- 25 jun 2011
- 1.009
- 66
- 0
Ok, vandaag behoorlijk opgewonden in een lang gesprek met Van Dorst Breda. Vriendelijk gesprek dat wel, maar de uitkomst was niet naar zin. Ik schets hieronder de historie en hoor graag ieders ongezouten mening danwel advies.
Twee jaar geleden bleken vrij snel na aanschaf de remmen te trillen (o.a., zie mijn oude topic met trillingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...itlijning-trilling-geluid-en-verzoek-proefrit). Ze waren bij 70.000 km al versleten. Vroeg, maar goed, kan. Eerste eigenaar waarschijnlijk veel korte stukjes gereden. Opdracht aan Van Dorst gegeven graag vervangen en alles er omheen controleren, moet perfect zijn.
Nieuwe schijven en blokken erop bij ongeveer 72.000. Remklauwen hadden ze gecontroleerd, die zijn in orde. Vrij snel daarna kromgetrokken schijven. De klauwen waren volgens hen goed, maar die bleken gewoon te hangen, met name rechtsvoor. Die schijf was zo heet na een uur rijden dat je de wielmoeten niet aan kon raken. Ook blauw verkleurd.
Klauwen gereviseerd, schijven afgedraaid en gaan weer. Daarna meerdere keren auto heen en weer naar hen wegens terugkerend trillen in de auto en bij remmen. Iedere keer opnieuw schijven afgedraaid. Totdat ze eindelijk besloten nieuwe schijven te monteren bij ongeveer 77.000. Daarbij is er ook besloten de oude remblokken te monteren. Ik kon mij nog herinneren te hebben gevraagd of dat wel verstandig is. Werden opgeschuurd, zou goed moeten komen en waren 7.500 km mee gereden.
Het is inderdaad een tijd goed gegaan. Totdat, je weet niet precies wanneer, denk paar maanden geleden het trillen weer begon. Kilometerstand toen ongeveer 98.000. Met name bij hogere snelheid goed merkbaar. Ik heb na diverse vakantie een week geleden contact met ze opgenomen en de bijgaande foto's gemaild en deze link: http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm
Mijn idee is dat ze die remblokken nooit hadden mogen hergebruiken. Maar dat is hun beleid. Kokende kromgetrokken schijven en blokken dus ook verkeerd ingesleten. Is keihard materiaal en even opschuren gaat niet werken. Met 7.500 ook zo?n 15% a 20% al verbruikt. Als je nu naar het slijtagepatroon kijkt is het voor mij 1 + 1 = 2. De schijven worden maar deels beremd en aan de rand voorzien van koellucht. Het is alleen een zodanig gebied, dat dat geleidelijk gebeurd.
Niet voor Van Dorst, want zij zeggen dat de hergebruikte remblokken niet de oorzaak zijn, denken ze. Wat anders vraag ik mij dan af? Ik rij zeer bewust en ben mierenneukerig zuinig. Rij niet door een plas bij stevig afremmen en gebruik bewust de parkeerrem na een lange afrit. Aangezien het redelijk geleidelijk is gegaan in combinatie met het geschetste verhaal en wat ik op internet zo snel vind, zeg ik verkeerde beslissing door hen genomen.
Het blijkt dat ze het eigenlijk niet weten bij Van Dorst. Waarom? Afdraaien raden ze af gezien historie. Maar die schijven waren toen extreem heet geworden en zeer snel krom. Nu zeggen ze beter vervangen. Waarom dan? Uit angst vanwege een niet te voorspellen uitkomst? Daarbij tellen ze op dat ze door alle reparaties en vervangingen verlies hebben geleden. Dat kwam dan wel door verkeerde beslissingen, hun risico. Ik geef aan dat je dat niet hierin kan betrekken. Kan me goed voorstellen dat het vervelend is voor hen als dealer. Maar nogmaals, ik breng de auto weg naar de expert met het verzoek het op te lossen. Ik ben hier ook meer tijd en geld dan lief aan kwijtgeraakt en het is nu nog niet opgelost of weer terug.
Dat is men wel met me eens, maar ze trekken nu een grens. Daarvoor wordt er geschermd met de Bovag voorwaarden en eigenlijk ook met het feit dat het ze al genoeg heeft gekost. Kortom, niet veel verder op deze manier. Ben namelijk terug waar ik een hele tijd geleden begon.
Ik heb bij hen aangegeven dan te overwegen de auto ergens anders in onderhoud te brengen. Maar ook uit te zoeken of het hergebruiken van de remblokken algemeen wordt afgeraden en nog eens contact te hebben. Of ze dan alsnog buigen is de vraag.
Wat nu te doen? Naar een specialist misschien (omgeving Amersfoort)? Of naast de banden ook onderhoud bij m'n vrienden bij de Euromaster. Nieuwe schijven en blokken (misschien via A.S. Motorsport of anderen?) of toch afdraaien? Klinkt dit bekend, moet ik het heel ergens anders in zoeken? Is mijn redenering onzin en heb ik vette pech door slechte schijven? Et cetera, ik hoor graag. Bedankt alvast.
