Ook maar even

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Sinds gisteren hier aangemeld.

Ben begin 60 met een zeer uitgebreide motor- en auto bezit historie, heb inmiddels zo'n 100 auto's (veelal niet doorsnee typen), meestal Japans gehad en ben op dit moment nog in bezit van een kleine verzameling.

Begin dit jaar met verstand en eerlijk gezegd iets minder met emotie (gevoel was eigenlijk dat ik weer een sportieve / aparte SUV wilde.. maar wel met relatief lage onderhoudskosten en minimaal risico op mankementen en die combi is er eigenlijk nauwelijks..)
Daarom met wat minder belang hechtend aan het sportieve, een in nieuwstaat verkerende eind 2019 Facelift RX 450h President aangeschaft in een (vind ik) prachtige kleur combi.

Ter verbetering van het bochtengedrag zijn inmiddels een dikkere achter stabilisatorstang en wat bredere wielen/banden gemonteerd, (wel met zelfde ET waarde om de wiel lagers niet extra te belasten), het verbeterde effect op bochtengedrag is merkbaar.

Bovendien rondom spatlappen gemonteerd om wat dikker te maken en met de bredere wielen de zijkanten ietsje beter schoon te houden.
Paar plaatjes, 1e foto met de originele wielen, en daarna met de bredere wielen en gemonteerde spatlappen, maakt de auto misschien wat minder chique, maar vind ik wat stoerder ;) :cool:.

Lexus.. (2).jpg
Lexus2.jpg
RX mooi1a.png
RX mooi2.JPG
 
Laatst bewerkt:

jmevius

Nieuw hier
14 sep 2023
3
16
3
Welkom, zeer mooie auto en heel toevallig zo'n zelfde tegen gekomen vandaag. Woon je toevallig in het oosten van het land? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Raine

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
383
63
Mooie wagen, en die spatlappen zijn heel subtiel, valt me niet tegen. Origineel of after market? Lijkt me wel wat op mijn NX....

Veel plezier ermee!
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Van harte welkom, en die spatlappen misstaan totaal niet hoor. Wat vind je trouwens dat er door de bredere banden veranderd is aan het bochtengedrag, en is het brandstofverbruik er niet hoger door geworden?

Jarno
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Mooie wagen, en die spatlappen zijn heel subtiel, valt me niet tegen. Origineel of after market? Lijkt me wel wat op mijn NX....

Veel plezier ermee!
Ik heb in de jaren op meerdere auto's (altijd originele) spatlappen gemonteerd en ik vind de auto er meestal beter door uitzien, net wat "completer" en meestal ietsje stoerder/breder.
Bijkomend voordeel is dat ze de auto ietsje schoner houden.

Deze spatlappen zijn origineel Lexus.
Mijn ervaring is dat dit soort onderdelen origineel altijd het mooiste past (aftermarket stuk goedkoper maar vaak slechtere passing) en de OE fabrikant dit soort accessoires vaak maar enkele jaren levert, vaak al na 4-6 j niet meer via originele kanalen aan te komen is.
Dus nu zsm besteld en het bleek nu al lastig te zijn, want in eerste instantie werd door de dealer gezegd dat ze niet meer leverbaar waren, na zelf uitzoeken en opnieuw contact opnemen bleek het toch nog mogelijk te zijn.
Zelfde bemerkte ik met all-weather matten die ik altijd wil, want veel makkelijker schoon te houden, dus niet meer stressen over de mooie stoffen matten als er eens met modderpoten wordt ingestapt.
Heb nu zelf geknipte aftermarket rubber set in liggen, maar die zijn net te klein.
Ook daarvan werd gezegd dat die niet meer OE leverbaar waren, maar na doorvragen (b)leek het toch nog mogelijk te zijn en die staan in bestelling, hopelijk komen die nog.

Was ook wat uitzoeken, want er zijn voor de RX Gen IV AL20 verschillende versies (pre-FL zijn anders dan FL versie) en de spatlappen blijken in verschillende landen ook verschillende onderdeel- of bestelnummers te hebben.
Het grote verschil lijkt met name te zijn hoe hoog op de schermrand ze doorlopen. De eerdere versies zijn korter, deze FL versie lopen hoger door, bijna tot het "vleugeltje" op de achterscherm rand.
 
