zolang je geen 50k of meer per jaar rijd is het onzin. Zelf doe ik 1,5jaar ofzo. net wanneer ik zin heb.
Vroeger aan boord namen we wel is samples motorolie van de auto mee om te laten analyseren.
Aan boord werd de motorolie geanalyseerd om na te gaan of het vervangen moest worden (je praat namelijk over kuubs) wat bijna de zelfde prijs heeft als voor de auto.
Zodoende namen we monsters en stuurde we die naar het lab. Hierbij stuurde we onze eigen auto monsters ook mee en daar gaven ze ons dan de uitslag van.
Nou reden we verschillende auto waarvan de snelste 340pk had en de traagste rond de 100pk...... Ook was de degene met de normale burger auto de enige die er goedkope olie in gooide.
Nou was de uitslag gelukkig zoals ik hoopte (meerdere keren per jaar werd dit gedaan) en was de goedkope olie het slechts maar had nog steeds een smerende werking van 70%
Het probleem zat hem in de koolstof ketens die korter waren dan de goede merken....vandaar het prijsverschil.
Ik het wel verwacht dat de grote merken het heel goed zouden doen maar niet zo goed.
De snelle BMW had nog steeds 91% van zijn smerende werking na 1 jaar mer 15000km.
Mijn BMW (toen der tijd) had nog 95% na 1 jaar met 20000km
en de rest zat rond hetzelfde.....na 2 jaar waren we nog steeds niet onder de 80%
Het gaat er gewoon om dat die olie op temp kan komen waardoor je geen water (condens) erin krijgt....korte stads ritjes en goed warm rijden voor je gaat vlammen want die olie gaat gewoon niet goed door je blok als het nog koud en dik is.
Heb zelf ook eigenlijk nog nooit iemand gehoord die zijn blok kapot reed omdat de olie te oud was....donker word het altijd maar dat wil dus verre van zeggen dat het slecht is.
kusjes