Opnieuw trillen remschijven na vele bezoeken aan dealer, advies nodig

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ok, vandaag behoorlijk opgewonden in een lang gesprek met Van Dorst Breda. Vriendelijk gesprek dat wel, maar de uitkomst was niet naar zin. Ik schets hieronder de historie en hoor graag ieders ongezouten mening danwel advies.

Twee jaar geleden bleken vrij snel na aanschaf de remmen te trillen (o.a., zie mijn oude topic met trillingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...itlijning-trilling-geluid-en-verzoek-proefrit). Ze waren bij 70.000 km al versleten. Vroeg, maar goed, kan. Eerste eigenaar waarschijnlijk veel korte stukjes gereden. Opdracht aan Van Dorst gegeven graag vervangen en alles er omheen controleren, moet perfect zijn.

Nieuwe schijven en blokken erop bij ongeveer 72.000. Remklauwen hadden ze gecontroleerd, die zijn in orde. Vrij snel daarna kromgetrokken schijven. De klauwen waren volgens hen goed, maar die bleken gewoon te hangen, met name rechtsvoor. Die schijf was zo heet na een uur rijden dat je de wielmoeten niet aan kon raken. Ook blauw verkleurd.

Klauwen gereviseerd, schijven afgedraaid en gaan weer. Daarna meerdere keren auto heen en weer naar hen wegens terugkerend trillen in de auto en bij remmen. Iedere keer opnieuw schijven afgedraaid. Totdat ze eindelijk besloten nieuwe schijven te monteren bij ongeveer 77.000. Daarbij is er ook besloten de oude remblokken te monteren. Ik kon mij nog herinneren te hebben gevraagd of dat wel verstandig is. Werden opgeschuurd, zou goed moeten komen en waren 7.500 km mee gereden.

Het is inderdaad een tijd goed gegaan. Totdat, je weet niet precies wanneer, denk paar maanden geleden het trillen weer begon. Kilometerstand toen ongeveer 98.000. Met name bij hogere snelheid goed merkbaar. Ik heb na diverse vakantie een week geleden contact met ze opgenomen en de bijgaande foto's gemaild en deze link: http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm

Mijn idee is dat ze die remblokken nooit hadden mogen hergebruiken. Maar dat is hun beleid. Kokende kromgetrokken schijven en blokken dus ook verkeerd ingesleten. Is keihard materiaal en even opschuren gaat niet werken. Met 7.500 ook zo?n 15% a 20% al verbruikt. Als je nu naar het slijtagepatroon kijkt is het voor mij 1 + 1 = 2. De schijven worden maar deels beremd en aan de rand voorzien van koellucht. Het is alleen een zodanig gebied, dat dat geleidelijk gebeurd.

Niet voor Van Dorst, want zij zeggen dat de hergebruikte remblokken niet de oorzaak zijn, denken ze. Wat anders vraag ik mij dan af? Ik rij zeer bewust en ben mierenneukerig zuinig. Rij niet door een plas bij stevig afremmen en gebruik bewust de parkeerrem na een lange afrit. Aangezien het redelijk geleidelijk is gegaan in combinatie met het geschetste verhaal en wat ik op internet zo snel vind, zeg ik verkeerde beslissing door hen genomen.

Het blijkt dat ze het eigenlijk niet weten bij Van Dorst. Waarom? Afdraaien raden ze af gezien historie. Maar die schijven waren toen extreem heet geworden en zeer snel krom. Nu zeggen ze beter vervangen. Waarom dan? Uit angst vanwege een niet te voorspellen uitkomst? Daarbij tellen ze op dat ze door alle reparaties en vervangingen verlies hebben geleden. Dat kwam dan wel door verkeerde beslissingen, hun risico. Ik geef aan dat je dat niet hierin kan betrekken. Kan me goed voorstellen dat het vervelend is voor hen als dealer. Maar nogmaals, ik breng de auto weg naar de expert met het verzoek het op te lossen. Ik ben hier ook meer tijd en geld dan lief aan kwijtgeraakt en het is nu nog niet opgelost of weer terug.

Dat is men wel met me eens, maar ze trekken nu een grens. Daarvoor wordt er geschermd met de Bovag voorwaarden en eigenlijk ook met het feit dat het ze al genoeg heeft gekost. Kortom, niet veel verder op deze manier. Ben namelijk terug waar ik een hele tijd geleden begon.
Ik heb bij hen aangegeven dan te overwegen de auto ergens anders in onderhoud te brengen. Maar ook uit te zoeken of het hergebruiken van de remblokken algemeen wordt afgeraden en nog eens contact te hebben. Of ze dan alsnog buigen is de vraag.

Wat nu te doen? Naar een specialist misschien (omgeving Amersfoort)? Of naast de banden ook onderhoud bij m'n vrienden bij de Euromaster. Nieuwe schijven en blokken (misschien via A.S. Motorsport of anderen?) of toch afdraaien? Klinkt dit bekend, moet ik het heel ergens anders in zoeken? Is mijn redenering onzin en heb ik vette pech door slechte schijven? Et cetera, ik hoor graag. Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • photo1755.JPG
    photo1755.JPG
    128 KB · Weergaven: 53
  • photo1756.JPG
    photo1756.JPG
    324,6 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Even afgezien van het fijt dat je remblokken zijn hergebruikt, is er al eens gecontroleerd of de wielnaven wel recht zijn? Het kan natuurlijk wel eens gebeurt zijn dat de auto een harde stoeprand gepakt heeft ofzo en daardoor een wielnaaf krom is. Dan remt hij in het begin goed tot dat de slingering in de schijf komt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ik heb bij mijn vorige auto ook last gehad van trillingen bij remmen. Dat was een A4 met een hoop vermogen en gewicht, ook een automaat, net als m'n IS. Ik heb destijds ook overwogen om nieuwe schijven en blokken te laten plaatsen om van de trillingen af te komen. Ik dacht dat het kwam door de voet op de rem te houden wanneer ik stilstond voor een kruispunt. Maar ik heb me ook laten vertellen dat die schijven zo dik/stevig waren dat ze zelfs bij het vasthouden van de rem na het afremmen bij de afrit van een snelweg niet krom konden trekken. Ik heb overwogen om zelfs een remmenupgrade te doen met grotere schijven om ten eerste van het trillen verlost te zijn, maar ook om meer remkracht te krijgen (1680kg drukt best door). Totdat iemand me op deze link wees: http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths#

Ik heb dat hele verhaal doorgelezen en heb een aantal malen stevig op de rem getrapt. Niet totdat ABS in werking treed, maar wel fors. Ik heb er wel op gelet dat ik na dat remmen door kon blijven rijden (dus niet gedwongen voor een kruispunt stil staan) zodat de matige rijwind de remmen kon koelen. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren hoe vaak ik dit gedaan heb, maar een tijdje later was het trillen verdwenen en leek de remkracht te zijn toegenomen met een betere doseerbaarheid. Alsof ze vernieuwd waren. Desondanks zaten er behoorlijke groeven op de schijven, het frictiemateriaal was voldoende op de remblokken om toch prima te kunnen remmen.

Misschien heb je er iets aan, ik dacht dat het einde oefening was met die remschijven en -blokken, maar na het lezen van dat verhaal en op basis daarvan gaan remmen, is het bij mijn vorige auto opgelost.

Ik ben geen expert hierin, dit zijn slechts mijn ervaringen die mij verbaast hebben. Ik heb de trillingen en het verslechterde remmen ook niet meer terug gehad.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik sluit me aan bij de reactie van Phaebo en D43m0n. Afgaand op wat je beschrijft zou ik met stip in aanmerking komen voor kromtrekkende schijven of vergelijkbare problematiek. Ik rij dus wel remmend door plassen, of rem pas op het laatste moment, veel korte ritjes, hou de rem vast voor stoplichten/na afrit en gebruik parkeerrem nooit. Ik heb redelijk versleten OEM schijven met (nieuwe) TRW blokken, dus ook niet echt de creme de la creme..

'Kromme' schijven of (meer waarschijnlijk) naaf slingering is meetbaar met een micrometer o.i.d. Als hierboven, het valt het zeker te overwegen om een paar keer goed stevig (in) te remmen om de verglazing/toplaag van de blokken en schijven weg te slijten. Wellicht rem je dus te voorzichtig. Een andere overweging zou kunnen zijn om eens te experimenteren met blokken van zachtere samenstelling.
 
Laatst bewerkt:
21 jan 2014
250
17
0
Even een stukje achtergrond. Bij een schijfrem "zweeft" het remblok en paar tiende mm van de schijf totdat de rijder afremt. Dan komt het tot een vol contact tussen schijf en blok en door de wrijving tot afremmen en ontstaat er warmte door de wrijfing. Laat hij het pedaal weer los dan lossen de blokken weer van de schijven en wordt de opgebouwde warmte aan de lucht en wielnaaf overgedragen. Dus bij een draaiend wiel is er gelijkmatige afkoeling.

Indien de auto tot een volle stop komt en de berijder zijn voet op de rem houdt blijven de blokken op de remschijf staan en zal een deel van de warmte via de blokken en de remtang worden afgevoerd. Het deel van de schijf dat dan nog tegen de blokken staat koelt harder af dan het deel dat alleen aan de lucht koelt. Daarmee kan vervorming ontstaan.

