wanneer ik zin heb.

Vroeger aan boord namen we wel is samples motorolie van de auto mee om te laten analyseren.
Aan boord werd de motorolie geanalyseerd om na te gaan of het vervangen moest worden (je praat namelijk over kuubs) wat bijna de zelfde prijs heeft als voor de auto.
Zodoende namen we monsters en stuurde we die naar het lab. Hierbij stuurde we onze eigen auto monsters ook mee en daar gaven ze ons dan de uitslag van.

Nou reden we verschillende auto waarvan de snelste 340pk had en de traagste rond de 100pk...... Ook was de degene met de normale burger auto de enige die er goedkope olie in gooide.
Nou was de uitslag gelukkig zoals ik hoopte (meerdere keren per jaar werd dit gedaan) en was de goedkope olie het slechts maar had nog steeds een smerende werking van 70%

Het probleem zat hem in de koolstof ketens die korter waren dan de goede merken....vandaar het prijsverschil.
Ik het wel verwacht dat de grote merken het heel goed zouden doen maar niet zo goed.

De snelle BMW had nog steeds 91% van zijn smerende werking na 1 jaar mer 15000km.
Mijn BMW (toen der tijd) had nog 95% na 1 jaar met 20000km
en de rest zat rond hetzelfde.....na 2 jaar waren we nog steeds niet onder de 80%

Het gaat er gewoon om dat die olie op temp kan komen waardoor je geen water (condens) erin krijgt....korte stads ritjes en goed warm rijden voor je gaat vlammen want die olie gaat gewoon niet goed door je blok als het nog koud en dik is.

Heb zelf ook eigenlijk nog nooit iemand gehoord die zijn blok kapot reed omdat de olie te oud was....donker word het altijd maar dat wil dus verre van zeggen dat het slecht is.

wink2.png
wink.png
kusjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted User 80

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Heb een gezonde twijfel bij dit stuk...

Recentelijk kwam er bij mijn monteur een Volvo V70 binnen voor check en beurt.
Auto was zonder garantie gekocht en de onderhouds historie was niet meer up-to-date.

Terwijl we stonden stonden te kletsen wilde hij het oliefilter vervangen, dat zat nogal vast.
Toen deze uiteindelijk los kwam, zat er gewoon koek in!

Een onderhoudsbeurt elke 15k km is mij ook te gortig, zeker met de nette rijstijl die ik heb, maar dit was wel het andere uiterste.

Een chip op de pijlstok geeft mij bovendien geen prettig gevoel; als het ding loskomt zit ie in het blok...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Die site is gewoon zo'n "ik wil snel rijk worden" site zoals er al zovelen bestaan met ebooks en andere onzin. Nu geloof ik best dat olie veel te snel vervangen wordt, heb een CRX gehad waarbij ik volgens mij pas na 3 jaar olie heb vervangen, maar die zag er nog prima uit. Motorblok liep altijd goed, ondanks de bijna 250.000km die erop stond. Maar dat een of andere "wonderchip" je daarbij gaat helpen, daar geloof ik niets van. Is dat ook niet gewoon een PH stripje? Dan is 77 euro wel heel veel geld voor zoiets simpels...
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
zolang je geen 50k of meer per jaar rijd is het onzin. Zelf doe ik 1,5jaar ofzo. net wanneer ik zin heb.

Vroeger aan boord namen we wel is samples motorolie van de auto mee om te laten analyseren.
Aan boord werd de motorolie geanalyseerd om na te gaan of het vervangen moest worden (je praat namelijk over kuubs) wat bijna de zelfde prijs heeft als voor de auto.
Zodoende namen we monsters en stuurde we die naar het lab. Hierbij stuurde we onze eigen auto monsters ook mee en daar gaven ze ons dan de uitslag van.

Nou reden we verschillende auto waarvan de snelste 340pk had en de traagste rond de 100pk...... Ook was de degene met de normale burger auto de enige die er goedkope olie in gooide.
Nou was de uitslag gelukkig zoals ik hoopte (meerdere keren per jaar werd dit gedaan) en was de goedkope olie het slechts maar had nog steeds een smerende werking van 70%

Het probleem zat hem in de koolstof ketens die korter waren dan de goede merken....vandaar het prijsverschil.
Ik het wel verwacht dat de grote merken het heel goed zouden doen maar niet zo goed.

De snelle BMW had nog steeds 91% van zijn smerende werking na 1 jaar mer 15000km.
Mijn BMW (toen der tijd) had nog 95% na 1 jaar met 20000km
en de rest zat rond hetzelfde.....na 2 jaar waren we nog steeds niet onder de 80%

Het gaat er gewoon om dat die olie op temp kan komen waardoor je geen water (condens) erin krijgt....korte stads ritjes en goed warm rijden voor je gaat vlammen want die olie gaat gewoon niet goed door je blok als het nog koud en dik is.

Heb zelf ook eigenlijk nog nooit iemand gehoord die zijn blok kapot reed omdat de olie te oud was....donker word het altijd maar dat wil dus verre van zeggen dat het slecht is.

wink2.png
wink.png
kusjes
Volledig mee eens met dit verhaal,de viscositeit van olie blijft minstens 50.000km op dezelfde waardes,al meerdere revieuws en onderzoeken over gelezen,dit geldt natuurlijk alleen voor de kwaliteits olie en geen ' aldi ' olie,hahaha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rowi

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Heb een gezonde twijfel bij dit stuk...

Recentelijk kwam er bij mijn monteur een Volvo V70 binnen voor check en beurt.
Auto was zonder garantie gekocht en de onderhouds historie was niet meer up-to-date.

Terwijl we stonden stonden te kletsen wilde hij het oliefilter vervangen, dat zat nogal vast.
Toen deze uiteindelijk los kwam, zat er gewoon koek in!

