Opnieuw trillen remschijven na vele bezoeken aan dealer, advies nodig

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ok, vandaag behoorlijk opgewonden in een lang gesprek met Van Dorst Breda. Vriendelijk gesprek dat wel, maar de uitkomst was niet naar zin. Ik schets hieronder de historie en hoor graag ieders ongezouten mening danwel advies.

Twee jaar geleden bleken vrij snel na aanschaf de remmen te trillen (o.a., zie mijn oude topic met trillingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...itlijning-trilling-geluid-en-verzoek-proefrit). Ze waren bij 70.000 km al versleten. Vroeg, maar goed, kan. Eerste eigenaar waarschijnlijk veel korte stukjes gereden. Opdracht aan Van Dorst gegeven graag vervangen en alles er omheen controleren, moet perfect zijn.

Nieuwe schijven en blokken erop bij ongeveer 72.000. Remklauwen hadden ze gecontroleerd, die zijn in orde. Vrij snel daarna kromgetrokken schijven. De klauwen waren volgens hen goed, maar die bleken gewoon te hangen, met name rechtsvoor. Die schijf was zo heet na een uur rijden dat je de wielmoeten niet aan kon raken. Ook blauw verkleurd.

Klauwen gereviseerd, schijven afgedraaid en gaan weer. Daarna meerdere keren auto heen en weer naar hen wegens terugkerend trillen in de auto en bij remmen. Iedere keer opnieuw schijven afgedraaid. Totdat ze eindelijk besloten nieuwe schijven te monteren bij ongeveer 77.000. Daarbij is er ook besloten de oude remblokken te monteren. Ik kon mij nog herinneren te hebben gevraagd of dat wel verstandig is. Werden opgeschuurd, zou goed moeten komen en waren 7.500 km mee gereden.

Het is inderdaad een tijd goed gegaan. Totdat, je weet niet precies wanneer, denk paar maanden geleden het trillen weer begon. Kilometerstand toen ongeveer 98.000. Met name bij hogere snelheid goed merkbaar. Ik heb na diverse vakantie een week geleden contact met ze opgenomen en de bijgaande foto's gemaild en deze link: http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm

Mijn idee is dat ze die remblokken nooit hadden mogen hergebruiken. Maar dat is hun beleid. Kokende kromgetrokken schijven en blokken dus ook verkeerd ingesleten. Is keihard materiaal en even opschuren gaat niet werken. Met 7.500 ook zo?n 15% a 20% al verbruikt. Als je nu naar het slijtagepatroon kijkt is het voor mij 1 + 1 = 2. De schijven worden maar deels beremd en aan de rand voorzien van koellucht. Het is alleen een zodanig gebied, dat dat geleidelijk gebeurd.

Niet voor Van Dorst, want zij zeggen dat de hergebruikte remblokken niet de oorzaak zijn, denken ze. Wat anders vraag ik mij dan af? Ik rij zeer bewust en ben mierenneukerig zuinig. Rij niet door een plas bij stevig afremmen en gebruik bewust de parkeerrem na een lange afrit. Aangezien het redelijk geleidelijk is gegaan in combinatie met het geschetste verhaal en wat ik op internet zo snel vind, zeg ik verkeerde beslissing door hen genomen.

Het blijkt dat ze het eigenlijk niet weten bij Van Dorst. Waarom? Afdraaien raden ze af gezien historie. Maar die schijven waren toen extreem heet geworden en zeer snel krom. Nu zeggen ze beter vervangen. Waarom dan? Uit angst vanwege een niet te voorspellen uitkomst? Daarbij tellen ze op dat ze door alle reparaties en vervangingen verlies hebben geleden. Dat kwam dan wel door verkeerde beslissingen, hun risico. Ik geef aan dat je dat niet hierin kan betrekken. Kan me goed voorstellen dat het vervelend is voor hen als dealer. Maar nogmaals, ik breng de auto weg naar de expert met het verzoek het op te lossen. Ik ben hier ook meer tijd en geld dan lief aan kwijtgeraakt en het is nu nog niet opgelost of weer terug.

Dat is men wel met me eens, maar ze trekken nu een grens. Daarvoor wordt er geschermd met de Bovag voorwaarden en eigenlijk ook met het feit dat het ze al genoeg heeft gekost. Kortom, niet veel verder op deze manier. Ben namelijk terug waar ik een hele tijd geleden begon.
Ik heb bij hen aangegeven dan te overwegen de auto ergens anders in onderhoud te brengen. Maar ook uit te zoeken of het hergebruiken van de remblokken algemeen wordt afgeraden en nog eens contact te hebben. Of ze dan alsnog buigen is de vraag.

Wat nu te doen? Naar een specialist misschien (omgeving Amersfoort)? Of naast de banden ook onderhoud bij m'n vrienden bij de Euromaster. Nieuwe schijven en blokken (misschien via A.S. Motorsport of anderen?) of toch afdraaien? Klinkt dit bekend, moet ik het heel ergens anders in zoeken? Is mijn redenering onzin en heb ik vette pech door slechte schijven? Et cetera, ik hoor graag. Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • photo1755.JPG
    photo1755.JPG
    128 KB · Weergaven: 55
  • photo1756.JPG
    photo1756.JPG
    324,6 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

wapper77

Nieuw hier
1 feb 2012
9
0
0
Ik heb ook tot voor kort al twee jaar lang last gehad van trillende remmen, zo erg dat je met twee handen het stuur moet vasthouden tijdens het remmen.
schijven vervangen, remblokken vervangen, tot driemaal toe hetzelfde probleem. bij elke reparatie alles schoongemaakt etc.