Laatst bewerkt:

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Van harte welkom, en die spatlappen misstaan totaal niet hoor. Wat vind je trouwens dat er door de bredere banden veranderd is aan het bochtengedrag, en is het brandstofverbruik er niet hoger door geworden?

Jarno
In combinatie met de dikkere achter stabilisator hangt de auto wat minder in snel genomen bochten, voelt wat stabieler aan.
Ook gebruik ik bij lekker bochtjes sturen meestal de Sport+ rijstand (de reden dat ik beslist een FL President wilde, chassis van de FL is ook stukje stijver dan de pre-FL en die heeft stand Sport+ niet)
Nu is het wel zo dat ik als sportwagen liefhebber en race licentie houder een stukje feller rijd dan de gemiddelde Lexus eigenaar ;), dus velen zullen mijn wens voor wat sportievere rij eigenschappen niet begrijpen/ nodig vinden.

Het brandstof verbruik van de RX vind ik sowieso knap tegen vallen (ook met de OE wielen) want bij gemiddeld dagelijks gebruik (ritten van 20-30Km) kom ik rustig rijdend nauwelijks boven de 1:10 wat ik knap teleurstellend vind.
Ben net 5.000Km met de RX op vakantie geweest en met veel lange ritten heel soms de 1:14,5 aangetikt, maar overall over de hele afstand gemiddeld ca 1:12,4
Als ik dat vergelijk met de voorganger, een zelfs iets grotere hier in Europa onbekende Acura (=USA Honda) MDX SUV uit 2014 met 3.5L V6 met cilinderuitschakeling die ietsje sneller en sportiever is dan de RX 450h en waarmee ik dagelijks ca 1:8,5 en op lange afstand 1:10,5-1:11 haalde, vind ik dat voor de RX 450h een teleurstellend resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Morene

Hoort erbij
22 jul 2023
30
51
18
Nu is het wel zo dat ik als sportwagen liefhebber en race licentie houder een stukje feller rijd dan de gemiddelde Lexus eigenaar ;), dus velen zullen mijn wens voor wat sportievere rij eigenschappen niet begrijpen/ nodig vinden.
Daar hoef je geen sportwagen liefhebber voor te zijn en een race licentie heb je daar ook niet voor nodig heur :censored:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Nu is het wel zo dat ik als sportwagen liefhebber en race licentie houder een stukje feller rijd dan de gemiddelde Lexus eigenaar ;), dus velen zullen mijn wens voor wat sportievere rij eigenschappen niet begrijpen/ nodig vinden.
Ik rij met mijn IS 95-99% van de tijd zoals de gemiddelde Lexus eigenaar. Dus eigenlijk heb ik gewoon de best passende auto voor veruit het gros van de ritten :giggle:. Maar zo heel af en toe, vooral als het rustig is op de weg, dan wil ik wel eens een keer goed doortrappen en dan snap ik wat je bedoelt met stabiliteit als het wat harder gaat. Zolang het rechtuit gaat; niets aan het handje. Maar zodra er bochten en wat hoogteverschil in de weg zitten wordt een IS250 op hoog tempo wat zweverig. M'n MX-5 wordt dan juist comfortabel en blijft stabiel :sneaky:. 'k Heb geen race licentie overigens. Er zal best een ambitie sluimeren voor zoiets maar dat heb ik financieel nog steeds niet aangedurfd. Maar soms denk ik wel eens aan nog een MX-5 en dan die technisch in orde hebben/houden/maken in voor mijn part een rat-look of harlekin-look maar met verlaging, versteviging en een turbo/supercharger erop. 'k Zou er dan wel een hardtop op zetten om wat anoniemer achter het stuur te zitten :trollface:
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
chassis van de FL is ook stukje stijver dan de pre-FL en die heeft stand Sport+ niet
Mijn RX is uit 2016 dus pre-FL en hij heeft wel degelijk Sport+. Het is overigens wel een import uit DE dus misschien dat dat verschil maakt.
bij gemiddeld dagelijks gebruik (ritten van 20-30Km) kom ik rustig rijdend nauwelijks boven de 1:10 wat ik knap teleurstellend vind.
Ben net 5.000Km met de RX op vakantie geweest en met veel lange ritten heel soms de 1:14,5 aangetikt, maar overall over de hele afstand gemiddeld ca 1:12,4
Dat is voor een RX een vrij normaal verbruik. Het is en blijft een zware auto met een behoorlijk frontaal oppervlak dus bij accelereren en bij hogere snelheden gaat het brandstofverbruik rap omhoog (met de derde macht van de snelheid...). Het optimum ligt zo rond de 90 en daar is het mogelijk 1:16 en beter te halen. Maar ja, wie wil er nu als een oud omaatje rijden...

Jarno
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Ik rij met mijn IS 95-99% van de tijd zoals de gemiddelde Lexus eigenaar. Dus eigenlijk heb ik gewoon de best passende auto voor veruit het gros van de ritten :giggle:. Maar zo heel af en toe, vooral als het rustig is op de weg, dan wil ik wel eens een keer goed doortrappen en dan snap ik wat je bedoelt met stabiliteit als het wat harder gaat. Zolang het rechtuit gaat; niets aan het handje. Maar zodra er bochten en wat hoogteverschil in de weg zitten wordt een IS250 op hoog tempo wat zweverig. M'n MX-5 wordt dan juist comfortabel en blijft stabiel :sneaky:. 'k Heb geen race licentie overigens. Er zal best een ambitie sluimeren voor zoiets maar dat heb ik financieel nog steeds niet aangedurfd. Maar soms denk ik wel eens aan nog een MX-5 en dan die technisch in orde hebben/houden/maken in voor mijn part een rat-look of harlekin-look maar met verlaging, versteviging en een turbo/supercharger erop. 'k Zou er dan wel een hardtop op zetten om wat anoniemer achter het stuur te zitten :trollface:
MX-5, ha..(y) ik rijd al MX-5 sinds 1993 toen ik mijn 1e (een groene Limited) kocht.

Is in mijn bescheiden opinie de leukste budget sportwagen die je kan kopen, alles klopt qua rijden/ techniek/ degelijkheid, heb er tot nu toe 5 gehad en bezit nog steeds mijn in 1999 nieuw aangeschafte 10th AE die ik toen nieuw gelijk met alles wat toen beschikbaar was zelf maximaal heb getuned, van de standaard 140PK naar ca 210PK turbo op 1050Kg.. pure pret.
Staat intussen al jaren in nog bijna nieuwstaat met maar 45K Km op de teller stil in mijn garage, ik rijd er niet meer mee, mede omdat ik nog meer speelgoed heb en met de Max-5 auto racete, maar kan mij er nog steeds niet toe zetten om weg te doen..

De MX-5 heeft niet voor niets vele jaren in de top 10 van beste sportwagens gestaan van vele autobladen over de hele wereld.

Ik heb van 2009 tot 2020 met mijn race MX-5 in de Max-5 cup gereden, het is ongelofelijk wat je daarmee dankzij de fantastische balans en wegligging met de simpele in de cup max toegestane 130PK op het circuit kan doen. Ook buiten de cup soms rijdend op trackdays reed je vele auto's met 40-60pk meer ermee bij of voorbij.. pure pret.

Maar goed, dat is even zijweg vanaf Lexus topic..;)

Ik reed met deze...
Smurfmobiel2 006.JPG
 
Laatst bewerkt:

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Mijn RX is uit 2016 dus pre-FL en hij heeft wel degelijk Sport+. Het is overigens wel een import uit DE dus misschien dat dat verschil maakt.
Volgens mij had in Gen4 Pre-FL de normale versie alleen de Sport S stand, alleen de F-sport had zowel Sport S EN Sport S+ stand.
Bij de normale versies is deze extra Sport S+ pas vanaf de FL versie eind 2019 gekomen en die wilde ik beslist hebben.
Ook de "bladescan" koplampen op de FL President zijn iets heel bijzonders, blij dat die er op zitten
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
bezit nog steeds mijn in 1999 nieuw aangeschafte 10th AE die ik toen nieuw gelijk met alles wat toen beschikbaar was zelf maximaal heb getuned, van de standaard 140PK naar ca 210PK turbo op 1050Kg.. pure pret.
Staat intussen al jaren in nog bijna nieuwstaat met maar 45K Km op de teller stil in mijn garage,
Ik heb een… 10th AE :cool: . Niet nieuw gekocht maar wel vanuit financieel perspectief op het juiste moment (in 2016). Het is een volledig originele Nederlandse auto met grotendeels de onderhoudshistorie, certificaat en giftbox. Ik mis alleen het schaalmodel. Inmiddels staat er ongeveer 130.000km op de teller. Onlangs is ie weer getaxeerd voor de verzekering (klassieker verzekering via de club). De waarde is bijna verdubbeld t.o.v. het bedrag waar ik hem voor aangeschaft heb. Ik denk, dat m’n 10th AE inmiddels meer opbrengt bij verkoop dan m’n IS :giggle: . Deze MX-5 heeft net als mijn IS iets voor elkaar gekregen wat hun voorgangers niet gelukt is: langer dan 4 jaar ermee doen :LOL:

Aan je onderste foto te zien in je start topic lijkt dat op Noorwegen? Ben daar dit jaar voor het eerst geweest op vakantie. Met de Lexus uiteraard. In Noorwegen zag ik aanmerkelijk meer Lexus rondrijden dan in Nederland. Veel UX en RX. En de huidige generatie RAV4 lijkt daar wel het standaard vervoermiddel voor de Jån Mødåål. De meeste Noren rijden ook als een gemiddelde Lexus-rijder (kuch :giggle:)


psst, ben stiekem wel een keer nieuwsgierig naar jouw 10th AE
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Ik heb een… 10th AE :cool: . Niet nieuw gekocht maar wel vanuit financieel perspectief op het juiste moment (in 2016). Het is een volledig originele Nederlandse auto met grotendeels de onderhoudshistorie, certificaat en giftbox. Ik mis alleen het schaalmodel. Inmiddels staat er ongeveer 130.000km op de teller. Onlangs is ie weer getaxeerd voor de verzekering (klassieker verzekering via de club). De waarde is bijna verdubbeld t.o.v. het bedrag waar ik hem voor aangeschaft heb. Ik denk, dat m’n 10th AE inmiddels meer opbrengt bij verkoop dan m’n IS :giggle: . Deze MX-5 heeft net als mijn IS iets voor elkaar gekregen wat hun voorgangers niet gelukt is: langer dan 4 jaar ermee doen :LOL:

Aan je onderste foto te zien in je start topic lijkt dat op Noorwegen? Ben daar dit jaar voor het eerst geweest op vakantie. Met de Lexus uiteraard. In Noorwegen zag ik aanmerkelijk meer Lexus rondrijden dan in Nederland. Veel UX en RX. En de huidige generatie RAV4 lijkt daar wel het standaard vervoermiddel voor de Jån Mødåål. De meeste Noren rijden ook als een gemiddelde Lexus-rijder (kuch :giggle:)


psst, ben stiekem wel een keer nieuwsgierig naar jouw 10th AE
Dat van de laatste RX foto klopt, dat was idd in Noorwegen een week geleden bij Trollstiegen, heb daar rondrit gemaakt, 5.000 Km in 2 weken.. o_O

Dat je de giftbox erbij hebt is mooi en aangezien je de NL versie hebt, dan heb je er 2 (dames EN heren) horloges in zitten, bijv de Duitse heeft alleen het heren horloge. Als ik mij niet vergis, dan zijn er wereldwijd 4 of 5 verschillende versies van.
De giftbox is bij verzamelaars zeer gewild, brengt tegenwoordig serieus geld op, eentje in nieuwstaat kan zomaar richting €1000+ gaan bij de juiste verzamelaar.
Bij mij bleven auto's vroeger meestal niet langer dan max 1-2 jaar, sommige zelfs korter (kortste ooit is 2 weken geweest, maar die had ik toen ook puur voor doorverkoop gekocht..) daarna wilde ik weer iets anders, liefst niet doorsnee..
De laatste jaren ben ik wat "rustiger" geworden met wisselen, ik heb er vele jaren meerdere en de meeste heb ik al vele jaren..:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
psst, ben stiekem wel een keer nieuwsgierig naar jouw 10th AE
Ik denk dat het niet echt de bedoeling van dit forum zal zijn om plaatjes van andere merken neer te zetten.
Hierbij ééntje, zoals je ziet is die nauwelijks van origineel te onderscheiden, alleen een originele voorspoiler lip en mistlampen en 16" wielen van de Sportive versie, omdat ik de speciale gepolijste 15" wielen na deze 2x onder garantie nieuw te hebben gehad die telkens weer gingen oxideren zat was en de laatste keer voor garantie voor de ook speciale Sportive versie (die ik trouwens ook beter vond staan) heb uitgewisseld.
Technisch veel veranderd, maar daar zie je aan de buitenkant (alleen de kenner ziet de intercooler in de bumper) niets van.. beetje "sleeper" :cool:

Tigra&C1 009.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ligt ie iets lager dan af fabriek? Ik heb idd beide horloges en de sleutelhanger in de blauw fluwelen doos. Verder is ie op een “rol beugel” met hogere windvanger na volledig origineel. De originele windvanger ligt op zolder, gemakshalve zeg ik dan ook “volledig origineel“ :giggle:. De gepolijste 15” wielen zitten er bij mij met wat oxidatie onder. Net als het eerste pvc-dak dat wat kleine scheurtjes begint te krijgen op de rand boven de deuren. Bij wassen is het nog waterdicht. Dit soort kleine sporen, net als de kleine krasjes laat ik voor wat het is. Dat is voor mij nu het patina na 24 jaar en bewijst maar eens de originaliteit van de staat.

De IS moet er echter spic en span bij staan, geen patina wil ik daar zien. Ik heb 2 originele sets bijhorende wielen, geen imitatie en beide heb ik inmiddels laten poedercoaten. Bij aankoop had de achterbumper zichtbare krassen, de dealer heeft toen “het hoesje” vervangen (zo noemen ze daar de achterbumper). Kennelijk heeft een vorige eigenaar een keer de voorbumper opnieuw laten spuiten maar met de hand op de knip; de blanke lak liet een aantal jaren geleden los. Die heb ik toen opnieuw laten spuiten en de onderste gril bleek een barst te hebben, die is vervangen door een nieuwe. En een tijdje terug was 1 koplamp aan het verkleuren, die is professioneel gepolijst en behandeld. Wat me op dit moment een doorn in het oog is, zijn de zwarte randen bij de verchroomde raamstijlen die loslaten… Ik heb geïnformeerd naar vervangen: €800 ex BTW. Montage schijnt wel mee te vallen maar die prijs vind ik nog gortig. Op de forummeeting a.s. zondag maar eens horen hoe anderen dit opgelost hebben.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik rij met mijn IS 95-99% van de tijd zoals de gemiddelde Lexus eigenaar. Dus eigenlijk heb ik gewoon de best passende auto voor veruit het gros van de ritten :giggle:. Maar zo heel af en toe, vooral als het rustig is op de weg, dan wil ik wel eens een keer goed doortrappen en dan snap ik wat je bedoelt met stabiliteit als het wat harder gaat. Zolang het rechtuit gaat; niets aan het handje. Maar zodra er bochten en wat hoogteverschil in de weg zitten wordt een IS250 op hoog tempo wat zweverig.
Daar heb ik sinds de TEIN schroefset echt geen last meer van. Voorheen met de originele schokdempers inclusief door de vorige eigenaar zelf afgekorte veren (breek me de bek daar niet over open, en dat was dan een garage-eigenaar...) had de auto een veel zweveriger weggedrag.


Ow, en welkom Raine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raine