Een andere optie is het aantrekken van een handrem. Deze zorgt ook voor het contact tussen het remoppervlak en de remblokken en dus warmte afvoer via een ongelijkmatig weg.
Ik vraag me altijd af waarom de handrem in NL gebruikt wordt, de auto in de 1e of achteruit zetten is een betere oplossing met het zelfde resultaat, Bij een automaat die in P staat is de aandrijflijn al geblokkeerd dus heeft een handrem al helemaal geen toegevoegde waarde.

Zelf ben ik van mening dat je bij het vervangen van remschijven ook altijd de blokken moet vervangen. Deze set is opelkaar ingesleten en een probleem in de combinatoe los je maar 1/2 op door maar 1 deel te vervangen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het deel van de schijf dat dan nog tegen de blokken staat koelt harder af dan het deel dat alleen aan de lucht koelt. Daarmee kan vervorming ontstaan.]
Dat is een veelgehoord gegeven, maar met een automaat heb je weinig keus. Je zou dan een regen aan klachten van kromgetrokken schijven verwachten (tenzij er elke keer in neutraal wordt geschakeld of 'P' voor een stoplicht, maar wie doet dat nou?) Dit zou dan overigens een notoir probleem moeten vormen voor Lexus, wat niet het geval lijkt.

Volgens mij is dikte en materiaal van de (OEM) schijf aardig afgestemd op o.a. 'automaat' gebruik en voorkoming van 'kromtrekken'. Misschien ingeval iemand vol het rempedaal intrapt blijft houden na zeer hard remmen of in combinatie met verouderde remvloeistof (wat het kookpunt bereikt).

Eventueel kan nog gedacht worden aan speling ergens (ophanging/scheef aantrekken klauwen), waardoor tijdens remmen vibratie optreedt.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Hmm is het trillen eigenlijk altijd met remmen of alleen net hard remmen? Ik merk namelijk wel dat bij mijn eigen auto als ik een tijdje hard gereden heb en hard geremt. Dus meerdere keren flink optrekken waardoor ik daarna hard moet remmen dat de laatste paar keer dat de remmen wel een beetje trillen. Maar wanneer de remmen weer wat afgekoelt zijn en ik gewoon normaal rijd dan trillen de remmen totaal niet. Bij mij gaan ze een beetje trillen wanneer ik dus meerdere keren hard geremt heb. Maar ik vibd het niet heel erg.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Misschien kan je overwegen toch iets sportievere remmen te nemen. Bijvoorbeeld ebc gegroevde en geperforeerde schijven met red stuff remblokken ofzo. Misschien omdat de remmen op alle is-sen hetzelfde zijn en een sportcross een stuk zwaarder is en 210 pk dat de remmen iets te zwak zijn
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Bedankt voor jullie reacties to zover. Duidelijk goed aan gedaan (zoals altijd) om hier te peilen. Want welke informatie/kennis beschik je over? Dat geldt ook voor de dealer. Ik heb gisteravond daarom even snel het verhaal in de link van jou, D43m0n, bekeken. Ga ik zeker nog een keer rustig lezen. Basis is dat hij daarin uitleg dat kromtrekken zelden voorkomt, maar de oorzaak ergens anders moet worden gezocht.
En jouw uitleg, GPS-10, heeft zeker een kern van waarheid. Maar geloof me, mijn eerste set schijven waren echt krom ;) Dat werd ook iedere keer gemeten. En in lijn met wat Erik zegt, als schijven niet goed afkoelen kan het wel. Alleen gezien mijn remgedrag is dat nu niet aannemelijk. Ik rem wel af en toe bewust wat langer en steviger om verglazing te voorkomen. Maar misschien wat vaker en harder remmen?

Ik heb daarom vanochtend al een paar keer goed in de ankers gehangen en zie nu al een ander slijtagebeeld. Geen idee of het daadwerkelijk heeft geholpen, moet nog verder onderzoeken en bijremmen. Voor nu ga ik er vanuit gezien eerste visuele veranderingen dat de schijven niet krom zijn en de blokken ongelijkmatig zijn versleten. Update volgt.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik was nog aan het typen toen jij je commentaar gaf ;) Voor een volgende set remmen overweeg ik gegroefde met Stoptech blokken. Gezien mijn rijstijl zou het niet nodig moeten zijn. Ik heb ook geen behoefte aan meer remkracht. Maar meer omdat ik dat mooi vind en qua prijs goedkoper of net zo duur als via de dealer. Zoek ik dan nog uit. Ik moet eerst maar eens zien wat daadwerkelijk de oorzaak is, voordat ik zaken ga vervangen. Maar wel bedankt voor het advies!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik ben benieuwd, keep us posted :sneaky:

Zou dit het niet oplossen, dan is een second opinion wel de moeite waard. Een incidentele kromme schijf wil ik best geloven, maar niet steeds. Je zou dan wellicht meer focus willen leggen op de (oor)zaken rondom de schijf, dus werking/slijtage klauwen, remverdeling voor/achter, flens (krom door airtools, ik noem maar wat), en eventueel speling van ophanging/spoorstangen, etc. Die toleranties willen op snelheid ook wel eens zorgen voor vibraties tijdens remmen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dat is nog niet zo lang geleden gebeurd. Rubbers, uitlijning (2x per jaar controle), de hele santemekraam is gecontroleerd ende goed bevonden. Je merkt duidelijk in het stuur en de rest van de auto dat het de remmen zijn. Bij heel rustig uitrollen en remmen voor een stoplicht bij gelijkblijvende pedaaldruk voel je het ook. Ik ben er aardig van overtuigd dat het de remmen zijn die de trillingen veroorzaken. Maar je weet het niet h? :p
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Afdraaien is NO GO en in mijn ogen en het slechtste wat je kan doen,je neemt steeds meer matreaal weg,hoe dunner de schijven,hoe minder matreaal,hoe vlugger warm,1x gedaan met mijn polo (1300cc en vrij lichte auto) en na paar 100km zag ik al barstjes in de schijven dus nooit meer voor mij. Ik zou ook aanraden voor "performance" remmen te gebruiken in plaats van oem onderdelen
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Misschien een belachelijke vraag maar hebben ze soms niet de geleiders vol vet gepropt,heb eens soort gelijk probleem gehad nadat de klant zijn andere garage beu was en ze het probleem niet vonden waren ze bij mij terecht gekomen,oorzaak:,teveel vet en het buitenste blokje gaf continu wrijving en daardoor liepen de schijven warm op hoge snelheden en als de klant dan eens kort moest remmen waren ze ook regelmatig krom
 

sot

Hoort erbij
1 nov 2013
77
2
0
Afdraaien is gewoon een goedkope oplossing, die een Lexus dealer nooit zou mogen maken voor garantie op trillende schijven, en dan helemaal niet met de ?ude "blokken", dit verwacht je van een Beun, niet van een stealer die de hoofdprijs rekend!
Enige goede optie is nieuwe schijven en nieuwe blokken, maar dat hadden ze meteen al moeten doen.

Ik kijk ook nergens naar en heb er nog nooit last van gehad, ik houd ook vaak de rem vast als ik bv bij een snelwegafrit voor een stoplicht sta te wachten, no problemo.
Wat trillen wel in de hand werk is speling op je draagarmen, die versterken remtrillingen
Als dan ook nog je blokken en schijven wat vervuilt zijn door rustig rijden, lijkt het erop dat ze krom zijn.
Zou ik er daarom geen last van hebben ;-) eerder te hard remmen dan te rustig.
 
Laatst bewerkt:

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ongeacht de oorzaak moet er iets gebeuren.
Kom je er onderling niet uit kun je contact opnemen met de Bovag.
Dorst krijgt dan een termijn waarbinnen ze moeten komen met een voorstel.
Het andere wat ik mij afvroeg, is er geen garantie op de geplaatste producten ?
Je mag toch verwachten dat een remschijf een bepaalde kilometerstand moet kunnen halen ?
Het enige wat oud is zijn dus de remblokken lees ik.
Het is dus aannemelijk dat dit de oorzaak is.
Helemaal omdat de vorig remschijven ook krom waren.
Verder kun je niet verwachten datje op allerlei mogelijke manieren moet gaan
remmen om het problemen van krom trekken te voorkomen.
Waren dit weer dezelfde type remschijven als eerst ?
Ik zou voor andere remschijven gaan en andere remblokken.
Succes met het oplossen van deze uitdaging.
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Misschien een beetje laat, maar gegroefde schijven wil niet altijd zeggen dat het beter is... de groeven zijn dan de zwakke plek in de schijf en kun je dan scheurtjes krijgen, net als geperforeerde schijven...
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik lees een hoop haat over bepaalde acties met schijven afdraaien en oude blokken gebruiken.

Schijven afdraaien en reeds gemonteerde blokken terug monteren is helemaal niks mis mee wanneer de kwaliteit nog voldoende is en dat is aan de monteur dit te beoordelen. Je kunt niet achteraf zeggen "dat had hij nooit mogen doen" als je zelf de blokken niet kunt beoordelen. Voldoende voering is voldoende voering en in veel gevallen complete onzin om dit te vervangen als er schijven worden afgedraaid of vervangen.


Waar ik wel in mee kan komen is dat het niet handig is om keer op keer schijven af te draaien / vervangen van wegen een trilling. Als de klacht 2 a 3 keer op korte termijn terug is het opzich wel handig om dit verder te onderzoeken. Maar jongens, vergis je niet, ook al ga je naar een dealer, diagnose stellen is niet altijd makkelijk!!!