uiteindelijk erachter gekomen dat er minuscule gaatjes in de afdekhoesjes? zaten, waardoor er vuil en water in was gekomen. hierdoor de geleiders?? minder soepel werken of zelfs blijven hangen.
revisiesetjes besteld en gemonteerd en nu na 2 weken voel ik niks meer, en is het probleem bij mij (hopelijk) verholpen.

ben niet zoo technisch angelegd, maar dit is ongeveer de uitleg die ik gekregen heb. hoop dat je er wat mee kan...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
De vraag is niet belachelijk, al het meedenken is welkom. En om die te beantwoorden, dat is niet het geval.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Van Dorst verwijst juist naar de voorwaarden waarin staat, en dat neem ik even aan, dat de garantieperiode sinds montage is verlopen. Het verhaal over de kilometerstand heb ik ook aangehaald. En dat euvel zich pas voordoet na 15.000 en ik nu eenmaal geen 100.000 per jaar rijdt. Dus is garantieperiode te kort in mijn geval. En wat je zegt, in relatie ook tot de problemen daarvoor. Maar helaas is dat juist nu hun standpunt. Ik denk lekker makkelijk omdat het ze al teveel geld heeft gekost en ze het zelf ook simpelweg niet weten. Voordat ik overga op andere schijven en blokken, want deze zijn nog vrij nieuw, ga ik verder met het inremmen. Klinkt makkelijker als gezegd. Heb wel nu een weg gevonden waar ik het nog eens kan doen, maar dan het beste 's avonds een keer. Krijg ik het niet opgelost na alle hulp en verdere pogingen dan geef ik Van Dorst nog een kans. Pakken ze die niet, dan denk ik dat ik onderhoud onderbreng bij de Euromaster. Scheelt ook nog eens best wat geld.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Oww :) Maar waarom worden ze dan aangeboden? Als het zover is dan lees ik me er nog wat meer over in. Maar de oorzaak achterhalen is nu het belangrijkste. Dan weet ik ook wat wel of niet nodig is aan type schijf.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Duidelijke en logische opmerking in een standaard situatie. En ik weet het, het kan makkelijker praten zijn vanachter je beeldscherm. Maar gezien de historie met de remmen en zeg maar koken van de remmen denk ik dat het hergebruiken verkeerde zuinigheid was. En mogelijk of deels van invloed op herhaling van het probleem.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dat was mij bij dus de eerste keer de reden dat ze schijven onder garantie moesten vervangen en de remklauwen alsnog zijn gereviseerd. Daarbij zijn alle losse onderdelen, zoals de genoemde pennen en rubbers, vernieuwd. Maar toch bedankt!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Precies.. dat vroeg ik me ook af, ik heb wel voorbeelden gezien waar scheurtjes zijn onstaan rond de geperforeerde gaten en deze waren geen goedkope schijven... misschien verkeerd gebruikt.. maar idd... de oorzaak eerst vinden en dan verder kijken!
 

wapper77

Nieuw hier
1 feb 2012
9
0
0
heb ondertussen mijn hele klauwen vervangen, dus ongeveer hele nieuwe remunits, maar heb nu ook weer last van het probleem.

had van de week een ANWB man, bij mijn auto, omdat mn accu het begeven had, en aan hem gevraagd.. hij geeft speling in de kogels van de draagarmen ook als optie voor het trillen. gezien de geschiedenis, denkt hij niet dat het aan de remmen meer kan liggen. doordat de auto op de brug gaat, worden ze weer in hun plaats gedrukt en na een tijdje te rijden komen ze er weer uit waardoor de trilling weer ontstaat... wat denken jullie van die theorie??
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als jij de klauwen al hebt vervangen dan is dat ook wel een mogelijkheid, zijn je naven wel glad? en waar de velg op aansluit ook vlak?
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Beste Lacor, Bedoel je met trillen dat je stuur tijdens het remmen vanaf hoge snelheid van links naar rechts draait totdat een bepaalde minimum snelheid behaalt heeft. Dus links, rechts, links, rechts, links, rechts dit zie je alleen als je het stuur los vasthoud.
 

meowww

Nieuw hier
26 mrt 2016
3
0
0
Ik denk dat het in mijn geval een beginnersfout is geweest waardoor het was veroorzaakt, namelijk niet netjes de velg en de naaf opzuiveren bij het opnieuw plaatsen, waardoor de schijf scheef op de naaf was gekomen. Bobbelje roest eronder dus. Hierdoor is de schijf aanvankelijk scheef gaan slijten. Nadat ik alle wielen en schijven eens goed had opgeschoond met een staalborstel, duurde het een tijdje voordat de trillingen weg waren. Ik denk dat de scheve afslijting weer terug moest slijten.

Maar ja bij het uitzoeken er ook achter gekomen dat de zuigertjes niet meer goed uit de klauwen kwamen, dus die had ik daarvoor ook al gereviseerd, en let ook op die geleiderailsjes, die uitschuifbare pinnen waar je klauw op hangt. Er zitten van die harmonicarubberjes op en als het goed is zitten ze binnen vol met vet op glanzend staal, maar eentje zat helemaal vast met roest.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Beste Lacor, Bedoel je met trillen dat je stuur tijdens het remmen vanaf hoge snelheid van links naar rechts draait totdat een bepaalde minimum snelheid behaalt heeft. Dus links, rechts, links, rechts, links, rechts dit zie je alleen als je het stuur los vasthoud.

Wat zou dit dan kunnen zijn ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voorzijde, 1 van de dubbele zuigers zat muurvast. Dat heen-en-weer gedoe van stuur precies boven de 80kmpu..