Een onderhoudsbeurt elke 15k km is mij ook te gortig, zeker met de nette rijstijl die ik heb, maar dit was wel het andere uiterste.

Een chip op de pijlstok geeft mij bovendien geen prettig gevoel; als het ding loskomt zit ie in het blok...

Wel mooi dat je zegt niet meer up to date..... Neem aan dat je goed weet dat olie er niet zo uit ziet na 1/2/3 jaar of je moet er un emmer water bij gooien.... Staan oldtimers 25 jaar stil waarbij de olie wel dikke drap is ja... Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ben geen auto monteur.

Voor mij zijn geanalyseerde lab gegevens tog wel kijharde feite en soms was de olie wat zwarter aant worden en dacht je dat het slecht werd kwam er nog dik 80% uit van de smerende werking waar het tenslotte om draait. Zelf zou ik er ook geen 5 jaar mee rijden maar voor 15k per jaar zou 3 jaar eigenlijk nog nie eens gek zijn.

Ene THNX ALAN:grin:
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
384
122
43
Ben een tijdje offline geweest, maar wilde toch nog even reageren.

Onderlaatst ook een auto in de werkplaats gehad die te lang zonder verversen heeft gereden (wel minder dan 70k gelopen, precies weet ik niet meer), olie filter was bikkel hard en kon je zo open breken (papieren binnen filter, origineel onderdeel). Helemaal vol olie koek. Deze heeft al lange tijd vol door zijn bypass staan pompen.

Dus ja,

Elke motor zal er anders op reageren, maar doe lekker waar je zin in hebt :giggle:
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
vind dit echt een zeer slecht idee!! Ik doe zoieso elk jaar olie verversen! Laatst toevallig 2 gevallen gehad op mijn werk. De ene klant die kwam voor apk maar had al jaren geen olie ververst. "nej joh dat vind ik onzin olie verversen zegt die klant" daar deed die niet aan. Heel toevallig 2 weken later Zat er een rare tik in zijn motor en ook een gat van 10cm.
Een andere had een Lexus is200 gekocht waar al een paar jaar geen olie ververst was. Helaas olie druk regel klep vast gekoekt met als gevolg geen olie druk en daarna drijfstang lagers kapot waardoor de motor een flinke tik er in had, dus moest er een nieuwe motor in.

Mensen wees a.u.b verstandig en doe gewoon elk jaar even je olie verversen. Je gaat toch niet besparen op die ene keer per jaar olie verversen met het risico dat de motor straks niet goed gesmeerd word en kapot gaat. Tevens is olie verversen ook beter voor de reiniging in de motor zelf. Het houd alle kanalen en doorgangen ook schoon en minder kans op aankoeken. Haal maar eens een kleppedeksel los van autos die nooit olie verversen. Dan zit er overal een soort aangekoekte laag wat dus aangekoekte olie is.
Tevens is het ook nog eens beter voor je vermogen en je brandstof verbruik als er goede schone olie in de motor zit.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
De insteek van de stelling is dat wij te vaak olie verversen, net zo vaak als 'De Olieboeren' voorschrijven.
Dat zijn dezelfde Heren die olie produceren en verkopen, wat hun betreft hoe vaker hoe beter

Nu hangt het natuurlijk van vele factoren af hoe snel je olie vervangen zou moeten worden,
rijstijl, koude starts enz enz,
Omdat de meeste onder ons niet beschikken over een lab. om de kwaliteit te testen,
heeft de olie industrie ons 'geholpen' door een gemiddelde aan te geven,
hun gemiddelde en hun marges, die uiteraard hun kant op gaan.

Helemaal geen olie verversen is natuurlijk onzin,
maar zelf eens nadenken over de interval hiervan in combinatie van long-life olie kan zeker geen kwaad.
 
16 dec 2009
117
0
16
Ik ben van mening dat elk 1.5 jaar olie geheel gewisseld moet worden en elke 3 jaar spoelen!!
Rij je veel kleine stukjes en word de olie bijna niet warm, dan eerder wisselen ivm aankoeken en verstopte leidingen.
Versnellingsbak olie vind ik moeilijker, ik dacht zelf altijd pas na 100.000 en spoelen na 200.000 maar heb het beide nu al laten doen, en toch merk je licht verschil.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Nee, de vraag was niet wat het kost maar of iemand hier ervaring mee heeft :sneaky:
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Om een beetje olie op het vuur te gooien, dit kun je zelf ook druppel olie op een wit koffie filter laten drogen et voil? op internet is te vinden hoe e.e.a. te analyseren.

en om er nog een scheutje bij te gooien, als je een occasion op het oog hebt en de eigenaar geeft aan nooit olie ververst te hebben, zou je hem dan kopen? of zou je denken ' wat moet zo'n vrek met een Lexus'

OT een kennis van me kocht een aantal jaren terug een RR Phantom, zijn eerste grote beurt ging hem een leuke middenklasser kosten ..... ziek dat ' ie was. Hij was namelijk wel een 'vrek' en met zijn zuinige inborst kon hij hem aanschaffen, maar verder nadenken ho maar.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
:)

Kennis van mij gaat een RR kopen, remschijven zijn minimaal 4x zo duur dan die van een GS, vering made by Citroen :p
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Ook dat is de vraag niet, de vraag of iemand hier ervaring mee heeft staat nog steeds

Zou iemand die zijn auto wil verkopen je eerlijk vertellen dat hij bijvoorbeeld geen olie ververst ?
en dat je kennis een Rolls kan kopen is heel leuk maar geen antwoord op de vraag

Zoals je op deze site vaak tegenkomt ON TOPIC graag ;)