Twee jaar geleden bleken vrij snel na aanschaf de remmen te trillen (o.a., zie mijn oude topic met trillingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...itlijning-trilling-geluid-en-verzoek-proefrit). Ze waren bij 70.000 km al versleten. Vroeg, maar goed, kan. Eerste eigenaar waarschijnlijk veel korte stukjes gereden. Opdracht aan Van Dorst gegeven graag vervangen en alles er omheen controleren, moet perfect zijn.
Nieuwe schijven en blokken erop bij ongeveer 72.000. Remklauwen hadden ze gecontroleerd, die zijn in orde. Vrij snel daarna kromgetrokken schijven. De klauwen waren volgens hen goed, maar die bleken gewoon te hangen, met name rechtsvoor. Die schijf was zo heet na een uur rijden dat je de wielmoeten niet aan kon raken. Ook blauw verkleurd.
Klauwen gereviseerd, schijven afgedraaid en gaan weer. Daarna meerdere keren auto heen en weer naar hen wegens terugkerend trillen in de auto en bij remmen. Iedere keer opnieuw schijven afgedraaid. Totdat ze eindelijk besloten nieuwe schijven te monteren bij ongeveer 77.000. Daarbij is er ook besloten de oude remblokken te monteren. Ik kon mij nog herinneren te hebben gevraagd of dat wel verstandig is. Werden opgeschuurd, zou goed moeten komen en waren 7.500 km mee gereden.
Het is inderdaad een tijd goed gegaan. Totdat, je weet niet precies wanneer, denk paar maanden geleden het trillen weer begon. Kilometerstand toen ongeveer 98.000. Met name bij hogere snelheid goed merkbaar. Ik heb na diverse vakantie een week geleden contact met ze opgenomen en de bijgaande foto's gemaild en deze link: http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm
Mijn idee is dat ze die remblokken nooit hadden mogen hergebruiken. Maar dat is hun beleid. Kokende kromgetrokken schijven en blokken dus ook verkeerd ingesleten. Is keihard materiaal en even opschuren gaat niet werken. Met 7.500 ook zo?n 15% a 20% al verbruikt. Als je nu naar het slijtagepatroon kijkt is het voor mij 1 + 1 = 2. De schijven worden maar deels beremd en aan de rand voorzien van koellucht. Het is alleen een zodanig gebied, dat dat geleidelijk gebeurd.
Niet voor Van Dorst, want zij zeggen dat de hergebruikte remblokken niet de oorzaak zijn, denken ze. Wat anders vraag ik mij dan af? Ik rij zeer bewust en ben mierenneukerig zuinig. Rij niet door een plas bij stevig afremmen en gebruik bewust de parkeerrem na een lange afrit. Aangezien het redelijk geleidelijk is gegaan in combinatie met het geschetste verhaal en wat ik op internet zo snel vind, zeg ik verkeerde beslissing door hen genomen.
Het blijkt dat ze het eigenlijk niet weten bij Van Dorst. Waarom? Afdraaien raden ze af gezien historie. Maar die schijven waren toen extreem heet geworden en zeer snel krom. Nu zeggen ze beter vervangen. Waarom dan? Uit angst vanwege een niet te voorspellen uitkomst? Daarbij tellen ze op dat ze door alle reparaties en vervangingen verlies hebben geleden. Dat kwam dan wel door verkeerde beslissingen, hun risico. Ik geef aan dat je dat niet hierin kan betrekken. Kan me goed voorstellen dat het vervelend is voor hen als dealer. Maar nogmaals, ik breng de auto weg naar de expert met het verzoek het op te lossen. Ik ben hier ook meer tijd en geld dan lief aan kwijtgeraakt en het is nu nog niet opgelost of weer terug.
Dat is men wel met me eens, maar ze trekken nu een grens. Daarvoor wordt er geschermd met de Bovag voorwaarden en eigenlijk ook met het feit dat het ze al genoeg heeft gekost. Kortom, niet veel verder op deze manier. Ben namelijk terug waar ik een hele tijd geleden begon.
Ik heb bij hen aangegeven dan te overwegen de auto ergens anders in onderhoud te brengen. Maar ook uit te zoeken of het hergebruiken van de remblokken algemeen wordt afgeraden en nog eens contact te hebben. Of ze dan alsnog buigen is de vraag.
Wat nu te doen? Naar een specialist misschien (omgeving Amersfoort)? Of naast de banden ook onderhoud bij m'n vrienden bij de Euromaster. Nieuwe schijven en blokken (misschien via A.S. Motorsport of anderen?) of toch afdraaien? Klinkt dit bekend, moet ik het heel ergens anders in zoeken? Is mijn redenering onzin en heb ik vette pech door slechte schijven? Et cetera, ik hoor graag. Bedankt alvast.
Bijlagen
Laatst bewerkt: